Mazda brengt gewoon nog even een kneiterdikke zes-in-lijn uit en daar hebben we nu cijfers van!
We moeten het Mazda nageven: als autofanaten waarderen we waar het merk mee bezig is. Hun eigen visie op het bouwen van degelijke, lekker rijdende auto’s moeten we toejuichen. Het nadeel is dat het voor de Europese markt moeilijk is om hun ideeën zo goed te houden als dat ze zijn. Regelgeving en dergelijken. Want we krijgen voor het eerst meer details over de nieuwe zes-in-lijn benzinemotor van Mazda en die is (nog) niet voor ons.
Zes-in-lijn Mazda
Jup, een gloednieuwe zes-in-lijn motor voor aankomende modellen van Mazda. Volgens de filosofie van Mazda helpt zo’n zes-in-lijn met het realiseren van een soepelere loop. Zo heeft een Rolls-Royce ook een V12 omdat de Engelsen dat blok enorm soepel kunnen laten lopen. Zo’n zes-in-lijn is dus zo gek nog niet.
CX-60
We kregen al lucht van zes-in-lijn motoren van Mazda toen de CX-60 werd gepresenteerd. De versie voor ons krijgt in eerste instantie een 2.5 liter PHEV met 328 pk. Vrij snel onthulde Mazda de eerste zes-in-lijn: een diesel. Voor keiharde pk’s moet je trouwens niet uitwijken naar de zes-in-lijn. Van de eerste zes-in-lijn benzine van Mazda zijn nu cijfers van bekend en het valt wellicht een klein beetje tegen.
De 3.3 liter grote motor levert namelijk 280 pk en 450 Nm. Dit zijn de specs die bevestigd zijn voor de Australische markt. Wat gek is, want er zijn volgens de Australische tak van Mazda geen plannen om de CX-60 met die motor te leveren. Nee, deze motor is voor nu bestemd voor de Amerikaanse markt. Daar zijn de specs nog niet voor bevestigd en gekker nog: daar komt de CX-60 niet eens op de markt. Om de chaos compleet te maken staat er ook nog een Europese versie op de markt. Dat wordt een drieliter. Daarover is nog niet zo veel bekend.
CX-70 en CX-90
Anyway, de Australiërs krijgen dus een motor die ze nog niet gaan gebruiken en de Amerikanen krijgen de motor wél maar geen CX-60? Voor beide partijen geldt dat de zes-in-lijn van Mazda wel een doel heeft. In Australië om later een andere Mazda met die motor te leveren en in de VS om de broer van de CX-60 te voorzien van een aandrijflijn. De Amerika’s krijgen namelijk wel de CX-70 en CX-90. Dat zijn een soort vergrote versies van de CX-60. De CX-60 is namelijk voor Europa en Azië ontworpen, terwijl Amerikanen natuurlijk andere eisen stellen aan hun SUV’s. De CX-70 wordt een soort iets aangedikte CX-60 en de CX-90 wordt de opvolger van de CX-9: een zevenzitter.
Enfin, al dit geneuzel is dus leuk om mee te krijgen dat er een zes-in-lijn komt van Mazda. Maar voor ons wordt het niet zo relevant. Wij krijgen de motor, in ieder geval nu, niet.
alcantara zegt
LOL 280pk uit een 3.3L blok….die ongeblazen 2 liters zijn ook al niet de rapste.
Geef me dan maar gewoon het Duitse turbo-geweld.
dubcars zegt
Het doel van deze motor is dan ook niet enkel vermogen. Het gaat meer om een soepele loop en een langere levensduur van de motor door m’n ‘underpowered’ te leveren.
Het is een soort van over-engineering om een kwalitatief betere auto (of in ieder geval motorblok) op de markt te brengen.
tmenges zegt
Had ooit een Volvo met slechts 144 pk uit een 2,5 liter. Bij 480.000 km weggedaan omdat de rest van de auto slecht werd maar dat blok verbruikte geen druppeltje olie. Pure duurzaamheid!
redbeams zegt
Heeft gewoon net zoveel koppel als een vergelijkbare bmw 6-in-lijn met dezelfde cilinderinhoud.
racerx zegt
De laatste ongeblazen 3.0 van BMW, de N53, deed max 272pk. Dan lijkt 280 met extra beademing inderdaad een beetje karig. Wel prima koppel.
redbeams zegt
Dat bedoel ik maar met prima koppel en net zoveel als een vergelijkbare 3.0 zes-in-lijn geblazen bmw.
Denk dat mazda het vermogen met een reden laag heeft gehouden.Zodra je ‘m chipt verwacht ik dat ie wel rond de 380pk zit en een nog hoger koppel.
racerx zegt
Wellicht bouwen ze wat ruimte in voor een gepeperde versie, een MPS oid.
christian85 zegt
Echt, wat een grote onzin kraam je uit Alcantara. Heb je ooit met de ongeblazen 2 liters gereden? Een van de betere, soepelere motoren met een fijn koppel.
lexis zegt
Zo LOL zijn die “dikke” bmw motoren niet. Op papier oh ja. Maar de distributie kettingen vliegen U om de oren bij U duitse pk monsters. Ik heb twee voertuigzn uit de bmw stal een 435i en een mini cooper. Geen van beide is probleemloos. Ik reed vroeger Japans, Lexus. Een ding ben ik zeker de Bmw wordt niet meer opgevolgd door een NIEUWE BMW. ietsje te veel issues me gehad en dan rij ik nog amper 5000 km per jaar. De mini is ook niet foutloos na 60.000k nu issues met de P stand van de automaat. Bij de dealer wordt je gepluimd voor dergelijke problemen. Mijn lexus was ook niet foutloos maar het werd wel mooi gecovered in wty zowiezo 7j . En tot 180.000 km weinig issues gehad. Neen ik zie wel graten in een mooi 6 cyl blok dat niet( te) veel opgefokt is. En de koets van de cx60 is misschien dan niet schokkend maar wel mooi klassiek sober en nog een normaal dash zonder die uitgerokken 16/9 bios schermen die BMW nu monteert, echt zo marginaal en nutteloos. Doe mij maar deze Mazda
Robert zegt
Ik rij nu vier maanden rond met een Mazda6 v.v. zo’n 2 liter SkyActive blok. Prachtige techniek, mooie loopcultuur en (mede met dank aan de snelheidsbeperking op de snelwegen overdag) bijna net zo zuinig als de fabrieksopgave belooft: 1:17! Indrukwekkend.
p993 zegt
Blijft een sympathiek merk, Mazda. Lekker hun eigen ding en af en toe een product voor de auto-liefhebber. De mx5 is natuurlijk een parel. Om over de 787 nog te zwijgen.
scheurbuik zegt
De versie met 280 pk is een bezinemotor. Zo te zien wordt die bedoeld in het artikel. Die motor heeft echter geen 3.3. liter inhoud, maar 3.0 liter. De 3.3 is een diesel. Die komt er met 231 en 254 pk.
Loek zegt
@scheurbuik: daar wordt het dus lekker verwarrend: de in dit artikel behandelde motor is een 3.3 liter grote turbo benzine voor de Amerika’s. Mazda werkt naar eigen zeggen naar een 3.0 liter (waar jij het denk ik over hebt) met supercharger voor de Europese markt. Maar daar is nog niet zo veel over bekend.
scheurbuik zegt
OK, Loek. Dat wist ik niet. Weer wat geleerd. Het artikel is er niet zo duidelijk in.
sulobb zegt
Mazda is een beetje de BMW van Azië (Japan).
rwdftw zegt
Mazda leende een hoop van Ford. Onderandere het onderstel van de Focus. De 1e en 2e generatie 3 staan op het C1 platform van de Focus.
Nu ontdekten ze bij Ford dat ze echt nergens in uitblonken. Prima auto’s, maar geen USP. Dus besloten ze om een USP te maken. En dat werd het onderstel en de handling. Vandaar dat de 3 ook fijn rijd.
Na het USP van Ford nemen ze een USP van BMW over, de 6-in-lijn. Hopelijk ook in de kleinere modellen. BMW levert de 6-in-lijn tegenwoordig pas vanaf de 340i. Dat maakt de motor met uitsterven bedreigd wat het heel jammer maakt.
Dus je hebt gelijk :D.
mjpamsterdam zegt
Onze XC60 is aan vervanging toe en “ Volvo-dope “ die ik ben ga waarschijnlijk toch even langs bij Mazda om te snuffelen. Sorry Gotenburg.
racerx zegt
Ik neem aan dat je “Sorry Hangzhou” bedoelt..? ;-)
mijosu zegt
Bij Mazda vroegen ze zich niet af ‘hoe krijgen we zoveel mogelijk vermogen uit zo min mogelijk moterinhoud’ maar ‘wat is de mooiste manier om 280pk te generen’. Toen kwamen ze op een atmosferische L6 met 3 liter inhoud. Loopcultuur enzo….
PunicaOase zegt
Gave wagen om te zien die CX-60, maar rijdt voor geen meter.. of ik had een hele slechte demo :-(
Wellicht is de 6-cilinder straks een stuk beter, maar die zal hier wel onbetaalbaar worden.. Lees minimaal EUR 90K..
mark997gt3 zegt
Wat was het probleem? Ik ga binnenkort ook een proefrit maken in de cx60. Heel benieuwd.
Ideaal voor ons als gezinsauto. elektrisch rondjes om de kerk, geen zorgen op vakanties en papa kan zijn tracktool trekken.
seba zegt
Hadden ze maar een 6 op de markt gebracht met deze motor ipv weer zo’n suv mastodont.
CL65 zegt
Er wordt een beetje cynisch gedaan over een nieuw blok en als je NL als context hebt zal dat misschien wel een beetje kloppen maar vergeet niet: Mazda is gigantisch in Azië en bezig met een heuse comeback. Landen die totaal niet bezig zijn met ev’s. Vanuit deze context is het helemaal niet zo vreemd om met een nieuw blok te komen en je blokken te blijven innoveren. Kudos.