Heb je nu nog steeds niks met Amerikaanse auto’s? We pakken er een nieuw voorbeeld bij. Ford heeft de F150 SVT Raptor ook geschikt gemaakt voor mensen met veel vrienden. Voor 2011 krijgt de monster-pickup er twee deuren bij en is enkel de 411pk 588Nm 6.2 V8 nog leverbaar.
Downsizing, wat is dat? Het is in ieder geval niet iets waar Ford’s Special Vehicle Team ooit van gehoord heeft. Omdat de 5.4 V8 de klus toch niet zo lekker klaarde als de 6.2 hebben ze het kleine blok maar gewoon geschrapt. Maakt voor het verbruik ook weinig uit, als je verder wil rijden monteer je maar een grotere tank. Heeft Ford ook al gedaan, in de standaard tank voor 2011 kan 136 liter.
Voordat de discussie over het specifiek vermogen weer begint: de Raptor is natuurlijk niet gemaakt voor de Nordschleife. De V8 moet zijn kracht altijd leveren, niet alleen hoog in de toeren. Daarom één nokkenas per cilinderbank, maar wel met variabele timing. Er zijn twee kleppen per cilinder aanwezig, maar ook twee bougies. De 411pk’s komen vrij bij 5500tpm.
Mocht je niet zo’n fan van oranje zijn, dan is de Raptor nu ook leverbaar in zilvergrijs. Zakelijk, neutraal, alles wat deze Baja-truck eigenlijk niet is. Gelukkig hebben we de stickers nog.
BmwMPower zegt
Ik kocht die auto alleen al vanwege die enorme grill inclusief dat dikke logo!
BaySideBlueBoy zegt
Lijkt me nog indrukwekkender in mat zwart met mat KOMO-grijze striping. 8)
Gamekiller zegt
Eén woord: BEEST!
Laue zegt
wat is er mis met een Ram SRT10 ? V10 500 pk?
Jokkebrok zegt
@Laue: Hélémáál niks!!
http://static.autojunk.nl/pictures/2010/0303/231111/image_01.jpg
Alleen niet echt dezelfde categorie…
Sebazzz zegt
6.2 liter, 411 pk? :S
Alwood zegt
@Sebazzz: Bijna een Merc C63?
Woestijnridder zegt
@Laue: niets mis met een RAM SRT10 maar die Raptor knalt alleen wat beter over onverharde wegen. Zie alle filmpjes op Youtube.
Een RAM SRT10 is zijn voorbumper zo kwijt op het onverharde. Aan de andere kant zal een RAM SRT10 denk ik wel sneller zijn op de Nordschleife. Maar net wat je zoekt ;-)
sandervzanten zegt
@ Laue: Wat er mis is met de Dodge Ram Srt10 is dat de ophanging de kracht van die motor helemaal niet aankan. Zijn tal van problemen bekend waarbij de ophanging compleet gesloopt is.
OT: Toevallig heeft mijn oom 3 weken geleden ‘normale’ Raptor afgeleverd gekregen. Offroad is het echt een beest! De vering kan sprongen van 2meter hoog met gemak aan.
Klassiekerrally zegt
Ja, ik zie hier wel wat in… Brian James trailer er achter met een mooie oude GT40 er in, en dan -hup!- naar ’t circuit! :twisted:
Klassiekerrally zegt
Enneuh… ‘enkele nokkenassen’…
Hoeveel dan? ‘Ach, doe er maar een stuk of wat…’ :P
* semi lollige zeurmodus uit *
Alwood zegt
@Klassiekerrally: okok, zo beter? ;) zijn er twee trouwens…
Klassiekerrally zegt
Stukken beter, Alwood! :P ;)
Johnny zegt
Weet iemand hoeveel zo’n ford raptor in Nederland kost?
HTJ zegt
@Johny
Hangt er een beetje vanaf, maar een beetje goed uitgeruste versie komt rond de 45.000,- ex. BTW en BPM.
ZwerverRoodbaard zegt
@Laue: Het niet off the road kunnen?
Lijkt me wel prachtig lekker met zo’n ding door de duinen of zandvlaktes in NL kachelen. Anders pakken we gewoon het weiland van de buren :P
i-love-suv zegt
@HTJ, volgens mij is het BPM gehalte best wel hoog.Zal met zo’n blok wel op totaal 80 mile uitkomen.Geef mij dan maar Cayenne D of V6. Blijft wel heel op de snelweg met 150 plus. Ziet er wel heftig uit trouwens.
Dimglor zegt
Prachtig dit! Wat een beest!
lincoln zegt
jammer ..
maar leuk dat Ford deze ge-facelifte F-150 (er zijn bijzonder weing onderdelen uniek .. minder dan je denkt) kan verkopen als 4-deurs variant ..
er zal wel vraag naar zijn ofzo ..
de klant bepaald ..
papa zegt
achterin de autoweek komt hij bijna wekelijks voor in de advertenties, ik geloof niet dat hij meer dan 50k kost.