Hij is er dan nu voor het echt. De BMW M3 CS 2023 is gelanceerd.
En hoe! BMW heeft het doek gehaald van de nieuwe M3 CS. We schreven er al eerder over, omdat M3 CS Foto’s gelekt waren. Nu heeft de Duitse autofabrikant de auto officieel aangekondigd. En ja, het is weer een variant van een variant. Maar dat mag de pret niet drukken, want het is een dikke bak.
Misschien niet zo dik als de M3 Touring, de Autoblog Auto van het jaar 2022, want die BMW M3 Touring blijft wat ons betreft toch iets beter in balans.
BMW M3 CS 2023
De neus mag niet iedereen bekoren, maar de prestaties vast wel. De M3 CS is gebaseerd op de BMW M3 Competition en dat is al een potente auto. Daar gooien de Duitsers dus een schepje bovenop. De auto heeft een zes-in-lijn met een automaat in combinatie met vierwielaandrijving. De zescilinder is stevig aangepakt. Denk aan een gesmede krukaks, verhoogde turbodruk en een cilinderkop met 3D-geprinte onderdelen.
Dit alles resulteert in prestaties die op zijn minst gezegd indrukwekkend zijn. De motor levert 550 pk en 650 Nm (net zoveel als de M4 CSL voor de oplettende lezer). Je sprint naar de honderd kilometer per uur in 3,4 seconden. De topsnelheid is begrensd. Denk niet dat BMW zuinig is, want je kan er gewoon 302 kilometer per uur meerijden. Het is niet duidelijk hoe hard het apparaat kan gaan zonder begrenzer.
Lekker licht
De auto is ook wat lichter gemaakt. Natuurlijk komt dit door al het koolstofvezel op de motorkap, voorsplitters, dak, spiegelkappen en ga zo maar door. Binnenin zien we carbon kuipzetels, deze zijn niet voor mensen met een pijnlijke rug maar man wat zijn ze mooi. Dit alles zorgt ervoor dat er 20 kg van het totaalgewicht van de Competition zijn afgesnoept. De auto weegt 1.765 kilo.
BMW lanceert de auto in opvallend groen. Dat ligt niet iedereen, net zoals de neus maar daar hebben we het nu voor het gemak maar even niet over. Naast de groene kleur komt de BMW M3 CS in 2023 ook in Frozen Solid White. Deze kleur is alleen voor deze variant. Verder kan je kiezen uit Brooklyn Grey metallic en Black Sapphire metallic.
Ik zou voor wit gaan! Maar ja, wie ben ik? Ik kan hem sowieso niet bestellen, want het prijskaartje zal aanzienlijk zijn. Oh ja, de auto is in aantallen niet beperkt. Maar de productieperiode wel. Wees er dus snel bij als je er eentje op je oprit zou willen hebben.
Zeg het maar, houdt deze BMW M3 CS, of überhaupt de M3 jou weg bij de Mercedes dealer. Of is die viercilinder in de aankomende Mercedes-AMG C63 stiekem toch wel spannend?
katoenboer zegt
Ben benieuwd wat de prestaties in het echt zijn. De M5 CS bleek sneller te zijn dan gedacht.
werf76 zegt
Was er een gedrocht van een grill.
baf07 zegt
Haters gonna hate…
Die opmerkingen over de gril zijn nu wel geweest wat mij betreft. Voorlopig zie ik meer dan genoeg van deze bmw’s rijden dus zo erg zal het allemaal niet zijn, dus de mening van iedereen die het niet kunnen betalen boeit niet
V300amg zegt
Helemaal mee eens!
Loek zegt
@baf07: het helpt ook echt om de auto in het echt te zien en in andere kleuren, vind dit piskleurtje op de persplaten ook net niks dus dat helpt ook niet.
De grille gaat imho nooit echt mooi worden, maar als geheel is die nieuwe M3 echt een dik ding. En zoals je zegt, hij verkoopt als een tierelier en dat in de tijd waar EV/hybride spul alles overneemt. Voor de kopers is de grille kennelijk niet erg genoeg om hem te laten staan. Dus voor BMW is het een gigantisch succes.
baf07 zegt
Toen ik de M3 Touring in t echt zag was ik om…gril of niet
Robert zegt
Als ik lees “een cilinderkop met 3D-geprinte onderdelen” dan krijg ik altijd een beetje de kriebels, want in de praktijk beteken dit vaak dat zoiets (nog) meer op de limiet is geëngineerd. Met andere woorden: hoe lang blijft zoiets nog heel?
Ik moet ook wel zeggen dat ik mezelf er op betrapte dat die neus inmiddels al begint te wennen. Die headerfoto is gewoon best wel gaaf.
joki zegt
Dat jullie “lekker licht” en 1765 kg in één paragraaf schrijven over een auto… Daarom lees ik deze blog minder en minder….
Zo jammer!
JanJansen zegt
Als Caterham rijder ben ik het natuurlijk met je eens.
Dit is geen overgewicht maar gewoon obesitas.
Laat ze eerst maar het 4wd systeem eruit schroeven om wat gewicht te besparen voordat je over een CS kunt praten.
tocae zegt
Wel hij noemt CS, en niet CSL…
JanJansen zegt
De laatste CSL weegt nog steeds maar liefst 1.625 kilogram.
leaper035t zegt
Tjah, wat wil je? Dat is nu eenmaal de tijdsgeest. Extreem veel kracht en heel wat veiligheidssystemen om die kracht op de baan te houden. BMW gaat heus geen wagen van 1400 kg bouwen en er dan ‘maar’ 360 pk in lepelen hoor. En een helemaal kaal interieur wil de consument ook niet. Opgelet, ben er ook geen fan van hoor voor alle duidelijkheid. Zou fijn zijn dat je als klant zelf kan kiezen om heel wat comfortfuncties weg te laten uit het interieur.
johnhert zegt
Mee eens, het niveau van de artikelen met een uitzondering daargelaten is om te huilen. Allemaal bedoeld voor zoveel mogelijk likes en clicks.
Inhoud doet er niet meer toe zo lijkt…
petroldrinker zegt
Geweldig mooie kleur, afgrijzelijke auto nogsteeds, die grille verpest voor mij nog altijd de hele auto
racerx zegt
Dat front went bij mij maar niet, maar het lijkt al beter met een zeer agressieve bumperkit eromheen, Een ‘kale’ 4 vind ik echt heel lelijk.
Wel grappig, in de tijden van de E39 en daarna de E90/E60 swapte zo’n beetje iedereen de gelige ‘angel eyes’ voor witte LED’s… En nu is geel dus weer in volgens BMW, ik prefereer nog steeds wit. Heb m’n E39 LCI en E86 met rust gelaten destijds, maar bij m’n E60 LCI had ik de lampjes zelf door LED vervangen (geen andere unit gemonteerd, te overdreven), zag er toch wat frisser uit.
ecknine zegt
Op het filmpje lijkt het alsof ze de achterbank van ‘gewone’ stoelen voorzien hebben. Best wel jammer want in de closed room vertoning afgelopen oktober had ‘ie dezelfde kuipstoelen vanachter als de M5 CS.
krisp zegt
Dan sta je dus bij het stoplicht met deze plastic fantastic auto, en dan komt er een Kia EV6 GT naast je staan, die tot 100kmh praktisch net zo snel is. Ik zou het wel weten.
viezefreddyw zegt
In welke kleur zou je de M3 dan nemen?
sollie1984 zegt
Dan neem je toch een KIA…het is simpel. Don’t like it? Dont buy it!
willemveenstra zegt
1765 kg voor een sportieve auto. Haha
Als je vrouw 120kg weegt heeft ze toch ook niet een sportief lichaam?
leaper035t zegt
Voor zo’n auto’s zou ik als zelf willen kunnen kiezen welke comfortfuncties ik eruit wil laten: radio en audio, GPS, verwarmd stuurwiel, elektrische en verwarmde/geventileerde zetels, akoestisch glas, opbergpakketten, etc. Allemaal eruit. Wil je ze wel? Fine by me maar geef de klant de keuze.
En die C63? Neen dank je. Niet omwille van de 4-cilinder maar wel omdat die er belachelijk uitziet imo. Alsof iemand in een schuurtje er wat Amazon-spoilers en typeaanduidingen er heeft aangelijmd.