Het kan zomaar zijn dat je met de huidige generatie elektrische auto’s geen genoegen neemt. Wat zijn je opties als je binnen afzienbare tijd toch wil overstappen?
Het is geen ramp als je nu nog niet warmloopt voor elektrisch rijden. Misschien is het de aanschafprijs, misschien is het de range, of misschien ben je sowieso een type die liever de kat uit de boom kijkt. Maar het kan ook zo zijn dat je vooral wacht op het juiste elektrische aanbod. Kortom je zit in de wachtstand of je twijfelt. Nou zeggen we vaak, bij twijfel niet inhalen. Maar er zijn een aantal opties om toch voor te sorteren op elektrisch rijden. In dit artikel bespreken we drie opties voor de automobilist die zich in zo’n overgangsfase bevindt.
1. Shortlease
Het aangaan van een shortlease contract is een mooie mogelijkheid wanneer je snel een auto tot je beschikking wilt hebben, maar niet aan een lang contract wilt vastzitten. Die flexibiliteit komt natuurlijk wel met een prijs. Je moet vaak meer betalen voor een shortlease contract als je het vergelijkt met een ‘regulier’ leasecontract. Met shortlease blijf je flexibel maar je bent nu mobiel. Als je de extra kosten per maand kan hebben dan is dit de mogelijkheid voor mensen die NU nog niet willen beslissen in welke elektrische auto ze gaan stappen. En dat een shortlease auto geen saaie huurauto hoeft te zijn hebben we al eens laten zien. We maakten al eens een video over de mogelijkheden met shortlease. In dat voorbeeld gebruikten we een BMW 4 Serie Gran Coupé.
2. Alvast aansluiten in de rij: de voorloopauto
Zeker minder flexibel en toch al een keuze maken, dat kan ook. Ook al is de auto van jouw keuze nog niet leverbaar. Een situatie die zich voor kan doen bij nieuwe modellen als de Polestar 2. Gevraagd naar deze situatie gaf leasemaatschappij Mobility Service Nederland aan dat dit bij dat model (en andere modellen die in 2020 uitkomen) vaak voorkomt. Mensen die al wel een plekje in de wachtrij willen innemen, maar wel vandaag mobiel willen of moeten zijn. Een situatie die iedereen wel kent van auto’s met 8 tot 16 weken levertijd maar die bij elektrische auto’s zomaar op kan lopen tot een jaar. Als de elektrische auto klaar is om opgehaald te worden rij je als één van de eerste in een nieuw model. Moet je inderdaad wel een leasemaatschappij vinden die het al aandurft om jou op een nog te introduceren model een aanbod te doen.
3. BMW i-Ready
Het concept van punt twee neemt BMW nu zelf op de proef met i-Ready. Dit is een nieuwe dienst van van BMW Financial Services. Zowel zakelijke als privé-rijders komen in aanmerking voor i-Ready. Men sluit een leasecontract af en kan na 24 maanden kosteloos overstappen op een elektrische of plug-in hybride BMW. Dat wil zeggen, je mag kosteloos van je contract af en ze maken een nieuwe prijs voor de elektrische BMW die je vervolgens kiest. De BMW met een conventionele verbrandingsmotor die deel uitmaakte van het contract ruilt men dus in op een gloednieuwe elektrische auto. Bijvoorbeeld een iX3 of een i4 die gaan komen. i-Ready zal als optie toegevoegd worden op een nieuw leasecontract voor 10 euro extra per maand.
dragspert zegt
Deze kreeg je toch met heel veel korting als je een 918 had besteld toch? Het had i.i.g iets te maken met 918 klanten.
Dutchdriftking zegt
Het is voorlopig als particulier nog niet te betalen. Tenminste niet wanneer je de aanschaf vergelijkt met een benzine auto.
flutterby zegt
@dutchdriftking: gelukkig kan je geld lenen voor de aanschaf en deze lening betaal je af met besparing van energie, MRB en onderhoud.
Nu kan je zeggen dat lenen voor een auto niet verstandig is, maar net als voor een huis is lenen wél verstandig als je er geld mee bespaard (of meer aan kan verdienen).
bartsss zegt
@flutterby: dan leen jij maar lekker voor een auto… Ik niet!! Verschil tussen lenen voor een huis en een auto is dat lenen voor een huis een goede investering is en voor een auto niet.
flutterby zegt
@bartsss: oh ja, vonden de huiskopers voor de kredietcrisis dat ook? En de huidige huizenbubbel gaat natuurlijk ook nooit knappen. Zeker niet als de bizar lage rente ooit stijgt dan kan niemand die dure huizen meer betalen en zakt de waarde weer.
Lenen is verstandig als je er een hoger rendement uit kan halen (zonder veel risico). Meeste voorkomende is een hypotheek, maar geld net zo goed voor een elektrische auto, zonnepanelen of verduurzamen van je woning. Maar ja, als je dat niet snapt kan je inderdaad beter maar gewoon niet lenen.
dawwg zegt
@flutterby: Als jij denkt dat geld lenen voor een gloednieuwe prive EV met een serieus beroerde afschrijving ‘hoger rendement behalen is ‘; dan zou ik het rekensommetje eens opnieuw doen; ~4.5% jaarlijkse rente op de lening en 50% afschrijving binnen 3 jaar betekent dat je wel heel, heel veel KMs moet rijden om dat terug te verdienen; en als je zoveel rijdt, moet ie dus ook altijd & overal aan de oplader hangen; wat niet altijd even realistisch is.
flutterby zegt
@dawwg: het gaat enkel om het bedrag lenen dat een EV meer kost dan een ICE. Als je budget beperkt is tot een 10 jaar oude instapper is een gloednieuwe EV natuurlijk geen verstandige keuze.
olivier420 zegt
@dawwg: 50% afschrijving 3 jaar? EVs schrijven zo’n 10% per jaar af in eerste 5j, aldus ING.
Continu aan de lader? Als ie ‘s nachts laadt aan je huis is het prima toch? Of als je veel rijdt af en toe de benen strekken? Of bij de klant..
Altijd maar dat denken in problemen. Het is ook zo moeilijk, verandering !
Als ik de middelen had voor een EV had ik het wel geweten….
dreetje zegt
@olivier420: Je bedoelt de ING die de crisis niet zag aankomen toen die voor onze neus stond?
Het is natuurlijk je reinste onzin. EV’s dalen snel in aanschafprijs en stijgen in actieradius. Dat betekent dat de huidige EV heel hard gaat afschrijven.
olivier420 zegt
@dreetje: Haha. Wauw.. Wat een dooddoener.. gelukkig zagen een Lehman Brothers of een Merryl of een ABN het wel… ;-)
Met een range van 400-500 km zit je prima hoor qua “risico” op significante afschrijving.
Bovendien, met de hele transitie weg van de traditionele brandstofmotor, is het risico op hoge(re) afschrijving per definitie lager dan laatstgenoemde.
En zoals bovenstaande ook al aangaf, in principe geldt het risico alleen op de meerprijs tov een traditionele, vergelijkbare auto. Er vanuitgaande dat iemand die zo’n ding wilt de keuze heeft; of betalen/lenen voor een traditionele of voor een -duurdere- EV.
dreetje zegt
@olivier420: Het noemen van andere falende banken maakt van de corrupte ING nog steeds geen succesnummer.
“En zoals bovenstaande ook al aangaf, in principe geldt het risico alleen op de meerprijs tov een traditionele, vergelijkbare auto. ”
Dat lijkt me onzin. Terwijl de ICE in het verleden steeds duurder werd, zal de EV juist dalen in prijs, en de EV wordt waarschijnlijk (en hopelijk…) beter dan nu.
Die ontwikkelingen zullen de afschrijving flink verhogen.
En als straks de waterstofauto doordringt, wil überhaupt niemand meer een accu-EV.
laptom zegt
@dreetje: Waterstof is niet haalbaar. Teveel energie verlies om Waterstof te generen. Straks solid state batterijen uit niet chemische grondstoffen en klaar.
dreetje zegt
@laptom: De energietransitie vereist langdurige opslag van enorme hoeveelheden energie. Dat lukt met waterstof en de waterstofauto. Dat lukt niet met accu’s.
Daarom zullen we met de accu-EV afhankelijk blijven van fossiele stroom. En daar willen we vanaf.
flutterby zegt
@dreetje: waterstof is een one trick pony. Daarmee gaat het de accu niet verslaan.
dreetje zegt
@flutterby: Waterstof is het antwoord op alle vragen, en juist helemaal geen one trick pony. Heb je al ooit geprobeerd om met een lithium-ion batterij je huis te verwarmen?
De auto rijdt op waterstof.
De cv-ketel werkt op waterstof.
Het gasfornuis werkt op waterstof.
Electriciteit in huis wordt opgewekt met waterstof.
Energie in de vorm van waterstof die in de zomer geproduceerd wordt, kan in de winter gebruikt worden.
Waterstof is de enige weg naar een echte energietransitie.
flutterby zegt
@dreetje: sorry, zitten we hier op huisblog? Er is zeker een rol voor waterstof, maar niet op particuliere schaal. Een huis kan je prima verwarmen op elektriciteit die centraal opgewekt wordt vanuit waterstof of een andere bron. Voordeel van elektriciteit is dat het zeer eenvoudig en efficiënt te transporteren. Voor piek vraag kan een thuisaccu of elektrische auto uitkomst bieden waardoor de huidige infrastructuur amper uitgebreid hoeft te worden (alleen bij het opwekken).
dreetje zegt
@flutterby: Jij begon over “one trick pony”, niet ik. Het mooie van waterstof is dat het een echte oplossing is voor de gehele energietransitie inclusief huis en mobiliteit.
Het is ronduit teleurstellend dat er nog steeds gedacht wordt dat de accu onze problemen gaat oplossen. Pieken en dalen over één dag verwerken, dat lukt nog net. Maar pieken en dalen over de seizoenen: dat gaat niet lukken met een accu. Met waterstof wel.
De accu is juist de “one trick pony”, terwijl waterstof voor alle toepassingen werkt. Zoals het laden van een auto op een winloze winterdag, of het verwarmen van het huis.
Zonder waterstof blijft de EV afhankelijk van fossiele stroom. En daar willen we juist vanaf.
flutterby zegt
@dreetje: de one trick pony sloeg op de FCEV vs de BEV. Het enige waar die beter in is in 5 minuten 1000 km tanken, ten minste als er niet net iemand voor jou getankt heeft. Een BEV is efficiënter, minder onderhoud, kan je veilig overal laden (onafhankelijk en dus voordeliger), kan langer energie terug winnen dmv remmen en accu degradatie is nu al minimaal.
Voor thuis is het veel efficiënter om centraal waterstof op te slaan en om te zetten in elektriciteit wanneer er vraag is. Dat scheelt ontzettend veel verliezen in transport (waterstof lekt altijd weg).
Waterstof is een uitstekende oplossing voor de industrie, luchtvaart (hybride) en scheepvaart, maar voor de gemiddelde particulier is elektriciteit samen met een kleine accu de voordeligste optie. Seizoenen hoef je niet te bufferen daarvoor kan je het net gebruiken.
dreetje zegt
@flutterby: “Seizoenen hoef je niet te bufferen daarvoor kan je het net gebruiken.”
Het net gaat veranderen. Gas- en kolencentrales verdwijnen. In de plaats daarvan komt groene stroom, wat als eigenschap heeft dat het aanbodgericht is.
Electriciteit is nog veel vluchtiger dan waterstof. Heb je overcapaciteit, dan is opslaan in accu’s geen optie. Heb je te weinig, dan is er geen accu ter wereld die dat op kan vangen.
Zonder fossiele stroom zal de accu-EV in de donkere dagen niet geladen kunnen worden. Maar we willen van fossiele stroom af.
Het wat lagere rendement van waterstof wordt steeds beter. Verder is het iets lagere rendement niet erg, want de zon levert 2500x zo veel energie als we met z’n allen gebruiken. Tot slot scheelt het rendement van waterstofpanelen (15%) maar weinig met het rendement van PV-panelen (18%).
Met waterstof kun je immense hoeveelheden energie over langere tijd opslaan. Accu’s zijn te duur, te groot, en lopen leeg. Zelfs voor één huishouden is een accu geen optie.
De Chinezen hebben een herbruikbare vloeistof uitgevonden die waterstof als een spons opneemt en ook weer makkelijk afgeeft. Niks hoge druk en lekkage.
Ja, de waterstofauto is ingewikkelder. Maar het tanken gaat altijd sneller, zeker als waterstof in de vorm van vloeistof of “modder” (ook een ontwikkeling) getankt kan worden.
laptom zegt
@dreetje: Ik weet niet waar je deze onzin van hebt, maar zelfs onze eigen Autoblog onderschrijft dat EV voertuigen de beste (minimale) afschrijving hebben. Een Tesla, Fiat 500 VW eUp, Renault Zoe, enz zijn na 5 jaar vaak nog 50% van hun nieuw waarde waard.
dreetje zegt
@laptom: Je kunt toch zelf nadenken?
Als het aanbod van de EV stijgt, dan wordt deze goedkoper.
Denk jij dat iemand na 5 jaar nog 50% van de nieuwprijs wil betalen, als je voor dat bedrag een nieuwe kunt kopen die ook nog veel beter is?
De prijs van de EV bestaat vooral uit ontwikkelingskosten. Als die terugverdiend zijn door de vele subsidies, kan de EV wel eens goedkoper worden dan een ICE. De ICE is immers een complexer product dan een EV.
En dan zie je een zeer hoge afschrijving van dure oude EV modellen.
Maar goed, als jij de propaganda gelooft moet je dat zelf weten.
noodlesoup zegt
@bartsss: Lenen kan prima verantwoord zijn, zeker met de huidige tarieven voor leningen. Maar als je het geld hebt, dan moet je zeker niet lenen, zonde om 5% te betalen en maar 0,15% te krijgen op je spaarrekening. Het probleem met lenen, en autorijden algemeen, is dat mensen vaak erg slecht zijn in budgetteren. Voornamelijk afschrijving en onderhoud worden niet goed meegenomen in de begroting. Hierdoor krijgt met vaak achteraf een flinke rekening. Met lenen geldt dat mensen een auto kiezen die wellicht iets boven de stand is. Daarbij is het wel belangrijk dat wat je aflost op je lening gelijk loopt met de afschrijving. Stel je financiert een auto van 15.000 en die levert na 4 jaar nog ongeveer 7.000 op. Dan moet je in die 4 jaar ook ongeveer 8.000 aflossen op de lening. Houdt daar rekening mee bij het bepalen van de looptijd of maandtermijn van de lening. In die zin is voor een behoorlijke groep mensen private lease een zegen, je brengt je auto terug naar een overzichtelijk maandbedrag. Alleen wel te hopen dat ze een contract afsluiten met het juiste kilometrage…
RiKe zegt
Te duur in aanschaf, te weinig range, beperkte mogelijkheden om op te laden. Voor mij, en veel anderen, is elektrisch rijden nog absoluut niet interessant. Kom maar weer eens als.de auto 700km op een lading haalt, zo’n €20.000 nieuw kost, en in 5min is opgeladen.
jeffreym3 zegt
@rike: en dat met minimaal 250pk / 400nm koppel
RiKe zegt
@jeffreym3: moet ook wel, die dingen wegen gemiddeld 1500 kg door de accu’s
cloverleaf zegt
“Kosteloos overstappen voor 10 euro per maand….”
Owkeeeeee…
hehe zegt
Ben ik de enige die de EV 10-daagse nu al gehad heeft?
In mijn ogen is dit oud nieuws, ik heb al een EV en alle ondernemers die het overwegen zullen inmiddels nu ook wel één hebben.
(Over twee maanden duurder enzo)
Ik stem voor een youngtimer 10 daagse, dat past toch meer bij de liefhebbers hier.
Het goedkoper rijden bevalt mij wel en ik wil er volgend jaar een gezinsauto bij.
Denk voor de leuk en ook voor de centen nu aan een Youngtimer dus
Op de shortlist staan een G55 AMG, E61 M5 en Quattroporte
Autoblog help me out
cloverleaf zegt
@hehe: E61 m5. Look no furher..
hehe zegt
@cloverleaf: edit: ik bedoelde de E60, de E61 M5 is nog geen youngtimer. Heb zelf een E61 530d gehad, zou toch leuk zijn om weer naar dat model te gaan (en mijn vrouw snapt daar niets van)
cloverleaf zegt
@hehe: wij snappen niks van eyeliners of zomer/winter handtassen..
SpiderIV zegt
@hehe: de QP. Enige met wat stijl in je rijtje.
flutterby zegt
@hehe: elk jaar komt het Youngtimer lijstje voorbij.
Wat betreft elektrische auto’s is er zoveel “fake news” dat het goed is dat Autoblog hier wat aandacht aan besteed. Nu begint namelijk de massa adoptie onder de lease rijders en elektrisch rijden is een hele ander mindset waar sommige nog moeite mee hebben.
harrie zegt
Leuke advertorials, maar die BMW constructie is wel een ongelofelijk zwaktebod omdat ze nog steeds geen fatsoenlijke EV paraat hebben.
Kan me voorstellen dat de i3 verkopen zo’n beetje stil liggen nu de Model 3 leverbaar is.
flutterby zegt
@harrie: kwestie van gewoon op kenteken zetten. Die verkopen wel weer als de 4% Model 3s op zijn.
Homer55 zegt
Nu nog niet, binnenkort ook niet.
balboni zegt
Wel even aangeven dat het een advertorial is
michaelras zegt
@balboni: nee, dat doen we als het een advertorial is.
superfunky zegt
Waaraan ik maar wil toevoegen: gelukkig niet! Bij BMW denken ze tenminste na. Laat de storm maar overwaaien, investeer in het zuiniger en nog schoner maken van de diesel en je hebt voorsprong. Ondertussen gewoon kijken wat de rest doet en als EV een segment blijkt dat toch levensvatbaar is (nadat het op kosten van de gemeenschap rijden over is), is BMW er copy/paste als de kippen bij.
tjorque zegt
Voor minder dan 10k km is een model S me te duur.
Voor de 1/4 keren dat we de auto gebruiken zijn de model 3, 208e en zijn derivaten, de Zoë te klein.
Met een aanhanger op vakantie trek ik niet wetende dat je max 100/90/80 mag rijden in vele landen. ?
In een eSUV wil ik zelfs niet dood gevonden worden. (Hoewel, als ik er een paar maand heb in liggen rotten, is er dat wel eentje voor de sloop, dus is dat misschien op zich nog een redelijk goede zaak)
Nee voor mij iets met de ruimte van een model S, eventueel in break vorm, voor +-50k€ (Belgische prijs). Een trekhaak, 250pk (is ruim voldoende) en een range van 500 a 600km.
Snelladen a rato van 45min voor 450 a 500km is ook voldoende.
harrie zegt
@tjorque:
Ja een ruime EV station wacht ik ook nog steeds op.
dawwg zegt
“Nu nog niet elektrisch rijden, maar binnenkort wel?”
Nee. Ik heb net een heerlijk dikke D-segmenter diesel gekocht waarmee ik de hele dag 200+ op de autobahn kan rijden als ik zou willen en 1100km zonder te tanken als ik niet 200 rijdt… Hartstikke schoon, krachtig, luxious, betrouwbaar en geen 200-300km range-anxiety. En als ie op is over 10 jaar, koop ik (hopelijk) een fatsoenlijke waterstof EV.
PS: Word inderdaad ook een beetje moe van al die mensen die te pas & onpas lopen te vertellen hoe goed hun EV is en hoe ‘woke’ ze zijn, terwijl ze op nog geen 15m van hun werk wonen en dus prima de fiets zouden kunnen nemen (over milieu-impact gesproken !). Dat zou pas goed voor het milieu en de files zijn; maar dat schijnt dan meestal weer geen optie te zijn voor ze … want ‘kinderen veilig naar school brengen’ (minder auto’s bij scholen zou juist veiliger zijn en je kinderen laten fietsen ook stukken gezonder en goed voor de ontwikkeling; ze zitten al genoeg op de smartphone te sturen zonder beweging).