Net waar je op zit te wachten, natuurlijk.
Voor een zo grote vrachtwagen met een gigantische batterijpakket is de Tesla Semi eigenlijk helemaal zo duur nog niet. De truck kost in de Verenigde Staten in het ergste geval 200.000 dollar. Het instapmodel is een halve ton goedkoper. Echter, het blijft een onwaarschijnlijk grote machine die enkel door transportbedrijven gebruikt zal hoeven worden. Zij die het een bloedmooi apparaat vinden, maar hem in het dagelijkse leven niet nodig hebben, zullen in dit 1:24 schaalmodel een goed alternatief vinden.
Het heeft alles te maken met zijn prijskaartje: de kleine Tesla is namelijk 600 keer goedkoper dan het instapmodel. Het schaalmodel kost “slechts” 250 dollar, waar de goedkoopste Semi voor de straat tenminste 150.000 dollar kost. Ondanks het enorme verschil in grootte en prijs, is er een belangrijke overeenkomst tussen de beide auto’s. Terwijl een groot aantal schaalmodellen gemaakt wordt om zo nauw mogelijk overeen te komen met het origineel, heeft Tesla de kleine Semi gemaakt met dezelfde 3D CAD-data als het echte model.
Het grote gemis voor het schaalmodel is uiteraard de aandrijflijn. Dankzij het batterijpakket van 1 MWh kan de Semi volgens Tesla maximaal 800 kilometer ver rijden op één lading. In een half uur tijd moet de truck tot 640 kilometer aan rijbereik terug kunnen winnen. Naar verluidt duurt het slechts vijf seconden om de 100 km/u aan te tikken.
panam1 zegt
Ben benieuwd – is dat gemeten met of zonder lading…..truck zonder lading is als een taxi zonder passagiers…..dan heeft rijden niet zoveel nut
SimonMc zegt
@panam1: Gemeten zonder lading. Met lading is om en bij de 20 seconden meende ik.
Gulli zegt
@SimonMc: klopt, met 35 ton erachter geloof ik
kalesander zegt
Gaat vooral om de actieradius met belading. Als ie dan nog net de 300km haalt heeft t geen zin voor (internationaal) transport. Die 800 lijkt mij gemeten voor alleen de trekker, en met tig keer eigen gewicht erachter blijft daar niet veel van over.. blijven dromen!
suzikubelona zegt
@kalesander: Als de boel eenmaal rijdt, en een redelijk constante snelheid heeft, zal dat misschien ook nog wel meevallen. En met een flinke lading zal hij ook meer kunnen regenereren. Ik ben benieuwd hoe deze truck het in de praktijk gaat doen.
posthumus zegt
@kalesander: als het eenmaal op gang is valt dat op zich nog wel mee
flutterby zegt
@kalesander: bereik is met volle belading..
pramm zegt
@kalesander: 95%van de Nederlandse vrachtwagens rijdt minder dan 400 km per jaar. Belangrijker dan een dagje van 800 km Ik de tco omgerekend per km. Daarmee ben je concurrerend.
frank2b zegt
@pramm: Dat is wel heel erg weinig per jaar…
pramm zegt
@frank2b: oeps…. dag
vroaaar zegt
@pramm: je zal waarschijnlijk 400 km per dag bedoelen…? TCO is leuk, maar als je straks je lading bij elke grote stad moet gaan overladen naar een electrische truck – omdat je met de vlam in de pijp van je 30 tonnen diesel de stad niet meer in mag – dan heeft een Tesla truck een streepje voor.
Ben zegt
Inderdaad. Actieradius met maximale belading is wat mensen willen weten !
Een chauffeur wettelijk niet langer dan 4.5 uur rijden. De pauze is 45 minuten.
Red de Tesla dit niet (makkelijk) dan gaan we hem niet veel zien hier.
flutterby zegt
@ben_winter: ze hebben enkel cijfers met volledige lading gecommuniceerd. Dus je hebt wat je wilt.
michiel_vandelft zegt
@flutterby: in dat geval zeker, 4.5 x 80 =360km
pramm zegt
@ben_winter: actieradius is onbelangrijk, mits 400km. Total cost of ownership gaat het om.
torsen zegt
Is het bereik van deze met volle belading ook 1:24?
desjonnies zegt
Alles aan dit ding is net zo fake als de fake slaapcabine opbouw
rolov zegt
@desjonnies: dat is toch voor de wind? Wat is er fake aan dan
johnhert zegt
@rolov: Omdat het een schaalmodel betreft. Daar pas je natuurlijk nooit in als mens !
competition102 zegt
Met accupakket van Duracell??
frank2b zegt
@competition102: Witte kat …
mashell zegt
“Tesla de kleine Semi gemaakt met dezelfde 3D CAD-data als het echte model.”
De Tesla typische panelgaps vormen het bewijs…
moveyourmind zegt
Elonmusk [email protected] 19:37 p.m. ?
Hi fanslas, i’m so proud as a dog with seven cocks that today i can present the brand new ieniminie Tesla semitruck to the world.
Perhaps even bigger news, with this smallsize semi-truck, Teslas production figures for 2019 will be well in excess of 500,000 units.
But now I have to go fast, I have to hurry to sell my Tesla shares quickly on the black market before the share price shrinks to a 1:24 scale.
ghost zegt
De wereld is officieel kapot!
jmeverts zegt
In een half uur 800kWh laden lijkt me erg sterk. Dan moet je dus een 1,5MW lader hebben. Dat is 6500A op 230V of 14000A op het amerikaanse net.
breakingpoint zegt
@jmeverts: ja, en de supercharger levert rond de 100kWh. Dat zou 8u betekenen? Die werkt wel aan 480DC, dus volgens jouw berekening moet dat alsnog 1666 Ampère zijn…? Vreemd
vroaaar zegt
@breakingpoint: ik vermoed dat het laden van de truck met meer dan 1 aansluiting gaat gebeuren…
flutterby zegt
@jmeverts: de Model 3 kan 250 KW aan met 75 kWh, beide maal 10.. tada. 2.5 GW laden (op beperkte percentage).
flutterby zegt
@flutterby: ipv ampère kan je ook de voltage verhogen door batterijen in serie te schakelen.
dwfc zegt
Voor de techneuten, lees dit eens !
https://www.nextbigfuture.com/2019/02/tesla-buys-maxwell-to-eventually-triple-battery-energy-density.html
oldebronx zegt
Eerst 24x zien, dan geloven…
frank2b zegt
Mooi verlaagd ook. :)