De huidige XC90 is al bijna 10 jaar oud, maar begint nu nog aan een tweede leven met een grondige facelift.
Hij was al aangekondigd én gelekt, maar nu is ‘ie daadwerkelijk hier: de vernieuwde XC90. Volvo wil toch graag op twee paarden wedden en blijft daarom naast de volledig elektrische EX90 ook de ‘oude’ XC90 nog leveren.
Dat ‘oude’ hoeven we eigenlijk niet eens tussen aanhalingstekens te zetten, want deze generatie is al 9 jaar op de markt. En voorlopig gaat de XC90 dus nog niet met pensioen. Gelukkig is het design behoorlijk tijdloos. Volvo heeft ook geen grote ingrepen hoeven te doen om de auto weer helemaal fris te laten ogen.
Als je goed kijkt is de neus wel compleet nieuw. Zowel de koplampen als de grille en de bumper zijn opnieuw getekend. De koplampen – wel nog steeds met de bekende hamer – en de grille zitten nu aan elkaar vast. Wat opvalt aan de grille zijn de diagonale lijnen, die hebben we nog niet eerder gezien bij Volvo. De achterkant is grotendeels hetzelfde gebleven. De LED-verlichting is anders, maar de vorm van de units lijkt identiek.
Een interieur dateert vaak het snelst, dus dit heeft Volvo flink vernieuwd. Met een grote ’tablet’ midden op het dashboard is de XC90 weer helemaal anno nu. De rest van het dashboard is ook vernieuwd, met onder meer verticale ventilatieroosters. Ook leuk: er is meer opbergruimte en een extra bekerhouder.
Zoals we al wisten is de vernieuwde XC90 alleen nog maar leverbaar als plug-in hybride in Nederland. Dit was sowieso de enige versie die nog over was in de huidige prijslijst. Volvo treed niet in detail wat betreft de specificaties, ze noemen alleen een elektrische range van 70 km. Het lijkt er dus op dat er aan de aandrijflijn weinig veranderd is.
Er zijn plekken waar stekkeren wat minder handig is dan in Nederland, dus elders levert Volvo de vernieuwde XC90 nog wel zonder stekker. In onder meer de VS kunnen klanten ook kiezen voor de B5 en B6, beide mild hybrid.
Volvo heeft de XC90 ook nog een stukje comfortabeler weten te maken, met dempers die zich afzonderlijk aanpassen aan de omstandigheden. Luchtvering is nog steeds optioneel, voor het ultieme comfort.
UPDATE: we kunnen nu ook de prijs vermelden. De vernieuwde Volvo XC90 is er vanaf €93.495. Dat is veel geld, maar de laatste tijd had je sowieso al geen XC90 meer voor minder 90 mille.
mennok zegt
Ik blijf het bijzonder vinden hoe de huidige XC90 nog steeds fris oogt. Statige bak. De nieuwe grill, gaaf.
kooss zegt
Jammer dat ze qua indeling van de grille dezelfde hebben als die van de nieuwe BMW X3 (G45). Eenheidsworst…
RooieRick zegt
Ik zou naar de oogarts gaan.
Marco Pachen zegt
Prima face lift van een wagen die in de basis al prima is. Jammer van die aai pet die ze op het dashbord geplakt hebben om een groter scherm te voorzien. Had veel mooier gekund of gewoon het oude scherm laten voor het was. Was groot genoeg en met Apple car play prima te gebruiken.
Ik vind deze, van de voorkant, persoonlijk mooier dan de EX90 taxi.
singer zegt
Op de Volvo website staat hij voor 83.495 in de boeken, dat zou ik nog een keurige prijs vinden. Hoop geld voor een hoop auto
RobTWo zegt
Als ik op de site kijk, zie ik wel de € 93.495. Die prijs die jij noemt, zal wel het oude 2024-model zijn.
mashell zegt
Deze kleine facelift kost €10.000 extra?
singer zegt
Ik zie al waar ik fout ben gegaan, de 83K is voor de EX90 en niet voor de XC90. Zie je niet vaak dat de elektrische variant zo veel goedkoper is dan de benzine variant
Hawkeye72 zegt
Vind het elektrische rijbereik wel aan de krappe kant voor een ‘nieuwe’ auto….
AudiRS zegt
Hele mooie wagen. Hopelijk kwalitatief wat beter dan voorheen.
DeWitteCondor zegt
Ik vond de vorige vrij saai en deze dus ook. Maar misschien is dat zn kracht. Je stoot er weinig mensen mee voor het hoofd en als je 4 kinderen hebt is ie wel knetterhandig.
piebepost zegt
Afgezien van dat het een SUV is ; Na al die jaren vind ik ‘m nog steeds prachtig. Ijzersterk ontwerp.