Verrassing: de BMW M4 CSL is hier!
BMW heeft al het een en ander gedaan ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van BMW M, maar nu is het echt feest. Ze lanceren namelijk de M4 CSL. We kunnen niet doen alsof we verrast zijn, want we hebben stiekem gisteren al gelekte foto’s gezien. Maar nu is ‘ie dan echt officieel: de M4 ‘Competition Sport Lightweight’. We kunnen dus alles vertellen over de extra ruige versie van de M4.
Powerupgrade
Aangezien we het uiterlijk al kenden beginnen we met het echte nieuws: de specificaties. Die wisten we namelijk nog niet. De BMW M4 CSL heeft een redelijk bescheiden powerupgrade gekregen ten opzichte van de M4 Competition. Die heeft 510 pk, de CSL doet daar nog 40 pk bovenop. Daarmee zit je dus op 550 pk. Het koppel vond BMW blijkbaar voldoende, want dat blijft 650 Nm.
Lightweight?
Bij een auto met ‘Lightweight’ in de naam is natuurlijk de grote vraag: hoeveel weegt ‘ie? We zullen je meteen uit de droom helpen: met 1.625 kg kunnen we niet echt spreken van een lichtgewicht auto. Maar dat hadden we ook niet verwacht. Wél is de M4 CSL 100 kg lichter dan een M4 Competition. Dat is niet niks.
Topsnelheid
Met de verloren kilo’s en de extra’s pk’s is de BMW M4 CSL twee tienden sneller op de sprint naar de 100 km/u. Daar doet de hardcore M4 (die alleen met een 8-traps automaat te krijgen is) 3,7 seconden over. Verrassing: de topsnelheid is niet 250 km/u. BMW geeft je de vrije teugel, want je kunt doorknallen tot 307 km/u.
Nürburgring
De BMW M4 CSL kan meer dan alleen snel optrekken en hard rijden op de Autobahn. Zoals het een CSL betaamt staat de auto zijn mannetje op het circuit. Dat heeft BMW bewezen door een Nürburgring-tijd van 7 minuten en 20,8 seconden neer te zetten. Daarmee is het de snelste productie-BMW ooit op de ‘Ring.
Dieet
BMW heeft de M4 op dieet gezet door onder andere de achterbank te verwijderen. Voorstoelen zijn er gelukkig nog wel, maar dit zijn nu ‘M Carbon full buckets seats’. Uiteraard is dit niet het enige carbon op de auto. De motorkap en kofferklep zijn ook van CFRP, oftewel carbon fiber reinforced plastic. Verder zijn er speciale lichtgewicht velgen (19 en 20 inch) en BMW heeft extra lichte geluidisolatie gebruikt.
Uitlaat
Misschien dat je door dat laatste de motor wat beter hoort in het interieur, maar dat is helemaal niet erg. De M4 CSL produceert sowieso meer geluid, met dank aan de aangepaste uitlaat met titanium einddemper. Uiteraard met kleppen, zodat je ook de buren nog te vriend kunt houden.
Onderstel
De BMW M4 CSL is standaard voorzien van het adaptieve M-onderstel en staat 8 mm lager dan de M4 Competition. Carbon-keramische remmen zijn eveneens standaard. Verder zijn er nog tal van upgrades ten opzichte van een normale M4, zoals een nieuwe aluminium veerpootbrug en verstevigde motor- en versnellingsbaksteunen.
Uiterlijk
Het uiterlijk hadden we al besproken aan de hand van de gelekte foto’s, maar voor de volledigheid pakken we dit nog even mee. Aan de voorkant kun je de M4 CSL herkennen aan de splitter, de grille die eenvoudiger ingedeeld is en de gele dagrijverlichting. Voor dat laatste moet je trouwens de optionele Laserlight-koplampen aanvinken. Aan de achterkant onderscheidt de CSL zich met een fraaie ducktail.
Kleuren
De M4 CSL is maar in drie kleuren te bestellen, of eigenlijk in geen één kleur. Standaard komt de CSL in ‘Frozen Brooklyn Grey’, oftewel matgrijs. Als dat niet je ding is kun je ook kiezen voor Alpine White of Sapphire Black.
Oplage
Voor de BMW M4 CSL geldt ‘op is op’. De auto wordt namelijk in gelimiteerde oplage gebouwd. Na 1.000 stuks houdt BMW het voor gezien. Daarmee is de nieuwe CSL trouwens minder zeldzaam dan de M4 GTS, want daar zijn er 803 van gebouwd. De M4 CSL is wél zeldzamer dan de E46 M3 CSL. Daar zijn er destijds 1.383 van gebouwd. Één ding is in ieder geval zeker: je gaat de M4 CSL niet vaak tegenkomen.
Loek zegt
Mja. Zoals gezegd in het topic over dat de CSL gelekt was, mist ‘ie de charme van een M3 CSL. Daar weken maar een paar zaken af van de reguliere E46 in het exterieur. Met die rode lijntjes lijkt dit een beetje alsof het uit GTA komt rollen. Mocht je dat nog in een andere kleur kunnen bestellen, dan vind ik het wel meevallen.
Verder is het gewoon niet mijn ding, ik vind de G82 niet mooi en niet eens vanwege de grille, meer vanwege dat de proporties wat mij betreft voor geen meter kloppen. Dan kun je hem nog zo mooi oppimpen, dat verandert niet.
Het is niet zo mijn ding. Maar ik geef hem een kans, helemaal als je zoals gezegd al die accenten gewoon zwart kunt maken.
neymar zegt
De M4 is en blijft absoluut de grote vedette van zijn klasse! Wat een beauty en prachtige design!
Dutchdriftking zegt
Zo dan, flinke update voor de app! Ziet er goed uit mannen!
vonklausenburg zegt
Even geheel off-topic:
Lieve AB, lieve appontwikkelaar, wat een geweldig mooie update. De app ziet er gelikt en fijn uit. Afbeeldingen zijn in highres, reacties staan er goed bij en het werkt snel en alsof het nooit anders is geweest. Dank! ❤️
(ooo--V--ooo) zegt
Hierbij een like 👍🏼 voor deze comment
Dutchdriftking zegt
Dat is inderdaad het enigste wat ik nog mis. En natuurlijk reactie bewerken in de app. Flinke upgrade!
racerx zegt
Oh, dan installeer ik ‘m weer. De mobiele website werkt namelijk 500x beter dan de oude app.
camber24 zegt
Ik vraag me altijd af of je die 100 kilo wel merkt. Is alsof je een dikke tante uit de auto zet. Ik merk dat niet, en kan me voorstellen dat je dat met 500+ pk ook nauwelijks merkt.
vondick zegt
Je merkt het pas als je een paar seconden van je rondetijd wil afsnoepen op de ring
berlinetta zegt
Dat merk je pas als je echt op de limiet bochten gaat nemen. Tijdens accelereren merk je er niet veel van. En alle beetjes helpen natuurlijk. Zo is het niet alleen de 100 kg minder, maar ook de extra power, de andere afstelling en de verbeterde aerodynamica.
sleepyj zegt
Eindelijk een app update, en wat voor een! Werkt echt zoveel fijner. Klein puntje wat ik heb ervaren is bij het openen van de foto’s je een klein deel van de foto ingezoomd te zien krijgt. Maar buiten dat lijkt het perfect te werken. Complimenten.
veltir zegt
Eindelijk inderdaad!!! Lang op moeten wachten en kijk er naar uit om alles te ontdekken. Over de ingezoomde foto’s, deze schalen zo te zien niet automatisch van landscape naar portret. Kantel de ingezoomde foto maar eens, dan zijn ze perfect!
jannemannl2000 zegt
ik ben normaal niet zo fan van die nieuwe grille van bmw maar zo is tie tog wel heel vet mense
michelschouten zegt
Toch wel heel dik!
lexis zegt
Goh dit is meer iets voor op circuit, en eigenlijk moet je goed gek zijn om deze te kopen BMW zal er een pak meer voor vragen en je krijgt eigenlijk minder auto, buiten de xtra pkaas. Grappig BMW gebruikt extra dunne isolatie, ik denk gewoon dat ze die weggelaten hebben. Eigenlijk als je echt deze prestaties wilt moet je een echte sportwagen of supercar kopen die van meetaf goed en lite ontworpen is . Zal wel collectors item worden. MAAR idd mooi is de 4 reeks niet ook niet in m4 uitvoering de proporties kloppen echt niet vooral in zijprofiel zie je dat. Ook de nieuwe m240 heeft daar last van maar in mindere mate . Eigenlijk de best geslaagde bmw van het moment (buiten de lelijke kont) en straks ook als onbetaalbare last edition m2 versie.
jippie zegt
Je mag hopen dat normale emblemen tenminste op de optielijst staan.
gezondverstand zegt
De Ed en Willem Bever grille bij veel nieuwe BMW’s is al niks, maar dit is nog een tandje erger.
En die onderbumper achter lijkt ook al nergens op.
Jammer. Auto verpest.
racerx zegt
Indrukwekkend, maar vind ‘m niet mooi + kan ‘m niet betalen. Wat dat betreft is de keuze makkelijk hahaha
berlinetta zegt
De kleurstelling vind ik niks, maar verder vind ik het toch wel een gaaf apparaat. Dik zoals het absolute topmodel hoort te zijn, maar niet te overdreven. Vooral dat ducktailtje vind ik fantastisch.
rockefellar zegt
Ducktail ziet er goed uit. Hele verbetering.
Net als de nieuwe app. Eindelijk geen postzegel formaat afbeeldingen meer.
ar166 zegt
Heel fijn dat er een nieuwe app is, hij werkt heel prettig!