We hebben no geen meter gereden en Verstappen heeft de eerste gridstraf aan de broek.
We zijn bijna aanbeland bij de tweede seizoenshelft. Dat betekent dat we kunnen gaan aftellen hoeveel punten Ons Max nog moet halen alvorens hij kampioen wordt en lekker vervroegd met vakantie kan gaan.
Een ander ding dat we krijgen is het silly season (wie rijdt volgend jaar) en natuurlijk: gridstraffen! Als je te vaak (volgens de regels van de FIA) een onderdeel wisselt, krijg je keiharde straf. Per onderdeel is aangegeven hoeveel plaatsen gridstraf je krijgt.
Preventief de transmissie vervangen
Bij Red Bull Racing vervangen ze preventief de transmissie van de auto van Max Verstappen. Daar staat een gridstraf voor 5 plaatsen voor. Dat meldt De Telegraaf. Stel, Verstappen weet vanmiddag pole binnen te slepen, dan zal hij zondag vanaf P6 starten.
Ondanks dat de voortekenen (regen, Spa, Verstappen, Red Bull RB19) goed zijn, is dit natuurlijk niet ideaal. Midden in het veld starten is niet ideaal op een nat Spa-Francorchamps.
Gridstraf Max Verstappen zal vast niet de enige zijn
Dus ook al doet Verstappen alles perfect, dan nog kan het zijn dat je een snelle DNF op je naam hebt staan omdat iemand zich ernstig bij de eerste bocht. Daarnaast is Verstappen ook mens en kan hij een klein foutje maken.
Reken er maar op dat er meer en meer gridstraffen aan komen de komende races. Ook andere teams zitten zo ongeveer op hun max (har har) qua onderdelen die ze al gebruikt hebben.
Het is niet voor het eerst dat Verstappen gridstraffen krijgt op Spa-Francorchamps. Vorig jaar moest hij ook al achteraan starten, net als vele anderen. Het leverde een compleet andere startopstelling op. Tijdens de race (de GP België 2022) reed hij alsnog kinderlijk eenvoudig naar voren. Na 12 rondes reed hij al op P1…
Check hier alles dat je moet weten voor de GP België 2023!
Gulli zegt
Zolang hij geen grindstraffen krijgt zie ik geen problemen
MaartenD zegt
Zelfs met 3 gridstraffen en rijdend op twee wielen wint Max nog…leuk voor Max maar voor de neutrale kijker dodelijk saai…
Gulli zegt
Achter de nummer 1 gebeurt ook nog een hoop he. Je hoeft niet alleen maar te kijken wie er wint. Sterker nog, dit is een van de leukste seizoenen tot nu toe, de subtop en het middenveld hebben nog nooit zo dicht bij elkaar gelegen. Alleen wordt dat overschaduwd door de enorme presaties van RB/MV
rollingstoned zegt
Precies dit inderdaad.
heckblende zegt
+1
lekkerlinksrijden zegt
Max hebben we in Hongarije ongeveer 5 ronden gezien, zegt genoeg
brammetjedeb zegt
Ook gigantisch indrukwekkend hè. Net een usain bolt een jaar of 10 geleden: de uitslag was vooraf al bekend, maar wat was het altijd weer vet om te zien. Hoeveel sneller gaat ie zijn? Hoeveel houdt ie over? Da’s nu bij Max en red bull ook..
erwh zegt
Dit is gewoon de Britse media napraten, die vinden het alleen “spannend” als een Brit vooraan staat.
Dit seizoen is juist ontzettend interessant met teams die aan het begin onverwacht vooraan meededen (Aston Martin), teams die enorme stappen zetten (McLaren), zinderende rondes om de pole te pakken (Monaco en vele anderen) en een veld wat in het algemeen erg aan elkaar gewaagd is.
Dat was in de tijd van de Mercedes dominantie wel anders met Merc bijna elk weekend op de eerste startrij om vervolgens rustig naar een 1-2 te rijden.
MaartenD zegt
Lul niet zo dom.ik zeg wat ik denk
mashell zegt
Goed zo, dat joch heeft wat uitdaging nodig om gemotiveerd te blijven.
Robert zegt
Precies. Ergens valt het me ook vies tegen dat Red Bull niet ook gelijk de motor preventief vervangt. Vorig jaar reed hij van P14 naar P1 in, wat was het, 22 ronden?
rollingstoned zegt
Maak daar maar 12 rondjes van ;-)
https://nos.nl/liveblog/2442331-verstappen-wint-met-overmacht-in-spa-het-was-een-fantastisch-weekend
harrie zegt
Motor vervangen is nergens voor nodig, die heeft Red Bull al een tijdje in standje sandbag staan dus die gaan nog wel ff mee.
Richmond zegt
Gewoon voor de leuk doen
Otua zegt
Er staat 12 rondjes in de laatste alinea
Johanneke zegt
Veel regen eh, dan wil je dat niet doen. Op een droge baan had ie vanuit de pit kunnen beginnen ja.
sportevo zegt
Dat zouden ze kunnen doen maar beide auto’s hebben nog een nieuwe motor, MGU-H, MGU-K en turbo beschikbaar, het levert dus geen straf op.
Dutchdriftking zegt
Hopelijk meteen ook een nieuwe motor en batterij, vanaf P20 starten maakt het voor ons wat spannender.