Dit ligt veel beter op het netvlies. Net zo elektrisch als een Tesla. Mooi toch?
Eerlijk is eerlijk. We waren behoorlijk verrast met de Tesla Cybertruck. Dat Tesla graag de dingen anders doet, weten we inmiddels. Dat de Amerikaanse autobouwer indrukwekkende aandrijflijnen kan bouwen, is inmiddels bekend. Dus wat dat betreft was het logisch dat de Cybertruck compleet anders dan anders is.
Maar niemand had verwacht dat Tesla de opdracht zou geven aan een 4 jarig jongetje met een wonderlijke motoriek en een geodriehoek. Natuurlijk is het ‘hip’ om te zeggen dat de Cybertruck stiekem erg cool is, maar dat is alleen omdat we ‘het’ niet begrijpen. Het is gewoon een redelijk matige concept car. Nu even 4 jaar wachten voordat ‘ie op de markt komt.
Nu is het sowieso raar. Een elektrische pickup ontwikkelen. Dat is n et zoiets als jenever voor geheel onthouders. Tesla is overigens niet de enige die bezig is met een elektrische pickup. Rivian is ook hard op weg om een serieuze speler te worden in dit specifieke marktsegment met de Rivian R1T. Maar er is nóg een kaper op de kust. De fabrikant luistert naar de naam ‘Lordstown Motors’.
Hun eerste product heet de ‘Endurance’ en is qua styling een redelijk conservatieve pickup, iets dat wellicht beter aansluit op de wensen van de aartsconservatieve pickup-klanten. Qua aandrijving doet de Lordstown Endurance het ook even anders. In elk wiel huist er een elektromotor. Volgens Lordstown is de actieradius op zijn minst 320 km. Mocht je er een flinke aanhanger achter willen monteren, geremd kan de Lordstown Endurance 2.720 kg trekken. De verwachte verkoopprijs is zo’n 52.500 dollar, aan het eind van volgend jaar worden de eerste exemplaren geleverd.
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk vind ik de Cybertruck gaver…..
okdoei zegt
@dutchdriftking: ik vind van niet. Dus; impasse.
Sluit dit blog maar. We komen hier niet uit. Verdomme toch.
tjorque zegt
@okdoei: ok, doei!
bitd zegt
@dutchdriftking: dat heb je met dingen die ongrijpbaar zijn.
reactief zegt
Dit ding is echt niet mooier dan de Cybertruck. En al helemaal niet mooier dan de Rivian
En nu nog een tekening, maar eind volgend jaar al leverbaar…. Dat gaat never nooit lukken. Rivian is al tijden bezig en komt dan ook pas op de markt en heeft gigantische funding.
potjak zegt
Dit ding ligt wellicht beter op het netvlies omdat wij de vorm herkennen. Het is een alles behalve vooruitstrevend dertien in dozijn ontwerp.
tjorque zegt
2700kg is waarschijnlijk in de us geeneens “een flinke aanhanger” maar gewoon een hobbyisten dingetje
E34M5Touring zegt
@tjorque: 2700kg is alleen een aanhanger.
ukbob zegt
@tjorque: en de vraag is nog… als je dat gewicht erachter hangt, wat doet dat dan met die range van 320km?? Zal wel rap halveren denk ik. Dat wordt veel donuts en burgers eten als je eens een serieus eindje wil gaan rijden met je trailer!
tjorque zegt
@ukbob: ik wilde antwoorden “heeft dat ding dan pedalen om hem zelf voort te trappen” maar “toen viel mijne Frank” (zoals we hier in België zeggen) ?
trasimo zegt
Doe de Cybertruck maar hoor, lekker wat anders dan al die eenheidsworst. Bovendien heeft Tesla al uitgebreid laten zien dat ze elektrische aandrijvingen kunnen bouwen als geen ander, dat liever dan zo’n random nieuwkomer.
mashell zegt
En is Lordstown zo Chinees als het klinkt?
willeme zegt
@mashell: Lordstown is de plaats in Ohio waar GM veel budget modellen maakte. De Cavalier, Cobalt, Cruze, Sunfire en dergelijke werden daar in elkaar geflanst.
Esprit_de_Flandre zegt
@willeme: Dan nog klinkt het een naam die een Chinese fabrikant op een auto zou plakken. Om het Amerikaans te laten klinken…
willeme zegt
@Esprit_de_Flandre: wel een beste tongbreker ;-)
Esprit_de_Flandre zegt
@willeme: Das nog niets vergeleken met de Chinese naam.
领主镇
Lǐngzhǔ zhèn
vroaaaaaaaaaar zegt
De truck moet allen nog ff uitontwikkeld worden, road- en crashtests ondergaan en productierijp gemaakt worden. Oude GM fabriek moet aangepast worden, nieuwe matrijzen en tooling ontwikkelen en personeel trainen. Daarom gaan ze in september personeel huren en in november productie starten. Tuurlijk joh, mooi kerstsprookje maar gaat nog wel een paar jaar duren eer we er 1 op de weg zien. En vooralsnog is de truck bedoeld voor bedrijven (fleet owners) en niet voor Jan met de MAGA pet.
Esprit_de_Flandre zegt
@vroaaaaaaaaaar: Ontwikkelen, matrijzen, personeel…?
Nah, dat ding gaan ze gewoon in één stuk 3D-printen joh…
vroaaaaaaaaaar zegt
@Esprit_de_Flandre: 3D-printen is voorlopig ook nog een sprookje.
nissanfairladyz zegt
Als persoon die elektrische rijdt. En je gaat de sommetjes maken betreft earodynamica en hoeveel je moet trekken. Dan is je batterij in een mum van tijd leeg. Kijk maar op youtube waar ze een test hebben gedaan met de Model X en een dikke car erachter. Je actieradius kakt helemaal in. Bij een elektrische auto gaat het voornamelijk om de earodynamica op de wat grotere snelheden. Super belangrijk.
jpoers zegt
@nissanfairladyz: bij brandstof ook hoor. Alleen je gooit er sneller meer in en kom je daardoor verder.
vondick zegt
@nissanfairladyz: ik vind het altijd wel prettig als een dame eerlijk is
evdw zegt
Als Lordstown nu alleen nog maar deze schets kan laten zien dan kan je dit ding echt niet kopen eind 2020.
Ik gok zomaar dat hij er nooit gaat komen.
harrie zegt
Een ontzettend generiek design op een ladder chassis.
Nope.
Rick-dos zegt
Als er een BMW logo op de Cybertrk had geprijkt dan had iedereen ’t lelijk gevonden.
trasimo zegt
@rick-dos: dan hadden er ook nieren op gezeten van minstens 1 meter hoog
Rick-dos zegt
@trasimo: Klopt. Daar vallen mensen dan over. Een pick-up die door een 4 jarige is getekend en die door Musk gepromoot wordt is dan ineens “stiekem stoer”.
mashell zegt
@Rick-dos: al die pickups, zeker die grote Amerikaanse, lijken zo sterk op elkaar dat ze volkomen uitwisselbaar zijn. Maar Tesla is het wel gelukt anders te zijn.
Rick-dos zegt
@mashell: Anders zijn staat niet gelijk aan beter zijn. Ik kan hier ook in mijn string met kwastjes op mijn tepels gaan zitten aan het kerstdiner, betekent nog niet dat het beter is omdat de anderen allemaal zo netjes gekleed zijn.
bmwe46m3balling zegt
@Rick-dos: hahaha ik ga stuk ??
trasimo zegt
@mashell: het is een verloren zaak, Rick ziet nu eenmaal liever dat die nare Amerikanen maar gewoon weg gaan en dat alles bij het oude blijft.
robert110 zegt
@mashell: Het is niet zo moeilijk om anders te zijn. tesla is gewoon de grootste groep pick-up kopers vergeten die een pick-up daadwerkelijk nodig heeft en focust zich enkel op het kleine groepje dat geen pick-up nodig heeft maar er wel een zou willen.
Wat veel mensen niet zien is dat bij het pick-up ontwerp van tesla (en van Rivian trouwens ook) een aantal belangrijke elementen zijn vergeten die voor de echte pick-up gebruikers juist belangrijk zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@robert110: Dat zijn ze niet vergeten, dat negeren ze gewoon. Een F150-rijder gaat echt niet overschakelen op een Tesla, zelfs niet als ie alle nodige features heeft. Het is (voorlopig) onmogelijk om een klassieke pick-up te evenaren, dus in een vergelijking ben je met je elektrische truck altijd het kneusje. Het geschifte design van de Cybertruck zorgt ervoor dat zo’n rechtstreekse vergelijking uitblijft.
Misschien is het over een jaar of 10 wel mogelijk om een echte E-pick-up neer te zetten. Wat dus ook wil zeggen dat deze Lordstown zal falen. Want te vroeg…
trasimo zegt
@rick-dos: het is altijd zo lekker makkelijk om de liefhebbers weg te zetten als simpele kuddedieren of fanboys he, maar feit is wel dat Tesla de gevestigde (Duitse) orde stiekem wel mooi op scherp zet. An de designs mag iedereen vinden wat ie wil, maar op technisch vlak laten ze de Duitsers een poepie ruiken. Zelfs de meest verstokte BMW fan zou daar blij mee moeten zijn; (zelfs als je for some reason een hekel hebt aan Tesla of Elon), omdat concurrentie tot nu toe uiteindelijk altijd gunstig uitvalt voor de consument in de vorm van lagere prijzen en innovatievere producten.
BMW zit al sinds 2012 zielig toe te kijken vanuit een hoekje met al hun miljarden op de bank en de handen in de broekzakken afgezien van de i3 (hoe vond je dat design eigenlijk?). Ja ze zijn eindelijk bezig met serieuze modellen ik weet het, maar als ze daar wat vlotter mee waren geweest was ik zeer waarschijnlijk never nooit niet overgestapt naar Tesla.
rhellema zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Rick-dos zegt
@trasimo: Het is makkelijk omdat de fanboys en liefhebbers het zo makkelijk maken. Zoals jij die het design niet kan verdedigen en dus over moet gaan op niet ter zake doende argumenten. Ik vind het initiatief van Musk een mooie maar ben en blijf ook kritisch als ik stront voorgeschoteld krijg en het moet slikken alsof het een michelin sterren diner is.
trasimo zegt
@rick-dos: ahja, argumenten als innovatie, techniek en de concurrentie op scherp zetten “doen niet ter zake”. Thanks, dan weet ik dat!
Rick-dos zegt
@trasimo: Gelukkig maar. Hoef ik je verder niet uit te leggen dat we het over design hebben.
bmwe46m3balling zegt
@trasimo: tuurlijk wat denk je zelf, Dat die Duitse bedrijven geen betere aandrijflijn hebben ontwikkeld in een supergeheime lab? En dan al die reguliere modellen elektrificeren zodat al die miljarden ontwikkelingskosten niet terug verdient worden van de verbrandingsmotoren. Tuurlijk gaan ze dan niet gelijk doen maar in fases. Want als zij dat nu zouden doen dan maken zij veel verlies wat potentieel nog miljoenen kan opleveren en de hele auto handel/markt/economie gaat kapot.
Mensen hebben geld betaald voor hun auto dat kan niet zomaar even ontzien worden. Wat te denken van bedrijven die auto’s verkopen. Hoe word dat allemaal financieel rechtgetrokken voor al die mensen op de wereld. Er zit wel meer achter dan dat tesla zogenaamd superieur is boven de Duits 3 qua elektrificatie.
En btw ik wist niet dat bmw jou centen nodig had om boven water te blijven. Blijf vooral lekker bij Tesla.
Bmw onwaardig als je je eigen favoriete merk niet steunt ook in de moeilijkere en mindere tijden!
bmwe46m3balling zegt
@bmwe46m3balling: jouw*
trasimo zegt
@bmwe46m3balling: nergens suggereer ik dat bmw mijn centen nodig zou hebben (hoop het niet voor ze…) en vervolgens vind je toch dat ik ze als ‘liefhebber’ zou moeten steunen in mindere tijden? Ga toch weg man. BMW is een schatrijk en rete-commercieel bedrijf wat lekker zelf doet waar het zin in heeft, en gelijk hebben ze. Ik geef er alleen maar mijn mening over. Ik ben trouw aan geen enkel commercieel bedrijf en kijk per situatie wie mijn vraag het beste kan invullen. Nu was dat op autogebied voor mij Tesla, misschien volgende keer is het weer BMW of iets anders.
bmwe46m3balling zegt
@trasimo: daar heb je gelijk in. met steunen bedoel ik niet je centen geven aan ze maar meer kies een model bouwjaar etc wat je wel aanstaat. Dat bedoelde ik meer als liefhebber zeg maar.
Je hebt gelijk dat zij mee moeten doen met de rest om hun centen te verdienen. Want het is een groot merk op zichzelf alleen en dat is ook nou juist zo knap aan ze. Dat je tesla rijdt is geen probleem. Lijkt ook een keertje leuk maar niet om te hebben.
Even eerlijk nu: heb jij nou echt zoveel voordeel ten opzichte van een brandstofauto? Misschien wel en misschien niet. In jouw situatie misschien wel, niet veel rijden, genoeg tijd om op te laden. Ik niet, rij 5 tot 10k per maand.
Weet je wat het ook is: ik werk ervoor en om een beetje extra kwijt te zijn ten opzichte van een tesla is helemaal niet erg. In jouw situatie dan denk ik wel. Zoals je al aangaf op dit moment is tesla degene die jouw kan bieden wat jij nodig hebt.
Ik hoop dat bmw jouw hart ooit weer terug kan winnen en de liefhebber in je naar boven haalt.
trasimo zegt
@bmwe46m3balling: ah ik snap ‘m.
Ik zie wel veel voordeel ja. Hij stuurt oprecht lekker, is bloedsnel, voorzien van de laatste gadgets (autopilot is m’n favoriet), en ze voegen nog maandelijks nieuwe functies toe via updates wat voor een gadgetfreak zoals ik ook gewoon gaaf is. Hij is geen lease maar gekocht op de zaak, dus als ik er niet oprecht blij mee was geweest was ie allang weer verkocht. En dit alles is voor mij per maand netto 300 euro goedkoper dan een gelijkwaardige BMW. Waar mag ik tekenen?
Tot 10k km per maand is wel veel ja, maar zelfs dan zit je gemiddeld maar aan 333 km per dag en dat haalt de Tesla gewoon zonder onderweg bij te laden… voor de dagen dat je hoger zit pak je onderweg een kwartiertje een supercharger. Ik heb alle begrip voor mensen die er dan alsnog geen zin in hebben om over laden na te denken of gewoon niks met Tesla hebben, is helemaal prima natuurlijk en heel persoonlijk.
Ik zal altijd een zwakke plek houden voor BMW’s dus de kans dat er in de toekomst weer eentje komt is best groot!
harrie zegt
@rick-dos:
Nee, hoezo?
Rick-dos zegt
@harrie: Omdat mensen kuddedieren zijn en makkelijk beïnvloedbaar zijn.
reactief zegt
@rick-dos: Accepteer gewoon dat mensen een andere mening/ smaak hebben!
BMW had nooit zo’n afwijkend ontwerp kunnen neerzetten, dus dat gaat sowieso niet op.
Ik heb niets met Tesla, maar vind de Cybertruck echt heel tof. Mooi, nee niet echt, maar op een bepaalde manier wil ik hem echt hebben!
Heeft niets met de kuddedieren te maken. Want de kudde die roept dat een kind van 4 het ook had kunnen tekenen is net zo groot!
Rick-dos zegt
@reactief: Afwijkende meningen heb ik totaal geen probleem mee. Sterker nog dat vind ik alleen maar mooi. Massahysterie omdat het een product van Musk of bijvoorbeeld Jobs is wel.
Volgens mij heeft BMW met de i8 en i3 laten zien dat ze prima met afwijkende modellen kunnen komen waarbij er zelfs nog veel meer creativiteit is getoond dan Musk met z’n cybertrk.
reactief zegt
@rick-dos: Met die massa hysterie ben ik het eens. Maar dat wil niet zeggen dat oprechte meningen niet gelijk kunnen zijn aan die hysterische massa.
Ik vind de i3 trouwens wel een hele fijne auto. Heel erg ondergewaardeerd naar mijn mening. De i8 heb ik echter dan weer weinig mee.
trasimo zegt
@reactief: De i3 is een super goede auto, inderdaad ondergewaardeerd qua rij-eigenschappen en kwaliteit. Ik vermoed dat dat vooral aan het uiterlijk is te wijten, daar worden toch niet zoveel mensen warm van.
trasimo zegt
@rick-dos: BMW was ontzettend lekker bezig met de i8 en de i3, ze waren er vroeg bij ook, innovatief bezig. Jammer dat ze daarna de focus gehouden hebben op het butsen van hun bestaande benzine en dieselmodellen en hun EV-projecten nog ff in de koelkast hebben gezet. De snelheid van die overgang hebben ze vast behoorlijk onderschat… Momenteel eet Tesla ze de kaas van het brood als gevolg en zit menig voormalig 3-serie rijder al in een Model 3.
Ik denk niet dat de Cybertruck een wedstrijdje ‘kijk ons eens creatief zijn’ is, een schoonheidswedstrijd evenmin. Eerder om met een ontwerp te komen wat zodanig ‘out there’ is, zó anders en bruut, dat het de tongen losmaakt en opvalt tussen de zoveelste F-150 kloon waar niemand op zit te wachten. Een statement; “you either love it or you hate it”. We zullen zien of die strategie werkt, maar ik hou wel van een fabrikant die niet bang is om eens met wat écht gedurfds te komen, of dat nu Tesla is of BMW, heerlijk laat maar komen.
notify_send zegt
@reactief: Vin tof, ikke hebbe. Dat is ook precies de doelgroep van Tesla.
Hopelijk kan Musk nog blijven wegkomen met zijn fraude en gaat Tesla snel een winstgevend bedrijf worden
reactief zegt
@notify_send: En in welk hokje zit je zelf?
rhellema zegt
@Rick-dos: helemaal eens met je. Nu roept men hier dat die cyberturk weer eens wat anders is maar owee als BMW met een ander ontwerp komt, dan is het allemaal lelijk wat hier geroepen wordt.
Rick-dos zegt
@rhellema: Precies.
moveyourmind zegt
@rhellema: Denk dat iedereen zo gek is op die Tesla omdat die een hele blije tüüter heeft…
BaRa zegt
Why the hell zou iemand deze truck in overweging nemen, als de Rivian evenveel kost en op zovele punten duidelijk beter scoort? Zoals op schema zitten met de productievoorbereiding, bijvoorbeeld?
marcelve zegt
Inmiddels is Paypal een van de grootste online betaalsystemen wereldwijd, bouwt SpaceX raketten die terugkeren na hun reis (in plaats van te verbranden) en is Tesla de grootste EV producent ter wereld met een superieure aandrijftechnologie. Desondanks worden aan Musk gerelateerde zaken nog altijd in het belachelijke getrokken maar de tijd zal het leren. Wat EV’s betreft komt de ene na de andere Tesla killer zogenaamd op de markt maar toch niet echt. Kijk naar VW, duizenden ID3’s die op parkeerterreinen staan te wachten op een software update (ook daar is Tesla leidend), valt de WLTP range van de Porsche Taycan door de mand (ook hier is Tesla leidend, ontploft de Boeing raket (ook hier is Tesla leidend). Onder het motto, wie het laatst lacht…..
BaRa zegt
@marcelve: paar kleine correcties… het is de EPA van de Taycan die slecht is, niet de WLTP (en daar is een reden voor die niet noodzakelijk aan de Porsche ligt – https://jalopnik.com/heres-why-the-porsche-taycan-turbos-epa-range-is-so-bad-1840444842). Tesla bouwt geen raketten, dat doet SpaceX. Er zijn ook al een paar dingetjes van SpaceX “boem” gegaan, dat is geen exclusiviteit van Boeing (Dragon-capsule, Starship-prototype Falcon 9,…). En wat de ID3 betreft: het is niet alsof Tesla geen problemen heeft gekend met productiekwaliteit. Niet om afbreuk te doen aan Tesla, SpaceX, the Boring Company of een van de andere successen van Musk. Wel omdat een gebrek aan nuance voer is voor mensen die een hekel aan hem hebben.
marcelve zegt
@bara: bedankt voor de nuance maar voor mensen die een hekel aan hem hebben helpt de nuancering ook niet getuige het artikel van Willemse.
Ik weet dat er ook meerdere raketten zijn ontploft tijdens de ontwikkelingsfase en ook toen verklaarde iedereen Musk voor gek. Anno 2019 is SpaceX een gerenommeerde raketten bouwer die in zijn relatief korte bestaan dingen voor elkaar heeft gekregen waar de gevestigde orde tot op heden geen antwoord op heeft weten te geven. Idem dito wat de Tesla betreft; de short sellers zijn al jaren bezig om het Tesla aandeel naar beneden te praten en daar plukken ze nu de zure druiven van op kosten van hun investeerders.
De toekomst zal het leren…..