
Donkervoort komt met een ‘opvolger’ voor de F22 en dat is sneller dan verwacht.
We moeten het weer eens hebben over ons Nederlands trots, het immer briljante Donkervoort. Het is op papier één van zoveel merken die de origine van de Lotus Seven overnam en er een eigen twist aan gaf, maar die eigen twist is nu een hele andere kant op gegaan dan bijvoorbeeld een Caterham of Westfield. Vanaf de D8 GT voelde het eigenlijk als een soort moderne hommage aan het idee. Met als unieke touch de vijfcilinder van Audi voorin.

D8 naar F22
De Donkervoort D8 (met de D van Denis Donkervoort, toen ‘zoon van Joop Donkervoort’ en nu ook de opvolger van Joop als baas) is nog best een tijd in productie geweest. Officieel van 1993 tot en met 2022, al was het vanaf de D8 GT in 2007 dat het de ‘moderne’ auto was waar we het net over hadden. Daarna is er uiteraard nog veel meer aan het standaardrecept geknutseld met versies als de GTO (RS), JD70 en Naked Carbon-edities. Pas vanaf 2022 was er sprake van een opvolger.

Dat is de huidige ‘Voort, de F22. Met de F van Filippa Donkervoort (en de 22 van haar geboortejaar 2022), de dochter van Denis. Traditie! Helemaal als zij later de tent van papa overneemt, net als Denis. Maar het einde voor de F22 is nu al in zicht. Wat we op zich wisten, want eind vorig jaar sloten de orderboeken voor de F22 al met de laatste gebouwde auto’s die lekker dubbelzinnig de ‘Final Five’ heetten. Het zijn namelijk de vijf laatste F22’s en de laatste F22’s met de Audi-vijfcilinder. Dat is namelijk de hoofdreden van het verdwijnen van de nieuwste Donkervoort: die motor kan/mag/wil het merk niet meer gebruiken.

En de opvolger heet…
Da’s het eerste feitje wat Donkervoort bevestigde voor de F22-opvolger, daar komt nu nog een feitje bij: de naam. Hij gaat heten: P24 RS. Vernoemd naar het in 2024 geboren tweede kind van Denis genaamd Phébe. Het RS-gedeelte is -naast het zijn van een bekende afkorting voor snelle auto’s- een knipoog naar de Donkervoort D8 270 RS, waarmee het merk een tijdje het ‘Ringrecord voor productieauto’s heeft gehad.

Officieel wordt de P24 RS de opvolger van de Donkervoort F22, maar het merk benadrukt wel dat de auto’s qua basis veel overeenkomsten zullen vertonen. Verwacht dus het chassis en de technologie uit de F22 met een nieuwe motor en scherpere afstelling. Volgens Donkervoort tilt de P24 de performance van de F22 naar een hoger plan, misschien zelfs wederom tot aan ‘record-brekende hoogtes’.
Met een Koenigsegg Tiny Friendly Giant Twin Turbo Freevalve 3-cylinder Internal Combustion Engine (ICE) met 600 pk, gaat het echt wel snel worden.
Ik verwacht geen 6 cilinder motor (in welke vorm dan ook) in de nieuwe P24 RS, een 4 cilinder lijkt dan eerder de volgende stap te worden, tegenover de uitgaande 5 cilinder motor, en in dat geval zou de RS toevoeging kunnen duiden op een 4 cilinder motor.
Het meest interessante zal het motor merk zijn, welk fabrikaat gaat er gebruikt worden.
Dat zou wel een mooi blok zijn! En Koenigsegg is niet vies van techniek delen. Ooit tekende ze een overeenkomst als motorenleverancier voor Spyker. Nooit een blok afgenomen natuurlijk, maar toch…
Ach ja, zolang het maar geen Cross-over wordt…..
Nou zo’n F22 maar dan dertig centimeter hoger gelegd, terrein banden en vierwielaandrijving zou anders best een gaaf apparaat zijn.
P24RS, plak er wat letters tussen en je hebt PuRoSangue
Lijkt mijn niet het geval met een “RS” toevoeging in de type aanduiding.
@HZW: Audi RS Q3?
Als ik in de ‘raad van bestuur’ zou zitten van Donkervoort zou ik proberen om de volgende motor in te kopen voor hun nieuwe auto: BMW B58 6 cilinder, 3.0 liter. Chassis passend maken voor dit blok svp. Oersterk blok, goed te tunen en betrouwbaar. B58 blok heeft o.a. ook in de Toyota Supra gezeten (ook niet voor niks).
Ik denk dat die in de filosofie van Donkervoort te zwaar is.
De 5 cilinder maakte de Donkervoorts wel net dat beetje specialer dan het spectrum aan andere Seven-afgeleiden. De makkelijkste vervanger zou een VAG 4-cilinder zijn (huidige inkoop bij VAG behouden, deel van de (digitale) tooling zal hetzelfde kunnen blijven ga ik vanuit). Maar ondanks dat dat prima blokken zijn hebben die niet zo veel karakter. Een BMW i6 zoals Morgan doet zou een stuk toffer zijn, of een Honda VTEC zoals bij Ariël, zou wel net wat meer bestaansrecht geven in mijn ogen. Toyota G16E 3-cilinder is ook niet gek.
Onder de lange motorkap moet zelfs de V16 van Bugatti nog wel passen…
Er zal toch weer op een laag gewicht ingezet gaan worden, dus een zware 6 cilinder motor of meer cilinders zal het waarschijnlijk niet gaan worden, verder waarschijnlijk ook geen Hybrid toevoegingen.
In deze video wordt wel de nieuwe motor genoemd, maar wat het wordt is me niet duidelijk.
https://player.vimeo.com/video/1065807932
Ik snap het einde van de 5 pitter, maar het is wel doodzonde. Wellicht een 6 in lijn er in? Natuurlijk is de 2.0 TSI van VAG een heel goede motor, maar je wilt gewoon wat gavers in de Donkervoort.
De 5 cilinder Donkervoort motorblok stamt uit 2009, en zat in de eerste TT RS, en is tot aan de F22 in grote lijnen het zelfde gebleven, met alleen wat stapje omhoog met het vermogen.
Misschien dat er een Audi V6 Hot-V Bi-Turbo motor mogelijk is, als er nog een Audi gebruikt blijf worden.
Die motor is een stuk korter, en door de Hot-V configuratie niet al te breed.
Een 6 in lijn motor lijkt mijn een stuk zwaarder dan de al 185 Kg wegende 5 cilinder motor, met gietijzeren motorblok.
De aluminium 5 cilinder krijgen ze niet meer van Audi Sport, en de huidige 5 cilinder is verkregen omdat de toenmalige Audi CEO een fan was, en omdat de 1.8T motor vervangen moest worden.
Zelfs in de F22 zit nog de oude gietijzeren 5 cilinder motor.
En als je er een BMW 6 in lijn motor inhangt, is een Donkervoort ook niets speciaals meer, dan kom je in de Wiesmann MF3, Morgan Plus Six, BMW 6 cilinder visvijver terecht.
En als ik verder kijk in Europa, zie ik niet heel snel een interessante motor om te gebruiken.
Met een 3 of 4 cilinder motor is het toch wel een beetje een grote stap terug, en een V6 of V8 motor past niet echt lekker onder de lange smalle motor kap,
P.S. terug naar een kleinere 3 of 4 cilinder motor met een Hybrid toevoeging, zou wel BPM technische interessant kunnen zijn, maar of je dat zou willen is nog maar de vraag, in een dure Donkervoort sport wagen.
100% elektrisch lijkt mijn helemaal geen optie, want dan wordt hij Loodzwaar door het AccuPack.