Nieuwtje van de Duitse RAI: op 1 januari van dit jaar stonden er bij onze Oosterburen maar liefst 50,2 miljoen voertuigen op kenteken. Nog nooit waren de Duitse wegen zo goed gevuld. Samen met dit nieuws had de Kraftfahrt-Bundesamt nog wat leuke feitjes…
Het grootste gedeelte van de voertuigen op de Duitse wegen bestaat, hoe kan het ook anders, uit personenauto’s. In het afgelopen jaar groeide de groep PKW’s met 1 procent tot 41,7 miljoen. De meeste auto’s vallen in de Kompakt- und Kleinwagenklasse. Het aantal cabriolets steeg fors met 4,5 procent. Ook xDrive, quattro, Synchro en 4Matic doen het leuk: vorig jaar kwam er 9,3% aan auto’s met Allradantrieb bij.
De meeste auto’s op de Autobahn komen uit die Heimat: liefst 65,7 procent heeft een Duitse badge. En daarvan heeft het grootste gedeelte dan weer een VW-embleem: haast één op de vijf auto’s in Duitsland is een Volkswagen. Op de tweede en derde plaats komen Opel en Ford. Onder de niet Duitse merken doet Renault (Dacia daarbij opgeteld) de beste zaken in Duitsland. Eén op de twintig Duitsers rijdt erin. Skoda en Hyundai zijn in deze categorie met een groei van respectievelijk 18% en 17% opvallende stijgers.
Meer feitjes van de KBA:
– De Trabant is nog steeds niet helemaal uit het straatbeeld verschenen: er reden er nog zo’n 35.000 rond in 2009. En dat kunnen er alleen maar meer worden…
– Eén op de vier Duitse chauffeurs heeft de leeftijd van zestig overschreden
– Zo’n 73 procent van de Duitse auto’s rijdt op benzine
– In Berlijn rijden rond de 1,3 miljoen auto’s rond (meer dan in de provincie Mecklenburg-Vorpommern)
KaCh1ng zegt
73 procent op benzine , das veel!!
stopwearingpants zegt
Van welk merk is synchro dan?
BR zegt
@stopwearingpants: Volkswagen
Hupke zegt
amai, nog 35000 trabi’s niet te begrijpen dat er nog mensen in dat kreng rond willen rijden
mashell zegt
Ik had al het idee dat het in Duitsland drukker werd. Het is nog niet zo’n fileparadijs als Nederland maar ze doen hun best.
omg zegt
73% op benzine ? WTF ?
ZwerverRoodbaard zegt
Ik dacht dat Duitsland een echt diesel land was, tenminste ze komen altijd bij ons diesel tanken.
Megakix zegt
Een diesel wil je toch alleen rijden omdat de overheid je ernaar doorverwijst (lagere accijnzen brandstof en zuiniger motoren bij veel kilometers) ? Niemand rijdt voor z’n lol in een ’takke-die-dakke-tractor-schuddewagen ?
Kortom, 73% kan best kloppen, Duitsers houden namelijk méér van rijden dan wij (fiscaal uitgewrongen burgertjes).
Dimglor zegt
73 % is inderdaad redelijk veel…
Maarja… Ik vind 20 % van de wagens die volkswagens zijn ook wel veel..
Mja ik had wel verwacht dat vw een groot aandeel in handen zou hebben, maar 1 op is wel heel veel…
progrez zegt
Daar sta je dan van te kijken. België is 20 keer zo klein dan Duitsland maar toch slagen ze er hier in om te beweren dat een diesel hier “nuttig” is. Gierige kortzichtige eikels zeg, zal ik wel hun smerige traktor fijnstof inademen zeker??
En die achterlijke regering die er weer als dwaze koeien bij staat, en maar eco premietjes uitdeelt aan jan met de pet die volgens hen best een diesel koopt.. zelf als je naar 2x per week naar nonkel roger tuft. Een wereld vol debielen…..
KaCh1ng zegt
@progrez: wat is je probleem , als mense goedkoper wille rijden , rijde ze goedkoper ! een benzinewagen verbruikt 7L-8L een diesel 5-6L en dan moet je denken dat je minder betaalt voor diesel! Ecowagens zijn ook veel voordeliger (dankzije -15% korting)!
Yanktank zegt
@ Vincen van B Synchro heet tegenwoordig 4motion
KaCh1ng zegt
*benzine is 30cent per liter duurder dus +-4euro per 100KM :)
Megakix zegt
@KaCh1ng: ..maar je weet dat het omslagpunt pas rond de 30/40.000 kilometer komt te liggen ? De Wegenbelasting is namelijk dubbel zo hoog…
KaCh1ng zegt
@Megakix: in belgië zijn ze hetzelfde als diesel :)
petervd3 zegt
Trabant :lol:
Ruben Bruins zegt
je betaalt wel meer wegenbelasting als je diesel rijd.
Het maakt weinig toeren(kan ook een voordeel zijn), en je mooie dure sedan klinkt als een bestelbus.
Nee geef mij maar benzine
eMiz0r zegt
En hoeveel files stonden er? :D
progrez zegt
@KaCh1ng: dat is het hem juist, mensen dénken dat ze veel goedkoper rijden, maar in werkelijkheid is dat absoluut niet zo. ze hadden hier op de tv eens een onderzoek gedaan waaruit een mooie conclusie kwam: 70% van de dieselrijders is beter af met een benzine… tekeningetje bij maken?
KaCh1ng zegt
@progrez , leg aub uit :) bij een eco wagen met -15% en met zelfde uitvoering maar dan in benzine, diesel is miss iets duurder in aankoop maar niet zoveel, voor de rest rij je goedkoper (er bestaat geen dieseltaks meer)
progrez zegt
diesel is een stuk duurder in aankoop, natuurlijk met die onnozele premies is het verschil een stuk kleiner. het is bewezen dat de meeste mensen de auto gebruiken voor korte afstanden, (30km en minder) en dat is net zeer schadelijk voor die motor aangezien die juist bedoeld is voor lange afstanden. hetzelfde met die fameuze roetfilters, die werken enkel als die goed op temperatuur zijn, en dus niet na 30km.
ik weet niet waar jij dat vandaan haalt maar volgens mij betalen diesels meer taks dan benzine. diesels vereisen duurder onderhoud. diesel is veel vervuilender om te produceren dan benzine. diesels produceren meer nox omdat de verbranding plaatsvindt bij hogere druk en bijgevolg ook hogere temperatuur. diesels produceren fijnstof dat extreem schadelijk is voor de mens, de belangrijkste oorzaak van sterfte aan kankers (in belgie dan toch) zijn de luchtwegen. elk jaar verdubbelt het aantal doden ten gevolge van fijnstof. (weliswaar komt dit niet alleen door die diesels maar ook door industrie, woningen,..)
prestaties zijn er niet, tenzij je bij elke versnelling een klop in je rug wilt krijgen.
kijk ook eens wie er wint aan de lichten met bvb. een 2.0 TDI en 2.0 TFSI, juist.
conclusie is dat een diesel zuiniger is en veel meer koppel heeft maar dat “zuinige” komt enkel tot zijn recht na lange afstanden en niet naar 30km.