De NSX Zanardi Edition is voor serieus geld verkocht. Je kan er ook een Ferrari (of 2, 3) van kan kopen.
Jazeker, er is weer eens een Japanse sportwagen verkocht voor enorm veel geld. In dit geval gaat het om een Acura NSX, dat natuurlijk niets meer is dan een Honda NSX, maar dan de US-versie. De auto in kwestie is overigens geen gewone NSX, maar een Acura NSX Alex Zanardi Edition.
Japanse sportauto’s
Laatst was ondergetekende aan het kijken naar een videootje van Doug de Muro. De onafhanlijke youtube-reviewer die helaas de laatste tijd obscure sportieve auto’s heeft ingeruild voor enkel nieuwe de quirks and features van nieuwe SUV’s en crossovers. Jammer. In dit geval ging het om een Toyota Supra die naar zijn mening te duur was en de redenen waarom Japanse auto’s nooit ‘collectible’ of enorm in waarde gaan toenemen.
En daar ging het even mis. Als groot JDM-liefhbebber denk ik dat de piek nog (lang) niet bereikt is als het gaat om bijzondere Japanse auto’s. Tot voor kort vonden we er weinig van, witte raven als de Toyota 2000GT of Lexus LF-A daargelaten. Toevallig hadden we het er laatst met Autobloglezer @aapjes nog over: Japanse sportwagens gaan serieus prijzig worden.
Kazunori Yamauchi en Gary Scott Thompson
Daar zijn waarschijnlijk twee redenen voor: Kazunori Yamauchi en Gary Scott Thompson, de geestelijk vaders achter respectievelijk Gran Turismo (simulator) en The Fast and The Furious (documentaire). Ja, er zijn betere racegames en films gemaakt, maar die hadden niet zo’n grote impact.
Die 15-jarigen die er destijds mee opgroeiden, zijn nu 35 jaar. Sommigen van hen hebben nu wel de pecunia om de JDM-sportwagens te bemachtigen. Het nadeel: er zijn niet veel originele exemplaren meer, dus het financieel welgestelde topje van die 35 jarigen vecht het onderling uit.
Acura NSX Zanardi Edition
In dit geval heeft iemand 233.973 euro (omgerekend) uitgegeven voor een Acura NSX Alex Zanardi Edition. De auto werd verkocht via het altijd vermakelijke Bring-a-Trailer. De auto was een smetteloos exemplaar met slechts minder dan 20.000 op de teller.
Zanardi was destijds CART-coureur voor het Chip Ganassi Racing team. Om de successen van de Italiaan te vieren, kwam er een speciale editie van de Acura NSX. In de VS werd de NSX alsmaar zwaarder en luxer, maar in feite is de NSX Zanardi Edition een véél sportievere variant.
Het is in feite een Japanse NSX Type S, maar dan met het stuur aan de goede kant. Dus met de dikke Recaro sportkuipen, lichtere spoiler, dunner glas en gesmede BBS-velgen. De Zanardi Editions zijn hardtops (geen T-top mogelijk) en voorzien van handbak (dus de dikke 3.2 motor en een zesbak). Alle Zanardi Editions zijn rood met antraciet velgen, net als de raceauto’s van Chip Ganassi Racing uit die tijd.
Geen NSX Zanardi voor Europa
Er zijn er slechts 51 van gebouwd, waarvan er 49 in omloop kwamen. Eentje is een persdemo en staat nu bij het hoofdkantoor (naast een Integra Type-R!) en de andere is van Alex Zanardi zelf, die op dit moment aan het aan het bijkomen is van een ernstig ongeluk. Gelukkig is zijn situatie aan het verbeteren.
In Europa hebben we nooit een NSX Zanardi of NSX Type S gehad, maar hier zijn NSX’en in het algmeen nog zeldzamer. Dus een mooie 3.2 Coupé met handbak is ook hier nauwelijks te betalen.
toyotafortuner zegt
God, wat een heerlijke uitvoering is dit zeg!
ethylestra zegt
Voor dat geld heb je 3 nieuwe 1 series in 128ti uitvoering
kareljansen zegt
@ethylestra: Of 33 gebruikte UP!’s.
mpgc zegt
@ethylestra: mag toch hopen dat er dat minimaal 4 zijn ?
maxidyne zegt
@ethylestra: maar die zal nimmer nooit niet zo speciaal worden als de NSX.
bierbuik zegt
@ethylestra: of zo’n 200 Nissan Micra’s
grasvreter zegt
Wat wel een kanttekening is voor de waardestijging van japanse sportwagens: enkel de echt speciale uitvoeringen worden veel geld waard. Een impreza wrx sti van 20 jaar oud is niks waard, maar een unmodified impreza 22b is tonnen waard. Een random nsx kost ook geen drol.
Zijn overigens ook mijn jeugddromen.
willeme zegt
@grasvreter:
Een Bugeye in goede conditie doet nog altijd 20k tegenwoordig. Als je een originele hebt. Dit geldt overigens alleen voor versies met het stuur aan de linkerkant, RHD is het wat anders. Maar STI is eigenlijk altijd erg prijzig tegenwoordig.
Een random NSX doet minimal 60K en loopt makkelijk op naar een ton. Evo’s zijn ook niet meer goedkoop. Enige wat je goedkoop kan oppikken zijn 350Z’s. Oh ja, en 3000GT’s, maar daar is een reden voor.
grasvreter zegt
Okay nsx prijzen vallen niet tegen nee. Iets goedkoper dan een ferrari 348 bijvoorbeeld. Bij een 3000gt vr4 twin turbo is aanschaf een 3e van het werk, spijtig genoeg. Zitten zo bomvol electronica en zaken als achterwielen die sturen. Koppel dat aan een te zwakke handbak (iets dat mitsubishi nogal vaak deed in de jaren 90, zie ook de galant 8g vr4 manual).
Brute wagens maar je kan er nooit hard mee want dan is het weer kapot.
daniel1975 zegt
@grasvreter: ja, maar de 22B heeft ook echt een unieke carrosserie (3 deurs en breed) en deze NSX lijkt optisch niet schrikbarend anders dan een “gewone” NSX
dper4mance zegt
De laatste jaren stijgen de prijzen van alle Japanse young en oldtimers gigantisch. Ja, natuurlijk zijn de uitschieters altijd de speciale versies. Dat is bij een BMW of Porsche niet anders. Een E30 316 koop je voor een paar duizend euro, een nette E30 M3 doet 50 tot 80 en een Sport Evo anderhalve ton. 993 Carrera heb je voor 50 een Turbo, RS of GT2 doet een aantal ton.
autodidact zegt
Sinds ik weet dat de velgen voor een inch kleiner zijn dan achter heb ik mijn twijfels…
vaakbenjetebang zegt
… want? Welk probleem zou dat opleveren dan?
vaakbenjetebang zegt
De NSX is natuurlijk een bijzonder significante auto, want Honda zette daarmee uit het niets dit hele segment op scherp. Ineens bleek dat een ‘junior supercar’ helemaal geen draak van een auto hoefde te zijn. Dat je er wèl gewoon mee kon rijden, uitzicht rondom in kon hebben, er niet iedere 5000 km een paar duizendjes tegenaan hoefde te gooien zodat het ding in Godsnaam maar niet in elkaar zou peren… En de Ferrari’s van deze wereld konden zich niet meer verschuilen en moesten aanhaken. Het enige wat Honda even vergeten leek was dat zo’n auto er ook een beetje uit moet zien, als het even kan. En dat doet de NSX wat mij betreft niet echt. De verhoudingen zijn wat vreemd. Karakteristiek, dat is-ie. Maar fraai? Mwoah.
basman147 zegt
Redelijk laat in de ontwikkeling werd de motor gewijzigd naar een motor met dubbele bovenliggende nokkenassen, en die was breder. Bovendien bleven de Amerikanen er maar op hameren dat er 2 golfsets in de kofferbak mee moesten. Daardoor is de auto wat langer geworden dan eerst de bedoeling was.
Maar de NSX (en de komst van Luca de Montezemolo) hebben Ferrari idd gemaakt tot wat het nu is,
vaakbenjetebang zegt
Ja, dit is een klassiek gevalletje ‘vorm volgt functie’, in zekere zin. Toch had Honda met die nieuwe eisen in het achterhoofd misschien toch nog eens goed naar het ontwerp moeten kijken. Je ziet er nu aan af dat er vrij laat in het proces nog flinke wijzigingen zijn doorgevoerd. Misschien is dat het wel: het lijkt een beetje een engineering-mule vanuit sommige hoeken.
reactief zegt
De laatste 5 video’s van Doug:
Polestar 1
S2000 van F&F
765LT
F-type R
E39 M5
Alleen SUV’s en crossovers?
brammetjedeb zegt
@reactief: die s2000 moet ie maar niet meer doen… ?
brammetjedeb zegt
Kweenie welke Doug demuro jij kijkt, maar daar komt vanalles langs. Supersportwagens, hypercars, suv’s, sedans, jaren 90 mercedes, vijf jaar oude hyundai ecuus…