
Heugelijk nieuws voor de fans van bloedsnelle Donkervoortjes. Na de reguliere D8 GTO en de Bilster Berg-uitvoering is er nu een versie zonder kleren.
De D8 GTO is vanaf nu ook naakt te verkrijgen. Zonder een allesbedekkende verflaag die het zicht op alle koolstofvezel onderdelen – zoals 90 procent van het chassis – ontneemt. Donkervoort laat de onderdelen van de D8 GTO Bare Naked Carbon Edition daarvoor een uniek spuitproces ondergaan, waarbij alles in een UV-laklaag wordt gestoken. Mat of glanzend, net wat de klant wil. Aan de binnenkant van de D8 GTO wordt het koolstofelement doorgetrokken naar stoelen, raamlijst, het dashboard en de instaplijsten.
Ook leuk voor de puristen: het weglaten van verf levert een gewichtsbesparing van ‘een paar kilogram’ op. En op een broekzakraket van 700 kg helpen alle beetjes. Het werkpaard in de D8 GTO, een 2,5-liter R5 TFSI van Audi, blijft verder ongewijzigd. Ofwel maximaal 380 pk, waarmee je in 2,8 seconden op de 100 km/u zit, na 8,6 seconden de 200 km/u aanraakt, en pas stopt met versnellen bij 270 km/u.
Een video van het bouwproces vind je op Autojunk.nl.
Ter vergelijking: hieronder de reguliere D8 GTO.
Ah mai! Ik ben even een luier wissel aan het doen
@swordfish: jij draagt luiers?
@appelvis: Natuurlijk. Scheelt me zeker 4 naar het toilet lopen op een dag. Ben er veel productiever door. En ik bedoel alles wat ik schrijf letterlijk.
@swordfish: en zo geschiedde het gesprek tussen twee vissoorten….
@marikoelolo: Je zou haast zeggen dat ze uit de…school klapten *badumm tss*
Gaaf ding!
Wauw!
Neeee yoh, hoeft hem niet in te pakken….neem hem zo wel mee.
Ik moet zeggen, voor een auto vanaf het startpunt is gebouwd als ‘bare naked’ versie vind ik de kwaliteit van het zicht carbon vrij bedenkelijk. Het lijkt er op dat ze gewoon dezelfde lay-up en vezelrichting hebben aangehouden als bij een standaard GTO, terwijl bij merken als Pagani een extra laag wordt toegevoegd aan de buitenzijde puur voor het uiterlijk (het zicht carbon). Met name links en rechts van het 3e remlicht zijn duidelijk de scheidingen te zien. Maar om dat allemaal perfect te krijgen is zo verdomd moeilijk en belachelijk duur.
En het belangrijkste, zo’n extra laag had ook weer een paar extra kg gekost, en dat is niet des Donkervoorts. Ik vind ‘m bruut.
@motoragent: dat is een optie van een ongeveer anderhalve ton volgens mij. Net een beetje te veel van het goede!
@gtwillem: Klopt, als ze gespoten worden maakt het uiterlijk van het CFRP niet zo veel uit, maar bij een ‘naakte’ versie komt er een extra laag aan de buitenkant, dus weer een paar vierkante meter van de hoogste kwaliteit CFRP, die uiterst secuur opgelegd moeten worden. Op een auto van een miljoen is het een schijntje, maar hier zou dat bijna een verdubbeling van de kostprijs zijn, dat is niet te doen.
@motoragent: je hebt functie en je hebt schijn… Bedenk daarbij dat mr Pagani vóór ie in de auto’s begon fabrikant van vezelversterkte kunststof delen was…
Voor die paar kilogram kan je beter naar de sport school, neemt niet weg dat het een gaaf ding is
@carspotter3000: Het doet denken aan de Silberpfeile van Mercedes. Destijds (1934) mocht een auto bij een Grand Prix maximaal 750 kg wegen. Bij een controle voldeed Mercedes daar niet aan; de auto woog 751 kg. Toen is de witte lak eraf gehaald voor de laatste kilo gewichtsbesparing. In plaats van witte lak zag je dus het kale aluminium en tadaa… de Silberpfeile was geboren.
@donvincenzo: kijk dat zijn de verhalen die het er toe doen! wist het niet eigenlijk weer wat geleerd!
@donvincenzo: dat history doe
Kost dat?
FAP FAP FAP
Kijk dat is wat mij betreft nou echt wat sommige mensen PORNOOO!!! noemen.. ITT een paar dikker wielen onder een leasehok met 2x het aantal pk’s…
Wat een bak! Zo heerlijk!
Is dit road legal?
Ik dacht dat airbags minimaal in het stuur verplicht waren voor de straatlegale auto.
Wel een bruut karretje!!
@ZeRoo: airbags zijn niet verplicht als de auto 4-punts-gordels heeft.
Blijft een ziek dik apparaat!
Je kan de uitlaat nog afzagen! Dat gaat wat harder dan die ene kilo
Ziet er super uit
Lekker hoor, moeten we meer van zie op de nl wegen
Ze kosten voortaan wel een vermogen maar man wat zijn ze toch gaaf en echt ziek snel ook.
Gewoon formule 1 maar dan street legal!
Ik wil hem. De cabrio is prima. (Was ook een dichte versie volgens mij) deze auto wil je toch niet rijden als het vochtig is.
Bestaat er wel een crash test van dit onmin gave projectiel…
Heel vet inderdaad…