Hier een artikeltje dat weer voldoende aanleiding geeft om even lekker te schoppen tegen alles dat er mis is in ons landje. Jarenlang werden automobilisten ertoe bewogen om het openbaar vervoer te verkiezen boven de auto. Dat is beter voor het milieu en vermindert de files. We weten ook al een hele poos dat het openbaar vervoer ondanks het enorme fileleed in veel gevallen geen fatsoenlijk alternatief biedt voor de auto.
Dat is jammer want persoonlijk heb ik niets tegen openbaar vervoer, maar er is zo vaak gekloot met uitval, vertragingen of de voertuigen zitten stampvol. Ik sluit dan toch liever aan in de file. Zonder stinkende mensen op mijn lip, airco en muziekje aan, verstand op nul en rustig naar huis.
De mensen die zich tijdens de spits nog wel braaf in een overvolle trein wurmen, ziet de NS nu ook veel liever op een ander tijdstip. De NS bekijkt momenteel wat voor maatregelen er genomen kunnen worden om reizigers op drukke trajecten tijdens de spits uit de trein te houden.
Er is van 26 mei tot 21 juni op het traject Haarlem-Amsterdam een proef met treinspitsmijden gehouden. Dit was een bewustwordingscampagne om mensen te bewegen de trein eerder of later te laten nemen, dat wil zeggen voor 7 uur of na 9 uur. Van de reizigers op het traject gaf 4 procent aan wel wat te voelen voor spitsmijden, zo maakte de NS vandaag bekend.
Dat is een laag percentage en dat zal het probleem ook niet oplossen, maar kan wel net het verschil maken tussen vol of overvol. Verder wordt gekeken of het interessant kan zijn om reizigers financieel te belonen voor het mijden van de spits, vergelijkbaar met het spitsmijden op de weg.
Wellicht kunnen we nu wachten op spitsmijden voor fietsers.
Met dank aan Tjouwke voor de tip!
RenJie zegt
Serieus, wat moeten we nou.. dan moet dit weer, dan kan dat niet, dan moet dat weer en kan dat niet. -.-
simpson zegt
ach die drukte in de trein valt best wel mee, als je maar ff de moeite neemt om naar het begin of het eind van de trein te lopen.
Iedereen wil vanaf de roltrap de trein in en vind het dan raar dat het daar zo vol is.
Al zou een beetje minder lege 1e klas wagonnetjes en meer 2e klas niet verkeerd zijn.
Appieflappie zegt
Inderdaad de voorste wagons zitten vaak leeg. Alleen mensen zijn te lui om door te lopen.
ZOEF zegt
hahaha ik lach me rot.
De snelwegverbreding van Eurlings komt niks te vroeg.
Marco zegt
Mensen moeten gewoon een baan dicht bij huis zoeken of dicht bij hun werk gaan wonen en met de fiets. Ik doe het al jaren. Het is leuk, sportief, je hoeft nooit ergens voor te wachten, staat nooit in de file of achter een bejaarde die 35 rijdt, en je hoeft niet bang te zijn om je rijbewijs kwijt te raken terwijl je ongestoord overal tussendoor kan crossen. Heerlijk.
JanJansen zegt
Gewoon meer belasting op de kaartjes zodat de gewone mensen het openbaar vervoer te duur gaan vinden, ik heb het probleem al voor je opgelost Wouter B!
Zo leeg waren de wagons ooit, geniet mee (van Kooten en de Bie zijn toch fantastisch);
http://www.youtube.com/watch?v=TDjvw2Rf-fk
Zeg nou zelf, heeerlijk toch? lekker zeuren.
Pomoek zegt
Hmm, maatregelen om mensen buiten de spits te laten rijden? Wat dacht je van een kortingskaart? Die ze al verkopen bij de NS? 40% korting voor het reizen buiten de spits (=na 9.00 uur?) Weten die sukkels zelf niet eens wat ze verkopen?
lincoln zegt
ik wil wel met de trein ..
maar lelijke kleur ..
lelijke velgen ..
geen V8 ..
slechte ring-tijden .. da,s wat me eigenlijk een beetje tegenhoud ..
maarten zegt
Inderdaad Simpson, beter spreiden in de trein, ik zit vaak heerlijk, van Almere naar Amsterdam, voor óf achterin, terwijl de meute in het midden als sardientjes tegenelkaar aan staan.
Wat mij betreft de enige oplossing tegen filileed trouwens, bredere wegen leiden alleen maar tot bredere file’s…
Ik zeg, méér treinen voor minder.
En (zeg ik ook als autoliefhebber) verder lekker auto blijven rijden buiten de spits
Dit alles natuurlijk alléén indien mogelijk hè… om de reactie ” ik kan niet voor de trein kiezen” voor te zijn
opa plas piemel zegt
dit bericht laat zien dat de NS door gestoorden debiellen word bestuurd….eerst klagen dat ze te weinig reizigers hebben om die verotte treinstellen te kunnen vullen met autisten die op de perrons die kankerverwerkende snacks van verdriet uit de muur vreten omdat voor de zoveelste keer die hondekop uit bouwjaar 62 weer panne heeft onderweg…… en nu wil dat wereldvreemde misselijke tuig van de NS even bepalen wanneer jij als reiziger mag instappen…. whahahahahaha,… geitewollesokke…. jullie kunnen echt helemaal niets…. stakkers.
K. zegt
Ik heb een briljant plan bedacht: Rekening reizen.
Het werkt als volgt:
Iedereen die met de trein gaat is verplicht om vanaf 2012 een kastje bij zich te dragen of een pasje met een RFID chip. Boven de spoorwegen worden dan poortjes geplaats. Als je dan in de trein daaronderdoor rijd, word er een tegoed van je Pasje of RFID chip afgeschreven. En natuurlijk dien je ook nog een normaal kaartje te moeten kopen, want anders betaal je maar 1x je rit, en da’s niet goed.
Beter is nog het openbaarvervoer pasje/kastje compatible te maken met de rekening rijden poortjes en kunnen ze ook poortjes plaatsen op druk bezochte trottiors tijdens de spits. Je dient dus als burger ten alle tijden een chip bij je te dragen zodat je traceerbaar bent.
w0o0dy zegt
@lincoln: ROFL! Wat mij betreft de reactie van de week.
floryn zegt
oh nee oh nee. Zijn we jaren bezig geweest om iedereen zo veel mogelijk in het OV te houden en krijgen, moet iedereen nu fietsen…!?
Maarten Overgaauw zegt
Ja hoor tuurlijk. Het moet echt niet gekker worden.
‘Nee wij hebben geen ondercapaciteit, de mensen moeten gewoon niet in de spits reizen!’
Ik heb veel onzin gehoord maar dit…
Het OV in Nederlands is op sommige punten echt slecht. Met name het materiaal is het probleem. Dat er om de haverklap vertraging/uitval is merk ik niet veel van. (en daarbij, hoe vaak is er niet een aanrijding/wegafzetting die je tijd kost?! ) Ik heb van de week even in de cockpit gekeken van zo’n trein. Wat een oud ding zeg, lijkt wel een russchische tank. Not to mention de metro in Amsterdam, die zie je nog in films in New York uit de jaren tachtig ziet. En dan de ranzigheid van dat alles, als je op die stations en banken niet de tering oploopt dan ben je echt megaresistent. Sommige dingen gaan wel goed. Neem nou de verbinding Hilversum – Amsterdam. No way dat je in 21 minuten over de A1 op het CS bent (Laren-S112 kan in 12 minuten met X5 4.8 iig midden in de nacht, maar dan ben je niet in hartje centrum) Tref je dan ook nog een nieuwe trein dan.. dan is het OV nogsteeds het OV en dus nog steeds verschrikkelijk, maar dan kan ik me voorstellen dat de grote groep minderbedeelde mensen het acceptabel acht. Maar voor mij geldt, al doet die trein het in 3 minuten, ik wil in mijn auto met mijn muziek etc. etc. zitten. Niet naast een auntie die even een stinkbroodje gaat zitten kanen en even met dr tante in suriname gaat bijkleppen.
mashell zegt
treinspitsmijden?
Volgens mij zijn treinspitsmeideneen betere oplossing. Dus een rondborstige buste als boegbeeld op een trein, zodat de trein weer stoer wordt net als een VOC schip. En zo de trein geschikt wordt voor stoere zelfverzekerde mannen en de ambtenaren, senioren en geitewollen sokken types die nu de zitplaatsen bezet houden er zich niet meer thuis voelen!
Ik verwacht minstens even veel rendement als met de treinspitsmijden.
Maar ik heb wel een tip voor de NS, als ze nou even het file probleem oplossen dan is hun spits drukte probleem vanzelf ook opgelost. Gaat er geheid niemand meer met de trein!
JanJansen zegt
Die gasten moeten eens leren ritsen
dan kunnen er veel meer mensen op die trein
Het ding hoeft verder alleen maar rechtuit dus slapen kan ook wel tijdens het rijden.
wimbers zegt
het traject haarlem amsterdam heeft ook nog 4 keer per uur een trein, dus echt vol is het daar nooit.
is het niet slimmer om te zorgen dat het aantrekkelijker wordt om in de trein te zitten? TV, internet zou al veel mensen over de streep trekken. (mits er zitplaatsen zijn)
SJ zegt
Alsof ‘we’ lekker voor ons plezier in de spits reizen. Die spits is juist onstaan en bestaat nog steeds juist omdat allemaal om dezelfde tijd MOETEN reizen. Als het anders kon was er echt geen sprake van spits meer geweest. Tja, ik wil best om 10 uur met de trein gaan hoor, maar als college om 9 uur begint heeft dat weinig zin.
Overigens heb ik zelf zelden echt last van spitsdrukte, dus daar hoor je mij verder niet over klagen, maar dat de NS hiermee komt slaat werkelijk nergens op. Doet me denken aan een item bij Top Gear ooit een paar seizoenen geleden.
Joeri zegt
Een aantal jaar terug kon je ook met korting na 9 uur de trein in, lijkt me het zelfde verhaal…
Jandepandaman zegt
Ik zeg: Motorfiets…!
Dat en het als de wiede weerga dat complete Ennes-management dat blijkbaar zelf nooit dichter bij een trein komt dan als ze langs het spoor rijden met hun eigen leasebakken- met pek en veren overgoten op spoorrails zetten en de stad uit dragen en ze daar wegjagen. En dan vervangen door lieden die wel weten wat treingebruik inhoudt….
kyanite zegt
De snelwegen en een deel van de provinciale wegen verbreden, tevens het spoornet verdubbelen, minimaal het dubbele aantal treinen en bussen laten rijden en de tarieven voor het OV drastisch verlagen. Automobilist gaat deels met het nu wel betaalbare OV, weg rustiger, minder tot geen files, NS blij met meer passagiers in minder volle treinen. Milieudefensie blij doordat er minder uitstoot is omdat de auto’s nu door kunnen rijden. Oftewel dit wordt een WIN-WIN-WIN-situatie.
Zoef zegt
Lol@Jan Janssen
Accijns heffen op die kaartjes verdorie!!!
:-)
Bas zegt
Gewoon nog ff wachten totdat de peakoil echt toe slaat….dan kunnen de mensen het vanzelf niet meer betalen om iedere dag te woon werk verkeren.
Door de onbetaalbare brandstof / energie wordt het dan vanzelf een stuk rustiger ;)
Floris zegt
Helemaal niks doen lijkt me de beste optie. Gaan mensen vanzelf niet meer met de trein.
jopie zegt
Het is wel duidelijk dat het openbaar vervoer geen alternatief is voor de files.
De overdrachtsbelasting, ook wel verhuisboete genoemd, moet z.s.m. afgeschaft worden. Dat stelt mensen in staat om zonder torenhoge kosten te verhuizen en zodoende dichter bij hun werk te gaan wonen. Het is ook nog eens goed voor de doorstroming op de woningmarkt.
Jandepandaman zegt
In navolging van dit fantastische prijswinnende idee van het NS-management:
– Supermarkten die in plaats van meer en betere kassa’s te installeren, mensen gaan ontmoedigen om te komen winkelen zodat het weer lekker rustig wordt tussen de schappen…
– Goed lopende musea die bezoekers gaan ontmoedigen door voortaan alleen nog maar ouderwetse saaie nietszeggende tentoonstellingen te geven, anders is het toch maar te druk tussen de kunst en kun je niet meer in alle stilte genieten…
– Tropische zwemparadijzen waar een deel van het water uit de baden wordt gepompt zodat mensen wegblijven want al die drukte op de glijbanen en in de golfslagbaden is maar slecht te overzien…
:? ….Duhhhh hoe bezopen kan deze lijst verder zijn…. Dit geloof je toch niet?
Tenck zegt
4% voelt er wat voor, oftwel waarschijnlijk 1% gaat het doen. Dus als je met 200 man in een dubbeldeksbak gepropt zit zijn dat 2 man minder. Ja, dan is het niet meer overvol maar gewoon vol. Wat een idiote opmerking van de NS.
Collega vertelt me net dat het verboden is om te staan in een trein terwijl hij rijdt. Kunnen ze zich daar niet eens aan gaan houden?
xoun zegt
Dus in plaats van het aanbod aan te passen aan de vraag willen ze de vraag aan gaan passen. Waarom niet gewoon 3 extra treinen inzetten die op en neer pendelen. Betekent iedere 10 minuten een trein.
Esprit_de_Flandre zegt
Dat doen ze hier, in het stervende en (be)stuurloze Belgique, ook al. Treinkaartjes zijn goedkoper na 9h. Op zich niet slecht. Maar natuurlijk, het zou geen staatsbedrijf zijn anders, hebben ze de kaartjes na 9h niet goedkoper gemaakt, ze hebben de kaartjes in de spits gewoon duurder gemaakt.
-allen in koor- Dank u wel Etienne Schouppe!
Sorcerer zegt
Pff, de randstad (rest valt nog mee) is gewoon te vol. En nu gaat bijv. een bedrijf als Vodafone verhuizen van Maastricht naar Amsterdam, nóg voller…
Tenzij er meer thuis gewerkt gaat worden gaat dit zo echt niet langer goed hoor. Ik kan gelukkig vaak m’n eigen tijden bepalen, maar zelfs rond 11 uur ’s ochtends is de A10 rond Amsterdam nog stervensdruk… 11 uur ’s avonds begint het erop te lijken :P
CasperH zegt
Het mooie is dat iedereen nog steeds gelooft dat men ons in het OV wil hebben. Den Haag weet donders goed dat dat niet kan. Er is simpelweg geen capaciteit voor en het spoor is een stuk minder makkelijk uit te breiden dan ons wegennet.
Het is gewoon iets wat altijd geroepen wordt, zodat men in Den Haag zogenaamd een alternatief kan aanbieden voor het steeds duurder wordende autorijden.
super zegt
@marco
“gewoon” dicht bij huis wonen? als je tegenwoordig een beetje carriere wilt maken moet je om de zoveel tijd van baan veranderen, en dan moet je zeker elke keer verhuizen?
Pomoek zegt
Voor de duidelijkheid nog maar een keer: De dalurenkaart bestaat nog steeds, en ja je kunt er met 40% korting na 9.00 uur mee rijden. Behoorlijk aantrekkelijk tarief naar mijn idee.
Philip zegt
Bij de NS zijn ze kennelijk echt knettergek. De spits is toch ook gewoon de spits omdat dan iedereen naar zijn werk of naar huis moet???
De NS kan het inderdaad ook helemaal niet aan. Tussen pakweg 7 en 9 is elke trein bomvol, zodat de helft niet kan zitten en meteen daarna zit er niemand meer in. En dan blijft zo tot 17 tot 20 en daarna zijn ze weer allemaal leeg. Rara hoe zou dat komen???
Laat ze bij de NS eens fatsoenlijk nadenken ipv iedereen de op normale tijden naar zijn werk moet te ontmoedigen dat te doen.
Misschien dat het toch eens tijd wordt voor die Aygo (zie andere post).
Senor Ignis zegt
een big op transport naar frankrijk heeft meer ruimte dan een treinreiziger in de spits. mensen zitten op de trap en zelfs op de grond.
Dat doen ze natuurlijk voor hun lol, toch NS?
MHR zegt
nog zo’n reden:
die conducteurs willen gewoon elk persoon controleren in de trein.. en nee dat gaat niet als het overvol is hè.. zwartrijders rijden ook het meest op drukke tijden wanneer controle niet mogelijk is :)