De NS heeft weer iets bedacht waardoor je nog meer auto gaat rijden!
We moeten allemaal met het OV! Beter voor het milieu en beter wat betreft de files op onze snelwegen. Ware het niet dat datzelfde OV steeds meer zuigt. Woon je buiten de randstad dan is het OV eigenlijk helemaal wegbezuinigd en wil je even lekker met de trein dan heb je diepe zakken nodig.
Binnenkort nog veel diepere zakken dan voorheen. Het gaat namelijk financieel niet goed met de Nederlandse Spoorwegen. In de eerste helft van 2024 maakte het bedrijf namelijk een operationeel verlies van 109 miljoen euro. Serieus veel geld dus.
Kortom, de NS maakt meer kosten om de treinen te laten rijden dan er geld binnen komt uit treinkaartjes en abonnementen. Dat terwijl het aantal reizigerskilometers is gestegen met 6,4 procent.
Nu maakt ondergetekende niet zo heel vaak een treinreis, maar het is óf overvol in de trein in de spits, of ze vervoeren lucht. Wellicht is het een idee om buiten de spits minder treinen te laten rijden en meer in de spits? Zeg maar als er vraag is uitbreiden en meer capaciteit creëren en als er geen reizigers zijn gewoon niet te rijden.
Treinen duurder
Nou nee. De NS heeft besloten om het treinkaartje gewoon duurder te maken. Dat wilde het bedrijf vorig jaar al in de spits invoeren, maar dat viel niet zo goed en er kwamen verkiezingen aan. Dus kwam er compensatie beschikbaar en gingen de plannen voor meer betalen en alsnog staan niet door.
Gelukkig hebben ze dit jaar een beter plan bedacht. Niemand discrimineren, gewoon voor iedereen de kaartjes duurder maken. Maar liefst met 8,7 procent gaat het tarief omhoog per volgend jaar. Ook serieus geld.
Allemaal de schuld van corona
Volgens de NS komt het allemaal omdat we na corona steeds meer thuis zijn gaan werken en na de pandemie allemaal in de auto zijn gebleven. Waarschijnlijk omdat bleek dat je met de auto wel van deur tot deur komt en dat het helemaal niet zo heel veel duurder is om te rijden met de auto, mits je kunt parkeren op je bestemming.
Daarnaast zijn grote delen van Nederland gewoon slecht bereikbaar met het OV en is de auto gewoon een beter alternatief. Vanaf volgend jaar zelfs een nog beter alternatief dus.
lekkaah zegt
Toch maar wel die Golf van 100k dan.
TDI-goeroe zegt
je verwacht het niet…
dutchneon zegt
Vroeger was de machinist het best betaalde baantje van de trein en waren er een paar conducteurs die zorgden dat de mensen betaalden voor een kaartje……
Nu zitten er van de 22.000 medewerkers meer als de helft op kantoor…..
Die IT is zo’n mooie vooruitgang :)
aerohead zegt
En de helft daar van zijn allemaal bullshit jobs.
Manager dit, teamleâh dat, assistent zus, CxO zo, etc.
Ergens in dit hele verhaal zal men toch moeten gaan realiseren dat een efficiëntere en ‘groenere’ mobiliteits oplossing juist niet duurder moet gaan worden dan de niet efficiënte en minder groene middelen.
Komt er vast iemand met een grafiek of excel sheet dat het allemaal wel meevalt en een eigen auto juist inefficient en veel duurder is …
koekoek !
alcantara zegt
Nee hoor, want als reactie hierop gaan de kosten voor autorijden ook weer stijgen. Zodat mensen toch nog geneigd zijn om de trein te pakken.
bierbuik zegt
Op de inzet van bussen met treinstremmingen kunnen ze ook een vermogen besparen.
Ik rij ze regelmatig, elke 5 minuten een bus, die meestal nog niet 25% vol zit.
Deze week was het helemaal feest, de gehele dag met 15 bussen reserve gestaan, per persoon is er gemiddeld zo’n 1,5 uur gereden, in een dienst van 11 uur!
marcomanta zegt
De bus is al helemaal ruk, als de chauffeur ziek is, dan rijdt betreffende lijn niet. Misschien wel in de grotere steden, maar in onze regio vergeet het maar. Zelfs de app meldt het niet.
hondafiel zegt
Kijk op ovzoeker.nl of je daar je buslijn realtime ziet rijden. Dan weet je precies waar je aan toe bent.
bobje zegt
Nee hoor, ze komen gewoonweg niet of wel. Dat is telkens een verrassing
Trojan zegt
Het is best knap hoe de NS altijd zorgt dat ze nét niet interessant zijn voor de automobilist om als serieus alternatief overwogen te worden. Op vele trajecten zijn ze sowieso al geen serieuze optie en om zeker te weten dat er ook op de goede verbindingen verder niemand het in z’n hoofd haalt om met de trein te gaan, voeren ze een stevig ontmoedigingsbeleid op basis van prijsverhogingen, overvolle treinen en nét iets teveel vertragingen en uitvallende treinen.
jaso013 zegt
Voor mijn reguliere woon/werk rit: Breda/Tilburg vaak buiten de spits met daluren abbo kan ik qua kosten echt niet met eigen auto hoor. Ook niet na de prijsverhoging. Maar het is echt geheel afhankelijk vsn waar je naartoe moet. In mijn geval is het OV nog steeds ideaal. Kan me voorstellen dat dat voor velen juist niet is. Dat is dan ook het grote probleem van het OV in NL.
petroldrinker zegt
Tja, als ik van plek naar plek moet, wil ik dat graag doen op mijn eigen tijds invulling, vanaf de plek dat ik moet reizen tot aan de deur waaar ik moet zijn, de ruimte voor mezelf hebben etc dat kan allemaal niet met OV, en dan ook nog is pleuris duur zijn, was het gratis (zoals bijvoorbeeld al het OV in luxemburg) dan zou ik het nog affentoe gebruiken als ik naar een grote stad ga (amsterdam of denhaag) maar dat is het niet dus doe ik dat ook lekker met de auto :)
Crosscabouter zegt
N=1, maar ik ben voor zaterdag over 2 weken van plan een OV reis te maken vanuit het Noorden van het land naar Geldermalsen, omdat mijn vrouw met kinderen daar al is…. Enkele reis Lelystad-Geldermalsen is €26,- (met 35%korting). Daar komt nog een kaartje voor de bus bij op om in Lelystad te komen.
Heb even uitgerekend met €0,40 per km met de auto was ik €45,- kwijt. Dus nu met korting ben ik alleen reizend goedkoper uit met het OV, maar met z’n tweeën of meer is de auto altijd goedkoper.
Daarnaast geeft 9292 aan dat mijn reis minimaal 2u30 gaat zijn (met de auto 1u15), met de disclaimer erbij dat er onverwacht lijnen weg kunnen vallen vanwege een tekort aan chauffeurs..
Hoe aantrekkelijk wil je het OV nog hebben? De koosnaam is niet voor niets ‘Onrendabelen Vervoer’.
Lang leve privatisering!
pietertje123 zegt
In een niet eens zo ver verleden door Oost-Europa gereist met het OV. De deuren van de bus sloten niet zo goed, sneeuw en ijs eronderdoor. De bus was warm. De trein stond af en toe een tijdje stil. Zonder mededelingen, app’s notificaties of schadevergoedingen. We bereikten ons einddoel en gingen daarna ons weegs.
Zodra je dit soort basale functionaliteiten gaat privatiseren, boekhoudkundig (noem het bedrijfskundig maar komt op hetzelfde neer: afknijpen) gaat analyseren en met een laagje politiek ego-gewin eroverheen. Dan is het gedaan, einde van de oorspronkelijke bedoeling: betaalbare verplaatsing van het individe die deelneemt aan de maantschappij.
Wanneer komt dat besef weer eens (zoals decennia geleden) dat de maatschappij gevormd wordt? Dat er vele aspecten zijn die helpen de inwoners van ons land om bij te dragen aan het grotere geheel met daarbij een persoonlijke (al dan niet gevoelde) verbetering voor zelf en nageslacht?
Het OV draagt er toe bij dat een ieder zich overal in het land nuttig kan maken. Openbaar Vervoer, eenieder, dat is dus niet een commercieel uitgangspunt! Wat moet een normale burger met al die abbos, voordeelkaarten, -uren en nog een lijst aan variaties aan kaartjeprijsjes. Totale waanzin die om de pot heen draaien: ga eens niet allemaal tegelijk op pad! Bedenk iets om dat anders te doen! Wacht niet op de overheid om dat af te dwingen want dan gaat het geheid met de botte bijl uit de steentijd en werkt het alsnog niet.
We moeten nog eventjes leren hoe we dat financiele aan het maatschappelijke plakken, en helaas laten we het maatschappelijke nogal makkelijk achterblijven terwijl we het over het financiele bakkelein.
Geen politiker gaat dit oplossen, de maatschappij zal het moeten gaan afdwingen.
rulefollower zegt
Operationeel verlies. Ik haat dat soort termen. Wat was het werkelijke verlies?
Dymff zegt
Ik woon in de zuidplas, en moest voor iets naar de gemeente, en zuidplas werkt op sommige onderdelen samen met Capelle.
Heen kon ik gebruik maken van de spitsbus dus de route duurde ongeveer een half uur. Maar de terugreis was wat ingewikkelder.
Ik moest eerst van het gemeentehuis in Capelle de bus pakken naar het station, toen met de trein naar Gouda. Daar een half uur wachten want de bussen reden pas vanaf 1 uur (lunch ofzo) daarna ruim een 40 min terug naar mijn dorpje. Het kosten een godsvermogen en bijna een halve dag reizen.
Nee openbaar vervoer is niet echt mijn ding.
seatleon zegt
Ik ben van mening dat de overheid zoch het OV weer wat meer mag aantrekken. De trein is best een comfortabele manier van reizen, maar helaas veel te duur en in veel regio’s geen alternatief. Hoewel de privatisering niet op alle vlakken heeft gefaald, faalt het wel op het punt dat winststreven en het verschaffen van een maatschappelijke functie lastig samengaan. Laat Den Haag zich daar eens druk over maken.
racerx zegt
Ik heb een Businesscard 1e klas, maar doordat het spoor tussen Rotterdam en Den Haag er alweer twee weken uit ligt (eind niet in zicht) reis ik dan maar per motor… en dat bevalt een stuk beter vanuit Brabant eigenlijk. Deur tot deur 45min minder reistijd is toch best fors. Het is dat OV me echt 0,0 kost, maar anders. Overigens kun je in de 1eklas ook gewoon regelmatig staan in de spits vanuit Breda. Totaal bezopen.
hondafiel zegt
1e klas staan op drukke trajecten. Ondanks dat ik het niet zelf betaal zat het mij niet lekker. Makkelijk verdient voor de NS. Ik heb er snel afscheid van genomen. Lekker onafhankelijk op twee wielen.
racerx zegt
Je hebt nog gelijk ook.
pomoek zegt
Zucht…