Het kabinet geeft de NS groen licht voor een spitsheffing in de trein. Hup allemaal de auto en de file in!
We moeten allemaal met het OV! Beter voor het milieu en beter wat betreft de files op onze snelwegen. Ware het niet dat datzelfde OV steeds meer zuigt. Woon je buiten de randstad dan is het OV eigenlijk helemaal wegbezuinigd en wil je even lekker met de trein heb je ook nog eens een dikke portemonnee nodig.
Die portemonnee moet nog dikker, want van het (demissionaire) kabinet mogen de Nederlandse Spoorwegen (NS), reizigers tijdens de spits vanaf 2026 een hogere ritprijs berekenen. Dus naast het rekeningrijden betalen naar gebruik ga je duurder in de file of duurder in de trein staan.
Tientallen procenten
Het gaat hier niet om een kwartje opslag in de spits, maar om tientallen procenten bovenop de nu al niet malse ritprijzen. NS-directeur en voormalig D666 minister Wouter Koolmees sprak tegenover de Volkskrant de wens uit om extra doekoe te vragen voor treinkaartjes in de spits. Want vooral in de ochtendspits zitten de treinen propvol.
Je zou zeggen dat het juist het doel van een NS-directeur is om de treinen propvol te hebben, dan doet je bedrijf goede zaken, maar Koolmees verhoogt liever de prijzen zodat mensen in theorie de spits gaan mijden. Buiten de spits moeten de ritprijzen dan goedkoper worden. Al vergeet Wouter Koolmees daar dan even bij te vermelden of dat ook om tientallen procenten gaat. Wij betwijfelen dat.
In de daluren, als de meeste mensen gewoon lekker aan het werk zijn, vervoert de NS nu namelijk warme lucht, aldus Koolmees. Zonde. De vulling van de treinen is over de hele dag genomen namelijk maar 30 procent.
NS spitsheffing omstreden
De spitsheffing is op zijn zachtst gezegd omstreden. Zo kunnen veel mensen namelijk helemaal niet kiezen om in de daluren te reizen. Een leraar in Amsterdam kan moeilijk zeggen dat hij vanaf 2026 om 10.00 uur begint in plaats van 08.30 uur. En een huis in Amsterdam vinden kun je met een onderwijssalaris helemaal vergeten.
Daarnaast is het nu al mogelijk om in de daluren met korting te reizen, dus eigenlijk zijn de ritprijzen in de spits nu al duurder dan de rest van de dag.
De spitsheffing van de NS is er nog niet doorheen. Het demissionaire kabinet gaat er niet voor liggen, maar de Tweede Kamer moet zich er nog wel over uitspreken. Nou zijn die voorlopig nog met vakantie reces, dus wordt vervolgd.
ggj1987 zegt
Dat is toch krom? Ze zouden juist een spits korting moeten invoeren om mensen te bewegen meer met het OV te gaan.
harrie zegt
Korting? Wat een dom plan, je kan toch ook het autorijden gewoon nog duurder maken dan jaag je iedereen alsnog de trein weer in.
Levert je belastingcenten op ipv uitgeven, daar kun je vervolgens weer allerlei weldoordachte dingen mee doen.
ggj1987 zegt
Autorijden nog duurder maken? Zit ik hier oo OVblog? Autorijden lijkt me al meer dan duur genoeg. Het OV moet juist goedkoper. Genoeg dingen waar we op kunnen besparen om dat te compenseren.
Johanneke zegt
Hij was sarcastisch…
kniesoor zegt
De overheid en ‘weldoordachte dingen doen’ is niet perse een vanzelfsprekende combinatie . . .
Frankypanky zegt
Ik hoop dat dat sarcasme was ….
dutchneon zegt
Bizar hoe wij gemolken worden…. we gaan met z’n allen braaf werken zodat er geld in het laatje komt en ze in Den Haag lekker kunnen keuvelen via de voorzitter.
Om op dat werk te komen moeten we forenzen, en ook daar worden we lekker gemolken.
En om dan alle problemen simpelweg op te lossen door alles duurder te maken……. We mogen toch best wat meer visie verwachten!
utregcity zegt
‘NS jaagt iedereen in de spits de auto in’ Wacht maar totdat rekeningrijden is ingevoerd. 😶
leefvrij zegt
Het is goedkoper om met 8 man in een taxi van Den Haag Centraal naar Schiphol te reizen (116), dan met de trein (133). Oke dan reis je wel eerste klas, maar toch. Tweede klas is trouwens 78.
Den Haag – Utrecht is 120 voor 8 personen met de taxi. Met de trein tweede klas 104 en eerste klas 177.
mashell zegt
Zo’n taxi busje moet je speciaal boeken. Als je in je eentje gaat (bijvoorbeeld bij een zakenreis) dan is de trein veel goedkoper dan de taxi of parkeren op Schiphol.
zwepp zegt
In de politiek telt het handboek ‘problemen oplossen’ maar twee regels. “Is er een probleem? Maak het duurder!” Zo blijft je salaris als minister behouden, gaat je bonus wat omhoog, wordt de staatskas gespekt en kan het volk nog meer krom liggen en afhankelijk zijn. Het probleem verschuift vervolgens weer naar openbare weg, mensen zullen weer meer de auto pakken wat resulteert in meer files en teveel uitstoot. Dat probleem wordt dan ook weer heel makkelijk opgelost. Brandstof, Wegenbelasting, rekening rijden, bpm en verzin het maar wordt allemaal duurder gemaakt! Iedereen naar het OV en wordt dat weer te druk? Gewoon ook weer duurder maken! Goed geregeld jongens…
seatleon zegt
Volgens mij kunnen we beter de NS een paar mijard geven om het reizen per trein structureel te verbeteren dan de markt zijn werk te laten doen, als gevolg waarvan de trein het op dat punt minder goed gaat doen. Ik ben niet principieel tegen marktwerking in het OV, maar hier zie je goed dat marktwerking niet leidt tot een maatschappelijk optimaal resultaat.
flatsix010 zegt
“D666”, is dat echt nodig ja? Kritisch zijn mag, daar ben je journalist voor. Maar dit soort uitingen – links/rechts of conservatief/progressief – zijn onnodig en een teken van inferieure kwaliteit.
Mening soms onderbouwd laten doorschemeren is prima, maar ik merk op dat dit helaas vaak niet gebeurd.
harrie zegt
Het is een blogje over auto’s, laat ze lekker grapjes maken. Ik verwacht niet dat de scribenten hier Pulitzer prijs ambities hebben.
karhengst zegt
Helaas wel weer een extreme de andere kant op, two wrongs don’t make a right, maar “D666” is toch gewoon een mooi compliment?
lekkerlinksrijden zegt
Laat maar weer zien dat een politicus geen ondernemer is. Wie gaat dit betalen? De werkgever? Nee, u werkend Nederland mag dit gaan betalen, indirect maar betalen gaat u. Alternatief, de auto dus. Oh wacht dat gaat de overheid duurder maken. Gelukkig kunt u makkelijk dichter bij uw werk gaan wonen, want er zijn woningen zat die vrij staan. Ik ben blij dat ik geen werknemer ben, ik zou er gek van worden.
Richmond zegt
Ik snap niet waarom de trein in Nederland zo duur moet zijn. Retour Milaan – como 25 euro. Retour Padua – Venetië 18 euro.
kniesoor zegt
Het is voornamelijk de resultante van de hoeveelheid subsidie, die ertegenaan gegooid wordt. Die zal dan in NL wat minder zijn dan in Italië.
mattr zegt
In sommige landen (bv Singapore) hebben ze een spitsheffing voor auto’s, dat zouden ze hier ook moeten invoeren
Yannick zegt
Ja, goed idee. Alles nog duurder maken. Dat lost het op. Als je wil dat er minder mensen de auto pakken, dan moet er een beter en/of goedkoper alternatief zijn. Ons huidig OV rijdt sporadisch en is veel te duur. Je bent 2x zo lang onderweg met het OV, als het überhaupt rijdt… Dus een spitsheffing zou NIKS veranderen. Mensen moeten nog steeds naar hun werk. De thuiswerkvergoeding verhogen, dat zou dan nog een stuk meer helpen, want dan is er meer initiatief om thuis te werken. Nu is die vergoeding nog triester dan de reiskostenvergoeding. Maar dan is er weer minder inkomsten voor het schatkistje, dus poe, dat gaan we niet doen natuurlijk
steephh zegt
@yinci Ons huidig OV rijdt sporadisch en is veel te duur? Wat een onzin. NL hoort tot de top qua treinen: https://www.treinreiziger.nl/nederlandse-spoornet-behoort-tot-de-wereldtop/
Mogelijk dat je voor jouw persoonlijke situatie je 2x zo lang onderweg bent en dan begrijp ik jouw keuze voor de auto volkomen. Het is echter helemaal niet per definitie zo dat je altijd 2x zo lang onderweg bent met het OV.
Plus, je kan je tijd ook veel nuttiger invullen in het OV: Je kan in de trein lekker werken, filmpje kijken, een boek lezen of even je ogen sluiten. Op de openbare weg wordt dat namelijk over het algemeen niet zo gewaardeerd, maar wellicht heb jij zelf andere ervaringen.
Als afsluiter: overtuig vooral veel mensen om het OV te pakken in plaats van er zo negatief over te praten. ;-) Dan staan de echte autoliefhebbers wat minder in de file.
Yannick zegt
In mijn situatie is het inderdaad niet nuttig. Inclusief meerdere overstappingen die niet aansluiten waarbij je maar moet hopen dat ze überhaupt rijden. De trein is dan wel andere koek, dat klopt, maar die gaat helaas niet naar alle plekken waar ik zijn moet. Hoe je het ook went of keert, er moet meer geld naar het OV. Het moet goedkoper.
mashell zegt
Hoewel de thuiswerk vergoeding inderdaad niet serieus te nemen is en die eigenlijk vrij hoog zou moeten zijn want thuiswerken heeft een flinke impact op je wonen (ik ben er bijvoorbeeld effectief een kamer aan kwijt) zou een vergoeding daarvoor bij mensen terecht komen voorwie OV abonnementen of auto’s van de zaak normaal zijn, daar help je veel van de trein reizigers helemaal niet mee.
Yannick zegt
Voor mij zou dat niet zo zijn. Kan me voorstellen dat er genoeg zijn zoals ik. Maar een eerlijke regeling voor iedereen is altijd beter dan helemaal niet
pomoek zegt
Goedkoop kunnen reizen heeft de maatschappij heel veel voordeel opgeleverd. Gaat helaas wel ten koste van het klimaat. Daar moeten we iets aan doen.
Doel is minder co2 uitstoot voor gelijk blijvende of liever groeiende productiviteit. Trein moet dus inderdaad duurder. Maar vooral auto rijden moet flink duurder worden. Bijkomend voordeel: scheelt een hoop files.
lekkerlinksrijden zegt
Nee, gaat uiteindelijk ten koste van de werkgelegenheid
Frankypanky zegt
Ik snap niet waarom de trein perse duurder moet worden gemaakt, en dan men pleit voor het nog duurder maken van de auto …
Momenteel is de auto een aanvaardbaar alternatief voor het falende OV. Maar het OV verbeteren doet men domweg niet! Dus mogen mensen betalen om naar hun werk te gaan. Hoe krom is dat? Waarvoor werken al die mensen dan? Waarom zou je, als het grotendeel van je geld wordt verspild aan te hoge huren en nu ook te hoge transportkosten in naam van het Green Deal?
Een persoonlijk voorbeeld dan…
Mijn broer raakte werkeloos tijdens de crisis van 2008. Hem werd verteld dat hij bereidt moest zijn om buiten zijn woonplaats werk te zoeken, wat hij deed en hij slaagde daarin. Dus hij had een auto nodig. Ik had toen een oudere Polo (zo’n ingekorte stationcar) en heb die aan hem gegeven. Mijn (losgekoppelde) vrachtwagen kon ik in mijn toenmalige straat kwijt. Geen echt probleem.
Hij werkt nu nog bij dat bedrijf, heeft het naar zijn zin, maar ziet de kosten wel stijgen. Hoe dan?
Dan ben ik blij dat ik 50-plusser ben en niet te lang meer hoeft mee te betalen aan dit soort totale (groene) waanzin…
lekkerlinksrijden zegt
Dit hele proces is al ingezet in de jaren 70/80., Toen werden bijv. Zoetermeer en Almere opgezet als overloop gemeente en werd de mensen verteld: ga lekker buiten de stad wonen en dan kom je met de auto naar werk. Met de premie koopwoningen van toen was dat uiteraard voor velen ideaal. Dat er nooit aan het hele plaatje is gedacht en gewerkt daar plukken we al jaren de vruchten van.
rwdftw zegt
Het probleem is dat de NS niet kan plannen en denken. Waarom is het nodig om op een rustige middag met 6-8 bakken te rijden? Die dingen hebben een koppeling die los kan en dan laat je een deel achter op een rangeerterrein. Wat niet rijdt kost ook geen stroom.
Dan heb je nog een probleem dat een deel proletarisch reist. Dat kost ook geld. De conducteur zie ik ook niet zo vaak als vroeger. Dus ook daar valt winst te behalen. De laatste keer dat ik op een zaterdagmiddag een kaartje kocht was daltarief alleen mogelijk met een samenreispas of een abonnement. Voor de casual treinrijder is het dus net zo duur als in de spits.
Het probleem van die 30% vulling is dus ook wel op te krikken. Maak het echt goedkoper en de casual reiziger pakt meer de trein.
En dan is er nog de meest CO2 vriendelijke oplossing : we gaan niet meer werken. Dan is er geen spits. Voor een bepaalde bevolkingsgroep zal het na deze prijsverhogingen ook te duur worden om te gaan werken. Dus hoe harder je het vervoer belast, hoe meer mensen thuis blijven.
steephh zegt
@rwdftw Om dezelfde reden dat een truck die net in Zuid Europa is geweest niet met enkel de trekker terug rijdt, maar met een lege vrachtwagen als er geen vracht in te plannen valt: anders sta je op je volgende stop met slechts het halve materieel en moet je extra ritten gaan plannen om het spul weer op te halen.
Niet voor niets is modelleren van een zo optimale vorm van transport (mensen of goederen) dan ook een vak apart. De mensen die zich bezig houden met het bedenken en optimaliseren van dit soort logistieke vraagstukken hebben over het algemeen een aardige wiskundige achtergrond, denk dan aan een WO/PHd op het gebied van econometrie / wiskunde / informatica etc.
Niet kunnen plannen / denken is dan ook veel te kort door de bocht. Ooit zei een wijs man: “de beste stuurlui staan aan wal”. Mocht je het daadwerkelijk beter weten, dan ben ik benieuwd naar je oplossing. ;-)
kniesoor zegt
De gemiddelde logistiek dienstverlener heeft de nodige planners in dienst. Daar zitten hoegenaamd geen econometristen tussen. Dus laten we niet overdrijven.
Er komt vooral veel flexibiliteit en improvisatievermogen bij kijken, een lenige geest. Iets waar OV-ers wat minder in (b)lijken uit te blinken. En/of raken ze verstrikt in wurgende protocollen, die zo kenmerkend zijn voor (semi-)monopolisten zoals de NS.
mashell zegt
De NS kan juist heel goed plannen. Als ze om vijf uur die bakken in Amsterdam nodig hebben dan moeten ze er half twee in Enschede al achter zitten.
Dat je minder vaak een conducteur ziet is juist een besparing. Door de poortjes op de drukke stations zijn er natuurlijk veel minder zwart rijders dan vroeger.
rwdftw zegt
Of je laat ze gewoon in Amsterdam staan. Het punt is alleen dat je dan weer een machinist nodig hebt om dat ding weg te zetten, plek om hem tijdelijk te stallen, en dat aan en afkoppelen kost ook tijd. Dus ergens is het effectiever/goedkoper om die bakken dan maar te laten zitten en er de hele dag mee te rijden.
Dat het een besparing is snap ik niet. De conducteur reist gewoon mee. In plaats van controleren zit deze dan ergens 1e klas even te rusten.
tatog zegt
Waar het meer omgaat is dat we nog steeds vinden dat we om 9 uur moeten beginnen met werken of de college begint. Spreid het! Als iemand die het fijn vind om later te beginnen stimuleer dat en vertrouw erop dat je werknemer zijn uren wel maakt en goed presteert. Ook voor studenten zouden de colleges later kunnen beginnen en eindigen om 20 uur. Als we niks aan ons gedrag veranderen blijven we onze infrastructuur aanpassen aan iets wat heel duur en eigenlijk onhaalbaar is. De sleutel ligt bij de overheid (onderwijsinstellingen) en het bedrijfsleven. Werknemers willen wel, maar het moet mogelijk zijn.
rogerzz zegt
Hmm, ik geloof dat ik bij Economielessen op het VWO de term ‘prijselasticiteit’ al heb geleerd. Maak melk, brood en eieren duurder, een deel blijft het kopen en een deel haakt af of zoekt alternatieven. Marktwerking, hoe je het wil noemen, maar het verband is niet één op één door te trekken. Een ticket die je voor (fictief) 30% duurder maakt zal niet op jaarbasis 30% meer omzet voor de NS genereren. Mogelijk gaan mensen echt de auto in, minder plezier-tripjes, alles om de trein niet in te springen.
De andere kant op; maak het 20% goedkoper en er zullen meer mensen de trein pakken. In mijn optiek moet de NS daar zelf over nadenken, duurder maken omdat de overheid het wil is niet optimaal. Mijn onderbuik vind het geen topidee.
mashell zegt
De NS maakt verlies en vraagt de overheid of ze het duurder mogen maken. De overheid zegt natuurlijk ja want anders moeten zij het verschil gaan bijpassen. Misschien is vervoer per spoor ook echt niet goedkoop te maken.
sergio19676 zegt
Na de ochtendspits krijgen we de naheffingochtendspits dus verplaats je het probleem tussen 9 en 11.
adbrotjeknor zegt
Uit onderzoek blijkt dat als we in de toekomst iedereen in de spits een plekje in de trein willen geven, de kosten gigantisch zijn. Dat speelt in veel landen. Die investering valt niet terug te verdienen als treinen en personeel buiten de spits nauwelijks ingezet worden. Dalurenkorting werkt maar beperkt (de eerste trein na 9 uur ’s ochtends zit vol ouderen met zo’n kortingkaart). Een systeem van dynamische prijzen is daarom geen gek idee. De Thalys en Eurostar (en vliegtickets binnen Europa) zijn ook duurder in de spitsuren.
wimbers zegt
eigenlijk kan je hieruit opmaken dat europa best wel een heel behoorlijk stukje vol zit en dat in veel gebieden de infrastructuur de bevolking niet aankan. Op Europees niveau die immigratieregeling maar eens vormgeven naar Australisch model??
wimbers zegt
onze overheid is toch helemaal niet bezig met welke vorm van vervoer dan ook interessant maken. alle maatregelen de afgelopen jaren resulteren in een manier om vervoer duurder te maken, ongeacht welke vorm je neemt.
Tel daarbij allerlei ondoorgrondelijke milieumaatregelen, extra belasting vormen daarop en je kunt bijna alleen maar concluderen dat er een netwerk van belastingen is ontstaan die je zelf wel verplaatsbelasting, mobiliteitsbelasting, of vrijheidsbelasting mag noemen.
blijf je altijd thuis? braaf burgertje, zo hebben we het graag. ga je naar je werk? wil je af en toe iets leuks doen buitenshuis? niet zo braaf, en dus kunnen we daar geld aan verdienen.
Zandvoort heeft er nu nog een bij bedacht en dat is vermakelijkheidsbelasting… als je weerstand wil oproepen moet je het vooral zo noemen..
kom je netjes met de trein en de fiets naar een formule 1, moet je bog extra belasting betalen omdat jejezelf vermaakt.. wie verzint de naam van zoiets?
terug naar de trein.. je gaat met het meest efficiënte vervoersmiddel dat er is. elektrisch zonder accu.. en moet heffing gaan betalen omdat er wel veel mensen zijn die dat doen… hoe dan? wat is het alternatief??