Om de aan- en afvoer van mensen goed te laten verlopen kiest de NS voor een aangepaste dienstregeling tijdens het Formule 1 weekend in Zandvoort.
Auto’s niet welkom. Dat was de boodschap verleden jaar, maar dit jaar zet de organisatie van de Dutch Grand Prix maximaal in op alternatieve mogelijkheden om naar het circuit te komen. De trein is voor een groot deel van de bezoekers de beste manier.
Net als vorig jaar, kiest ook de NS er dit jaar weer voor om een aangepaste dienstregeling te rijden tijdens het Formule 1 weekend in Zandvoort. Vandaag heeft de vervoerder bekendgemaakt dat er elke vijf minuten een trein zal rijden tussen Amsterdam Centraal en het station van Zandvoort.
Daarmee verhoogt de NS de capaciteit naar 10.000 reizigers per uur. Dit jaar zal het wel een stuk drukker worden in de trein in vergelijking met vorig jaar. In 2021 werd de Dutch Grand Prix nog geplaagd door corona. Daardoor ging het driedaagse evenement door met een twee derde bezetting. Dat kwam neer op 70.000 mensen per dag.
Dit jaar zijn er geen bezoekersrestricties voor de Formule 1 in Zandvoort. Deze editie verwacht de organisaties 110.000 bezoekers per dag. Oftewel 330.000 bezoekers gedurende het gehele raceweekend. De NS gaat het er druk mee krijgen.
Het zijn niet alleen maar extra treinen. De NS neemt meer maatregelen om de aan- en afvoer van tienduizenden mensen goed te laten verlopen. Er zijn per trein twee machinisten. Ook kunnen treinen verlengd worden en zijn er extra storingsploegen ingeschakeld zodat eventuele problemen op het spoor zo snel mogelijk verholpen kunnen worden.
Vanaf morgen is de aangepaste dienstregeling voor het Formule 1 weekend in Zandvoort te zien in de app van NS.
karhengst zegt
Tenzij het natuurlijk warm weer wordt, regent, of er door de droogte reeds blaadjes op het spoor liggen. Dan wordt de helft weer geschrapt en de rest ingekort om er voor te zorgen dat het aantal gestrande reizigers binnen de perken blijft en er niet al te veel vervangende bussen hoeven worden ingezet waarvoor men sowieso geen personeel heeft.
RubenS zegt
Dank voor je positieve inbreng!
gregorius zegt
10000 per uur in totaal voor Zandvoort; of alleen al vanaf Amsterdam?
Want anders wordt het toch nog lastig; dat is dan 3 uur lang 10000 mensen en 80000 man met de fiets of lopend?
potver7 zegt
De bottleneck is station Zandvoort lijkt me. Daar zijn maar twee perrons beschikbaar, dus met elke 5 minuten een trein zal zo’n trein binnen 10 minuten moeten arriveren, alle passagiers uit- en/of inladen, en weer vertrekken. Met een kleine 1000 passagiers per trein is dat best een uitdaging. Iedere trein moet over een wissel bij Zandvoort, en die wissels gaan pas om als ’t baanvak vrij is – en dat moet óók allemaal binnen die 10 minuten.
Amsterdam CS kan die aantallen wel aan, dat is ’t probleem niet.
Fruitcake zegt
Was vorig jaar super geregeld, heen en terug zonder problemen.
anthwan zegt
Alleen de mensen uit Zandvoort en omgeving kunnen met de fiets of tevoet en de andere 100.000 moeten met de trein.
En dat duurt dan 10 uur. Dit is wel heel zwart wit gezien maar met z’n alle met het kippelijntje naar Zandvoort. yeah right!
mashell zegt
Dus als je na de race nog een biertje drinkt kun je als laatste aankomen op het station en mag je tot 5 uur de volgende ochtend wachten tot je met de trein kunt. Kun je in je oranje kloffie meteen door naar je werk…
lekkerlinksrijden zegt
Met de auto richting Zandvoort maar dan 15km noord of zuid van Zandvoort, auto parkeren en fiets uit auto. Bijvoorbeeld Noordwijkerhout, u bent er best snel. Anders lekker op de bank, ook best goed te doen