En zie hier de volgende uitdaging waar men mee te maken krijgt.
Paniek in de tent bij de NS. Wanneer de Formule 1 volgend jaar neerstrijkt in Zandvoort staat de infrastructuur een zeer interessant spektakel te verwachten. Hoe de gemeente en organisatie de naderende monsterfiles gaan aanpakken is waarschijnlijk nog interessanter dan het kijken van de Nederlandse Grand Prix zelf.
Veel mensen zullen de auto laten staan en kiezen voor het openbaar vervoer om naar de kustplaats af te reizen. Zandvoort heeft een eigen, niet al te indrukwekkend NS station. De NS is dan ook van mening dat reizen per trein een uitdaging gaat worden. De organisatie dekt zich vast in door te stellen tegenover het AD dat de bovenleiding ongeschikt is voor al die verwachte drukte. Wel fijn, die zelfreflectie van de NS.
Normaal gesproken reizen er dagelijks ongeveer 5.000 mensen naar Zandvoort. Tijdens zo’n F1-weekend zal dit het tienvoudige zijn. Om dit in goede banen te leiden moeten er af en aan treinen rijden. Waar er op een doordeweekse dag vier treinen per uur reizen over het traject, moeten er tijdens het F1-weekend 12 treinen per uur gaan rijden met verlengde treinstellen.
Met deze capaciteit verandert het kleine station in Zandvoort in een soort Eindhoven of Amsterdam-Zuid. Met de huidige omstandigheden is dit onmogelijk. De bovenleiding moét vernieuwd worden om het vele verkeer aan te kunnen. Het verzoek ligt inmiddels bij ProRail om dit voor elkaar te krijgen.
Met de huidige omstandigheden op het spoor zijn zes treinen per uur het maximale haalbare. Aankomend weekend zijn de Jumbo Racedagen en dan maakt de NS ook gebruik van deze maximale capaciteit. Volgend jaar met de F1 moeten er dus het dubbele aantal gaan rijden.
racerx zegt
De enige manier om naar deze autorace te gaan is blijkbaar met de motor. Go figure… ;-)
alassad zegt
@racerx: mooi bruggetje naar het voorgaande artikel :-)
racerx zegt
@alassad: hahaha, ik zag het idd toen ik deze al gepost had.
fanboy zegt
@racerx: Nee gewoon naar omgeving Haarlem of Heemstede rijden met fiets in of op de auto, en dan naar Zandvoort fietsen. Dat gaat de betrouwbaarste manier worden.
racerx zegt
@fanboy: klinkt goed, mits het zonnetje schijnt.
potver7 zegt
@racerx: mietje ?
racerx zegt
@potver7: guilty
alfalfa zegt
@racerx: Assen dus?
racerx zegt
@alfalfa: nee joh, geen F1 op Assen. Da’s MotoGP terrein, als de GT bocht aangepast gaat worden voor F1 is het fakkels en hooivork tijd.
Dutchdriftking zegt
@racerx: ik ga op de fiets.
racerx zegt
@dutchdriftking: Maar jij bent dan ook een behoorlijke directeur. ;)
dutchneon zegt
@racerx: vergeet de fiets niet, elektrische fiets en step.
Regel een aantal parkeerplekken in de buurt en betaal een flink aantal verhuurbedrijven en om fietsen, elektrische fietsen en elektrisch stepjes betaalbaar aan te bieden, geef alle bedrijven in de mobiliteitsbranche een plek en podium en gooi er nog een zwik van die golfkarretjes voor de minder validen tegenaan.
Dan heeft iedereen meteen kennis gemaakt met de vooruitstrevende manier van vervoer in NL!
lincoln zegt
Zozo ..
Die hele F1 brengt zonder dat ie er is een shitload aan subsidie aanvragen met zich mee ..
Iedereen is ineens “slachtoffer” ..
Verdict .. onrendabelen sport ..
87sandyd zegt
@lincoln: Precies dit, iedereen probeert nu een stukje subsidie mee te pakken.
Ik denk dat straks de shoarmetent op de hoek ook subsidie gaat aanvragen, want zoveel schapen heeft de beste meneer niet rondlopen.
kle500 zegt
@lincoln: Subsidie? Waar?
borrelnoot zegt
Goh, no shit. Melk is wit, regen is nat en gras is groen.
mashell zegt
@borrelnoot: en met de trein naar Zandvoort is niet te doen…
sidelo zegt
Ik lees de paniek eigenlijk niet zo? De bovenleiding kan dit niet aan het vervangingsverzoek is gedaan aan ProRail. die hebben daar nog een jaar voor en het is nou niet dat het een erg lang stuk is of zo….
siebren zegt
@sidelo: ik vermoed dat het niet om het slijtageniveau van de kabel gaat maar om een uitbreiding van de kabel en het onderstation om de vermogens aan te kunnen. Dit zou wel eens langer kunnen duren
pomoek zegt
@sidelo: klinkt inderdaad niet als paniek maar als een organisatie die goed nadenkt over hoe ze een capaciteitsprobleem aan willen pakken.
kle500 zegt
@pomoek: Toen ik dit in eerste instantie las dacht ik het met je eens te zijn, in tweede instantie weet ik niet of ik de NS dermate vertrouw, dat ik denk dat ze dit aankunnen. Zul je straks ergens halverwege een kapotte trein/bovenleiding hebbem, heb je vervolgens 50.000 man in Haarlem staan..
krisp zegt
In het noorden van Nederland rijden/reden er nog een aantal dieseltreinen, en waarschijnlijk zijn er wel een aantal diesellocomotieven beschikbaar. Dan zet de NS die toch in?
WoutH zegt
@krisp: haha goeie, volgens mij staat er in Nijmegen ook nog een vlootje ouwe Buffels!
lincoln zegt
@krisp:
Met oplossingen word je geen slachtoffer ..
karhengst zegt
@krisp: Die mogen natuurlijk Amsterdam niet in dus dat wordt nog een flink stukkie omrijden.
bernoulli zegt
@krisp: precies. Dieselocomotieven zat. Stam dubbeldeksrijtuigen erachter en gaan.
bmw2coupeeigenaar zegt
@krisp: Ja maar dat is niet CO2 neutraal meer he
sjonniedeluxe zegt
Met 50 van die elektrische bussen die ook op Schiphol rondcrossen moeten we ook een eind komen
harrie zegt
@sjonniedeluxe: Precies, toegangswegen Zandvoort dichtgooien en een zwik pendelbussen inzetten. Dat kleinburgerlijke gezeik over bereikbaarheid
hummer95 zegt
@harrie: Dit lijkt me ook het meest verstandig. Gewoon aan de rand van Zandvoort grote parkeerplaatsen maken waar mensen hun auto kwijt kunnen, en dan verplicht het laatste stukje afleggen met een pendelbus. Aangezien het toch in het weekend plaatsvindt denk ik dat er genoeg materiaal beschikbaar moet zijn, zeker in de randstad.
baserace zegt
Bijna alle Nederlanders hebben een fiets; stel een aantal weilanden ter beschikking en laat bezoekers de laatste 5-10 km lekker fietsen…
daandebree zegt
Mooie analyse NS, dit is dus ook jullie verdienmodel. Regel het.
eklasse zegt
@daandebree: nee, ProRail dus.
lekbak zegt
Wat een probleemdenken weer. Genoeg dieseltreinen die je in kunt zetten, het is maar voor een weekendje. Je kunt ook prima een tijdelijk paron maken waar mega lange treinen aan kunnen staan.
mashell zegt
@lekbak: het is juist oplossingsdenken. De infrastructuur is al jaren achterhaald en nu is er een drijfveer om er wat aan te doen.
kempenaer zegt
De keuze voor Zandvoort is geen verstandige.
Circuit is oud en aftands. Vergane glorie. Totaal ongeschikt voor F1. Het zal een vergelijkbaar saaie optocht worden als in Monaco, maar dan innde duinen in plaats van in een modaine stad.
Zonde. Ik had liever gehad dat ze voor een geschikt circuit hadden gekozen waar dan ook.
In NL was Assen de betere keuze. Sowieso.
yipikaye zegt
Als ik het verhaal lees krijg ik toch het gevoel dat er meer speelt.
De bovenleiding kampt al jaren met achterstallige onderhoud en nu gaan we even de boel op scherp zetten om onze zin door te drijven ?
por100 zegt
@yipikaye: als zin doordrijven betekent: het algemeen belang dienen,. Dan mogen ze van mij hun zin doordrijven
Design_Driven zegt
Ik kom met de roeiboot.
mashell zegt
@sketcher: en hebt zo de meeste kans op succes om er op tijd te zijn.
kle500 zegt
@sketcher: Ik loop gewoon over het strand.. evt. Fiets, ik kom er wel!
KEV9 zegt
Tel daar dan nog even de vele groeperingen die naar de Raad van State gaan om protest aan te tekenen en de plannen zullen niet eerder dan ergens medio 2023 op zijn vroegst bewaarheid worden.
Crosscabouter zegt
@Soulmaster: vind ik nog optimistisch gezien alle ‘ hogeropgeleiden’ die ermee te maken hebbem/krijgen
alfalfa zegt
Ik durf hem alvast wel aan: F1 Zandvoort vanaf 2020 wordt F1 Zandvoort vanaf 2021.
baklava zegt
De kansen voor Assen worden steeds groter
alteasportrider zegt
Wat een raar verhaal van de NS. Er zijn nu al een paar jaar grote F1 (lees: Max) -gerelateerde evenementen op Zandvoort en als ik de berichten mag geloven, zijn die steevast uitverkocht. M.a.w. meer toeschouwers kunnen er niet in. Ik heb de NS nooit horen zeuren over overbelasting van de spoorcapaciteit tijdens die dagen.
Ik krijg het gevoel dat de NS graag een graantje wil meepikken van de centjes die zijn vrijgemaakt voor verbetering van de infrastructuur rond het circuit.
doncorleone zegt
@alteasportrider: Nee, als de auteur van dit nieuws bericht iets beter z’n best had gedaan om het nieuwsbericht te lezen, dan had hij wel gemeld dat het niet aan de NS ligt, maar aan Prorail. Deze is de spoorinfrastructuurbeheerder en NS neemt een dienst af bij Prorail
NS heeft bij Prorail aangegeven meer capaciteit te willen hebben, maar die kan niet voldoen aan de vraag.
Quote vanaf AD: “NS en het Circuit hebben de ambitieuze Formule 1-plannen inmiddels voorgelegd aan ProRail. Die heeft ze nu in beraad. Probleempje: ,,De uitgebreide dienstregeling en de lange treinen zijn met de huidige energievoorziening op dit traject onmogelijk’’, stelt Kroeze. ,,We verzoeken ProRail dringend om de bovenleiding te verbeteren. Daar moet meer stroom naar toe.’’ Het verzoek is officieel gedaan in het Besluit Dienstregeling 2020.”
alteasportrider zegt
@pfranze: dank voor je toelichting. Maar dat neemt natuurlijk mijn punt niet weg, ongeacht wie nu precies loopt te mekkeren. Tijdens andere grote evenementen van de afgelopen jaren op Zandvoort, die volgens de krantenberichten (Haarlems Dagblad) allemaal uitverkocht waren, hoorde je de verantwoordelijken voor het spoor ook niet klagen. Die zetten gewoon een paar extra treinen in en alles verliep goed.
doncorleone zegt
@alteasportrider: Zoals ik het lees hebben ze nog nooit 12 treinen per uur aangekund. Testen met 8 per uur wezen aan dat de electriciteitsvoorziening dit niet aankon. Er liep niemand te mekkeren omdat de vraag nog nooit zo hoog is geweest. Ik snap dus je punt niet helemaal.
Daarnaast poneer je een stelling dat de NS uit is op gelden die worden vrijgemaakt, maar op basis waarvan?
alteasportrider zegt
@pfranze: zoals ik al 2 maal opmerkte waren deze evenementen uitverkocht. M.a.w. meer toeschouwers gaan er niet in. Ik zeg niet dat het makkelijk was, maar het lukte toen kennelijk wel grote aantallen treinreizigers te vervoeren zonder infrastructurele maatregelen aan het spoor.
Nu stelt de Gemeente Zandvoort een paar miljoen ter beschikking voor de verbetering van de infrastructuur en prompt komt NS/ProRail met de eis ook een hap van die koek te krijgen. Ik vind dat opvallend,
vroaaar zegt
Je bedoelt: het spoor kan de F1-drukte op Zandvoort niet aan…
ghost zegt
Sinds de liberalisering van het spoor, kan de NS het sowieso niet aan. Wie verzint het dan ook; 1 bedrijf in 2en hakken als NS en ProRail en denken dat dat goed gaat…
Houthakker zegt
@ghost: precies ja, al die privatisering hier maakt het er niet beter op. Hele stuk geeft dit prima weer, hoop gedoe om niets. Denk eens in oplossingen niet in problemen. Maar ik pak de fiets wel!
niex zegt
De race wordt ook een file dus laten we er wat moois van maken.
alteasportrider zegt
@pfranze: zoals ik al 2 maal opmerkte waren deze evenementen uitverkocht. M.a.w. meer toeschouwers gaan er niet in. Ik zeg niet dat het makkelijk was, maar het lukte toen kennelijk wel grote aantallen treinreizigers te vervoeren zonder infrastructurele maatregelen aan het spoor.
Nu stelt de Gemeente Zandvoort een paar miljoen ter beschikking voor de verbetering van de infrastructuur en prompt komt NS/ProRail met de eis ook een hap van die koek te krijgen. Ik vind dat opvallend,