De NS vinden zelf de trein ook te duur. Toch maken ze alle treinkaartjes duurder. Allemaal gewoon auto blijven rijden dus!
Het is verkiezingstijd, dus de plannen voor een beter milieu en klimaat vliegen ons om de oren. Daar tussendoor hadden de Nederlandse Spoorwegen ook nog wat proefballonnetjes laten opstijgen. Zo wilde ex-minister van D66 huize en topman van de NS Wouter Koolmees een spitsheffing invoeren en korting geven in daluren.
We noemden dat hier al tendentieus dat de NS iedereen de auto in wil jagen, maar nu geven ze dat eigenlijk zelf ook toe. De voorgenomen spitsheffing en korting in daluren gaat definitief niet door. MAAR, de treinen die overdag lucht vervoeren (niet onze woorden, maar die van Koolmees) moeten wel blijven rijden. En dus worden alle treinkaartjes duurder.
Treinen in Nederland zijn te duur
Zo zegt de NS-topman in een interview met Radio 1 dan ook dat hij vindt dat de treinen in Nederland té duur zijn. Dat had anders gekund zegt hij. Met het bedenken van de spitsheffing en korting in de daluren zou volgens hem 80 procent van de kaartjes in die daluren goedkoper zijn geworden. Maar voor die spitsheffing is geen draagvlak, dus eigen schuld, alle kaartjes worden nu duurder.
Leuk allemaal, maar dat 80 procent van de kaartjes goedkoper wordt als er toch al niemand in de trein zat, is toch al gewoon een verkapte prijsverhoging voor iedereen. De spits is de spits omdat mensen nu eenmaal op een bepaalde tijd ergens moet zijn. Een leraar of een verpleger kan moeilijk zelf eens een uurtje of twee later beginnen omdat hij dan goedkoper buiten de spits kan reizen…
Allemaal in de auto
Dat die kaartjes zo duur zijn kan Wouter Koolmees ook niks aan doen, aldus Wouter Koolmees. De belastingbetaler betaalt namelijk nul euro mee aan de treinen in ons land. Alle kosten die de NS maakt moeten worden gedekt uit de inkomsten van de kaartjes.
Daarnaast stijgen de personeelskosten en doet de inflatie er nog een schepje bovenop. Eigenlijk is het advies van de Wouter Koolmees: allemaal in de auto, de trein is toch te duur. Waarvan akte zou een collega zeggen.
pomoek zegt
Eens. Stel je gaat een dag naar Amsterdam vanaf Den Bosch centraal. Je reist met 4 man. een daarvan heeft een abonnement. Kost pp: € 21,60, oftewel 64,80 in totaal.
Met de auto dan: kosten P+R Rai als je met het ov reist is 6 euro. Als je 21 ct per kilometer rekent kost dat dus in totaal € 41,70. Oftewel 10,40 per persoon.
Idioot verschil.
potver7 zegt
En wat zijn de werkelijke kosten van die auto? Er zijn er maar verdomd weinig die je voor 21ct per kilometer kunt rijden. Dat is althans de algemene redenatie als het hier op het forum over reiskostenvergoeding gaat.
pomoek zegt
@potver7: Al zou het 30 cent zijn per km. Het punt is dat auto’s te goedkoop zijn.
potjak zegt
Trein is niet interessant als de trein niet rijdt waar je wilt dat die rijdt. Je bent gebonden aan overstappen, wachten en voor het laatste stuk de bus. Persoonlijk doe ik er anderhalf uur over om op mijn werk te komen met het OV, het is met de auto 40 km rijden, 30 minuten en incl file 45 min. dat is de helft. Dat maal 2 per dag… scheelt je 1,5 uur. Dan heb ik het nog niet over de gemaakte kosten gehad (12,69 enkele reis). Het is alleen interessant als je van Centrum naar Centrum reist (Arnhem-Utrecht bijv.)
Flutterbear zegt
Een uur in de Sprinter en 20 minuutjes met de intercity, ver van ideaal maar zit in de spits zo maar langer in de auto en pak nu mijn werktijd in de trein en pauze tijdens het overstappen, ideaal. Mijn reistijd naar kantoor is slechts enkele minuten en ga toch drie provincies door.
MarcoM zegt
Waarom niet zoiets wat vroeger was als een tienertoer, maar dan voor het hele jaar. Een vast acceptabel bedrag voor kinderen tot 12 jaar, dan van 12 tot 18 en dan erboven. Laat treinen en bussen met name buiten de randsteden vaker rijden. Personeel? Er zijn nog steeds veel werklozen toch?
retsok zegt
Ik neem de trein alleen als ik wil drinken.
Flutterbear zegt
Derde klasse voor sta-plaatsen. Meeste treinen zitten zo vol dat mensen toch al moeten staan, geef die mensen dan tenminste korting!
racerx zegt
Helemaal mee eens, moet ook vaak zat staan ondanks 1e klas NS Businesscard. Ik vind per trein forenzen afschuwelijk, maar ik vind autorijden in de randstad nog erger. Blij als ik volgend jaar weer naar een andere werkplek roteer die ik per auto kan bereiken zonder teveel gedoe.
erwh zegt
Ik gun iedereen goed en goedkoop OV. Hoe meer mensen in de trein, tram en bus hoe beter. Daar wordt autorijden alleen maar leuker van.
Ik heb ook nooit begrepen dat je als autoliefhebber tegen treinen bent, alleen maar lekker toch als er minder mensen op de weg zitten?
Flutterbear zegt
Auto rijden kan best leuk zijn, maar als je plezier uit de spits haalt moet je echt even met een professional gaan praten..
Als je dagelijks in die marteling zit dan went het wel maar als je eenmaal uit dat ritme bent wordt je er toch gewoon verdrietig van?
flow82 zegt
De trein werkt niet indien men alleen naar de trein kijkt als oplossing van het mobiliteitsprobleem. Vaak zit het er meer in wat er na de treinreis gebeurt, ofwel de aansluiting van trein naar de plek van bestemming. Wij als Nederlanders hebben gewoon geen trek in drie kilometer lopen vanaf het station naar de eindbestemming. Voor de meeste werkforenzen is het nog te doen, maar voor mensen die niet voor hun werk met de trein reizen is dit het niet. Tel daar de hoge treinkaartjes bij op en je houdt het probleem zo in stand. Dus, fix de aansluiting van A naar het station, en van station naar B, en de prijs van het OV in het algemeen, dan reizen mensen echt wel meer met het OV.
jaso013 zegt
Blijf vooral autorijden!!! Kan ik gewoon zitten in de trein!
Het is per persoon verschillend. Voor mij is het voor sommige diensten (onregelmatig werk) ideaal op traject Tilburg – Breda. Vaak in de daluren reis ik dus voor €6 retour. Serie kijken, stukje lopen en stukje fietsen. Prima om het hoofd even leeg te maken.
maotje zegt
Niet alleen de trein. Het gehele ov is prijstechnisch gezien volledig uit verhouding tov autorijden.