Dit is de nieuwste versie van de Quattroporte door de ogen van Novitec.
Tridente is het label van Novitec dat zich richt op de Maserati’s van deze wereld. Zodoende kwam ook de nieuwe Quattroporte in handen van de tuner uit Stetten, een dorpje tussen München en Stuttgart.
Laten we beginnen met de motorische upgrades: de twinturbo V8 in de Novitec Tridente Maserati Quattroporte weet een fijne 605 pk te bereiken, 75 pk meer dan in standaardtrim en 15 pk meer dan de vorige generatie Quattroporte. De koppelkromme krijgt ook een ander verloop, met een piekvermogen dat 100 Nm hoger ligt dan stock: 820 Nm. Resultaat is een geclaimde topsnelheid van 318 kilometer per uur en een sprint naar 100 in 4,4 seconden (standaard 284 kilometer per uur en 4,7 seconden).
Heb je een Quattroporte met V6 op de oprit staan dan kan Novitec Tridente deze opkrikken van 410 pk en 550 Nm naar maximaal 476 pk en 640 Nm. De Q4 (met vierwielaandrijving) is na deze kuur in staat om na 4,5 seconden (standaard 4,9) de 100 kilometer per uur aan te tikken. Tot slot is er nog een pretpakketje voor de populaire V6 turbodiesel, die 322 pk mee krijgt en 680 Nm koppel. De diesel weet daardoor in 5,7 seconden de 100 te bereiken (standaard 6,4 seconden). Prijzen voor de motortuning beginnen bij €1290 euro ex belasting.
Uiteraard moest Novitec ook wat aan het uiterlijk van de Quattroporte doen en dus werden er wat stukjes carbon in de blanke lak gezet en op de body geschroefd. Zo is er een tweedelige voorspoiler gemonteerd, zijn er nieuwe sideskirts op de auto geschroefd en er is een subtiel spoilertje op de kofferbak geplakt. Novitec houdt het subtiel, dat mag gezegd worden. Het aero-kitje mag weg voor €3120 euro ex belastingen. De NM1 wielen zijn iets minder subtiel met hun 22 inch, maar ze zijn ook een stuk mooier dan de lelijke putdeksels waar Maserati zelf zo trots op is. De wielen kosten €3980 euro exclusief belastingen en zijn voorzien van Pirelli P Zero rubber. Tot slot is er nog de mogelijkheid een uitgebreid instelbaar onderstel met verlaging tot 35 millimeter te bestellen.
knipperlichtje zegt
Ik weet niet of het daadwerkelijk de wielen en carbonfrutsels zijn of dat het gewoon een goede foto is, maar dit is de 1e keer dat ik in de huidige Quattroporte een prachtige auto zie.
jorden zegt
@knipperlichtje: zit ook een lekker kleurtje op! Ook niet standaard???
stijnn zegt
@knipperlichtje: Dat had ik net zo.
gash zegt
Blauw is overduidelijk momenteel een populaire kleur. In het rood vind ik een Quattroporte ook behoorlijk gemeen;
[img]http://www.speedheads.de/auto/news/bilder/bild-8897-1024×0.jpg[/img]
Michiel1 zegt
En hoe snel naar de 100 gaat de v8 met vierwiel aandrijving dan standaard en na deze kuur? Want anders is het v6 all the way… Onee toch niet want het geluid van een maserita v8 is abnormale oorporno!
Michiel1 zegt
@michiel1: Maserati…
Wel een nieuwe app, nog steeds geen edit knop.. Jammer hoor
tim_vanvlerken zegt
@Michiel1: De v8 heeft geen vierwiel aandrijving.
trustmeiamanengineer zegt
@Michiel1: V8 heeft alleen achterwielaandrijving dacht ik.
maseratizzzzzzzz zegt
Standaard haalt de quattroporte v8 307 km/h en geen 284.
tupperware zegt
Weinig mis mee, maar kunnen die velgen een maatje kleiner?
trustmeiamanengineer zegt
Al die meuk aan de buitenkant weglaten. Motortuning is altijd goed, alleen wel duur. Bij Squadra kietelen ze je diesel voor de helft van het geld.
godofracing zegt
@trustmeiamanengineer: Pak ‘m beet €1500.- Vind ik nog wel meevallen voor een Quattroporte. Kost zelf al €100k , dus de eigenaar kan die €1500,- ook nog wel ophoesten, maakt op dat bedrag ook niet veel meer uit
trustmeiamanengineer zegt
@godofracing: Tja, maar voor die €810 die je goedkoper uit bent kun je wel mooi 550 liter diesel halen. Bovendien heb ik meer vertrouwen in Squadra dan Novitec. En de meeste rijke mensen zijn niet rijk geworden omdat ze constant te veel geld uitgeven.
umadbrah zegt
De drietand die bij mij in de garage staat koste €20 bij de Intratuin. Ook deze weet korte metten te maken met de Golf van de buurman.
jaapiyo zegt
Ik wil de neus en de achterkant van de QP op de kortere koets van de Ghibli.
paulaner zegt
@jaapiyo: Doe mij maar het ‘oude’ model met spare change voor het onderhoud dat niet mals zal zijn.
jaapiyo zegt
@paulaner: Tsja dat blijft ook een goede optie inderdaad. Sport GT S Awards edition, per favore.
series2 zegt
Heel leuk dit! maar wanneer komt de ghibli met V8? Das pas interessant!
mindo2216v zegt
Beauty !
toyotafortuner zegt
Heel lekker! Velgen moeten wel kleiner
w0o0dy zegt
*mijmert over de upgrade van 410 naar 476pk en 640Nm voor de Ghibli….* Hmm, NICE!”
roppp zegt
5,7 sec van 0 naar 100 met een Maserati diesel. Wie dat 20 jaar geleden had voorspeld, was meteen opgesloten in een inrichting…..
tk97 zegt
Prachtige wagen met ook nog nette prestatie,nu alleen het geld nog