Gelukt, of mislukt?
Het is alweer ruim een jaar geleden sinds McLaren de 720S onthulde. De auto wordt door menig enthousiast gezien als de langverwachte vernietiger van de Ferrari 488 GTB. Een gemakkelijk opgave, daar de Britten blijken te liegen over het vermogen dat de geblazen 4-liter V8 daadwerkelijk produceert. Novitec trekt zich hier niets van aan en voorziet de auto van nóg meer trappelende paarden.
Zoals bij andere McLarens eveneens het geval is, produceert ook de 720S (in theorie) evenveel vermogen als de naam van het beestje aangeeft. 720 pk, dus. Na een goede kietelsessie van Novitec is de 720S echter in staat er tot 86 pk aan extra vermogen uit te blazen. Dit alles door aan de knoppen van de ECU te draaien. Houden we de cijfers van McLaren aan, dan produceert de auto nu ongeveer 800 pk. Echter, houden we de cijfers van de hierboven genoemde ‘onderzoekers‘ aan, dan kan de 720S zomaar 900 pk aan boord hebben. Novitec houdt de prestatiecijfers voorlopig nog even voor zichzelf, maar zeker is dat de bolide een angstaanjagend snelle bolide is.
Over angst gesproken, Novitec heeft de McLaren een ander uitlaatsysteem gegeven. Deze is niet alleen enorm luidruchtig, hij spuwt ook nog eens vuur! Daarnaast voorziet de tuner de 720S van een aerodynamisch pakket. Hiertoe behoren o.a. de koolstofvezel accenten, Inconel of roestvrij stalen onderdelen, uitvergrote bumpers, een dikke diffuser en nieuwe onderdelen voor de ophanging.
Novitec heeft nog geen prijskaartje gehangen aan hun kijk op de rappe bolide uit Groot-Brittannië.
kannito zegt
Doe mij maar alleen de uitlaat, ecu tune en ophanging
Gulli zegt
@kannito: want de auto heb je al?
kannito zegt
@gulli: ja 3 stuks kon niet kiezen welke kleur
Gulli zegt
@kannito: nice!
Edge zegt
Normaal gesproken ben ik niet zo van de aftermarket pakketjes, maar de 720S kan deze Novitec-kit prima hebben. Je zou haast zeggen dat dit het werk van McLaren of hun MSO-afdeling is.
Mukmans zegt
Ik vind deze toch wel heel gaaf hoor. Wat een bizar feit als hij echt dik over de 800 pk gaat zeg!
maferick74 zegt
Ik vind de foto’s mooi, maar euh ze lijken allemaal op elkaar (Oh shit dat doen platgeslagen kevers ook al jaren)
racerx zegt
Hij kan ‘t prima hebben, nette kit!
moveyourmind zegt
Dikke prima! Zoals meestal wel bij Novitec.
Onehp zegt
Als ik die verlaging zie en die elastieken rond de enorme velgen, dank denk ik spontaan ‘hier hebben ze de meest geavanceerde ophanging ter wereld om zeep geholpen’…
iphonistvongates zegt
@Onehp: De meest geavanceerde ophanging zit/zat op de Subaru Impreza 22B STI…..de Porsche 911 GT2 RS komt daar heel dicht in de buurt.
Onehp zegt
@iphonistvongates: uniballs maakt de GT2RS niet geavanceerd, enkel wat extremer, McPherson vanvoor is maar ‘basic’. Dat alles instelbaar is, is ‘racewagen’, maar weerom niet geavanveerd an sich.
De 720S heeft meer vermogen maar is veel makkelijker te rijden, veel beter controleerbaar op de gripgrens, heeft veel comfort en toch een sublieme wielcontrole onder heel hoge belasting. De kinematische modellen erachter en de semi-hydraulische ophaning is, je raadt het al, erg geavanceerd. Wat meer lectuur: https://www.sae.org/news/2018/07/mclaren-720s-semi-active-suspension
De 720s is in de meeste testen reeds sneller dan zijn rivalen, en dat terwijl ie meestal (af fabriek) op gewone sportbanden staat ipv Cup2 of Trofeo corsa etc. Maak je er dezelfde set-up mee als de GT2RS, pakweg de toekomstige 750LT?, dan maakt ie gehakt van alles in zijn prijsklasse, en waarschijnlijk alles tot 4 maal duurder, tot ie de Senna tegenkomt.
Dit vooral ter illustratie dat Novitech het onderstel waarschijnlijk heeft verpest in de naam van ‘racy schoonheid’. Welke auto de meest geavanceerde ophanging heeft ter wereld is redelijk subjectief, ik wijzig mijn stelling dan ook graag naar ‘één van de meest geavanceerde ophangingen ter wereld’, dat staat redelijk buiten kijf.
Slaap lekker.
Onehp zegt
@onehp: PS: overigens kan ik gelijkaardige dingen zeggen over de aerodynamica. Die is zo ver doorontwikkeld door Mclaren, ik twijfel eraan dat Novitech dezelfde ontwikkelingskosten nogmaals besteed hebben om de aerodynamica effectief te verbeteren…
wjeurs zegt
Roestvrij staal bestaat niet! :P
rhellema zegt
Ik blijf het een lelijk hok vinden ondanks dat Novitec zich ermee heeft bemoeid.
hotze zegt
@rhellema: inderdaad, het was niks (lelijk) en het is nog steeds niks.
carsbyharmen zegt
Ze hebben hem tenminste niet vern##kt zoals Mansory
toyotafortuner zegt
Lekker heur! Een beste vooruitgang