Novitec Rosso, de op Ferrari toegespitste tuningafdeling van de Novitec group, brengt ons in een zomers sfeertje met een fitnessprogramma voor de Ferrari California T.
Nu Ferrari het turbotijdperk heeft omarmd kunnen tuners met gemak grote vermogenswinsten behalen. Neem de 3.8-liter twinturbo V8 uit de California T. Door de ECU te modificeren (met een plug-and-play module) weet Novitec Rosso zonder moeite 86 extra pk uit het blok te halen, waarmee het totaalvermogen op 646 pk komt te liggen. Het koppel groeit met 101 Nm naar 856 Nm, beschikbaar vanaf 4.600 tpm. Een prettige boost waarmee de klapdak-Ferrari in 3,3 seconden de 100 km.u moet kunnen aantikken. De topsnelheid komt op 323 km/u te liggen.
Ferrari’s turboblok wordt gekoppeld aan een nieuw RVS uitlaatsysteem, dat is uitgerust met bestuurbare vlinderkleppen. Daarmee kun je het geluid beschaafd houden, of op standje ‘hels kabaal’ zetten. Net wat je stemming is.
Zoals we gewend zijn van de Duitsers moet het uiterlijk het ook ontgelden. Nieuwe veren brengen de cabrio 35 mm omlaa. Niet bepaald praktisch in drempelrijke gebieden, maar daar heeft Novitec een hydraulische front-lift op verzonnen, die de auto met een druk op de knop 40 mm omhoog brengt. In de voorste wielkasten worden 21-inch velgen gelegd, achteraan is dat 22-inch. Vooraan wordt de bumper voorzien van een koolstofvezel lip, de luchtinlaten op de motorkap krijgen nieuwe roosters en de openingen in het zijscherm worden van vinnen voorzien. Achteraan komt er een nieuwe diffuser aan te pas, met daarboven een spoiler tussen de achterlichten.
guusboum zegt
Dat is een voordeeltje van die Ferrari’s net slakkenhuis blokken: tuning is een stukje plesanter!
E34M5Touring zegt
860Nm! Damn, dat is niet misselijk! Is dit beschikbaar in elke versnelling? Of blijft die koppelbegrenzing wel bestaan?
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
De eerste 3 versnellingen hopen vurig van wel, de achterbanden trouwens ook.
Persoonlijk had ik liever gezien dat ze iets aan het gewicht gedaan hadden, heb je meer plezier van dan van deze vermogens upgrade.
E34M5Touring zegt
@jrk68: @exotic: Ik ben benieuwd of deze info nog vrij komt. Dat Ferrari zoiets doet snap ik. Maar als tuner had ik dat er als eerste afgesloopt. Ding heeft nu 100Nm meer dan een F12. Dus qua tussenacceleratie zal het een lastige boy zijn om voorbij te komen met een NA Ferrari. @jrk68: Dankzij het CC dak zal het altijd een zware jongen blijven. Hij is wel lekker compact verder.
exotic zegt
@E34M5Touring: Ik mag hopen van wel.
Anders kun je dag-dag zeggen naar de platen in je DCT.
lambo4all zegt
@exotic: ik denk dat de koppelbegrenzer alleen bestaat zodat de cali wat afstand houdt van de 488. Het lijkt me niet logisch de dat eerste versnellingen niet het volle koppel aankunnen en de hogere wel?
berlinetta zegt
@lambo4all: De afstand moest er zijn tussen de 458 en de F12. De 488 heeft hetzelfde blok met meer power dus daarvoor hoeft die afstand niet per se bewaard te worden.
baasbas zegt
@lambo4all: begrenzer is er ook om een meer NA gevoel aan de turbo V8 te geven
masterik zegt
@lambo4all: houdt rekening dat het maximale koppel in de laatste 2 of laatste beschikbaar is… De koppelkromme is wel uniek hoog en lang, zoals een NA… Ben ook benieuwd naar t geluid…
philipf zegt
Zooo wat dik!
Dutchdriftking zegt
Hij ziet er echt super uit in het geel!
scottishcarspotter2000 zegt
Heel dik en bruut, maar is dat nou het punt van een stijlvolle klapdakcabrio?
gtwillem zegt
Op zich geen verkeerde upgrades. De k hem even in het donkerrood of Blu Tour de France met cognacr leer en zilveren velgen en je hebt een hele snelle auto. En zeker dinds de facelift is de California er enorm op vooruitgegegaan.
sr20det zegt
@gtwillem: Door hem een ander kleurtje te geven gaat ie echt niet eens harder hoor, strepen daarentegen..
martingtv zegt
Als je op de novitec site kijkt lijkt het meer een powerbox dan een aanpassing van de orginele ECU software.
tunefuldjmike zegt
Niks aan doen zo op de oprit zetten aub :)
tdu2zonda zegt
Geweldig! Op de site van Novitec Rosso staat ook dat er een N-largo versie komt van de California T, dus met wide-body :D.
Edge zegt
Heerlijk subtiel, dit soort pakketjes. Een stuk beter dan die afzichtelijke N-Largo pakketjes van ze, of die afzichtelijke dingen die ze bij Hamann, Mansory en consorten produceren.
kapiteinaudi zegt
Bah, ik haat Novitec. Doe mij maar een standaard Cali T, in het Azzuro Cali of Rosso Fiorano met cuoio interieur. Veel stijlvoller!
clarkson zegt
Ben nu wel heel erg benieuwd naar het geluid. iemand?
norge zegt
@clarkson: Wooaaaapbrombromm….Zo goed?
gash zegt
Dè Ferrari voor rappe milfs, gilfs en sporttasjes.
berlinetta zegt
Lekkere upgrade zeg. De Cali T is er echt zeer op vooruit gegaan met de facelift. Het is echt een serieuze supercar geworden en met chiptuning al helemaal.
Overigens ook leuk om te vermelden dat je op de site van Novitec leuk kunt spelen met de configurator.
schellekens006 zegt
20 jaar geleden hadden ze hele snelle fiat Uno getuned bij novitech.. Zijn toch wel gegroeid haha.. Dik kanon zeg doe maar in rood.
mrrallycross zegt
Novitec, echt een heerlijke tuner. Had alleen wel meer verwacht uit dit blok
thierryvth zegt
Ik moet dus de auto van mijn vrouw naar Novitec brengen en dan kan ik hem zelf houden dus
jorden zegt
Die novitec “signature” achterlichten zou ik overslaan. En de zwarte-velgen-mode heb ik ook wel gezien! Maar mooie Carbon lip zeg! Serieuze jongen is het nu!