Dat is best aardig voor een cabriootje. Met dank aan de twee superchargers die Novitec monteert.
Als basis pakte Novitec Rosso een bijzondere Ferrari: de 430 Scuderia 16M werd in een beperkte oplage van 499 stuks gebouwd om de 16e wereldtitel Formule 1 voor Ferrari te vieren. Dan zou je best kunnen betogen dat juist zo’n auto niet door tuners mag worden opgeleukt, maar gelukkig heeft Novitec het niet alleen bij uiterlijke schijn gehouden. De twee superchargers zorgen voor een heftige vermogensstijging: totaal is nu 696 pk en 682 nm beschikbaar. Daardoor knalt de Novitec 430 Scuderia 16M in slechts 9,7 seconden naar 200 km/u en haalt een top van 330 km/u.
De motortuningskit is leverbaar voor alle F430’s en 430’s en kost 47.000 euro. Dat lijkt een redelijk bedrag voor een vermogensstijging van 186 pk, maar er is ook wat voor te zeggen om een Ferrari lekker standaard te laten.
Some Like It Even Hotter:
NOVITEC ROSSO Tunes the Ferrari Scuderia Spider 16M
696 hp / 512 kW, 682 Nm and More than 330 km/hHow can you make a Ferrari Scuderia Spider 16M, built in a limited edition of just 499 vehicles, even more exciting and more exclusive? Easy, just take it to NOVITEC ROSSO, the world’s leading refiner of the sports cars from Maranello.
There the open-top lightweight model is fitted with the NOVITEC ROSSO RACE Bi-Compressor engine with 696 hp / 512 kW. It propels the Ferrari to a new top speed of more than 330 km/h. Numerous uncompromising sporty options such as 20-inch wheels, sport springs, a lift system for the front axle and exterior and interior accessories round out the product lineup.
NOVITEC ROSSO compressor technology has been the proven recipe for added driving fun for many years. For the eight-cylinder four-valve engine of the Scuderia Spider 16M NOVITEC ROSSO has now developed a custom version of its RACE Bi-Compressor engine.
The 4.3-liter V8 is supercharged by two cogged-belt-driven high-performance compressors with a maximum boost pressure of 0.48 bar. Each cylinder bank is fitted with a generously dimensioned water-to-air intercooler.
A specially manufactured heat-insulated intake manifold with larger cross-sections provides the engine with pre-compressed air. High-performance air filters and larger injectors round out the engine conversion on the intake side.
For a perfect symbiosis of maximum power yield, exemplary running smoothness and durability beyond reproach, the NOVITEC ROSSO engine specialists precision-match the new components with a newly programmed electronic engine management system.
Just as important are the larger cooling circuits for water and oil as well as dedicated cooling circuits for both compressors and the intercoolers.
The extensive NOVITEC ROSSO RACE Bi-Compressor conversion, available for 47,000 Euros for this and all other F430 Spider models, offers unique performance. With a power output of 696 hp / 512 kW at 8,400 rpm the NOVITEC ROSSO conversion surpasses the production engine by 186 hp / 136.9 kW. Peak torque grows from standard 470 Nm to 682 Nm at 6,300 rpm.
Driving performance improves just as impressively: The tuned Scuderia Spider 16M sprints from rest to 100 km/h in just 3.5 seconds, and reaches 200 km/h after just 9.7 seconds. The 300-km/h barrier is shattered after just 23.8 seconds. Top speed for the open-top mid-engine sports car increases from 315 to more than 330 km/h.
For further optimized handling of the lightweight sports car NOVITEC ROSSO offers an update from the standard 19-inch tires to three-piece 20-inch wheels. The NOVITEC ROSSO NF3 double-spoke wheels in size 8.5Jx20 in front and in size 12Jx20 in back widen the track and thus allow even higher cornering speeds. The custom-tailored high-performance tires in size 235/30 ZR 20 in front and in size 325/25 ZR 20 on the rear axle are provided by technology partner PIRELLI.
NOVITEC ROSSO sport springs lower the center of gravity and further improve agile handling. For added daily utility of the Scuderia Spider 16M NOVITEC ROSSO offers a hydraulic lift system for the front axle. At the push of a button the front is raised by 40 millimeters and makes navigating obstacles such as curbs, speed bumps and garage entries easier. The front axle reverts to normal position at a second push of the button or automatically once the car reaches a speed of 80 km/h.
To give the Spider exterior an even more striking appearance NOVITEC ROSSO offers blacks taillights, side markers and reflectors.
The lightweight-construction interior can be refined with exclusive NOVITEC ROSSO options as well. The ergonomically shaped leather/carbon-fiber NOVITEC ROSSO sport steering wheel features a flattened lower rim for easier entering and exiting. The NOVITEC ROSSO carbon-fiber shift paddles are longer than their production counterparts and make manual gearshifts of the F1-SuperFast2 transmission even easier.
Special interior color requests can be fulfilled by NOVITEC ROSSO in any imaginable color combination.
mb zegt
Supergave bak.En een keer is wat anders dan dat rood.
technopatat zegt
nee bedankt, en zeker niet met een 16m :o!
Henk zegt
liever standaard
Florianus zegt
is 9,7 seconden niet wat veel voor een wagen met 696 pk?
robbie zegt
Is 696 pk niet een beetje ‘weinig’? De dichte Scuderia krijgt namelijk 717 pk van Novitec en de ‘normale’ F430 krijgt 707 pk van ze. En de Tulesto heeft zelfs een whopping 777 pk.
Als je het zo bekijkt dan is de 696 pk van deze 16M een beetje aan de magere kant…
robbie zegt
@Florianus, lees het artikel nog eens goed…
jorn_v_v zegt
@florianus,
niet als je ziet dat ie dan al 200 km/h gaat ;)
PAULV zegt
@ floranius
9,7 veel jij denkt zeker dat hett naar de 100 km/h is nee het is toch echt 200km/h je moet een beetje goed lezen maar naar de 100km/h is het inderdad sloom ja, me moeders mini doet het dan zelfs beter maarja vootaan beter lezen.
ontopic, kijk dat zijn nog prestaties en die velgen vind ik altijd zo vet eruit.
AMGJunk zegt
490 of 510 pk is voor mij genoeg.
Dus laat die F430 of 430 maar lekker standaard ;)
DIPSHIT zegt
wauw dit wordt een ware collector’s item, of je hem nu prachtig of gatlelijk vind, mensen zullen mininum het dubbele neerdokken over 20 jaar.
Jimmie zegt
@DIPSHIT, je bedoelt de helft van een origineel exemplaar….
Bugger zegt
‘De motortuningskit is leverbaar voor alle F430’s en 430’s’
Wat is het verschil? Dat het bij de 430 om de Scuderia gaat?
Handtjesthuis zegt
Meer betalen voor dit type?! Waarom niet een gewone (originele?). In Nederland heb je toch niets aan de pk’s. Toch? :lol:
Joost1990 zegt
@ PAULV
Leer eerst eens even de interpunctie-encyclopedie uit je hoofd.
Edman zegt
Heb je dat gejank van die turbo’s de hele tijd achter je… Doe mij die cleane V8 brul maar :D
robbie zegt
@Edman, superchargers, geen turbo’s!
ferrari599xx zegt
deze moet top gear zeker testen
Ramon zegt
Quote: Meer betalen voor dit type?! Waarom niet een gewone (originele?). In Nederland heb je toch niets aan de pk’s. Toch? :lol:
@Handjesthuis
Dus dan maar helemaal geen Ferrari als ik je goed begrijp. Als je niks hebt aan 696 PK, dan is 510 standaard ook al best overbodig hoor ;)
FuelMinded zegt
16de constucteurs wereldtitel! NIET de gewone.
rob zegt
fuck
Neluz zegt
laat maar origineel en die tuner mag oprotten met ferrari’s tunen ferrari hoor je gewoon origineel te houden :P
Vinny_93 zegt
F430 Scuderia bestaat toch niet? Volgens mij is het altijd nog 430 Scuderia 16M, of Novitec moet het terug hebben gedraaid.
OT: Doe maar niet, Novitec kan mij gewoon niet echt een plezier doen met deze “verbeteringen.” De motor mag er zijn, de prestaties ook, maar zoals ze de luchthappers ed aanpassen hoeft niet van mij.
Gio zegt
Dat is nu eens deftig!! Fuck me…
BmwMPower zegt
Novitec is voor het exterieur de allerbeste Ferrari tuner.
Punt.
Nick zegt
Die in Rosso Mugello? :D
Citrofiel zegt
@ robbie; Heeee, dat is apart. Heeft de 16M niet gewoon dezelfde basis als de Scuderia? En eigenlijk als de gewone 430…? :? Ze willen een rangorde aanbrengen die ingaat tegen de rangorde die Ferrari voor ogen had.
phantom zegt
AHjohh, die volvo truck heeft meer pk ;0