Zo’n Novitec 812 met Vossen velgen is toch helemaal het einde?
Volgens waarde collega @jaapiyo is de Ferrari 812 Superfast het hoogst haalbare. Alles eronder is ‘knaak’. Turbo’s, geen achterwielaandrijving, weinig cilinders: het is voor hem besparing en misleidende marketing. Nee, als het aan het Enfant Terrible van Autoblog ligt, hebben alle auto’s grote, atmosfeirsche motoren en premium achterwielaandrijving.
Novitec 812 met Vossen wielen
Wat dat betreft is deze Novitec 812 met Vossen velgen dan nog nét even beter. Natuurlijk is het tunen van een Ferrari in sommige kringen ‘not done’, of zoals Johan Derksen zegt: “not dun”. Maar als je het heel erg subtiel doet, kun je een beter resultaat bewerkstelligen. Natuurlijk, met een Mansory-behandeling zie je het verschil beter, maar wel zoals je een kloppende puist met witte kop op je voorhoofd ook beter ziet. Ja, het valt meer op, maar het was niet het effect dat je wilde.
Geen N-Largo
Enfin, terug naar deze Novitec 812 met Vossen ‘patta’s’. Je kan voor de 812 zo’n N-Largo kit bestellen. Daarmee krijg je een heftige bodykit. Technisch gezien is het een puik staaltje werk: de pasvorm is zowat beter dan origineel, maar het ziet er natuurlijk niet uit. Een 812 heeft niet zoveel opsmuk nodig. Daarom heeft Novitec ditmaal de auto alleen subtiel verlaagd.
Vossen EVO-4
Dan de Vossen-velgen. Het is een beetje raar om de gesmede BBS-wielen waarmee de 812 standaard de fabriek is komen uitrollen, te vervangen voor ietwat generiek uitziende wielen. Overigens deze velgen van Vossen ook gesmeed, dus relatief gezien zeer licht en heel erg sterk. De EVO-4 (zoals het model heet) is voor 10 inch breed en 21 inch in diameter. Slik.
Breedsetje
Het is een breedsetje, dus aan de achterzijde van de Novitec 812 met Vossen wielen zijn de velgen nóg breder. De breedte is nu 12,5 inch. Ook de wieldiameter is groter aan de achterzijde: 22 inch. We leven in een tijd dat 20 inch dus gewoon een standaardmaatje is voor een Renault Scénic. Of het je smaak is of niet, kunnen we niet bepalen. Wel zitten die wielen perfect in hun kasten. Fraai gedaan.
Geluid
Verder lijkt er weinig aan de 812 Superfast gedaan te zijn, wellicht dat ze de uitlaat nog hebben aangepakt. Deze is namelijk standaard prima, maar met een atmosferische V12 is een hele hoop meer mogelijk. Helaas werd in het filmpje ervoor gekozen om hoogst dubieuze auditieve rommel te gebruiken in plaats van het gezang van de epische V12.
bernoulli zegt
Zwarte velgen. Meh.
Misstaat niet verder, maar het design valt altijd zo weg met zwart.
scalvaro zegt
Sorry, ik vind m iets ter ver door de hoeven gezakt.
Maar wie verzint het om een promofotoshoot op de vluchtstrook voor een tunnel te maken? De laatste plek waar je wil staan als je panne hebt..
Loek zegt
@scalvaro: je kan inderdaad beter panne hebben op een plek waar de rechter rijstrook de vluchtstrook is.
fendercd60 zegt
Jammer dat ze niet zilver zijn. Ik was eerst altijd van de zwarte velgen geweest maar nu niet echt meer. ?
kennone zegt
@fendercd60: heb het zelfde!
baklava zegt
19 inch en dan heb je perfectie
bcbraems zegt
Vossen, Forgiato, HRE… ik vind ze allemaal afgrijselijk.
W115 zegt
Origineel is mooi genoeg en zwarte velgen kunnen inderdaad niet meer.
deeberton zegt
modepolitie. rawr
Loek zegt
Er zijn een aantal van dit soort velgen die nog net gaan. Maar ik heb zelf toch vaak liever ‘gewoon’ de standaard velgen. Vele merken, waaronder Ferrari, hebben geniaal mooie velgen. Helemaal de 812.
iphonistvongates zegt
Beter (klinkend) dan de Novitec 599 GTO?
https://m.youtube.com/watch?v=pC6H_exayfc
sntial zegt
Someone’s in love
karhengst zegt
Na eventjes overwegen zeg ik het toch: Te groot, te zwart.
Kom maar er maar in met de verplichte “that’s what she said”
johnhert zegt
Doe maar een 550m, dit is me iets te protserig…
Arie Jan zegt
Vinden jullie zwarte velgen in het algemeen niet meer kunnen of alleen bij Ferrari?