Het werd tijd voor een Hot Hatch EV, nietwaar?
Het is goed om te weten dat fabrikanten aan het diversificeren zijn, maar daarbij zich zichzelf niet compleet verloochenen. Porsche maakt immers nog altijd de 911, Lotus de Emira en Mini de Cooper. De nieuwste generatie is hier en de nadruk ligt meer dan ooit op elektrisch.
Nu kan iedereen daar wat vinden (en dat vindt ook iedereen), maar het is goed om te zien dat ze naast crossovers bouwen bij Mini ook denken aan de hilarische hatchbacks. Dat is toch altijd een beetje het USP van het merk Mini geweest.
Heet en elektrisch: Hot Hatch EV van Mini
Na de Mini Cooper E en Mini Cooper SE is het nu tijd voor de derde elektrische Mini. Dat is in dit geval de John Cooper Works-variant. Zoals jullie allen weten is dat de extra hete variant. Uiteraard is het 2024 en dus doet Mini de introductie in ‘delen’. Dat wil zeggen dat we hier persplaten voor je hebben met een beetje camouflage. Ondanks de camouflage kun je al heel goed zien wat er anders is en waar het op moet gaan lijken.
Zo zien we namelijk extra dikke bumpers, grote wielen, dik aangezette sideskirts, een gurney-flap aan de voorzijde en een andere ‘grille’. Nu we er bij stilstaan: die ‘grille’ beslaat bijna de gehele voorkant, terwijl deze in zijn geheel niet nodig is: het is immers een elektrische auto.
Maar ja, ‘veel grille’ associeren wij met ‘snelle auto met haast’ waardoor mensen zich sneller naar de rechterrijbaan laten dirigeren. Overigens komt het exterieurdesign van deze Hot Hatch EV ons niet helemaal als een verrassing: de gewone Mini Cooper E kun je bestellen met een JCW-exterieurpakket en dan ziet ‘ie er ook ongeveer zo uit:
Debuut Mini John Cooper Works E
Mini houdt nog eventjes de lippen stijf op elkaar over de aandrijflijn. Wel zeggen de Duitse Britten dat er sprake is van een ‘geavanceerde elektrische aandrijflijn’. Uiteraard verwachten we meer vermogen en koppel van de elektromotor. De huidige SE komt op 218 pk. Hopelijk maken ze niet de fout door toe te geven om meer range te geven en daardoor er een zwaardere auto van te maken.
Mini houdt ook voet bij stuk door de auto te voorzien van voorwielaandrijving. Het is dus niet zo dat Mini een elektromotor op de achteras legt. Mini heeft zijn uiterste best gedaan om de John Cooper Works E (net als de andere versies) te voorzien van een 50-50 gewichtsverdeling. Daarnaast heeft de auto ook een zo laag mogelijk zwaartepunt. Ze gaan prat op de kart-esque handling.
De Mini John Cooper Works E maakt zijn debuut op de het Goodwood Festival of Speed 2024. Dit evenement begint al volgende week. Zin in!
waterisnat zegt
Voorwielen lijken niet genoeg “in de hoek” te staan om leuk te rijden. Ziet er ook minder goed uit.
Richmond zegt
De nieuwe mini heeft idd flinke front overhang
caprio zegt
BMW kan er ook geen achterwielaandrijver van maken want het platform wordt toch gedeeld met de BMW (iX)1 ?
marius zegt
Autoblog: ff terug naar af svp. Hyundai (IONIQ5N) is deze Mini voor en overtreft hem in alles!!
https://www.hyundai.com/be/nl/modellen/ioniq5-n.html
Richmond zegt
Alleen is de Ioniq geen hatchback. Dus autoblog heeft gelijk.
Carbase zegt dat de Ioniq5 een suv is
audirs3 zegt
Maar de IONIQ5 kan je toch echt geen SUV noemen, is gewoon een hatchback XL. Misschien crossover de beste term.
Wel eens, is meer Audi A4 segment (D segment) en ik vind hot hatches eigenlijk alleen gelden voor A, B en C segment (dus alles van mini tot Golf).
Maar ik denk dat als Hyundai deze techniek in een modelletje kleiner zou proppen, IONIQ 3 of 4 ofzo, ze wel mee kunnen dingen voor beste hot hatch award.
willeme zegt
@marius:
de Ioniq 5N is een ge-wel-di-ge auto. Absoluut een briljant apparaat en EV die aantoonbaar rijdt dan veel vergelijkbare auto’s. Wat de Ioniq 5 N absoluut niet is, is lichtvoetig. De Ioniq 5N is alsnog veel te hoog, krankzinnig zwaar en te groot om als Hot Hatch te kunnen kenmerken. Gevoelsmatig qua afmetingen, gewicht en prestaties kun je ‘m vergelijken met een de Audi RS-Q3. Dus echt een paar maten groter en zwaarder dan de Mini.
n54coupe zegt
Zodra je een auto maakt als EV, dan heb je voor een beetje range (en dus praktische inzetbaarheid) behoorlijk wat batterijen nodig. Met de huidige generatie batterijen is dat dus ook veel gewicht, en dus wordt een EV nooit lichtvoetig. De IONIC5N weet in ieder geval zijn gewicht behoorlijk goed te verstoppen. je merkt maar op een heel enkel specifiek moment dat je met zoveel gewicht onderweg bent.
ghost zegt
Waarom is de Smart #1 Brabus niet de allereerste hot hatch EV dan?
400pk en 3.9s 0-100 is toch prima hot hatch materiaal?
Richmond zegt
Geen hatchback is een suv
gregorius zegt
Je zou toch kunnen zeggen dat het helemaal niet zo moeilijk is om er een nog iets krachtigere Elektro motor in te leggen. Zoveel verschillen die dingen toch niet niet in formaat een gewicht?
En ze moeten ook snel zijn, voordat dat ding dus met die 30-nog-wat-% super China tax onverkoopbaar wordt.
Richmond zegt
Gewicht zit in de accu’s niet in de elektromotor maar misschien de warmte die ze afgeven dat dat de beperking is?
racerx zegt
Vriend van me had vroeger een Cooper S JCW, de versie met supercharger. Wat een gaaf ding was dat, veel lol mee gehad! Een EV hot hatch… ik kan er niet warm voor lopen, heb nog geen enkele EV gereden die me de neiging gaf om toch maar een stukje om te rijden voor de lol. Uitstekende vervoersmiddelen, oprecht, maar leuk? Nee.
HZW zegt
Er gaan ook nog geruchten van een Abarth 500e Competizione, die de zelfde motor gaat krijgen als de Alfa Romeo Junior, en Abarth 600e dus met 280 pk.