
De ene onthulling overtreft de andere.
Het is een belangrijke avond voor Volkswagen. Het merk heeft enkele uren voor de deuren van de IAA in Frankfurt openen het doek getrokken van de volledig elektrische ID.3, een auto die door de fabrikant nu al gezien wordt als de volgende Kever of Golf. Toch is dit niet het enige dat vanavond gebeurt. Volkswagen heeft ook zijn nieuwe logo onthuld.
Of nou ja… “nieuw”, in feite is er weinig veranderd. Nog altijd bestaat het logo van Volkswagen uit een duidelijke ‘V’ en ‘W’, met daaromheen een cirkel. Wat er is veranderd, is het aantal dimensies. Volkswagen heeft zijn welbekende merkteken platgeslagen, onder meer omdat dit helemaal “in” is in de zeer digitale wereld van tegenwoordig. Een 2D-logo kan daarbij diverser worden ingezet en is beter herkenbaar online.
Voor een merk als Volkswagen is het veranderen van een logo geen kleine opgave. Integendeel, het is een reuzentaak. In liefst 171 landen en bij ruim 10.000 vestigingen zullen de logo’s worden vervangen. Het gaat in totaal om een stuk of 70.000 exemplaren die eraan moeten geloven.
Meer lezen over de onthullingen van Volkswagen? Bekijk dan HIER alle informatie over de ID.3.
Hier hebben ze waarschijnlijk een designbureau voor ingehuurd dat vervolgens een miljoen gefactureerd heeft. Lachen zich helemaal de blubber.
@aschja: Waarschijnlijk hetzelfde bureau dat het Pepsi-logo voor een getal met 7 nullen ‘opnieuw’ heeft ontworpen
@intimrasiert: Om vervolgens een lulverhaal om te hangen dat dit vooral jonge mensen moet aanspreken. En V en de W zo op elkaar gezet dat er emotie ontstaat.
@aschja: Oef, je hebt me. Ga gelijk een nieuwe Polo samenstellen !
@intimrasiert: of die prutser die het logo van Amsterdam opnieuw heeft “uitgevonden”.
@intimrasiert: of het bureau die de gemeente Amsterdam anderhalve ton factureerde voor het horizontaal zetten van de verticale kruisjes..
@aschja: ‘Volkswagen Centraal’
@aschja: waarom kijken de designers van dat kantoor s’ochtends niet uit het raam?
Anders hebben ze s’middags niets te doen.
@aschja: klopt. En geef ze eens ongelijk!
Dat 3D logo zag er ook wel erg gedateerd uit.
@jasperhallo: nee hiervoor gaan de handen op elkaar….. net zo saai als een gemiddelde Golf of Polo.
Spannend zeg, dat had ik niet kunnen verzinnen…
Je herkent het bijna niet terug… ik moest echt 4 keer kijken. Knap werk !
Dit is het keerpunt in mijn leven, ik ga morgen een VW halen.
@monsieurleloure: echt hè…
over tig jaar weet je gewoon nog precies waar je was toen je het voor het eerst zag.
@monsieurleloure: This is not just one day. This is day one!
Toch knap werk wat ze allemaal daar in Wolfsburg doen.
Cirkel lijkt optisch niet rond. En oogt meer als een boos duiveltje .
Ga het misschien wel waarden.
Terug naar kleine subtiele logo uit de jaren 80?
De W is onderaan losgekomen!!!
Kan iemand ze weer met beide voeten op de grond zetten? Dit is ganz gefickt!
Dit ziet er nog meer ’70 uit als de vorige
@rutger97: Ze stoffen straks oom Adolf ook af voor de promotie, die man is financieel toch al afgeschreven.
Nou, dat is even schrikken zeg
Gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel.
Door het logo plat te maken en de ‘W’ net iets kleiner uit te voeren besparen ze per logo makkelijk 1cent. Keer 7 logo’s per auto is dat al 7 cent.
Nou lijkt dat niet veel, maar als je alle onderdelen zo ontwerpt, van distributieketting tot logo’s en olieschraapveren scheelt dat al gauw honderden euro’s per auto…
En met een beetje geluk kan je de consument er nog meer voor laten betalen ook, zoals Audi doet door het stuur met afgevlakte onderkant als sportstuur te verkopen. Terwijl dat ook gewoon zo bedacht is omdat het goedkoper is om te produceren omdat er nét iets minder materiaal in zit dan bij een rond stuur.
@moveyourmind: Ik denk dat een rond stuur gemakkelijker te maken is dan een met een platte onderkant. Tijd is vaak duurder dan die 5 gram meer/minder metaal. Sturen worden denk ik trouwens door externe toeleveranciers gemaakt.
Anyway – nieuw logo VW… Wauw. Al die dealers die kosten moeten maken voor… niks? In Antwerpen alleen al zijn er 3-4 VW/Audi/Skoda dealers verdwenen. Zegt al voldoende… Niet dat ik het hen niet gun (belabberde service, wij gaan speciaal naar NL met de wagens vd klant). Maar dat is helemaal off-topic:P
@moveyourmind: wat denk je van de besparing op inkt op al t briefpapier. Tonnen.
@moveyourmind: Zitten er olieschraapveren in VAGs dan?
Dacht dat die al wegbezuinigd waren.
Jongens, willen jullie niet meer artikelen met een dergelijk verrassende inhoud plaatsen zo ’s avonds? Dit soort disruptieve vernieuwingen maakt dat mijn hoofd onrustig word en ik bijgevolg slecht in slaap zal kunnen komen, omdat ik het wel heel veel verandering vind om in één keer te moeten behappen. Het zweet breekt me uit!
@vaakbenjetebang: ik heb als een baby geslapen deze nacht…
(Huilend wakker worden elke 2 uur)
@tjorque: …. en in je broek gepoept. Misschien ook nog wel de borst gekregen?
@vaakbenjetebang: die borsten heb ik jammer genoeg gemist
Nog saaier dan hun auto’s, en dat zegt wat!!
Vorige week een tatoeage laten zetten van het oude logo… kutzooi
@stan12943: Nee joh, dat is nu juist instant vintage en cult. Dat gaat je zeker aandacht van Wörtherseemädchen opleveren!
@vaakbenjetebang: bedankt voor de geruststelling
V oor W inst
Al de tattoo’s van die VW fans, allemaal waardeloos, zoveel tranen.
Bedankt voor dit nieuws, ik zou het anders niet gemerkt hebben…
Knap gedaan toch nog herkenbaar Volkswagen en toch compleet anders.
Na Lotus nu ook VW die een kleuter inzet om het logo up te daten. Met MS Paint uiteraard.
@stephisto: heb je paint ook op een smartphone? Cool! ?
Afgekeken bij Opel. Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Lekker gewerkt pik!
Zal ik het maar zeggen? Lijkt wel op het logo van de jaren 40. Zo… Is dat ook weer platgeslagen.
Er komt morgen toch wel een vergelijkingsartikel mag ik hopen? ‘Het VW-logo, de oude versus de nieuwe’.
Zonder gekheid, ziet er weer strak uit en past beter in de huidige tijd dan het oude logo. Vind hem mooi strak geworden, subtieler ook met die veel dunnere lijn.
Als je het nieuwe logo bekijkt op het stuur van de id-3 dan snap ik het wel, ziet er veel moderner en strakker uit. Maar al bij al vind ik het toch maar verloren moeite.
Voor het eerst sinds 1937 komt de W los van de cirkel! Schokkend (en lelijk, alsof het niet ‘af’ is).
Het stoort me ook dat de ring een kleinere breedte heeft dan de letters. Daarbij blijft het qua indeling nog altijd een ‘derde rijk’ logo.
Een aangepast jaren 60 logo. Strak logootje zo.
Zelfde ontwerper als die van de Golf ingeschakeld waarschijnlijk. Helemaal des VW’s dus. ?
Gemiste kans, die achtergrond kleur is wel erg frivool.
Het is.een modern logo waar je wel wat mee kan, flat logo designs zijn des interwebs.
Van dit logo komen ook verlichte versies of andere kleuren en dan is het strak design ideaal.
Dat de W los staat heeft ook zijn nut. De letters V en W komen duidelijker naar voren wat ook de kleurcombinatie is en of het verlicht is.
Nee, VW is hiervoor niet over 1 dag ijs gegaan maar wel goed doordacht naar de toekomst toe.
@speedie: precies! Het is altijd makkelijk om achteraf te zeggen – zoals zovele reaguurders hier – “dat had ik ook kunnen verzinnen”. Maar als je een briefing krijgt als designer, is het allemaal niet zo voordehandliggend. Van die paar (vage) woorden die de uitstraling waar het merk naar streeft beschrijven, naar een logo dat dát ook echt uitstraalt, is nog niet zo eenvoudig. En niemand gaat daarbij over 1 nacht ijs, want er wordt uitvoerig getest met consumentenpanels om dat te checken.
Voor de hand liggend nieuw logo. De V en de W hangen in een cirkel, zoals ze de klanten ook laten hangen en een slag in de rondte laten werken om hun recht te krijgen.