Voortschrijdend inzicht?
Omdat we Tesla een warm hart toedragen, doet het ons altijd pijn als de blame stream media het merk of Elon Musk afzeikt. Probeert zo’n compleet mentaal stabiele pionier de wereld te redden met zijn uitstootvrije auto’s, moeten hatende dinosauriërs hem weer kapot proberen te maken. Laat Musk met rust!
Een van de zeiksnorren in kwestie heet jaapiyo Sandy Munro. Deze Detroit-veteraan heeft een consultancy bedrijfje dat auto’s volledig doorlicht, ten eerste om te kijken wat de kwaliteit ervan is, maar ook een om een schatting te maken van hoeveel winst de fabrikant erop kan pakken. Munro liet eerder dit jaar nogal wat stof opwaaien doordat hij de Model 3 betitelde als één van de slechtste auto’s die hij in decennia gezien had (video). Volgens Sandy kon je de Tesla qua bouwkwaliteit vergelijken met ‘een Kia uit de jaren ’90’. Zo’n ontzettend gerse Shuma bijvoorbeeld, die om een of andere reden niet één keer voorkomt in ons archief.
Tesla vond het uiteindelijk zelfs noodzakelijk om te reageren op de uitlatingen van Munro, door te stellen dat ‘zijn’ Model 3 een vroeg productie exemplaar was. Kan zijn, maar dan hadden ze die maar niet aan klanten moeten verkopen. Echter, naarmate Munro (letterlijk) dieper is gaan graven in de Model 3 raakte hij geleidelijk aan betoverd door Elon’s magie. Onder het matige koetswerk vond hij bijvoorbeeld uitstekende elektronica terug (een ‘symfonie van engineering’) en ook over de accu zelf is hij erg positief. Als klap op de vuurpijl blijkt de Model 3 ook nog een zeer gezonde winstmarge te kunnen pakken. Als klant zou je dat negatief kunnen uitleggen, maar met het oog op het voortbestaan van Tesla is dat uiteraard goed nieuws.
Kortom, Munro eet naar eigen zeggen veel kraai dezer dagen. In het Engels is dat een gezegde dat zoveel betekent dat je een zeer stellige mening in het licht van nieuwe feiten toch terugdraait. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald, zoiets. Dat zouden meer mensen moeten doen. Koop jij vandaag nog wat aandelen TSLA?
9000cse zegt
Als aan sarcasme een prijs zou kunnen worden gegeven, dan zou schrijvert dezes daarvoor zeker in aanmerking komen! Iedereen heeft het recht om een negatief vooroordeel om te zetten in een positieve mening, vanwege voortschrijdend inzicht. Munro is zo’n voorbeeld. Of jaapiyo hierin mee zal gaan waag ik zéér te betwijfelen!
willeme zegt
@9000cse: Naar mijn mening valt het allemaal wel mee. Als ik de meningen op de redactie hoor, heeft iedereen respect en bewondering voor wat Tesla in korte tijd heeft neergezet. Supercharge netwerken, bloedsnelle auto’s en eh, oh wacht. Dat is het.
De prijzen van een Tesla zitten op het niveau van een dikke Duitser. In dat kader bezien zijn er ook dingen die tegenvallen. Het interieur is een grote plastic bak, je kan de auto nauwelijks naar eigen smaak aankleden, op hoge snelheid is de range zeer beperkt, de afwerking is (te vaak) knudde. Misschien nog wel het ergste is een Musk die het lekker constant wegwuift en met nog meer rare plannen komt.
Wacht, nee, geen rare plannen. Gave plannen. Dat moet ik eerlijk toegeven. Maar het is een kleine speler met een zeer grote mond. Dan heb ik het ook nog niet over de Tesla-adepten. De zelfstandig ondernemers die dankzij genereus subsidiebeleid ineens milieuridder zijn geworden. Dat volk (met die kale lelijkerd, zo’n Pierre Wind look-like met die grote bril voorop) maakt mij misselijk. Het liefst zou ik dan zo’n meeting bezoeken in een ’70 Chevrolet Chevvele SS 454.
Daarbij: we krijgen vaak kritiek en complimenten genoeg. Er zullen altijd fanb0ys en hat0rs zijn. Met name bij Alfa Romeo, BMW, Volkswagen en dus ook Tesla zijn ze fanatiek en aanwezig.
Mede daarom worden de berichten omtrent Tesla (die vaak door de Muskias zélf de wereld in worden geholpen) met een lekkere korrel zout genomen. Gelukkig maar, want er zijn voldoende plekken op het internet te vinden waar de persberichten een op een overgenomen worden.
9000cse zegt
@willeme:
Naar mijn mening wordt berichtgeving in het algemeen en bij Tesla in het bijzonder in hoofdzaak bepaald door persoonlijke voorkeur. Het merk roept nou eenmaal een bepaalde verdeeldheid op vanwege zijn aandrijvingskarakter. De één vindt het een buitengewoon aantrekkelijk alternatief, de ander verafschuwt het. Daar komt nog bij, dat er een verdeeldheid is ontstaan omtrent Elon Musk. De één kan hem goed pruimen, de ander kan hem niet uitstaan.
Dat Tesla nog een lange weg te gaan heeft voor wat betreft de productie, de kwaliteit en de keuzemogelijkheden/opties, is best wel begrijpelijk. Ga er maar eens aan staan! Een perfect draaiende autofabriek opstarten is wel even iets anders dan een kapperszaak!
Ik kan het niet met je eens zijn als je zegt, dat Tesla “slechts een kleine speler is”. Wel in vergelijking met de aantallen van ICE-auto’s, maar niet op het gebied van de EV. Daarin is het een voortrekker, die beslist invloed heeft uitgeoefend op het beleid van andere autoproducenten. Kijk maar eens naar de plannen van o.a. VAG, Mercedes, Porsche en vele andere.
Verder ben ik van mening, dat, gezien de transitie , die nodig is m.b.t. ons leefklimaat, overheden het wel aantrekkelijk moeten maken om de overstap naar een EV te maken. Wie mensen, die hier gebruik van maken, alleen maar wegzet als milieuridders, heeft het volgens mij niet helemaal begrepen en plaatst die mensen in de verkeerde hoek. Het zou betekenen, dat die mensen, die meer dan een ton aan een auto kunnen besteden, zich uitsluitend laten leiden door die “subsidie”. Alsof er geen mensen zouden zijn, die zo’n auto kopen omdat ze er gewoon enthousiast over zijn!
Maar hoe dan ook! De polarisatie is er en daar wordt nadrukkelijk uiting aan gegeven. Daar zal mijn mening weinig verandering in brengen. Het zij zo!
kruij zegt
@9000cse: duidelijk, wij rijden Tesla vooral omdat we het willen. En met de roze bril neem je wat afwerkingsmissers op de koop toe. Jaarlijks doet KPMG een onderzoek bij Automotive ceo’s en in 2015 veranderende de prioriteit compleet. Het jaar van de sjoemeldiesel en 500.000 bestellingen van de model 3. Lees maar eens na.
davelepeef zegt
@9000cse: als de overheid het zo belangrijk zou vinden moeten ze misschien wat meer initiatieven richting de occasionmarkt richten. Er heerst een onderdruk terwijl de elektrische aandrijflijn nog te nieuw en daarmee te duur zijn voor een hele grote markt. De meeste nieuwkopers hebben wellicht elke 5 jaar een nieuwe auto, op de occasionmarkt ben je dan al rap 10/15 jaar later voordat deze worden aangeschaft.
flutterby zegt
@willeme: De Model 3 is misschien gelijk geprijsd met de Duitsers, maar de BEV’s van Kia, Hyundai, GM(!) en Nissan ook. Daarnaast zijn de i3 en eGolf ook flink aan de (aanschaf)prijs vergeleken met de traditionele broertjes. Renault is een van de goedkopere met een B segment rond de 30k!
Ontwikkeling is duur.
ikleesookoverautos zegt
@willeme: ik ben een “fan” van Tesla maar de Bolt is toch Ook een aardige wagen die totaal niet de aandacht krijgt die het eigenlijk wel verdiend. En daar hoef je niet voor te aan betalen en je kan hem meteen meenemen. Ik vind hem er zelfs beter uit zien dan de 3.
probono zegt
@willeme: Kan me wel vinden in je tekst over die zelfstandig ondernemers die met heel gunstige regelingen (wia/kia) inderdaad allemaal Tesla adepten zijn geworden en tevens milieuridder wannabees. Als dezelfde subsidie op een E 65 Amg had gezeten was dit ook vast een verkoopknaller geworden met bezitters die een beperkte actieradius/lange laadtijd ineens maximaal benadrukken als nadeel voor hun werkzaamheden en dus als nadeel voor een model S. ach ja..je moet wat om jezelf iets te gunnen en het goed te praten. Doe zelf niet anders :)
eklasse zegt
@willeme: mag ik vragen waarom de actuele soap rondom Elon Musk niet genoemd wordt op autoblog?
Excuses dat dit niet OT is maar vroeg het me zomaar af.
jorden zegt
Dat gereageer van Tesla en meneer Musk op alles en iedereen, is toch een toch wel een bloed irritant trekje. De niet-lullen-maar-poetsen-mentaliteit is hen geheel vreemd. Bouw auto’s en de verkoopcijfers vertellen hoe goed deze zijn. Wat als alle fabrikanten en behorende CEO’s op iedere scheet gaan reageren…. Verandert twitter in een openbare groepsapp van het niveau jaloerse wijven.
davelepeef zegt
@jorden: ach, hun eigen president geeft het goede voorbeeld he…
sjonniedeluxe zegt
@jorden: alle andere fabrikanten spenderen miljoenen aan marketing. Tesla doet dat gewoom slim en gratis.
Erik zegt
Heeft deze mijnheer nu een Tesla cadeau gekregen om positief te schrijven?
ericc zegt
Als ze mij een maand met een Tesla laten rijden, wil ik eventueel mijn mening ook herzien….. Ze moeten er wel bijnemen dat de wagen de groene hel bezoekt, de belgische wegen onder zijn wielen krijgt inclusief kasseien!
stfu zegt
Ben naar Goodwood geweest en in de Model 3 gezeten en de afwerking vond ik opvallend goed. Ook bij de deuren (beter dan de S). Viel me niets tegen. Stuurknopjes wat goedkoop ogend, maar verder best prima. Schijnt ook wel echt fantastisch te rijden.
bischero zegt
@stfu: als ie beschikbaar was geweest had ie nu als leasert voor de deur gestaan!
davelepeef zegt
Het is toch redelijk bekend dat Tesla de aandrijflijn bijzonder goed heeft ontworpen? Als relatief jong automerk denk ik dat ze het prima doen. Tesla heeft dan ook de mazzel dat ze klein zijn en gebouwd zijn op de elektrische aandrijving. Voor de grote fabrikanten is het een hele grote ommezwaai om op een andere aandrijftechniek over te stappen én daarbij de conventionele techniek nog te moeten ontwikkelen/updaten. Maar wacht maar tot de grote jongens mee gaan doen…
Esprit_de_Flandre zegt
“Volgens Sandy kon je de Tesla qua bouwkwaliteit vergelijken met ‘een Kia uit de jaren ’90’.”
Eerlijk gezegd, dat is een compliment toch? Een Kia uit de jaren ’90 zit beter in elkaar dan een Volkswagen uit die tijd. De looks destijds, tja…