In het Scandinavische land kan dit plan zomaar wél succes boeken.
Een tijdje terug werden we in Nederland opgeschrikt door een bombastisch plan van de PvdA. De politieke partij wilde per 2025 enkel nog maar elektrische auto’s in de showroom hebben. Geen benzine, geen diesel en geen LPG. Brandstofalternatieven van de duvel natuurlijk, want: uitstoot. We pakken nog even die fantastische one-liner van PvdA-kamerlid en BMW 6-serie rijder Jan Vos op: “Auto’s met uitlaten zijn de nieuwe sigaret”. Ondanks een aangenomen motie kon het plan geen draagvlak vinden, onder andere dankzij een ‘nee’ van minister Henk the tank Kamp.
In Noorwegen is elektrisch rijden de absolute toekomst en het liefst zo snel mogelijk. In tegenstelling tot vele andere landen zijn ze daar in het noorden al vergevorderd op het gebied van emissievrij rijden. Plannen om per 2025 geen benzineauto’s meer te verkopen zijn dan ook zeer serieus. Er worden gesprekken gehouden en er vinden onderhandelingen plaats tussen de regerende Conservatieve Partij en diens coalitiegenoten. De gesprekken lijken inderdaad op het uitvoeren van het plan uit te lopen. De Noorse krant Dagens Næringsliv kwam gisteren met onderstaande krantenkop. Elon Musk springt ondertussen een gat in de lucht.
E34M5Touring zegt
@martinus die naar Noorwegen verhuist is de toekomst.
martinus zegt
@E34M5Touring: Een land dat ook prachtig klinkende benzinemotoren wilt verbieden maakt met mij geen vrienden.
Diesel stinkt, maar om daar ook benzine-auto’s slachtoffer van te maken, gaat zelfs mij te ver.
E34M5Touring zegt
@martinus: Als elektrisch rijden echt de toekomst is zullen die toch verdwijnen ;)
ohoogeveen zegt
@E34M5Touring: dat denk ik niet, maar ik ben bang dat de vergelijking met de sigaret die in de tekst wordt gemaakt wel eens waarheid kan worden
scaglietti612 zegt
@ohoogeveen: Juist daarmee dat verbrandingsmotoren langzaam uit het straatbeeld zullen verdwijnen. Als je nog maar gewoon op facebook eens naar de reactie’s kijkt onder nieuws-artikelen zie je nu al dat mensen elkaar gewoon niet meer kunnen verdragen. Ze slaan net niet elkaar hun kop in, om het zo te stellen. Zo is het nu al met de sigaret, steek ééntje op in het openbaar en ze schieten je praktisch af om nadien op facebook de held te gaan uithangen. Je kan je dan nog afvragen of rijden met een klassieker nog leuk zal zijn wanneer iedereen enkel negatieve commentaar erop heeft. Ben zelf voor verdraagzaamheid omdat iedereen wel iets doet of zegt dat iemand anders als storend kan ervaren. Maar de meesten zijn zo niet, iedereen denkt dat ie het voorbeeld van perfectie is.
ohoogeveen zegt
@scaglietti612: ondanks de negativiteit blijf ik gewoon benzine oproken
scaglietti612 zegt
@ohoogeveen: Zeker doen! Niet toegeven aan de commentaren van mensen die er eigenlijk niets over weten. Maar er zullen vast wel liefhebbers zijn die in de toekomst zullen omschakelen omdat het voor hun niet meer leuk is. Dat is het probleem, mensen gedragen zich veel te veel als een kudde schapen en dat moet je niet doen. Ik krijg ook veel commentaar wanneer ik een sigaret opsteek (ook van vrienden). Ik zeg het je ik stop met roken wanneer ik dat wil en enkel voor mezelf nooit voor een ander. Zelfde geld voor de omschakeling naar ev. Koop een ev wanneer je dat zelf wilt en nooit omwille wat een de buurman ervan vind.
martinus zegt
@E34M5Touring: Ik zie benzine-auto’s nog wel een tijdje elektro auto’s bestaan. Simpelweg vanwege de infrastructuur die nodig is voor elektrisch.
speedie zegt
@martinus:
benzine stoot meer CO2 uit en nog fijner stof (benzine met directe inspuiting) en hebben geen stoffilter zoals wel verplicht bij diesels. Lang leve diesel, zuinig en koppelrijk.
moveyourmind zegt
Over Noorwegen gesproken…
Ik mis onze oude Autoblogger nog steeds.
Opmerkelijk dat je zijn naam niet eens meer in een reactie mag noemen, want dan moet je reactie steevast goedgekeurd worden en verwijdert Autoblog deze standaard.
Zelfs zeggen dat je N. mist, of een soortgelijke reactie die niet tegen de huisregels van Autoblog en het algemeen fatsoen in gaat wordt gewoon weggehaald. Een beetje flauw op zijn zachts gezegd.
martinus zegt
@moveyourmind: Iedereen heeft recht op een privéleven.
ederooij zegt
@moveyourmind: waar is de beste man tegenwoordig dan?
moveyourmind zegt
@ederooij: Ik zou het niet weten. Zijn account bestaat nog wel, maar hij heeft sinds hij gezegd heeft geen zin meer te hebben om te reageren ook geen reacties meer geplaatst.
Die standvastigheid siert hem wel, maar wat mij betreft is hij van harte welkom om weer mee te discusieten.
hplh zegt
@moveyourmind: wie is het dan?
moveyourmind zegt
@hplh: Mag ik niet zeggen, maar de laatste vier letters van zijn naam zijn orge en de eerste vier Norg…
martinus zegt
@moveyourmind: @norge?
moveyourmind zegt
@martinus: Door voor de magnetron!
Overigens duurde t wel even voordat je reactie goedgekeurd moest worden (ca 9.00 vanochtend zie ik in de mail, dus zo’n 10 uur later). Maar hij is in ieder geval gewoon geplaatst.
murkmotorsport zegt
@moveyourmind: Ben er wel blij mee, nog eentje te gaan.
moveyourmind zegt
@murkmotorsport: Verheug je er naar niet teveel op dat je van die ene ooit nog af komt… helaas
granlusso zegt
@moveyourmind: Wat heeft ie gedaan dan? Autoblog gehackt ofzo? Haha
moveyourmind zegt
@granlusso: Haha! Lol!
Denk dat hij meer verstand heeft van loodgieterswerk dan van computers hacken. Misschien heeft hij wel gesjoemeld met de afvoerbuizen van de toiletten van Autoblog en heeft de redactie de volle laag terug gekregen…
Maar voor zover ik terug kan zien heeft hij zich de laatste reacties niks anders gedragen dan anders.
jeffreyd zegt
Wat een dom gezeik, als je brandstof nu gewoon vervangt door biobrandastoffen, dan is iedereen tevreden want dat is gewoon klimaat neutraal
martinus zegt
@jeffreyd:
Ook biodiesel veroorzaakt fijnstof, roet en NOx.
Dat moet je niet willen in de longen van kinderen astmapatiënten en andere stadsbewoners en weggebruikers.
jeffreyd zegt
@martinus: zo lang auto’s nog op rubber staan en er asfalt aangelegd word houd je dat ook, als ze nou niet zo over auto’s zeiken en gewoon de industrie aanpakken
derotterdammert zegt
@jeffreyd:
Ook de industrie wordt al jaren “aangepakt”, alleen willen populisten als jij dat niet horen en zien.
scaglietti612 zegt
@jeffreyd: ‘zo lang auto’s nog op rubber staan en er asfalt aangelegd word houd je dat ook, als ze nou niet zo over auto’s zeiken en gewoon de industrie aanpakken ‘
Daar heb je wel gelijk in dat door bandenslijtage en slijtage aan het wegdek ook fijne deeltjes de lucht in worden gejaagd. Maar veel minder dan nu, er komt nu niets meer uit de uitlaat door elektrisch rijden en dat maakt juist het verschil.
Maar geloof mij ik ben ook grote fan van de verbrandingsmotor en zal het jammer vinden dat het gebrul of gehuil van de motor zal verdwijnen. Maar voor de lokale gezondheid en het milieu zal het beter gaan door de omschakeling naar elektrisch rijden. Probeer het positief te zien: Er komen vast en zeker heel erg leuke elektrische wagens op de markt.
jeffreyd zegt
@martinus: trouwens, hoe denk je dat elektriciteit word opgewekt?
martinus zegt
@jeffreyd:
In Noorwegen uit waterkracht centrale’s.
In huize Martinus, >100% zonne-energie.
Om ook EV’s hier jaarlijks te voorzien van elektriciteit, moet er nog wel 30m2 aan panelen bij, gelukkig is daarvoor nog ruimte genoeg op mijn dak en schuur.
pomoek zegt
@martinus: held!
lincoln zegt
@martinus:
Wat is jouw probleem met astmapatiënten en kinderen dan ??
martinus zegt
@lincoln: Iedereen in Nederland heeft recht op schone lucht, zeker kwetsbaren en kinderen.
lekbak zegt
@martinus: omdat in Noorwegen nagenoeg alles uit waterkracht komt kennen ze daar geen groene stroom. Dus verkopen ze op papier al hun stroom als groene stroom en kopen ze grijze stroom weer in. Al met al heeft dat dus ook geen zin.
draadloos zegt
@lekbak: klopt. NL verkoopt overdag grijze stroom aan Noorwegen, en koopt in de nacht groene stroom terug…
pand zegt
@jeffreyd: in Noorwegen is meer dan 95% duurzaam opgewekt. Veelal door waterkracht.
jeffreyd zegt
@martinus: wat dacht je dan van waterstof verbranding, je houd het geluid en de wagen hoeft niet zo zwaar te zijn als een elektrische
reactief zegt
Heel goed toch. Als ze alle koppen bij elkaar steken, en het helemaal goed uitdenken of het in de praktijk ook werkbaar zal zijn kan ik dit alleen maar toejuichen.
Het zal ook een enorme schop onder de kont van de luie autofabrikanten zijn die nog geen fatsoenlijke EV hebben, want die missen straks een hele markt.
Daarnaast zullen meer landen volgen lijkt me…
scaglietti612 zegt
@reactief: Europa heeft een akkoord dacht ik om vanaf 2035 de verkoop op nieuwe wagens te verbieden die nog iets uitstoten.
jochempie zegt
Ik ben meer benieuwd naar wat ze met dat vagina-recept bedoelen boven dat artikel…
reactief zegt
@Jochempie: lol
E34M5Touring zegt
@Jochempie: Dat Festival ziet er ook gezellig uit!!
borrelnoot zegt
@jochempie: ik ben ben dus niet de enige die eerst naar die vulva boven het artikel keek ?
pomoek zegt
@borrelnoot: haha, de reden dat er al zoveel reacties zijn op een zaterdagochtend!
hopeloos zegt
@jochempie: dat er een nieuwe pil is/komt die van invloed kan zijn op de sexlust van de vrouw. En ze vragen zich af of het daadwerkelijk zo makkelijk is.
crusader zegt
Dus ook geen oldtimers meer….?
Mairsil zegt
@crusader: Het gaat over verkoop van nieuwe auto’s, volgens mij kan je nu ook geen gloednieuwe oldtimer kopen…
crusader zegt
@Mairsil: staat er ergens nieuwe auto’s? Er staat id showrooms, een tweedehands kan toch ook id showroom staan?
scaglietti612 zegt
@crusader: Zie inderdaad ook nergens staan dat het enkel om de verkoop op nieuwe wagens zou gaan, ook al zou dat meer logischer zijn. Als het inderdaad een volledige ban zou zijn dan is dat wel maar zuur voor de inwoners die dan een mes in de rug krijgen. Je zal maar juist een nieuwe wagen hebben gekocht, binnen 9 jaar mag je die dan niet meer verkopen? Leuk restwaarde compleet gekelderd, verdelers van klassieke wagens en 2dehands wagens zullen daardoor over de kop gaan. Van je overheid moet je het hebben. Vorig jaar bedroeg het aandeel van verkochte ev’s in Noorwegen 25%, dus de meerderheid zou dus in het zak worden gezet door een paar wereldvreemde politiekers die enkel begaan zijn met hun eigen status en zaken zoals milieu en veiligheid schaamteloos misbruiken.
Daardoor denk ik dat het enkel op de verkoop op nieuwe wagens zou gelden. Anders is het serieus lelijke manier om je inwoners aan te zetten tot eco-vriendelijk rijden.
scaglietti612 zegt
@crusader: http://fd.nl/economie-politiek/1154810/elon-musk-juicht-iets-te-vroeg-om-noorse-ban-op-benzineautos
Net gevonden. Volgens de politieke woordvoerders zou het enkel gaan om een doelstelling voor nieuwe wagens.
crusader zegt
@scaglietti612: zou maar goed zijn….vind het nu al erg genoeg dat in steden zoals r’dam met je klassieker serieus gekloot bent als je binnen die grenzen woont….ik vind het verbieden van oude wagens ten dele overdreven. Mensen kopen zowiezo nieuwe wagens na een tijd die zowiezo minder en minder uitstoten en binnen x aantal jaren allemaal wel doorgedreven hybrides of EV gaan zijn… Hiermee raak je dan enkel de liefhebbers en maak je je cultureel automotive erfgoed kapot…
henkhupelschoten zegt
Ik keek toch heel ergens anders na…
flutterby zegt
Tja, Noorwegen heeft makkelijk praten gezien hun financiële positie vanwege de olie en de beste vorm van duurzame stroom. Waterkracht is namelijk te beïnvloeden terwijl je bij wind en zon afhankelijk bent van de natuur.
pomoek zegt
@flutterby: door de lage olieprijs is Noorwegen juist de afgelopen jaren in grote problemen gekomen. Ze hebben flink in hun reserves moeten grijpen om de boel draaiende te houden. Dat neemt niet weg dat het in Noorwegen duidelijk makkelijker is om dit te doen. Dus is het ook goed dat ze die stap ook eindelijk zetten in plaats van op hun handen te blijven zitten.
hopeloos zegt
@pomoek: ‘flink in hun reserves moeten grijpen’ is een groot woord. Het oliefonds staat hoger dan ooit. Op nbim.no kan je de waarde van het oliefonds trouwens inzien.
Ben juist benieuwd hoe ze dit zien mbt toerisme. Het land boert ook goed door alle jaarlijks toeristen die langskomen met hun camper en auto. 2025 is nog ver weg, maar er moet nog aardig wat veranderen willen ze zichzelf niet in de vingers snijden
flutterby zegt
@pomoek: grote problemen? Noorwegen stopt al tientallen alle winst olie in de reserves. De reserve is enorm terwijl dat voor de meeste landen alleen geld voor de staatsschuld.
pomoek zegt
@flutterby: Ik moet het corrigeren, het fonds heeft in 2015 grote verliezen geleden en dit jaar wordt, voor het eerst, niet de belastingopbrengsten over olie in het fonds gestopt. Het is natuurlijk relatief en eigenlijk off topic verder.
borrelnoot zegt
Nou fantastisch, allemaal aan een stofzuigerauto over een paar jaar. Joepie.
trustmeiamanengineer zegt
Mooi klote, kan ik daar in ieder al niet meer gaan wonen. Mag je er wel nog op vakantie met je benzine motorfiets dan?
Specht zegt
@trustmeiamanengineer: Vast wel. Wordt alleen wel lastig als er daar straks geen benzinestations meer zijn…
lekbak zegt
@Specht: vrachtwagen en bestelbusjes zullen als laatst over gaan. Dat zal veel en veel langer duren dan 2025. Tankstations blijven ook daar nog wel ff hoor.
Dutchdriftking zegt
Want accu’s gaan zo lang mee bij -20…
widodh zegt
@dutchdriftking: Ja, geen enkel probleem. Nu al 2 winters met mijn Model S in Noorwegen gereden door sneeuw, ijs en -20C. Geen probleem, auto doet het prima en rijbereik is ook bijna niet aan getast. 10 tot 15% minder ivm de kou.
draadloos zegt
@widodh: 10 tot 15% noem jij nauwelijks? Denk je zo ook bij minder salaris?
derotterdammert zegt
@draadloos:
Dat is vergelijkaar met de toename in verbruik als je de airco aan zet in een benzine auto.
Dus in die termen is het “nauwelijks”, je rechtervoet heeft een grotere invloed op je actieradius.
widodh zegt
@draadloos: Bij een benzine of diesel is het ook zo. Die verbruiken met -20 ook heel wat meer. Elke auto gaat meer verbruiken naar mate het kouder wordt.
Dutchdriftking zegt
@widodh: dat valt mij behoorlijk mee! Ik had echt -50% gedacht!
marinepower zegt
Vuile huichelaars daar in Noorwegen, Statoil, het Noorse staatsbedrijf dat een van de grotere spelers is in offshore, pompt wel enorme hoeveelheden olie omhoog, die ze met veel winst verkopen, om met dat geld hun eigen straatje schoon te vegen. Als ze dan tegen alle vormen van uitstoot zijn, zouden ze hun hele offshore en olietank moeten afstoten. Lekker hypocriet.
desjonnies zegt
Grappig, hoe achterbaks kun je zijn als land?
De term ‘een Quisling’ is een oud synoniem voor een verrader of collaborateur.
De Noor Quisling was namelijk één van de ergste die ooit met de Nazi’s heeft samengwerkt.
En nu, nu pompt Noorwegen miljarden barels olie op uit de noordzee en verkoopt die onder ander aan ons om zo de schatkist te vullen ( ze gaan overigens veel verstandiger met hun olie-opbrengsten om dan het sinds de zestiger jaren voor Sinterklaas spelende Nederland met het aardgas), maar plotsklaps hebben de Noorse olieboeren het licht gezien en moet heel Noorwegen elektrisch gaan rijden.
Iets wat juist in Noorwegen schier onmogelijk zal zijn : het land is koud en dat heeft altijd invloed op de prestaties van een accu, het land is vrij onherbergzaam met veel bergwegen die energie vreten en het land is qua geografische vorm lang en dun nu niet bepaald ideaal om elektrisch te rijden Stavanger – Alta (Noord Noorwegen) is 2280 kilometer, ongeveer de afstand Utrecht – Malaga, ik geef het je te doen met je Tesla !
martinus zegt
@desjonnies:
Gevalletje van “Don’t use your own product”.
Niets mis mee, en al jaren een wijsheid in andere sectoren.
lekbak zegt
Een goed begin, opzich. Maar stop eerst maar eens met het verkopen van de groene stroom aan de rest van Europa en stel net zulke strenge regels op voor de industrie (zal nooit gebeuren want dan gaat die weg, en dat weten ze). Auto’s zijn schadelijk, maar ze worden wel heel erg hard aangepakt. Er is makkelijker en goedkoper elders winst te pakken.
stsv8 zegt
De reden voor het grote succes van de elektrische auto in Noorwegen komt puur door de financiële stimulans. De aanschaf is vrijgesteld van btw (25% daar) en de registratiefee is €0,- (of 0 NOK). Je betaalt geen tol, geen parkeergeld en mag gratis op de boot.
Als die voordelen wegvallen vraag ik me af hoe bereid de mens nog is om EVs te kopen, zeker met de grote afstanden tussen steden in Noorwegen.
Het is een mooi plan, maar voorlopig is de belangrijkste reden om een elektrische auto te rijden financieel van aard. Ben benieuwd of je de omslag van geldliefde naar wereldliefde in 9 jaar kunt bereiken.
martijn11 zegt
Daar ga ik dus nooit meer heen
Rick-dos zegt
Toch wel stoer van de Noren. Ondanks dat een groot deel van hun inkomsten uit olie bestaat gaan ze toch voor deze stap. En dat met een conservatieve partij aan het roer. Als ik het goed heb zijn zij ook het eerste land in de wereld met een “green highway” waar alternatieve brandstoffen de boventoon voeren.
In plaats dat ze geilen op olie zien zij in dat het niet de toekomst heeft.
In dat opzicht is het een land waar veel landen een voorbeeld aan kunnen nemen.
desjonnies zegt
@Rick-dos:
Typisch, ik moest gelijk aan de parallel met de internationale wapenhandel denken .
Die spelen ook altijd de vermoorde onschuld terwijl ze heel de derde wereld vol met wapentuig gooien………………………………….
Rick-dos zegt
@desjonnies: Das te zwart-wit denken. Je kunt niet verwachten van een land waarvan de economie bijna drijft op de olie dat ze van de ene dag op de andere de olie opgeven. Das niet realistisch. Zoiets moet geleidelijk gaan.
Veel andere landen blijven met man en macht vasthouden aan olie terwijl je ziet dat olie in de toekomst steeds een kleinere rol zal krijgen.
Ook in het Midden-Oosten beginnen ze zich dit te realiseren vandaar dat SA z’n economie ook minder afhankelijk wil maken van olie en Dubai is er al volop mee bezig.
Geopolitiek gezien zouden we met z’n allen blij moeten zijn dat we van steeds minder afhankelijk zullen zijn van olie. We kunnen op deze manier niet meer gechanteerd worden en zijn niet afhankelijk in ons dagelijkse uitgaven wat de olieprijs die dag heeft gedaan.
Is het hypocriet? Ik vind van niet. Het geleidelijk afbouwen van de inkomsten uit olie getuigd wat mij betreft op realisme op vele verschillende vlakken.
desjonnies zegt
@Rick-dos:
Amice, ik ben nog al van het zwart wit, maar je nuance komt wel degelijk over, zeker op een kind van de oliecrisis !
En olie heeft een mooie toekomst achter zich, we zullen het wel echter nodig hebben voor plastics kunststoffen en miljoenen andere producten, waaronder medicijnen.
Rick-dos zegt
@desjonnies: Eens.
lekbak zegt
@Rick-dos: goed verhaal, opzich. Maar wat er ook voor alternatieven mogen komen, de wereld zal altijd afhankelijk zijn van een aantal belangrijke stofjes. De landen met deze stofjes in de grond zullen macht hebben. Landen zullen altijd ergens mee gechanteerd worden, maar waarschijnlijk niet meer voor olie.
desjonnies zegt
Eigenlijk is alle vooruitgang gekomen omdat er dingen verkrijgbaar werden die ons leven aangenamer maakten en die praktisch nut hadden.
Zoals de Jet, de koelkast, stroom, de mobiele telefoon, de computer.
Mensen accepteren, neen omhelzen dit soort dingen.
Mijn eerste mobiele telefoon had een batterij zo groot als een broodrooster maar de vooruitgang maakte hem slimmer kleiner en beter, veel beter.
Eigenlijk worden alle processen gestuurd door de industrie die een spanningsveld heeft met de afnemer, de consument.
Een overheid hoeft zich daar eigenlijk niet mee te bemoeien; de dag dat er een elektrische auto op de markt komt die me meer voordelen biedt dan de Diesel die ik nu rijd, zal ik overstag gaan.
Wil ik nu naar Calais zal ik moeten overnachten met een Tesla omdat ‘ie de actiradius niet heeft.
Dus zal de elektrische auto simpel beter moeten worden. Veel beter dan nu.
tjorque zegt
@desjonnies: gewoon terug de Autotrein invoeren… Met laadstations op de trein…
Kan je elektronen aangevuld houden onderweg, en klaar hebben voor,de leuke ritten in de bergen ofzo ;)
Waar een wil is een (spoor)weg.
Zo zou ik in elk geval wel willen reizen, heb je tenminste niet zoveel last van zeurende kids die 12u moeten stilzitten…
kingjoop zegt
@desjonnies: probleem is dat de auto-industrie nogal conservatief is. Kijk s naar het invoeren van de autogordel. Autofabrikanten wilde er niet aan en moest toen verplicht worden om overal standaard geleverd te laten worden.
Soms moet je als overheid de boel ff een zetje geven.
mobieler zegt
Het enige land dat zijn opbrengsten uit fossiele brandstoffen heeft gebruikt om alternatieve energie te ontwikkelen en onderzoeken. Wij hebben er een multiculturele samenleving van gekocht en nu raakt het gas op en staan we in de min. Slimme Noren.
desjonnies zegt
@mobieler:
Maar iedereen vindt ons weer wel heel aardig !
406_v6 zegt
En het grootste deel van de opbrengsten apart gezet; Noorwegen is per hoofd van de bevolking het rijkste land ter wereld, ik geloof dat dat fonds momenteel iets van 750 miljard Euro bevat
dolledries zegt
Hoeveel auto’s rijden er in noorwegen rond? Om dat allemaal,ev’s te laten zijn en daar de energie voor op te wekken, is dat niet een makkelijk sommetje qua vervuiling?
derotterdammert zegt
@dolledries:
Dat is een heel simpel sommetje qua vervuiling, Noorwegen barst van de groenestroom opgewekt door water. Vervuiling door het opwekken van stroom is er nihil.
Nu wonen er in Noorwegen ook maar 5,2 miljoen mensen dus als ze 3 miljoen auto’s hebben is dat al veel.
vinz667 zegt
misschien komen stoomauto’s weer in de mode.
lekbak zegt
@vinz667: en de stoom word opgewekt met?
vinz667 zegt
@lekbak: kolen. Er word niets gezegd over kolen. Als dat wel is dan zijn eenhorns een mooi alternatief.
banaan7 zegt
Teslas zijn ook erg leuk hoor!!!
Maar die maken niet een leuk geluid. :(
gezondverstand zegt
In Nederland zal het wel loslopen met die EV’s.
NL Caravanland: met een caravan achter je EV kom je niet eens tot de Belgische grens, als er al een caravan achter mag. Kom niet aan de caravan!
NL land met gemiddeld steeds oudere auto’s. De portemonnees en bankrekeningen zijn door toedoen van de overheid leeggetrokken.Geen geld meer voor een nieuwe auto en zeker niet voor EV’s, die veel duurder dan vergelijkbare brandstofauto’s.
tjorque zegt
@gezondverstand: geweldig! Geen NL caravans meer in de rest van Europa! Ik zeg doen! ?
reactief zegt
@gezondverstand: door je opmerking moet ik denkrn aan een filmpje van Motortrend.
Dragrace tussen een Tesla X met aanhangwagen en een 4C erop, tegen een 4C. En nog kon de Alfa de Teslaniet bijhouden :-)
Niet heel relevant voor actieradius, maar toch leuk!
derotterdammert zegt
@reactief:
De model X maakt trouwens ook gehakt van dat suffertje van VW eh Bentley.
Maar dat filmpje zal je hier niet zien, dat is te pro EV en dus in strijd met alles waar AB voor staat.
scaglietti612 zegt
Ach vroeg of laat zal iedereen elektrisch moeten rijden, is er niets aan te doen. Nadeel is natuurlijk dat daardoor de tankstations meer en meer zullen stoppen met de verkoop op fossiele brandstoffen en als gevolg dat de klassiekers uit het straatbeeld zullen verdwijnen en dat vind ik heel erg jammer. Gelukkig zullen sommigen nog met hun klassieker op het circuit gaan of tijdens een evenement.
Nu de voordelen van elektrisch rijden. Geen zorgen meer over koppeling of een ander mechanisch mogelijk mankement. Ik ben toevallig zo’n persoontje die bij elk geluid meteen het ergste verwacht. Met elektrisch rijden valt toch al een deel daarvan weg. Geen dure wegentax meer in ruil voor performance. Koop nu bv. een 370Z en huiver bij het zien van de kosten. Geen kosten meer voor brandstoffen zoals de diesel en benzine. En er is nog steeds plaats voor ‘droomwagens’: Porsche Mission E, Audi R8 E-tron, Aston Martin RapideE, hot hatch versie van de Zoe,etc… Polestar gaf al aan dat de performance-Volvo zeker niet zal verdwijnen wanneer ze elektrisch gaan, sterker nog ze kunnen niet wachten om eraan te beginnen. Ook Nismo zal in de toekomst leuke EV’s onder handen nemen. Dus verwacht maar alvast heel wat leuke wagens in de toekomst.
lincoln zegt
Geweldig bericht ..
Een populistische politicus ..
En een kudde schapen ..
Heerlijk dit ..
vroaaar zegt
Waarom staat er in de kop van dit artikel alleen benzineauto’s terwijl het toch duidelijk om benzine én diesel gaat…?
O plaat zegt
Leuk nieuws als oldtimer liefhebber. Ik heb er 2staan en die doen gemiddeld 5000km per jaar. De super vervuiler die ik ben… Ik ben echt benieuwd hoe lang ik nog met mijn wagens op de baan mag. Wie word de eerste milieu zone die ook klassiekers bant? Als er één mee begint mag je volgend jaar nergens nog komen.
De prijs van oldtimers zal in één zakken en alle bedrijven die er hun in specialiseerde zullen overkop gaan.. Leuke toekomst dankzij de groene jongens.
Het is nu al te merken. Waar je 5jaar geleden nog koning was op festivals met een oldtimer VW bus spreken mensen je nu aan over je ecologische voetafdruk. En hoe mijn auto verboden moest worden. Zelfs vrienden die vroeger naar festivals mee gingen met mijn bus wijzen nu met hun vinger.
Wat een fijne periode die we tegemoet gaan. Waar mensen andere mensen nog geen hobby gunnen.
scaglietti612 zegt
@shiva: Zuur voor je, al die zure reacties op je passie terwijl jij niets verkeerd doet. Mensen denken precies dat wanneer er een oldtimer door hun straat rijdt dat ze dan instant kanker krijgen, mensen moeten eens stoppen met overdrijven ook. Vaak hebben ze commentaar op iemand met een oldtimer of een sportwagen en dan zelf 4x per jaar met het vliegtuig weg om vervolgens tijdens de zomermaanden de barbecue non-stop te gebruiken en tijdens de wintermaanden lekker te stoken. Als je dan spreekt over hypocrisie…
Laat ze maar lullen, gewoon genieten van je VW busje type?.
blata zegt
Ik verwacht een prijs stijging in rendieren vervoer rond 2025. Belegingskans misschien?
ericc zegt
Wel hypocriet. Ze verdienen miljoenen met uitvoeren van aardolie en aardgas maar gebruik van brandstoffen wordt verboden in eigen land. Kunnen ze ook wapens en alcohol beter verbieden.
9000cse zegt
Laat ik van dit bericht nou even enorm liggen balen als een verkrachte stekker! En waarom? Omdat ik geconfronteerd ben met weersverschijnselen die mij onbekend waren.
Vrijdagmiddag kreeg ik de opdracht om een zending met hoge spoed naar een bedrijf bij Marseille te brengen.
Nadat ik het pakketje van 0.8kilo had opgehaald ben ik met de hoogst mogelijke spoed naar Zuid-Frankrijk vertrokken. In de provincie Belgisch-Luxemburg begonnen de problemen. Gedurende ongeveer een half uur was rijden met meer dan 40km/h onmogelijk: Mijn ruitenwissers konden in de hoogste stand geen zicht van betekenis meer leveren. Ik dacht werkelijk dat ze me wilden verzuipen!
De hele rit vanaf de Belgisch-Luxemburgse grens tot de Luxemburgs-Franse grens is slechts 41 km lang.
Halverwege stond het verkeer echter stil. Tot mijn tankstation (het laatste voor de Franse grens in Berchem) heb ik meer dan 30 minuten nodig gehad! Vanaf dit tankstation (7 km voor de Franse grens) heb ik ca. 120 km stop & go gehad tot voorbij Nancy. Een tijdsverlies van in totaal méér dan 2 uur! Gedurende die tijd: Hoosbuien, die een snelheid van méér dan 40 km/h gelijkstonden aan een echte zelfmoordpoging! Verschrikkelijk gewoon!
En het wilde maar niet ophouden! Zelfs bij Aix en Provence kreeg ik een enorme zegen van boven!
Wat mij echter het meeste tegenviel is, dat ik deze omgeving al sinds 50 jaar ken en zulke weersomstandigheden totaal niet bij mijn herinneringen passen! Het was er altijd bijzonder warm, droog en zuidelijk aangenaam.
Nou is het nu niet zo dat ik hier mijn gehele intieme leven wil blootleven zal gaan blootleggen, maar ik mag niet ontkennen, dat het een enorme rol heeft gespeeld.
Hun naam ruste daarom in vrede!
pinut187 zegt
Het zal mij een zorg zijn wat ze daar uitspoken, ik woon er niet en ben dat ook niet van plan.