Uit onderzoek blijkt dat meerdere tunnels in de provincie Noord-Holland bijzonder slecht worden onderhouden, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
Het gaat in dit geval om de Wijker-, Velser-, Schiphol- en Zeeburgertunnel. EenVandaag en RTV Noord Holland hebben inspectierapporten in handen waaruit blijkt dat het onderhoud aan deze tunnels nogal te wensen overlaat. Zo zouden installaties met betrekking tot brandveiligheid (brandmelders en blusinstallaties) niet werken, zijn de camera’s kaduuk en werken de omroepinstallaties niet naar behoren. Dit zijn slechts enkele van de tientallen(!) geconstateerde gebreken, waar bijvoorbeeld ook lekke vluchtwegen onder vallen. Over detectiesystemen in de Coentunnel wordt vreemd genoeg met geen woord gerept.
Enkele maanden geleden werd de minister al door de Algemene Rekenkamer gewezen op het achterstallig onderhoud, waarbij melding werd gemaakt van een tekort à 500 miljoen euro bij het ministerie. Accountantskantoor KPMG bracht bovendien al in 2011 het advies uit aan minister Schultz om het achterstallig onderhoud op te nemen in de begroting, maar Schultz heeft dat tot dusver niet gedaan. Daardoor is het voor de Tweede Kamer lastig om in de gaten te houden wat het onderhoud daadwerkelijk kost. Wat een fijn staaltje achterkamertjespolitiek!
De minister was helaas te druk met zelfrijdende auto’s in de weer en had helaas geen tijd om op de bevindingen te reageren, maar Rijkswaterstaat geeft aan dat urgent onderhoud direct wordt aangepakt en zegt:
“Wat wel aan de orde is, is dat we moeten kijken dat we met het geld dat beschikbaar is keuzes moeten maken op het juiste moment. Prioriteren, dat is geen achterstallig onderhoud.”
Altijd fraai om af te sluiten met een mooie one-liner, maar we zijn benieuwd hoe ze in Den Haag zouden reageren als het daadwerkelijk goed mis gaat in één van bovengenoemde tunnels.
Foto: Schipholtunnel via Google Maps.
trustmeiamanengineer zegt
Ben ik toch benieuwd wat ze dan wel doen met mijn €47 per maand…
philipf zegt
@trustmeiamanengineer: helemaal niks dus
marinepower zegt
@trustmeiamanengineer: dat is wegenbelasting, geen tunnelbelasting.
potver7 zegt
@marinepower: Nee, ook niet. Het is motorrijtuigenbelasting. Daar worden de dienstauto’s dus van betaald… ;)
mrrallycross zegt
@trustmeiamanengineer: daar krijgt de CEO zijn bonus van
uselessblogger zegt
off-topic: what’s happened with smoke? ik mis hem!
healey zegt
Duh, de Coentunnel is nog niet zo lang geleden geopend. Alle detectie systemen zijn hierbij vernieuwd. Er is alleen wel een brand detectie lint uitgereden door een vrachtwagen. Maar dat is slechts een ondersteunend systeem, daar schakelt niets op.
reistje zegt
Is die 500 miljoen alleen aan tunnels? Onderhoud kan toch nooit zo duur zijn zou je zeggen.
Offtopic: Waarom halen mensen iedere dag weer de zelfde gevaarlijke toeren uit bij de drechttunnel A16. Mensen doen echt idiote acties om maar niet in de rechter tunnel te komen….
potver7 zegt
@reistje: Die 500 miljoen is een staaltje aandikken door de AB-redaktie. De Rekenkamer heeft het tekort in 2014 berekend op 400 miljoen tot het jaar 2020 voor achterstallig onderhoud aan het hoofdwegennet in heel Nederland, dus niet alleen de tunnels in Noord-Holland.
mrrallycross zegt
Daar gaat pas wat gebeuren als het eerst fout is gegaan.
monsieurleloure zegt
Verhogen ze de MRB toch gewoon met een tientje per maand, waar maken we ons druk om…
potver7 zegt
Even de nuance aanbrengen: Volgens zowel EenVandaag als RTV-NH zijn er bij onderzoeken verspreid over een aantal jaar (hoeveel jaren wordt niet vermeld) gebreken geconstateerd. Nergens wordt gemeld of ernstige gebreken snel zijn verholpen, noch wordt gemeld of bij opeenvolgende controles dezelfde gebreken geconstateerd zijn.
Het kan dus heel goed zijn dat Rijkswaterstaat gewoon gelijk heeft als ze zeggen dat de rapporten gebruikt worden om onderhoudswerkzaamheden te prioriteren. EenVandaag en RTV-NH zeggen meerdere rapporten in handen te hebben, dan is het dus een koud kunstje om de reactie van Rijkswaterstaat te staven. De uitkomst van die check laat zich raden, anders hadden ze dat wel breed uitgemeten. Of ze hebben die check helemaal niet gedaan, wat misschien nog wel veel erger is…
Aan de andere kant is de minister inderdaad niet ingegaan op het herhaalde advies om de kosten van achterstallig onderhoud (niet alleen van tunnels maar van het hele rijkswegennet) in de begroting op te nemen. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat er keuzes gemaakt moeten worden; de laatste paar jaar wordt heel veel geld geïnvesteerd in broodnodige capaciteitsuitbreiding van het wegennet, zodra die inhaalslag gedaan is komt er weer meer geld beschikbaar onderhoud.
Dutchdriftking zegt
zorgelijke zaak!
jippie zegt
Ach. Als ze die tunnels voor 2 maanden dicht gooien omdat ze weer eens opgeknapt moeten worden dan klaagt ook iedereen (inclusief mijzelf) steen en been.