Daarvoor gebruikt de provincie tien inspectiewagens met camera’s.
Men laat zich in Noord-Brabant niet gek maken door het ongeluk met de Uber-auto gisteren. Daarvan heeft de politie overigens ondertussen verklaard dat een niet-autonome auto waarschijnlijk geen verschil had gemaakt: ook dan was het hoogstwaarschijnlijk een crash met dodelijke afloop geworden.
Maar terug naar Noord-Brabant. Daar gaat een proef van start voor maximaal twee jaar met autonome auto’s. Daarvoor moeten uiteraard wat voorbereidingen getroffen worden. Daarom gaat in totaal 560 kilometer aan wegen in kaart gebracht worden door tien speciale scanauto’s. Die auto’s verzamelen belangrijke informatie voor als de autonome auto’s straks zelf gaan rijden. Denk daarbij aan obstakels, verkeersborden, wegmarkeringen en andere zaken waar de autonome auto’s van op de hoogte moeten zijn.
Zeker in uitdagende omstandigheden zoals mist is het belangrijk dat een autonome auto weet wat er zich rondom de auto bevindt. De provincie werkt daarom samen met een aantal bedrijven en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Foto: screenshot uit deze video
lekkerlinksrijden zegt
Brabant Uber-alles
Edge zegt
“Een 17 inch scherm in het dashboard van je Tesla? Dat kan beter!”
Aldus de firma die de Prius uit de header ombouwde voor gebruik met autonome shizzle
moveyourmind zegt
Twee belangrijke dingen die die autonome auto hoeft te kunnen onderscheiden…
Hoort hij Kedeng Kedeng met oe oe er achter dan is dat Guus Meeuwis op de lokale radio en kan hij rustig verder rijden zonder gas bij te geven of af te remmen…
Zonder oe oe is het een local die onder de wielen komt en is het vol gas bijgeven en hopen dat niemand het gezien heeft…
sameshitdifferentday zegt
Liever niet… levensgevaarlijk!
fanboy zegt
@sameshitdifferentday: Aaaaah! Totale paniek!!1!
dirkv zegt
Op zich een goed initiatief maar waarom begint de provincie Brabant zo’n project? Dit zou vanuit de landelijke politiek georganiseerd moeten worden. Of is het dat ze in Brabant graag met een paar drankjes achter het stuur kruipen en op deze manier de veiligheid gewaarborgd kan worden;)
berlinetta zegt
@dirkv: Dit soort pilots starten wel vaker eerst in een kleiner gebied. Dan kunnen mogelijke problemen al worden verholpen voordat het landelijk wordt geïntroduceerd.
fouadski zegt
@berlinetta: Brabant klein?
berlinetta zegt
@fouadski: Je kan makkelijk binnen een middag van de ene kant naar de andere kant fietsen dus dan vind ik het niet echt groot.
fouadski zegt
@berlinetta: racisme!
Discriminatie!
Brabantfobie!
Etc…
esprit84 zegt
@dirkv: tesla tilburg?
dirkv zegt
@esprit84: @berlinetta: Duidelijk!
ikleesookoverautos zegt
@dirkv: het is een proef en die ga je natuurlijk niet meteen landelijk uit rollen.
trustmeiamanengineer zegt
@dirkv: Vanwege de Automotive bedrijven hier natuurlijk. TU/e, Automotive Campus, TNO, VDL etc.
dirkv zegt
@trustmeiamanengineer: Ja logisch, heb ik niet aan gedacht.
Den zegt
Wel mooi dat logo op t dashboard is geblurred, maar het hoofd van die vent in de spiegel is t zien.
ff40 zegt
Colonne des doods
mrdrummetvloei zegt
56 kilometer weg per “speciale scanauto”. Wat doen die dingen dan precies?
Esprit_de_Flandre zegt
@mrdrummetvloei: Ieder bord, paaltje, boom en parkeerplaats een gps-coördinaat geven…
trustmeiamanengineer zegt
Mooi!
tge1 zegt
Handig! Die zelfrijdende meuk kan je gewoon lekker afsnijden en bruut inhalen. Daar zou die op moeten anticiperen. :-) Zou daar ook op getest zijn, trouwens. Ik zou nooit ofte nummer in een zelfrijdende auto stappen.