Dat is wel prima voor hen. In plaats van al die XTC-lab-lijstjes aanvoeren, is Noord-Brabant ook koploper als het gaat om groene mobiliteit.
Noord-Brabant is een provincie die gewend is om bovenaan lijstjes te zijn. Meestal gaat het dan om de productie en handel in – niet geheel legale – verdovende middelen.
Oh ja, Bossche bollen zijn ze ook heel erg goed in. En cabaretiers voortbrengen. Maar nu blijkt het dat Brabanders erg goed zijn in het aanpassen aan nieuwe technologieën.
Noord-Brabant koploper
Dat blijkt uit de cijfers van de Rijksdienst Wegverkeer. Het invullen van het juiste type auto (op kenteken is de duurtest BMW een M Sport…) en schadevrije importkeuringen doen blijkt nog een opgave, maar ze zijn goed in cijfertjes. In dit geval hebben ze gekeken naar de verspreiding van elektrische auto’s.
En wat blijkt, Noord-Brabant voert de lijst aan, jonguh! Op dit moment zijn er namelijk 281.1865 elektrische’s kenteken gezet in het hele land. Met ‘op dit moment’ bedoelen we de cijfers van 18 mei, enkele weken geleden. Je kan niet alles hebben.
Wel is duidelijk te zien dat de het aantal registraties in Nederland van EV’s in rap tempo toeneemt. Zeker als je dat vergelijkt met de cijfers van benzine- (en met name) dieselauto’s.
Top 12 provincies qua EV’s:
De Top 12 ziet er als volgt uit. Noord-Brabant is koploper zoals vermeld. Flevoland is een opvallende nummer 4. Na Zuid-Holland daalt het aantal EV’s overigens wel erg fors. Enfin, kijk en huiver:
- Noord-Brabant (48.910)
- Noord-Holland (47.333)
- Utrecht (42.685)
- Flevoland (40.379)
- Zuid-Holland (40.128)
- Gelderland (20.727)
- Overrijssel (11.693)
- Limboland (8.018)
- Friesland (7.223)
- Drenthe (6.024)
- Groningen (5.536)
- Zeeland (3529)
Wat valt er verder op? Dat het aandeel niet overal gelijk is. Logisch, want het aantal inwoners is ook niet gelijk verdeeld. De meeste mensen wonen nu eenmaal in de randstad. Wat dat betreft is Noord-Brabant een verrassing (met een zachte G uiteraard). Ook is het niet heel erg vreemd dat er minder elektrische auto’s zijn in de provincies waar men grotere afstanden rijdt en afhankelijker is van de auto.
Meer lezen? Dit zijn 12 opvallende feiten van de autoverkoop 2021 in Nederland!
wimof zegt
Is het is ook in dat Brabant dat verzwaring of uitbreiding naar een hogere capaciteit uitgesteld worden, door overbelasting van het net?
wolfssjrd zegt
Das pech, komen voorlopig geen nieuwe laadpalen meer bij..
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i27356/stroomnet-limburg-en-brabant-vol-tennet-stopt-met-aansluiten-nieuwe-klanten
redbeams zegt
Dit had ik al voorspeld…de infrastructuur in NL is nog lang niet gereed.
bernoulli zegt
Want?
“De tijdelijke stop geldt enkel voor klanten met een grootverbruikersaansluiting.”
Je 11 kw laadpaal wordt dus nog gewoon geplaatst.
oversoft zegt
Heel de economische motor van Nederland zit in omgeving Eindhoven: ASML, NXP, Philips, etc…
Daar zitten ook de meeste leasers die elektrisch leasen. Niet zo gek dus.
Maar vooral blijven focussen op New Kids “jonguh”…
janmetdelangeachternaam zegt
De economische motor zit in Eindhoven? Er de bedrijven die je noemt zijn zeker groot maar de economische motor zou ik het niet willen noemen
oversoft zegt
Een van de 3 van Nederland ja:
https://www.ad.nl/eindhoven/eindhoven-blij-met-erkenning-brainport-als-economische-motor-van-nederland~aab48fcc/
Hubert zegt
Philips nog in Eindhoven?
Er is niet veel meer van over.
berlinetta zegt
Leaseauto’s worden naar mijn weten geregistreerd in de provincie waar de leasemaatschappij gevestigd is, niet waar de leaser woont.
mashell zegt
Vandaar ook dat Noord Brabant en Flevoland zo hoog staan. Daar zitten grote leasemaatschappijen.
bimmerpost zegt
Ik verwacht dat dit onderzoek eerder weergeeft waar de grote leasemaatschappijen zijn gevestigd dan waar de gebruikers daadwerkelijk wonen.
berlinetta zegt
Dat verwacht ik ook wel. Zijn de meeste leasemij’en sowieso niet (statutair) in Noord-Holland gevestigd vanwege de laagste wegenbelasting?
bernoulli zegt
Allemaal ex-werknemers van de Tesla-fabriek in Tilburg natuurlijk.
imaginenl zegt
Eigenlijk is het veel verrassender wat er gebeurt als je het aantal electrische autos afzet tegen het inwonertal van de betreffende provincie. Dan spinrgt Brabant er helemaal niet meer uit maar is Flevoland de absolute koploper. Dusdanig zelfs dat je je af moet vragen waarom mensen in Flevoland zo massaal aan de electrische auto gaan. (Flevoland bijna 5x zo veel als NB en bijna 9x zoveel als ZH).
dedas zegt
Het antwoord is o.a. het hoofdkantoor/registratieadres van Leaseplan.
rutgerg zegt
In Flevoland heeft iedere inwoner ongeveer 4 windmolens dusja die rijden gratis. Ik snap ze wel.