Of tenminste, op de A4 hoef je je geen zorgen te maken omtrent het snelladen.!
In rap tempo zijn de grote hordes om over te stappen naar de elektrische auto’s een stuk kleiner geworden. De actieradius groeit met de dag en de laadtijden slinken. Kortom, waarom zou jij nog geen elektrische auto rijden in Nederland?
We hebber hier immers een uitstekende omstandigheden voor een EV. Lekker rechte en goed onderhouden wegen, prima temperaturen en natuurlijk uitstekende laadinfrastructuur.
Snelladen bij grootste snellaadstation
Nou, die infrastructuur wordt nu nóg ietsje beter. Fastned – toch een beetje jullie favoriete stroomleverancier – heeft een nieuwtje. Ze openen namelijk het grootste snellaadstation van Nederland met 16 laadplaatsen. Tot voorheen had de grootste laadplaats van Fastned slechts 8 laadplaatsen.
De locatie is Den Ruygen Hoek-West aan de A4 in Hoofddorp. Dat is geen nieuwe locatie voor Fastned. Het was een bestaande locatie van Fastned die ze hebben aangepast. Groter betekent (helaas) nog niet zozeer ruimer. Als je met een caravan of aanhanger moet laden
Tesla heeft een groter station
Nu kun je er een boom over op zetten of die uitspraak klopt en dat gaan we ook doen natuurlijk. Tesla heeft namelijk een locatie (in Badhoevedorp) met 32 laadplaatsen. Dat is nog een wat ‘ouder’ laadstation. Het nieuwste type laadstation van Tesla is de zogenaamde V4. Het eerste V4-laadstation staat in Harderwijk.
Een groot verschil is dat je bij die locatie in Harderwijk slechts tot 250 kW kunt laden. Bij Fastned is het namelijk 400 kW. Dat is toch wel een verschil, niet waar? Zeker als je lekker bent wezen blaffen met je Lotus Emeya is het wel handig om te weten dat je ‘m ook zo weer vol hebt.
Check hieronder onze bevindingen van het WK Snelladen 2024:
Meer lezen? Check hier de uitslag van onze mega snellaadtest 2023!
potver7 zegt
O, ik dacht even dat je bij gebrek aan prik voortaan alleen maar kunt slowchargen. Dat is namelijk ook een manier om ervoor te zorgen dat je nooit meer hoeft te wachten bij het snelladen… ;)
Valt alweer mee…
MarcoM zegt
Leuk, maar een Kona 39 kw van 2019 heeft een 1 fase lader aan boord, dus druppel maar vol met max 32 kw per uur.
mashell zegt
Maar snelladers zijn DC dus daar doen ze niet aan fases. Zo’n oude Kona kan ook maar 50kW snelladen maar dat is wel meer dan 32kW.
MarcoM zegt
Misschien 50kw onder ideale omstandigheden. In ieder geval is er wel veel vooruitgang geboekt in 5 jaar tijd, ik ben benieuwd hoe het over 5 jaar zal zijn.
Pordon zegt
Zo belangrijk is snelladen ook helemaal niet voor dagelijks gebruik of voor een tweede auto.
Ik rij ongeveer 50k paar jaar met mijn polestar 2 en buiten een vakantie om heb ik dit jaar pas twee keer bij een snellader gestaan.
schuimbekje3 zegt
ach, misschien hebben mensen door dat die marketingpraat onzin is van ’15 minuten weer naar 80%’ laden… ja, als die 75% vol was toen je begon… ‘koffie drinken en weer verder’… ja, na 35 euro aan venti white mocha misschien… dan is je diesel een stuk goedkoper… 3 minuten en je kan weer 1000km, ook als het koud is, ook als de zon schijnt, ook als je boven de 90kmh rijdt… en je hoeft niet 6 grote waterkoffie te drinken en 8 afleveringen van dancing bacons te kijken voor je weet verder kan, na 40 minuten wachten op een lege paal..
de laatste tijd heb ik in 75% van de gevallen dat de fastned vol staat.. of 4 auto’s, of soms 2 busjes met aanhanger of caravan, vouwwagen of trailer voor fietsen, kano of motoren.. of een leaf of zoe die 2 palen hogged met de chademo stekker die maar aan 1 of soms 2 palen zit..
inmiddels vaker bij de stikdure allego staan laden, 3.5 x zo duur als tesla, meer dan 2x fastned… voordeel wel, allego is zo duur dat er altijd plek is