Net als bij een bedrade stofzuiger heb je een oprolbare laadkabel bij Fiat.
De Grande Panda heeft ook een Grande troef in handen. De elektrische auto heeft namelijk geen losse laadkabel achterin de kofferbak of frunk liggen. In plaats daarvan hebben de Italianen een briljante oplossing bedacht in vorm van een oprolbare laadkabel. Net als bij een stofzuiger of een tuinslang.
Tegenover Autocar zegt Fiat nu dit foefje niet uitsluitend voor de Grande Panda bedacht is. Alle volgende generaties elektrische auto’s bij Fiat krijgen deze techniek aan boord. Dat is natuurlijk super, want zeg nu zelf. Eigenlijk zijn laadkabels ondingen. Met name als het regent of heeft geregend. Die gore kabel oppakken en achterin gooien is nooit een leuk klusje. Zeker als je achterin bagage hebt liggen wil je zo’n smerige natte kabel niet in de buurt hebben.
Het is een simpel, maar innovatieve manier van Fiat om met dit luxeprobleem om te gaan. Het is niet ondenkbaar dat andere merken ook aan de gang gaan met zo’n oprolbare kabel. Fiat is immers onderdeel van Stellantis en er zijn nogal wat merken binnen dit concern met elektrische auto’s. Als ze nu allemaal zo’n oprolbare laadkabel krijgen dan is dat natuurlijk briljant.
De geïntegreerde laadkabel van de Fiat Grande Panda kan tot 7,4 kW laden aan een publieke laadpaal. Het 44 kWh grote accupakket is in 4 uur en 10 minuten volledig op te laden. Voor de snellader gebruik je uiteraard de eigen laadkabel van een aanbieder, zoals een Fastned of een IONITY. Dan kun je tot 100 kW opladen.
De Fiat Grande Panda verschijnt volgend jaar op de markt en gaat een belangrijk model worden voor de Italianen. Eindelijk verschijnen er meer betaalbare EV opties op de markt. Naast deze Grande Panda moet je dan bijvoorbeeld denken aan een auto als de Renault 5. De Renault 5 heeft een houder voor je stokbrood, maar weer niet zo’n slimme oprolbare laadkabel als de Fiat.
pjotr zegt
Bizar eigenlijk dat dit nu pas als oplossing verschijnt.
pleiades zegt
Omdat het een beetje een halfbakken oplossing is. Als je sneller wil laden dan 7.4 kW ben je alsnog op een andere kabel aangewezen.
Allison Burgers zegt
Sterker nog. Als je deze (optionele) kabel in de neus bestelt, dan is ook de gewone laadpoort waar je een stekker in kunt stoppen maximaal 7,4 kW.
Bestel je een Grande Panda zonder vaste kabel, dan kun je wel met 11 kW laden via de poort op het achterscherm.
gekketurbo zegt
Verschil tussen 7,4 kW en 11 kW is verwaarloosbaar. Pas bij 22kW wordt het interessant en dat gaat er in deze klasse toch niet komen. Snelladen gebeurt toch via een vaste kabel.
Ik vind dit fantastisch, want hoe vaak de laadkabel smerig is geworden in regen is ontelbaar. Heb je ook geen aparte ruimte nodig. Idealiter upgraden ze dit naar 22kW en dan is het helemaal fantastisch.
Al is draadloos laden het eindstation. Geen kabels, klepjes, chipkaarten, betaalterminals of lelijke palen. Allemaal dingen die stuk kunnen en gaan.
Allison Burgers zegt
De Zoë kan al jarenlang 22 kW laden. Die is niet zo gek veel duurder, Je hoeft er geen exoot voor te hebben.
pomoek zegt
Ik heb toch echt meer aan een stokbrood houder.
Jawel, mijn naam is Anthony Ammirati.
ghengiskhan zegt
Nu wil ik een oprolbare stokbroodhouder.
banderas zegt
Dit roep ik al sinds het begin van EV’s.
kas_par zegt
Tja, zou het niet willen. Oprolbare kabels gaan direct ten koste van de laadsnelheid. Liever een losse kabel en sneller laden. Heb het ook nooit als probleem ervaren
bimmerpost zegt
Gaat niets worden. Zie je al aan spec’s. 7,4 kW is omdat ze de kabel niet dik genoeg kunnen maken om hem op te kunnen rollen. Bij voorkeur laad je met minimaal 11-22 kW. En dan wordt de kabel te dik om hem compact op te kunnen rollen.
Robert zegt
Da’s inderdaad hét heikele punt. Ik heb thuis een stofzuiger met een extra lang snoer én automatisch oprolmechanisme; dat snoer wordt na tien minuten gebruik al voelbaar warm, bij een opgenomen vermogen van 1,2 kW. Kun je nagaan wat dat doet met het zes-, tien- of zelfs twintigvoudige vermogen.
En dan is er nog het gevaar van het laden bij een niet volledig afgewikkeld snoer. Iets met ‘inductie’ en ‘spoel’…
utregcity zegt
“Die gore kabel oppakken en achterin gooien is nooit een leuk klusje.” Wat doe je met die kabel dan? Eerst door de hondenstront rollen? Anders is ’t toch niet meer dan een beetje nat rubber wat je vast moet pakken?
Allison Burgers zegt
Precies. En net als bij de dieselpomp kun je ook gewoon een paar dunne (werk)handschoenen bij de kabel leggen.
Gulli zegt
Handdoek achterin de klep, kabel erop zodat je laadbak niet vies wordt, handen ff aan de handdoek afdoen en je kunt weer schoon de auto in. Het is irritant maar ook heel simpel te voorkomen.
mashell zegt
Hondenpoep inderdaad al eens aan de kabel gehad. Maar vooral vaak zand dat op de kabel spat als het regent.
utregcity zegt
First World problems…
marcomanta zegt
Ik denk dat na 2 jaar het oprolmechanisme defect is.
Jaaaag zegt
Ik heb thuis een laadpaal met een vaste kabel met een CCS-connector. Hoe gaat dat werken?
Allison Burgers zegt
Heb jij een snellader thuis? :o
Op het achterscherm zit een gewone laadpoort. Past ook je Type 2 op. ;)
barchettadriver zegt
Nee, hier idem. De Elli lader van VW heeft een vaste kabel. De mijne heeft maar liefst 7,5 meter kabel. Tot nog toe geen EV, maar de laadpaal hangt er al met dan aan de Duitse subsidie-regeling (KFW440).
Allison Burgers zegt
Maar vast niet met een CCS. 😉
DeWitteCondor zegt
Lijkt me vrij onpraktisch als je kabeltje over de stoep naar de auto moet. Ik voel de claims al komen.
pomoek zegt
Ik durf werkelijk niet te zeggen of dit nu gaat werken of dat het een mweh optie gaat blijken te zijn.
HZW zegt
Volgens mijn rolt er niets op, en moet je die spiraal kabel gewoon naar binnen proppen.
HZW zegt
Zoals ik al vermoede laat dit filmpje zien dat je hem gewoon naar binnen moet proppen.
https://www.youtube.com/watch?v=C8mKNT5D1c4
hans75 zegt
kunnen ze niet beter een motor in de auto zetten… op benzine of zo, dan heb je dat gehannes met die kabel ook niet…
utregcity zegt
Is goed geHannes75.
Allison Burgers zegt
Hij komt ook met plofmotor.
HZW zegt
Er komt ook gewoon een 128 pk 48v Mild Hybrid Versie, van de Grande Panda, zonder stekker.
Gulli zegt
Zoals ik ook al op een andere Nederlandse autosite zei;
Het klosje garen dat hieruit rolt is ook niet te vergelijken met een echte goeie kabel. Ik heb toen ik mijn EV kocht vrij snel een krulsnoer gekocht die 3-fasen aan kon, dat is een dikke en zware jongen. Die zie ik iemand niet zo snel in en uit een klepje in de motorruimte proppen.
Overigens heeft volgens mij die Opel Rocks drieling ook een geïntegreerde kabel in de deuropening zitten.