Smullen: Porsche gunt ons een blik in de schatkamer.
Concept cars bieden ontwerpers de kans om los te gaan zonder dat ze aan allerlei vervelende eisen hoeven te voldoen. Dit levert vaak pareltjes op. We zetten hier op Autoblog regelmatig gave concept cars uit het het heden en het verleden in de schijnwerpers, maar er zijn ook concepts die nooit het daglicht hebben gezien. Porsche blijkt nog een hele voorraad aan bloedgave concepts op voorraad te hebben. Vanochtend liet collega @rubenpriest al drie concept cars van Porsche zien, maar dat was nog maar het topje van de ijsberg. Porsche heeft nu namelijk het hele blik met nog niet eerder getoonde concepts opengetrokken.
Porsche Le Mans Living Legend
Concept cars kunnen een mooie gelegenheid zijn om een moderne interpretatie te maken van een legendarische auto is het verleden. En laat Porsche nu net een rijke historie hebben. Deze eerste auto is dan ook een concept uit deze categorie. De auto is een eerbetoon aan de Porsche 550 Le Mans uit 1953. Hoewel de 550 alom bekend is als Spyder, was de eerste Le Mans-versie een dichte racewagen. Dit concept, dat stamt uit 2016, heeft daarom ook een vast dak gekregen. Laat je niet misleiden door de koplampen en achterlichten: de basis voor deze auto is een Boxster en geen 911.
Porsche 904 Living Legend
Nog eentje in de categorie ‘eerbetoon aan een legendarisch model uit het verleden’: de 904 Living Legend. Toch is dit een iets ander verhaal. Dit concept ontstond namelijk niet in eerste instantie als eerbetoon aan de 904. Er werd een hele andere auto als uitgangspunt genomen. Porsche was namelijk geïnteresseerd in de Volkswagen XL Sport Concept, een lichtgewicht sportwagen op basis van de XL1. Daarom bouwden ze deze 904 Living Legend. Dankzij de carbon monocoque en de Ducati V2-motor die overgenomen zijn van de XL Sport, weegt deze auto maar 900 kg. Omdat Porsche dit idee vond passen bij de 904, hebben ze dit concept naar dit historische model vernoemd.
Porsche 916
Een Porsche 916 is er nooit geweest. Een prototype voor de 916, op basis van de 914, is er wel geweest in de jaren ’70. De 916 was een iets sportievere 914 die de Ferrari Dino het leven zuur moest gaan maken. Daar is het alleen nooit van gekomen. Deze futuristische moderne 916 met vier elektromotoren in die wielen is er evenmin gekomen. Dit is niet zo verwonderlijk want dit concept oogt verre van productierijp.
Porsche 911 Safari
Een concept dat een stuk realistischer oogt is deze Vision 911 Safari. We hebben al aardig wat 911’s voorbij zien komen die geïnspireerd zijn op de originele Safari, maar Porsche had dus zelf stiekem ook al zoiets gedaan met de 991. Deze moderne Safari is ook alweer acht jaar oud, maar dat hebben ze destijds dus niet wereldkundig gemaakt. Gelukkig doen ze dat nu alsnog. De 911 in kwestie is verhoogd en voorzien van onder meer bredere wielkasten, extra verlichting, racekuipen en een rolkooi. De Martini-striping is de kers op de taart. En het goede nieuws is: het lijkt erop dat Porsche daadwerkelijk een Safari op de markt gaat brengen op basis van de 992.
Porsche Macan Safari
De 911 is niet de enige Porsche die een Safari-behandeling heeft gekregen. De Macan heeft namelijk ook een Safari-trim gekregen. Misschien minder cool dan een rally-911, maar wel iets logischer. Op het eerste gezicht lijkt de Macan alleen wat opgehoogd te zijn en wat bredere wielkasten te hebben, maar er is meer aan de hand. Dit is namelijk een driedeurs Macan. Het zou een leuke tegenhanger zijn geweest voor de Evoque. Dat gaat alleen niet meer gebeuren, want dit concept stamt al uit 2013.
Porsche 960 Turismo
Een vierdeurscoupé van Porsche hoeft niet per se heel goed uit te pakken. Dat bleek uit het enigszins discutabele design van de eerste generatie Panamera. Porsche kan echter wel degelijk een fraaie sedan neerzetten. Dat blijkt uit deze 960 Turismo uit 2016. Hoewel de voorkant meer aan de 918 doet denken laat de achterkant duidelijk zien waar dit model toe geleid heeft: de Porsche Taycan. De Vision Turismo heeft niet alleen de Taycan beïnvloed. De met elkaar verbonden achterlichten zijn nu namelijk op alle Porsches terug te vinden.
Porsche Vision 918 RS
Er zijn genoeg fabrikanten die een hypercar of circuitauto alleen als concept tonen. Porsche ging echter verder dan dat en bouwde ook daadwerkelijk een hypercar in de vorm van de 918 Spyder. Daarnaast heeft Porsche ook een reeks hypercar-concepten ontworpen. Vanochtend lieten we al de 919 Street zien, maar er is meer. Deze 918 RS bijvoorbeeld. Dit concept is nog vrij recent, want het dateert van vorig jaar. Qua looks is de 918 RS een stuk extremer dan de 918, maar desondanks is deze auto ontworpen met zowel het circuit als de straat in gedachten.
Porsche Vision 920
Hoewel de nieuwe hypercarklasse fabrikanten weer verplicht straatversies te bouwen, was dat de afgelopen jaren niet het geval voor Le Mans-raceauto’s. Porsche heeft zich ook teruggetrokken uit deze tak van sport. Desondanks heeft Porsche vorig jaar wel een concept gemaakt van een straatversie van een LMP1-auto: de Vision 920. Een extreme auto, die desondanks wel prettig op het netvlies ligt.
Porsche Vision E
Minstens zo extreem als de Vision 920, maar wat minder fraai: de Vision E. Dit concept stamt eveneens uit 2019. Dat jaar was Porsche blijkbaar in de ban van concept-hypercars, want toen presenteerden ze ook al de 917. De auto die je hier ziet is geïnspireerd op de Formule E. Het idee was dat klanten ook een dergelijke auto zouden kunnen kopen om mee te racen.
Porsche 906 Living Legend
Hypercar concepts maken is niet iets wat Porsche alleen de laatste jaren doet. In 2005 maakten ze namelijk al deze 906 Living Legend. Dit concept is dus al 15 jaar oud, maar ziet er net zo futuristisch uit als de meer recente concepts. De Porsche 906 diende als inspiratiebron. Dat is vooral goed te zien in de voorkant en de in de algehele proporties. De inspiratie voor de achterkant is duidelijk elders gehaald.
Hoewel het mooi is om al deze concepts te zien is het wel jammer dat er niet een aantal realiteit zijn geworden. Welke auto uit dit lijstje moet Porsche volgens jullie zo snel mogelijk in productie nemen? Roept u maar!
Turbo S zegt
Le Mans living legend en 960 turismo zijn fantastisch. Beide uitbrengen aub.
Minderspotter zegt
@mercedesbenze350cdi: ze zijn allemaal cool!
1000bochten zegt
Gaaf! Doe mij maar die Le Mans Living Legend. Ik weet hoe goed een Boxster rijdt, dus dit moet goed rijden. Bovendien vind ik het design en de proporties erg goed geslaagd.
ericd zegt
Meer variaties op een thema. Geen is een headturner zoals Murray’s T.50 of de Ford GT 2016 die waren/zijn.
davido89 zegt
Hoe hebben ze ooit het idee gekregen om een Panamera op de markt te brengen als je ook een 960 Turismo hebt ontworpen???
Die 960 Turismo ziet er toch aardig productierijp uit.
Overigens vind ik meerdere concepts er beter uit zien dan wat Porsche daadwerkelijk in de showroom zet.
mashell zegt
Hoezo productierijp? Het achterportier is links en rechts verschillend. Het is gewoon een 4 deurs 918, geen kofferruimte en heel veel duurder dan een Panamera.
Turbo S zegt
@mashell: ik zie toch het verschil niet. Panamera kofferruimte is ook niet de grootste. En omdat ie uiterlijke trekjes van een 918 heeft wil niet zeggen dat ie in dezelfde prijsklasse moet komen.
mashell zegt
Ken je Hans Anders? Links zit er een haakse hoek in het venster (hallo Aston Martin Rapide), rechts loopt het rond (hallo Panamera). Gezien de enorme luchtinlaten ligt er een behoorlijke motor achter de achterbank. Dat maakt dat je net als in de 911 alleen de frunk en achterbank als bagageruimte hebt. De Panamera heeft de motor voorin en achterin een normale bruikbare bagageruimte. Kortom de 960 is niets meer dan een design oefening, verre van productierijp.
mashell zegt
Die 904 is briljant!
MrHyde zegt
En nog briljanter voor nu, zou zijn als ze de nieuwste Ducati motor gebuiken, namelijk de V4, ipv de V2 uit de VW XLSport Concept.
Stylez zegt
Die 960 is echt een beauty, neem maar in productie.
Robert zegt
Die Le Mans Living Legend met de split window achter. Wauw. Zó gaaf.
tvsfotografie zegt
Die 960 is schitterend, lijkt ook nog langer dan de Panamera. En die Vision 918 RS lijkt wel een directe concurrent voor de FXXK.
kenner zegt
Wat een geldklopperij en aandachtzoekers. Gewoon een manier om mensen warm te maken voor een paar specials die ze kunnen verkopen als limeted editions in een oplage van 100.000, en een marge van 200%, enkel door wat strepen of dikke wielkasten. Daar is Porsche echt heel goed in en dus niet meer speciaal. Laat je niet gek maken joh, ik prik hier zo doorheen. Koop gewoon een Maserati Gran Turismo Sport GTS, iedereen blij
flatsixx zegt
@kenner: oh ja
mashell zegt
@kenner: als je negatief wil doen: Dit is natuurlijk gewoon reclame voor een komende tentoonstelling van het Porsche museum in Zuffenhausen…
jdeboer zegt
De 904 mag van mij zo in productie.
vbarchetta zegt
Oef, die 960 Turismo wat een prachtige auto zeg! Die had zo i.p.v. de Taycan in productie kunnen gaan. De Taycan is niets mis mee, maar deze is toch wel een stuk fraaier i.m.o.
En die Porsche Lemans Living Legend doet me direct aan een Alpine denken, zowel de voorkant (vooral die mistlampen) en de lay-out van de achterkant ook..
Veel hele mooie concept.!
thomcarspotter zegt
@vbarchetta: ik ben dus niet de enige die aan de Alpine zat te denken! Ook bij de 904LL zie ik gelijkenissen.
Benny_Weisz zegt
Ik denk dat de enige die waarschijnlijk wél gaat komen, dat is die 911 Safari
Edge zegt
Het past totaal niet bij het premium imago wat Porsche heeft, maar ik zou het toch verdomd gaaf vinden als ze die 904 Living Legend in productie hadden genomen als instap-Porsche. Laten we zeggen met een vanafprijs van een 60.000 euro hier in Nederland of zo.
raceface zegt
904 heeft aan de achterzijde wat weg van een alpine a110… of andersom natuurlijk.
bfvo zegt
960 Turismo! Wow Wow Wow!
competition102 zegt
Porsche Le Mans Living Legend, die hadden ze in productie moeten nemen!
pindakoning zegt
Wat een heerlijk rijtje!
wjeurs zegt
916 en 960, wow
Dutchdriftking zegt
Je zou haast denken dat ze het doen op reacties te pijlen. Op deze manier veel meer media aandacht dan op een beurs. Wie weet komt er tóch nog eentje. Wat mij betreft de 960 Turismo. Wat een bloedmooie wagen.
Jantje_555 zegt
919 street en de 904 LL