Nissan heeft bestaansrecht, maar kan dat niet alleen doen. Krijgt het merk hulp uit onverwachte hoek?
Het is altijd jammer om te zien hoe een merk het steeds slechter en slechter doet. Met in het ergste geval een faillissement tot gevolg. Nissan, groot geworden met de legendarische GT-R modellen, zit in zwaar weer. Ze waren er vroeg bij met de elektrische Leaf, maar het is niet voldoende om te blijven bestaan.
Volgens Nikkei is het redden van het Japanse automerk inmiddels in gang gezet. Nissan zou om de tafel zitten met Honda waarbij een fusie wordt besproken. Als Honda een groot belang neemt in Nissan kan het merk overeind blijven. Beide merken hebben overigens niet bevestigend gereageerd op het nieuws, maar ze ontkennen het ook niet.
Nissan, Honda en.. Mitsubishi?
Niet alleen Nissan en Honda worden in één adem genoemd, ook Mitsubishi zou mogelijk betrokken zijn bij de gesprekken. Met een fusie van deze drie autobedrijven zou er in één klap een groot autoconcern bijkomen. Na de Volkswagen Groep en Stellantis. De naam van Mitsubishi is niet gek, gezien de Renault–Nissan–Mitsubishi alliantie die al teruggaat naar 1999. Vorig jaar werd een herconstructie van deze alliantie in gang gezet, sindsdien gaat het bergafwaarts met Nissan.
De merken Nissan, Honda en Mitsubishi bestaan ook uit Infiniti en Acura. Laatstgenoemde zijn twee merken die het vooral van de Noord-Amerikaanse markt moeten hebben. Infiniti is nooit een succes geworden in Europa. Bij ons is het vooral de Qashqai die de kar trekt, maar deze crossover kan dat natuurlijk niet alleen doen.
De wereldwijde verkopen zijn met tientallen procenten gedaald. Er moet snel iets gebeuren bij Nissan om te overleven, wellicht dat de helpende hand van Honda de verlossing gaat zijn. Vooralsnog is het muisstil bij de Japanse autobedrijven. Mocht het groene licht worden gegeven zullen eerst de aandeelhouders geïnformeerd worden. Daarna volgt de rest.
jensoffbutton zegt
De klanten van deze merken zitten denk ik nu vooral bij Kia en Hyundai.
Zoals Stellantis opereren zou eventueel een redding zijn, een paar goede basissen maken en dan een paar panelen veranderen om een doelgroep aan te spreken met een specifieke identiteit.
Al is er qua imago veel overlap tussen Honda & Nissan en Infiniti & Acura, of ze naast elkaar kunnen leven weet ik toch niet. Ze zullen toch meer in de hoek moeten geduwd worden.
Motomoto zegt
Dat is wel heel Europees gedacht
mashell zegt
Nissan, Honda en Mitsubishi, de lamme helpt de blinde samen met de kreupele? Leuk zo’n automotive paralympics…
Fernando zegt
Misschien je eens verdiepen wat voor bedrijven Honda en Mitsubishi zijn. Niet alleen autoproducenten!
mashell zegt
Honda haalt driekwart van haar omzet uit auto’s voor de rest zijn het motorfietsen en grasmaaiers. MHI doet wat meer dan alleen MMC maar kon wel eens van de rest van de autofabrikant af willen, Nissan heeft al een groot aandeel.
tommycooker zegt
Stellantis draait ook niet bepaald top. En als je de staatsondersteuning onder de chinese fabrikanten weghaalt en ze daadwerkelijk blootstelt aan marktwerking is het maar zeer de vraag hoeveel daar van overblijven. Auto’s zijn veel en veel te duur geworden en sluiten niet meer aan op wat de consument kan en wil betalen. Maar zowel fabrikanten als politiek (h)erkennen dat niet. Dus stevenen we af op fabriekssluitingen en faillissementen. En bijbehorende arbeidsmarktproblemen, die eerst nog gedempt worden door alle personeelstekorten. En dan hebben we het nog niet over het daardoor verloren gaan van technische knowhow (zoals eerder in chipindustrie en defensie)
mashell zegt
De Duitse auto industrie heeft de afgelopen jaren goed geboerd door de Chinese markt, dat was de grootste afzetmarkt. Nu Chinezen steeds meer Chinese auto’s kopen, die auto’s zijn goed en het is natuurlijk goed voor de social credit score valt die markt voor de Duitse merken weg. Dat heeft consequenties. Maar zoals je zegt soms is het goed als er ergens een bedrijfstak krimpt, dan kan het personeel ergens heen waar ze een grotere maatschappelijke bijdrage levert.
tenaci zegt
In Europa nou alle drie niet echt verkooptoppers. Vanuit Europees standpunt zie ik de synergievoordelen niet echt. Stapt Subaru straks ook nog in?
utregcity zegt
Subaru vrijt al met Toyota.
tenaci zegt
Oh ja das waar ook, dacht dat dat alleen Suzuki en Mazda waren. Maar die Solterra (die ik nog nooit live gezien heb) is natuurlijk een BZ4X (of hoe dat kreng mag heten).
RiKe zegt
Ik snap het wel dat Nissan het lastig heeft in Europa, ze maken misschien kwalitatief wel vrij goede auto’s (behalve wat de laatste tijd samen is gemaakt met Renault), maar ze zijn simpelweg niet aantrekkelijk ten opzichte van de concurrentie
kevindb zegt
Een volledig Japanse samenwerking zou ik wel zien zitten. De kwaliteit van zowel Nissan als Mitsubishi is behoorlijk achteruit gegaan sinds de samenwerkingen met Renault. En voor beide deze concerns is Europa niet de belangrijkste afzetmarkt. Deze merken staan in Azie nog altijd hoog in aanzien. Als ze daar de afzet kunnen verhogen komen er op termijn vanzelf weer kwaliteit en eigen modellen deze kant op.
Fernando zegt
Probleem is dat de EU een andere markt is met rare smaakjes (vergeleken met de rest van de wereld). Honda, Suzuki, Toyota en Subaru verkopen samen dik 1 miljoen sedans in de VS alleen.
Buiten de EU zal je zelden een stationwagen zien (2de hands in Afrika daar gelaten).
citroen55 zegt
Het aanbod is natuurlijk wel heel overzichtelijk. Waar ze in het verleden zo succesvol in waren, value for money, is grotendeels verdwenen. De transitie naar elektriciteit wil ook maar niet lukken, ondanks de Leaf. Zoiets als met aangetrokken handrem rijden. Misschien heeft Carlos G. nog een paar tips, alhoewel…
Joost zegt
Als ze de teams van de NSX / s2000 nou eens samen laten werken met het team van de GT-R, kan daar nog wel wat leuks uitkomen ;)
Voor de rest: laat maar…
Joris24 zegt
Ik heb het idee dat de japanners vooral slecht meekomen in Europa omdat ze niet aan de allernieuwste uitstoot- en verbruiksnormen voldoen en de auto’s daarom door de CO²-boetes de markt uit geprijsd worden. Daar waar Europese merken door te blijven innoveren, wel beter kunnen voldoen aan die steeds strenger wordende uitstootnormen.
Aan de kwaliteit zal het nooit gelegen hebben. En eigenlijk zou je denken dat auto’s met motoren uit het land van de kei-cars toch ook wel op een relatief eenvoudige manier zuinig en uitstootvriendelijk gemaakt zouden moeten kunnen worden.
Maargoed, om hier weer echt voet aan de grond te krijgen in een snel veranderende markt (inclusief wisselend overheids- en EU-beleid) zal enorm moeilijk zijn. Dan kun je je misschien beter concentreren op de rest van de wereld?
ronaldotour zegt
Noodlijdende Nissan moet zijn noodlijdend Nissan.
mashell zegt
Fout: Noodlijdende Nissan moet zijn succesvol Nissan.
Dat is het doel van de operatie!