Vraag is: gaat dat lukken?
De dieselmotor heeft het zwaar. Diverse merken nemen de techniek niet eens meer serieus (Toyota) en sommige merken kondigen het afscheid van de zelfontbrander al aan (Volvo). En dan zijn er nog merken die nog serieuze aantallen maken met een dieselmotor. Zoals Audi.
Het merk heeft aangekondigd dat ze een retrofit programma starten voor auto’s die voldoen aan de EU5 en EU6 normen. Maar liefst 850.000 auto’s met een V6 TDI of V8 TDI onder de kap krijgen nieuwe software. Hiermee moet de auto zuiniger worden tijdens realistische omstandigheden, niet alleen volgens de NEDC-cyclus. Tevens worden de auto’s schoner dan de geldende emissie-eisen.
Het doel is voor Audi om de diesel levensvatbaar te houden. De verkopen van diesels staan al een tijdje onder druk. Mensen zijn huiverig voor de toekomstige regelgeving omtrent auto’s met dieselmotoren. Denk bijvoorbeeld aan het bannen van dieselmotoren in stedelijke gebieden. Met deze actie hoopt Audi deze ontwikkeling te kunnen stoppen. Een andere reden voor Audi om deze actie op touw te zetten is het daadwerkelijk terugdringen van CO2-uitstoot. Daarbij heeft de ADAC (de Duitse variant van onze ANWB) geadviseerd om voor de komende tijd geen auto met dieselmotor te kopen. Kortom, Audi moet iets om de diesel weer salonfähig te maken.
Uiteraard is het ook om goed gedrag te tonen. Dankzij Dieselgate heeft het imago van de Diesel een flinke deuk opgelopen. Niet alleen dat, de merken van de Volkswagen Groep evenzeer. Met deze actie hoopt Audi ongetwijfeld wat goodwill te kunnen kweken omtrent hun dieselmotoren.
Audi werkt samen met het Duitse Ministerie van Transport. Deze heeft nog geen bevestiging gegeven dat de Audi’s nu schoner zijn geworden. Mocht er bij hun onderzoek nog wat boven water komen, pakt Audi dat direct aan met dit programma, aldus Audi. Het betreft alle V6 en V8 diesels met EU5 en EU6 goedkeuring in alle landen behalve de VS en Canada. Naast Audi’s zijn deze motoren ook te vinden in Volkswagens (Touareg, Phaeton) en Porsche (Macan, Cayenne en Panamera). Uiteraard zijn die auto’s ook onderdeel van dit programma. Welke kosten er gemoeid zijn is niet bekend.
eetvlagetmoney zegt
Diesel komt bij mij altijd over als ‘armoedig’.
Ik kan niet helemaal plaatsen waar dat gevoel vandaan komt maar ik krijg het er niet uit.
Als ik iemand hoor met “Ik heb een huppeldepup 3.0 diesel gekocht” denk ik altijd,
“Och leuk, een 3.0, wel schraal dat je er geen benzine van hebt gemaakt”
Anyhow, stoppen dus met die onzin en gewoon over op schonere benzine motoren en in de verre toekomst CO2 en NOx vrije motoren.
mashell zegt
@eetvlagetmoney: ik heb nou net het zelfde gevoel andersom. Ohh een benzine? Dan zul je wel niet voldoende kilometers maken om een diesel te kunnen rijden.
fanboy zegt
@mashell: Haha, want dat is rijkdom, lekker veel kilometers maken. Jij liever dan ik.
En dan is er nog het alternatief de hybride, welke al meer dan 10 jaar net zo zuinig is als een diesel, maar dan schoner en minder onderhoud. Maar nee, we zullen en moeten blijven dieselen.
mashell zegt
@fanboy: tja, je hebt verschillende soorten autoliefhebbers. Sommigen houden van poetsen, die rijden benzine, sommigen houden van het tanken, die rijden benzine. Sommigen houden van showen op de parkeerplaats bij McDonalds, die rijden benzine. En sommigen houden van lekker ver autorijden, die rijden diesel.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mashell: Je hebt gelijk. Maar een autoliefhebber die fan is van diesel ken ik persoonlijk niet…
mashell zegt
@svenska_aeroplan_ab: ik schaar mezelf daar onder. Maar de essentie van de autoliefhebberij ligt voor mij dan ook in het rijden. En dan niet een de snelheid, rondjes op het circuit oninteressant, heel snel op de snelweg, oninteressant. Gewoon op de navigatie instellen “vermijd snelwegen” dan wordt het leuk.
sabrerator zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Ikke wel. Diesel is heerlijk rijden.
rufctr01 zegt
@svenska_aeroplan_ab: ik ben autoliefhebber en fan van een Diesel. Het rijdt rustiger, meer trekkracht en een 6 cilinder Diesel vind ik erg mooi klinken.
slickrick zegt
@svenska_aeroplan_ab: tja ik ben auto liefhebber in hart en nieren en en mijn laatste 5 auto’s waren allemaal diesels met +300pk. De twee daarvoor waren Bmw V8 benzine en Audi V8 benzine. Waar ik met de benzine V8 pakweg 350-400 km op een tank reed doe ik nu met gemak 900-1000 km. Het is ook heel irritant als je op de autobahn +200 rijdt en alsmaar moet tanken
jpoers zegt
@svenska_aeroplan_ab: nou, ik heb sinds een jaar mij eigen diesel en moet zeggen dat het wel erg comfortabel rijdt. Heb nu een mondeo 2.0d waar ik voorheen een mondeo 2.0 benzine had beide ca 150pk.
De diesel rijdt zoveel stiller dan de benzine en dan met het koppel trek je ook veel makkelijker en scheelt veel meer roeren in de bak. Welke bij Ford trouwens wel erg fijn zijn.
Voor een snelle wagen geef ik wel de voorkeur aan benzine, beleving doorhalen in toeren dat soort. Maar voor alledaags gezinsbakken overduidelijk de diesel.
Snap ook niet goed waarom men perse alles in 1 voertuig wil proppen.
autoriteit zegt
@svenska_aeroplan_ab: ik ken ze wel hoor, ik ben er zelf ook 1 :). Al heb ik momenteel wel een auto met een V8 benzinemotor.
fanboy zegt
@mashell: Dan zijn er nog mensen die graag sportief willen rijden, op een circuit. Die rijden benzine.
En ik heb ooit een roadtrip van 50.000km gedaan. Dus je hoeft niet bij mij aan te komen over ver rijden.
Dat was inderdaad met een simpele oude diesel, maar niet persee vanwege de kosten. Voor de kortere vakanties in Europa heb ik toch liever een benzine auto. Ja duurder in gebruik, maar een bergweggetje op brullen is toch wat leuker in een sportieve benzine wagen.
phdg zegt
@fanboy: een bergweg met een vier cilinder diesel kan ook leuk zijn hoor! Gisteren nog meer dan een uur proberen de toegelaten snelheid van 90 km/h aan te houden op een Franse bergweg in de buurt van Carcassonne. Dan heb je geen tijd om je af te vragen of het nu beter zou zijn met een benzine…
Btw met een Opel 165pk
888natan zegt
@mashell: die mensen vliegen naar de vakantiebestemmingEN!
sr20det zegt
@eetvlagetmoney: als er iets prettig is om kilometers mee te verslinden is het wel een diesel.
bjornvanderwee zegt
@eetvlagetmoney: ik zou dus echt veel liever een 3.0 TDI of een dikke 3 liter zescilinder diesel van BMW hebben dan een benzinemotor met dezelfde inhoud. Heerlijk rijdt dat! Zou ’t jammer vinden als het uitsterft.
desjonnies zegt
@eetvlagetmoney:
Dat heb ik nou altijd met mensen zoals jij….
Armoedig omdat de moderne Diesel fabelhaftig prettig in de omgang is, onderhouds arm is, weinig verbruikt en bij normaal gebruik bijnkans onverslijtbaar is.
Gelukkig zijn er tientallen miljoenen Europeanen die er dezelfde mening als ik op nahouden, allemaal armoedzaaiers!
MaartenD zegt
@eetvlagetmoney: ik heb dat altijd met vla…dan denk ik..niet genoeg geld om dubbelvla te kopen…
b0z4 zegt
@eetvlagetmoney: ga even langs een psycholoog met deze rare gedachten..
aerohead zegt
Armoedig ? Die krengen zijn anders stervesduur. Ik heb jaren met een turbo benzinebak, die 1 op 12 reed, 40k per jaar gereden. Nu rijd ik met een bijna 1800kg zware oliestoker met hetzelfde verbruik, en toch ben ik per maand goedkoper uit !!!
En liever een lekkere smeuïge 3.0 V6 diesel dan zo’n 4cyl ‘knikker’ bak.
Grote voordeel van zo’n diesel: bakken met koppel. ?
autoriteit zegt
@eetvlagetmoney: als je dat gevoel hebt van armoede, dan moet je denk ik eens in een krachtige diesel rijden. Ik bedoel dan bijvoorbeeld een V6 TDI of V8 TDI. Ik denk dat je daarna er toch iets anders over gaat denken hoor. De eigenschappen van dat soort motoren zijn:
– veel trekkracht (ook al bij lage toerentallen)
– mooi geluid (ja echt waar)
– laag verbruik
Het idee dat een diesel een slome stinkende ratelbak is, is een idee uit een ver verleden. De moderne diesels zijn supersnel. Als je de kans krijgt om eens in zo’n auto te rijden, dan zou ik dat echt een keer proberen. Ik hoor dan graag je eerlijke bevindingen.
eetvlagetmoney zegt
@autoriteit: Je hebt gelijk, zodra ik de kans krijg zal ik eens objectief een vergelijking maken. Want in een echt sterke diesel heb ik nog nooit gereden.
autoriteit zegt
@eetvlagetmoney: ik ben benieuwd hoe het dat dan ervaart, ik hoor het graag.
fanboy zegt
Hmm, de regelgeving had dus nog strenger gemoeten.
Fabrikanten moeten eerst klappen krijgen voordat ze eens actie gaan ondernemen en ook maar een stuiver uit gaan geven om de diesel schoner en zuiniger te maken. Als ze die stuiver een paar jaar geleden al hadden uitgegeven dan hadden ze dat gezeik nu niet gehad.
Diesel in een personenwagen is ten doden opgeschreven, de vraag is alleen nog tot hoe lang we door gaan (en dat is dan alleen een vraag voor Europeanen)
mashell zegt
@fanboy: ik denk dat diesel het langer zal volhouden dan benzine. Waarom? Met de juiste nabehandeling is het schoner dan benzine. De wagens rijden er zuiniger op (CO2 uitstoot per kilometer). Vrachtwagens rijden er op, het aanbod van diesel zal er dus nog heel lang zijn. De transiitie van een benzine voertuig naar een electrisch voertuig gemakkelijker omdat die actieradiussen dichter bij elkaar liggen.
fanboy zegt
@mashell: Zoals gezegd, de hybride is er al even, de voordelen van een diesel (ook lagere CO2), zonder de nadelen.
En je gaat geheel voorbij aan het feit dat de benzine motor ook nog deze nabehandelingtrajecten kan en zal (!) krijgen. Dus ook roetfilter erop en adblue in uitlaatsysteem. De benzine motor heeft nog marge zat om hem schoner te krijgen dan een diesel.
Maar dat was nooit nodig vanwege dezelfde regelgeving weer.
Hierdoor is inderdaad wel de kromme situatie ontstaan dat de diesel nu schoner kan zijn dan een benzine (in de praktijk vraag ik het me nog steeds af, met dpf regenratie en dat soort geintjes). Maar de benzine motor is in veel gevallen ook simpeler dan een diesel (waar dat vroeger natuurlijk andersom was)
mashell zegt
@fanboy: op het risico om afgeknuppeld te worden door de Goif GTE fractie. Maar hybrides zijn nep. Ze zijn helemaal gemaakt om zuinig te zijn in de NEDC cyclus (ze rijden dan een deel op de batterij) maar in de praktijk zijn het vooral zware auto’s die op de snelweg zuipen ze als een tempelier. In de stad kunnen ze met al het start stop verkeer de hybride techniek inzetten maar op de langere afstand is de hybride techniek een blok aan het been. Hybrides als Toyota en anderen bieden zijn dan ook niet de oplossing maar hoogstens een tussenstap naar volledig electrisch.
En inderdaad moeten er maatregelen komen bij benzine motoren, als ik me niet vergis zijn fijnstoffilters vanaf volgend jaar verplicht. En ook Addblue kan bij benzine. Maar dan heb je bij benzine precies dezelfde kosten als waar men nu bij diesel tegen aanhikt. En zo zuinig als een diesel (en dus geringe CO2 uitstoot) kan een benzine nooit worden, dat ligt aan het concept. Diesel en benzine gaan op termijn allebei uitsterven ten faveure van electrisch.
fanboy zegt
@mashell: Precies, hybrides zoals Toyota die maakt zijn de oplossing, al meer dan 10 jaar beschikbaar. Zelfde verbruik als een diesel maar schoner en goedkoper. (geen dpf, turbo, dynamo, starter etc)
Ik heb het inderdaad niet over die zuipende hybrides met accu pakket, waar ook nog een turbo op zit. Dat gaat nergens over.
Alles is uiteindelijk een tussen stap naar elektrisch rijden.
justsomebody zegt
@mashell: of electrisch snel,zal,komen zal afhankelijk zijn van de ontwikkeling van batterijen die een betere capaciteit hebben en sneller geladen kunnen worden beide heeft tot gevolg dat de laadstromen nog hoger zullen worden. Hier heeft Nederland zeker nog geen infrastructuur voor laat staan de capaciteit aan schone stroom opwekking, en dan is nederland een van de weinige landen samen met duitsland waar we ver vooruit liggen op de rest van europa.
Ben net terug van vakantie samen met een vriend en zijn gezin, heeft zo’n model X ipadlader van ruim €135.000 met een kleine caravan van 1500 kilo, iedere 220 km opladen ? we moesten 980 km. Ik reed met een 1700 kg zware caravan achter mijn 6 cilinder diesel ruim 700 km op een tank.
Het mooiste komt nog : op de camping heb je stopcontacten tot 10 amp, eerste laadpunt 60 km verderop ????.
Zijn kinderen wilden bij mijn in de auto terug vanwege dat ” stomme gezoem” , geloof me ik heb echt onder tafel gelegen en hij kan het niet afwachten om die ipad lader af te schrijven of zo snel mogelijk zijn km in zijn contract te rijden.
rynnus zegt
Ik moet het nog maar allemaal zien met die dieselverbanning. Ik heb de indruk dat we nu nog in de nasleep zitten van het grote sjoemelschandaal en dat iedereen hoog van de daken roept, maar dat het zo hard allemaal niet zal lopen. Ondertussen worden de diesels steeds schoner en bovendien zijn het gewoon brandstofefficiënte motoren.
trustmeiamanengineer zegt
Goede zet van Audi. Een Dieselmotor is nou eenmaal een beter concept, de efficiëntie is gewoonweg altijd hoger ivm een benzine motor, en dat zouden we dus moeten prefereren. Het fijnstof en de NOx is inderdaad een probleem, maar dat is gewoon goed aan te pakken met nabehandelingssystemen. Maargoed, allerlei mensen zonder verstand schreuwen wat en voor je ’t weet is diesel dood en moeten we verder met de minder gunstige benzine motor.
mashell zegt
Dat klinkt heel leuk van Audi. Maar alleen de V6 en V8 diesels. Daar hebben ze er veel van verkocht maar van de 2.0TDI en de 1.6 TDI hebben ze er nog heel veel meer van verkocht.
kilum zegt
Ben ik de enige die het vreemd vind dat een software update invloed heeft op het verbruik en de uitstoot van een motor.
En waarom zat deze betere software er niet al in dan bij de introductie van die motoren?
kapiteiniglo zegt
@kilum: Misschien omdat deze nieuwe software toen nog niet was ontwikkeld? Ik weet het ook niet, maar misschien is dit zo.
desjonnies zegt
We leven dank zij de moderne snelheid van communicatie echt met de waan van de dag en hebben politici die als niet gehinderd door enige vorm van kennis overal achterba lopen als een kip zonder kop.
Au fond is het sjoemelschandaal de schuld van Trump, toch?
BaRa zegt
De voordelen van diesel: koppelrijk (=comfortabel rijden) en lagere CO2-uitstoot. De nadelen van diesel: het is lastig de uitstoot conform de EU-regels te krijgen, waardoor de technologie duur / kwetsbaar is. En het klinkt als een tractor. Meer cilinders klinken beter (i5, v6), maar dan klinken evenveel cilinders bij benzine nog een smak beter. Dus behalve ’t feit dat Audi / VAG nu probeert om hun investeringen in diesel nog even uit te melken, zijn er maar weinig redenen om diesel te blijven promoten voor personenwagens. CNG, hybride, LPG, EV: allemaal voordelen t.o.v. diesel.
BaRa zegt
@bara: oh ja, lager toerentalbereik en hoger gewicht (ook door de zwaardere geluidsisolatie), dat is nog zo’n nadeeltje van diesel.
mashell zegt
@bara: dat toerental bereik maakt natuurlijk niet echt uit, een diesel klimt immers ook langzamer in de toeren. En de lagere frequenties van het diesel geluid laten zich beter overstemmen met de audio.
kennone zegt
Gewoon weg ermee!! Allemaal oude Volvo 5pitter turbo’s erbin hangen??
mashell zegt
@kennone: een Volvo D5 motor?
trbn zegt
weg met die kankerverwekkende zooi aub