Het is 20 jaar geleden dat de Volkswagen W12 Nardo een belangrijk record neerzette.
Van een productieauto is het nooit gekomen, maar imposant was de Volkswagen W12 wel. De presentatie van het concept was in 1997 op de Tokyo International Motor Show. In de jaren daarna werd de bizarre auto gebruikt om records mee te rijden. Je kunt het zien als de verre voorvader van de Bugatti Veyron. Een auto waar de Volkswagen Groep later eveneens veel records heeft mee weten neer te zetten.
20 jaar geleden
Volkswagen blikt nu terug op de W12 Nardo omdat het 20 jaar geleden is dat zo’n imposant record werd gehaald. Het was 23 februari 2002. Het Nardo circuit in Italië. Ruim een halfjaar eerder was Volkswagen er al met de auto geweest voor tests en om records neer te zetten. Maar op die 23ste van februari wist de Volkswagen W12 tijdens een 24-uurs test in totaal 7.739 kilometer te rijden met een gemiddelde snelheid van 322,8 km/u. Een enorm verschil met het Volkswagen van nu. Toen nog bezig om records te halen met benzine slurpende twaalfcilinders en nu draait alles om elektrificatie en zo groen mogelijk zijn.
In totaal heeft de Volkswagen W12 Concept 12 records op naam weten te zetten, waarvan er 8 alleen al in de 24 uur op Nardo op die 23ste van februari werden gehaald. En afgezien van de gedateerde verlichting is het model eigenlijk best goed gerijpt. Het is en blijft een imposant apparaat. Alles te weten komen over deze auto doe je in onze Volkswagen W12 Nardo special.
Loek zegt
Wanneer men vraagt naar de ‘poster car’ van mijn kindertijd: deze! Ik was niet zo van de posters, maar ik had een speelgoedautootje van de W12 Nardo (in het oranje!) en het was altijd mijn weapon of choice in Gran Turismo 4. Heb hem één keer in het echt mogen aanschouwen in Volkswagen’s Autostadt. Uiteraard niks voor VW dit, maar wat was het toch bloedgaaf geweest.
ronnys zegt
Dat het een verre voorvader is valt wel mee!
Deze is uit 2002 en de productie van de Bugatti is in 2005. De eerste prototype van de Veyron werd al in 1998 getoond.
Je kan dus beter zeggen dat dit een test mule was van de Bugatti, een soort vinger oefening. Ik zie toch aardig wat overeenkomsten.
ghini zegt
@ronnys: zo zie ik het idd ook, misschien was het voor VW een soort test case voor ze flink geld gingen investeren in de Veyron.
Loek zegt
@ghini: het project omwille van de Veyron kwam net nadat dhr. Piëch zowat het hele huidige VAG-concern bij elkaar kocht en er één ultiem project moest komen. Er zijn verscheidende projecten geweest: meerdere van Bugatti, deze VW W12, maar ook bijvoorbeeld de Audi Rosemeyer of Bentley Hunaudières. De Veyron had dus een Bentley kunnen zijn. Of een Audi.
rolov zegt
Ik ben met de gele op de foto gegaan in Genève . Wat een ding was dat
kennone zegt
@rolov: ik met die schaars geklede promotie vrouwkes die er bij stonden. Wat een dingen waren dat.
ghini zegt
Die koplampen doen me denken aan de Spyker la Turbie.
petroldrinker zegt
De enige begeerlijke auto die VW ooit gebouwd heeft, in welke vorm dan ook, enige die ik ooit zou willen hebben van alles wat vw ooit gebouwd heeft
boomhauwer zegt
Mooie tijden. Geen geneuzel over efficiëntie.. Gewoon een beest van een motor en zo hard mogelijk.