Kilometers maken, we zijn er goed in.
Dat het aantal auto’s, het verkeer en dus de files toenemen is algemeen bekend. Nu komen de onderzoeksfetisjisten van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met cijfers die dat bekrachtigen. Het CBS laat namelijk weten dat we met z’n allen 147,6 miljard kilometer hebben gereden in 2017. Het gaat hier om kilometers van personenauto’s, bestelauto’s, vrachtwagens en bussen.
Het meerendeel van de kilometers worden gereden door personenauto’s. In vergelijking met vroeger is het verkeer drastisch toegenomen. Volgens het CBS tonen de cijfers over 2017 een stijging van 11,7 procent in vergelijking met 15 jaar geleden. Zoals gezegd liggen de cijfers aardig in verhouding met het aantal geregistreerde personenauto’s. In 2017 was er sprake van 9,1 miljoen personenauto’s. Dat is 20,1 procent meer in vergelijking met 15 jaar geleden.
Hoewel er steeds meer auto’s geregistreerd worden, is er ook sprake van minder gereden kilometers met die auto’s. Gezinnen die bijvoorbeeld een tweede auto aanschaffen, waar jaarlijks slechts enkele duizenden kilometers mee wordt gereden. Het gemiddeld jaarkilometrage per auto nam af van 13.700 in 2002 naar 13.000 in 2017.
Het CBS laat verder weten dat er steeds meer met oude bestelbusjes wordt doorgereden. In 2002 werden 15 procent van de bestelwagenkilometers afgelegd met een busje van negen jaar of ouder. In 2017 was dat bijna 34 procent. Een logisch gevolg van de ontwikkelingen binnen de autoindustrie. Voertuigen uit 2008 zijn technisch een stuk betrouwbaarder in vergelijking met auto’s uit 1992 in die tijd.
De uitdaging voor Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) is om met maatregelen te komen om het toenemende verkeer in goede banen te leiden. Al denkt de overheid zich al in. De komende vijf jaar is niet veel soeps.
Foto: Jaguar I-PACE op de A10 via @hhitalia op Autojunk
mashell zegt
“In 2002 werden 15 procent van de bestelwagenkilometers afgelegd met een busje van negen jaar of ouder. In 2017 was dat bijna 34 procent.”
Heerlijk toch al die oude stinkende busjes van die bezorgers die de pakketjes bij je thuis bezorgen.
Arnoud zegt
Toch bijzonder met al die files…
En nu zonder zure azijn: de economie trekt gewoon weer aan en de bevolking groeit nog steeds. Dus logisch.
mashell zegt
@original_arnoud: “economie trekt weer aan”? Dat is nogal een understatement. We zitten nu in een hoog economie die bijna tegen oververhitting aanloopt. Economie trekt weer aan was in 2010 van toepassing.
berlinetta zegt
@mashell: De economie staat inderdaad weer op het punt om weer wat af te zwakken.
RobUSA zegt
@berlinetta: Klopt net voordat de gemiddelde NLder ervan zou kunnen profiteren :(
awesome zegt
Het zo vreemd. Kijk maar eens naar reorganiserende bedrijven die de medewerkers de auto in jagen.
lacker zegt
Dat er meer wordt gereden heeft met name te maken met de prijzen van de huizen. We willen allemaal wel dichterbij een werkgever wonen, maar als de huizen zo duur zijn dat je het niet meer kan betalen, ga je wel een stukje verderop wonen en reis je met de auto. En, als je met z’n tweeën verderop woont, heb je 2 auto’s nodig. Het is allemaal geen hogere wiskunde.
Ik verwacht, dat ook er nog nooit zoveel mensen hebben gereisd met het openbaar vervoer.
wildewesten zegt
@lacker: heb je een bron voor de relatie tussen huizenmarkt en gereden kilometers?
potver7 zegt
@lacker: Het zal wel een rekensommetje zijn, maar voor mij was dat een reden om juist niet verder weg te gaan wonen. I.p.v. hogere hypotheeklasten heb je dan extra autokosten, en je vrije tijd spendeer je in de file in plaats van met je vrienden…
mashell zegt
@lacker: ik denk dat de huizenprijzen er maar weinig mee te maken hebben. We gaan meer rijden omdat het economisch goed gaat, we zijn bereid meer geld uit te geven, gaan vaker naar het pretpark etc, bestellen meer spullen online.
Natuurlijk is er een kans dat mensen door de goede economie besluiten een mooier huis te kopen verder van hun werkgever. Liever in het dorp dan in de stad. Maar er is ook een omgekeerd effect, dat sommige dorpen en steden leeg lopen, daarom ik denk ik dat het huizenprijsargument niet valide is.
olivier420 zegt
@lacker: Is natuurlijk puur situatie gedreven. Voor mensen die bijv in Amsterdam werken gaat die vlieger op, maar iemand die op een kantoor werkt op een bedrijventerrein in Zoetermeer of voor een aannemer in het oosten van het land is dat natuurlijk net even de andere kant op.
baklava zegt
@lacker: denk dat dit er zeker mee te maken heeft. Starters worden verplicht om buiten de stad te gaan wonen. En aangezien het openbaar vervoer niet betrouwbaar is, ben je wel aangewezen op de auto.
berlinetta zegt
@baklava: Dat het openbaar vervoer niet betrouwbaar is, is een beetje onzin. Ik reis al 2 jaar met het openbaar vervoer naar het werk en het is pas een paar keer voorgekomen dat ik er erg lang over deed. Dat risico heb je met de auto net zo goed. Het openbaar vervoer is alleen niet gunstig als je werk niet goed bereikbaar is.
dutchneon zegt
@lacker: Helemaal gelijk hoor, ik zit al tien jaar in de it, mega veel werk te doen en ging in de crisis ook gewoon door. echter al die jonkies namen genoegen met blijven hangen in een studentenkamer of een klein appartementje voor de hoofdprijs…. net voor of na hun eerste kind komen ze er snel achter dat het wel fijn is om wat meer ruimte te hebben. Dan moet je al gauw een stukje meer gaan rijden inderdaad!
rhellema zegt
Moet je eens nagaan hoeveel kilometer we hadden gereden als we niet al die files nog eens hadden.
jack_abarth zegt
@rhellema:
Dan was mijn afstand exact net zo ver maar deed ik er gewoon wat minder lang over…..
lacker zegt
@wildewesten: Het is een koppeling van wonen, werken en hoe ga je naar je werk toe. En het Centraal Bureau voor de Statistiek geeft veel van deze cijfers.
1. CBS: In de afgelopen jaren is er nog nooit zo veel verhuisd als nu. In 2017 zijn er 1.877 109 mensen verhuisd binnen Nederland. Dat is 10% van onze bevolking! Link CBS: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/37943ned/table?dl=C65B
2. Veel jonge gezinnen verlaten de grote stad
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/45/veel-jonge-gezinnen-verlaten-de-grote-stad
3. Algemeen bekend is dat de prijzen van woningen sterk stijgen. CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/25/prijzen-koopwoningen-op-hoogste-niveau-ooit
4. Meeste werkgevers zijn gevestigd in of rond de grote steden in de Randstad (KvK), bijvoorbeeld dit artikel https://www.kvk.nl/over-de-kvk/media-en-pers/nieuws-en-persberichten/grootste-toename-aantal-ondernemingen-in-noord–en-zuid-holland/
5. Nederlanders wonen gemiddeld 22.6 km van hun werk
https://www.nu.nl/carriere/4876916/files-en-afstand-wennen-vanzelf-als-ver-van-werk-woont.html
6. Auto is het populairste vervoersmiddel naar woon werk, ook voor korte stukjes
https://www.ad.nl/ad-werkt/auto-populairste-vervoermiddel-naar-werk-ook-voor-korte-stukjes~ad580edc/
lacker zegt
@lacker: Dan zou je na moeten gaan, waarom de huizenprijzen stijgen. Dat heeft met vraag en aanbod te maken. Er is weinig aanbod.
Dus, wat is de reden, dat er weinig aanbod is? Dat komt door 2 redenen: Het aantal inwoners groeit en we worden steeds ouder. Ouderen blijven steeds langer in hun eigen huis wonen (die gaan niet meer naar een bejaardentehuis), dus die woningen komen niet vrij. Daar heb je de oorzaak.
elemento zegt
Goeie inkomsten bron
appeltaartislekker zegt
Voertuigen uit 2012 betrouwbaarder dan auto’s uit 1992? Geloof er niks van met al die elektronica.
mashell zegt
@appeltaartislekker: is wel zo. Electronica gaat als het goed onderhouden wordt (lees er geen vloeistoffen) bij komen juist heel erg lang mee.