Automobilisten lijken lak te hebben aan rode kruizen op snelwegen, want ze worden massaal genegeerd met vele boetes tot gevolg.
Wanneer er boven de weg een rood kruis is te zien, dan betekent simpelweg dat er iets aan de hand is. Dat kan een beschadiging in het wegdek zijn, maar ook een automobilist die verderop met pech staat bijvoorbeeld. Zie het als een gele vlag, maar dan zonder safetycar.
Boetes negeren rode kruizen
Het negeren van een rood kruis ziet men als een ernstige overtreding. Sinds een aantal jaar valt het negeren van een rood kruis dan ook onder het strafrecht. Dat betekent dat het OM het boetebedrag mag bepalen en dit loopt vaak in de honderden euro’s. De eventuele consequenties lijkt niet af te schrikken, want nog altijd hebben automobilisten lak aan rode kruizen.
Het negeren van rode kruizen is een groot probleem. Eind 2019 begon Rijkswaterstaat een campagne met de naam nietvoorniX. De campagne moest automobilisten wakker schudden van de gevaren van het negeren van een rood kruis op de weg. Het heeft maar weinig geholpen. In 2020 zijn het aantal uitgeschreven processen-verbaal voor het negeren van rode kruisen met maar liefst 55 procent toegenomen.
Sinds de weginspecteurs van Rijkswaterstaat ook een Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) kunnen zijn hebben ze de bevoegdheid om een boete uit te schrijven. Inmiddels telt Rijkswaterstaat bijna 100 weginspecteurs met BOA-bevoegdheden. Naast het schrijven van een boete voor het negeren van een rood kruis mogen ze ook een proces verbaal opmaken voor het rijden op de vluchtstrook, stilstaan op de vluchtstrook en vrachtwagens met een te hoge lading.
Vorig jaar hebben de BOA’s in totaal 5.600 boetes uitgeschreven. Van al die boetes waren er 4.920 (87%) voor het negeren van rode kruizen.
Robert zegt
Het boetebedrag voor het negeren van een rood kruis bedraagt ‘standaard’ 250 euro. Ter referentie, het boetebedrag voor onnodig herrie maken (claxonneren) in het verkeer bedraagt 390 euro.
Conclusie: de wetgevende macht zou de prioriteiten en de risico-analyse wel eens mogen heroverwegen.
mashell zegt
En wat is daar onlogisch aan? Bij het onder een rood kruis doorrijden gebeurt er meestal niks, bij onnodig claxonneren “tuut, dag tante annie, tuut, tuut” of de bekende mediterrane bruiloften wordt er altijd wel iemand gehinderd in zijn levensgenot.
VeniVidiVici zegt
@RRRobert: Inderdaad, zo ook met onnodig links rijden en rechts inhalen. Terwijl het ene juist het gevolg is van het andere.
donvincenzo zegt
De motivatie zit in de gevaarzetting. Onnodig links rijden is bloedirritant, maar op zich niet echt gevaarlijk. Gevaarlijk wordt het vooral wanneer mensen rechts gaan inhalen. Zodoende is die boete een stuk hoger.
donvincenzo zegt
Je haalt twee dingen door elkaar. Er is een boete voor onnodig geluid maken (400 euro) en een boete voor het onterecht geven van signalen (100 euro). Onnodig toeteren valt onder dat tweede. Het eerste gaat bijvoorbeeld over ‘revven’ voor het stoplicht.
Zie ook boetebase.com
karhengst zegt
Negeren is iets wat je actief doet. Iets zegt mij echter dat het hier dus niet om negeren gaat, maar om figuren die het kruis werkelijk heel niet gezien hebben omdat men “te druk” was met activiteiten op een of ander klein apparaat. Tijd voor een differentiatie in het onderzoek om de werkelijke oorzaak op te sporen, zeker wanneer blijkt dat meer communicatie niet heeft geholpen.
Pascal zegt
Ik heb de laatste dagen wel wat meer begrip voor de activiteiten van de pliesie nu ik zie hoe ze keihard optreden tegen dat reltuig in de steden en nu ook de aso’s bekeuren die rode kruizen negeren (al zijn BOA’s zelf natuurlijk geen politie). Verhoog die boete maar gewoon naar 1000 euro, dan houden mensen er vanzelf wel mee op.
Dutchdriftking zegt
Negeren van een rood kruis is dan ook een behoorlijke hufter actie.
berlinetta zegt
Paar spijkermatten neerleggen na een rood kruis. Moet je eens zien hoe snel men het afleert.
petroldrinker zegt
Tja, als ze de kruisen nou gewoon gebruiken als het echt nodig is… maar nee vd week vanuit deventer richting amsterdam, dik 10+km rode kruizen op linkerbaan, ondanks dat er niks gedaan werd… en dan 2 banen open vd 3, waar op beiden vrachtwagens rijden met 1kmh verschil…. met dikke file er achteraan… logisch in mijn optiek dan dat er mensen over de vrije baan gaan ondanks het kruis….
Of als ze al 5km voor de wegwerkzaamheden gaan afzetten… het is gewoon automobilistje pesten wat ze doen
acakoning zegt
Precies dit. Als er een nieuwe trend zichtbaar is, misschien beter om eerst de oorzaak te bekijken ipv gelijk te gillen dat er alleen nog maar idioten op de weg zitten. Die kruizen worden veel vaker aan gezet op plekken waar het niet echt nodig “lijkt” / “is”.
Robert zegt
@petroldrinker: als jij op dat moment langs rijdt en ‘niks’ ziet, is dat niet meer dan een momentopname. Met 100 km/u passeren is jezelf verplaatsen met dik 30 meter per seconde. De kans dat je dus wat mist lijkt me stukken groter dan dat je alles meekrijgt van je omgeving.
Geloof me, als ze rijstroken ‘op rood zetten’ is dat echt wel met een reden. Dus het ‘logisch vinden’ dat mensen die kruizen negeren is nou precies waarom ze van mij nog veel harder moeten optreden tegen overtreders.
petroldrinker zegt
Juist, want jij kan oordelen wat ik wel en niet allemaal zie tijdens het rijden….
Geloof mij, ze zetten heel vaak op rood zonder reden. Dan denken ze dat als het spits is gooien we het open en stroomt het, maja als je daardoor doordeweeks files krijg omdat je niet langs die vrachtwagens kan komen is dat in mijn optiek gewoon automobilistje pesten. Vaak is het rode kruis gewoon echt NIET nodig.
werf76 zegt
Ga lekker huilen zielepoot. Rood kruis is heel simpel, daar gewoon niet rijden.
Er is geen enkel excuus te bedenken, buiten een noodsituatie, dat je daar zou moeten rijden.
En ja, ik vind er tijd tot tijd ook iets van, ik ga er alleen gewoon niet rijden.
petroldrinker zegt
jij gaat er dus al vanuit dat ik er overheen rijdt… lekkere kortzichtige zielepoot ben je dan zeg…
mwti zegt
@RRRobert: vertrouw nooit blindelings op de instanties maar blijf altijd nadenken. Dus het woord heus is eerder naïef dan verstandig.
Ot92 zegt
@petroldrinker Waarom ze tussen Deventer en Apeldoorn de meest linkerbaan na Twello/Wilp weer hebben afgesloten buiten de spits is mij ook een raadsel. Die was tot een paar weken terug nog gewoon open. Tegenwoordig heb je op dat traject de 3 rijbanen toch echt nodig, het is gewoon te druk daar, ook buiten de spits.
svdv zegt
Het is natuurlijk heel erg hufterig om een rood kruis te negeren en daarmee wegwerkers en medewerkers van rijkswaterstaat in gevaar te brengen, maar ik moet ook zeggen dat ik maar al te vaak gefrustreerd raak van een linkerrijstrook die voor geen enkele reden gesloten is terwijl het druk is op de weg. Dan zit ik voor een half uur vast achter een linksplakker terwijl de linkerbaan helemaal vrij is. Soms snap ik de verleiding wel.
california zegt
Ik moet zeggen dat ik het afgelopen jaar ook veel meer mensen het rode kruis heb zien negeren. Vind het ergens ook niet heel onbegrijpelijk. Er liggen 3 rijbanen vrachtwagens halen elkaar continu in. En de meest linkerbaan wordt gewoon afgesloten, beetje belachelijk is het wel.
3246cm252kw zegt
Ik deed het laatst onbedoeld😪 stomme file stroken… SORRY!
Ot92 zegt
@3246cm252kw Foei!
fordnut zegt
Gewoon elk rood kruis van een camera voorzien, is het, of zo over, of de kas wordt lekker gespekt. Ongeacht waarom de rijbaan is afgekruist je rijdt niet op een afgekruiste rijbaan.
PunicaOase zegt
250 euro stelt toch ook niks voor.. en de pakkans is klein.. Gewoon 5000 euro van maken.. laten mensen het wel uit hun hoofd.. Zelfde geldt voor bellen in de auto.. die 350 euro schrikt de meesten niet af dat mag duidelijk zijn.. Ik zie tijdens elke rit mensen met hun telefoon spelen en of slingeren, etc. echt niet normaal..
petroldrinker zegt
Zet dan een roodlicht gelijk op 10,000 euro… dat is pas echt gevaarlijk…..
Ot92 zegt
@punicaoase Ondertussen hebben ze op sommige trajecten slimme camera’s staan. Op de A27 of A28 geloof ik. Als je daar een gesloten strook pakt, dan krijg je automatisch een boete opgestuurd.
soundgarden zegt
Meer boetes sinds ze de inspecteurs de bevoegdheid hebben gegeven boetes uitgedeeld te schrijven.. Goh. Wat vreemd? Echt geen id wat daar het verband zou kunnen zijn.. mij echt een raadsel. Ja echt hoor! Wat een misterie
KEV9 zegt
Mijn vriendin mag ook de weg niet op met een rood kruis.. levensgevaarlijk
cossiekiller zegt
Negeren… Dat dat woord nog gebruikt mag worden is een schande.
Moet het niet zwarteren of kleurlingeren zijn?
mashell zegt
Ik vind dat het rode kruis boven de rijstroken uitsluitend en alleen bij echt gevaar moet worden worden ingezet en niet voor iets onzinnigs als openingstijden van spits- en plusstroken. Bij echt gevaar kun is het “keihard aanpakken” gepast maar buiten de openingstijden is het meer uitlokking en een daaraan gekoppelde melkkoe.
alcantara zegt
Ik maak er een sport van om zo lang mogelijk over de rode kruizen rijbaan door te rijden.
Scheelt me een hoop fileleed.