Aangezien het bijna 2023 is, zullen we de veranderingen voor de automobilist voor komend jaar nog eens op een rijtje zetten.
Het jaar 2022 zit er bijna op. Voor sommigen misschien wel fijn, omdat 2022 nou niet perse het beste jaar ooit was, maar voor anderen weer vervelend. Al was het alleen maar vanwege de veranderingen die eraan zitten te komen voor de automobilist.
Dat er een nieuwe test in de APK voor dieselrijders komt, wisten we al. Maar er is meer dat in 2023 gaat veranderen voor de automobilist. Daarom zetten we dat als geheugensteuntje nog even voor je op een rijtje.
Veranderingen voor de automobilist
Laten we eerst maar even met het goede nieuws beginnen, de veranderingen die geld gan kosten komen zo aan bod. De onbelaste kilometervergoeding gaat per 1-1-2023 omhoog. Moeten we het nu nog met een lullige 19 cent per kilometer doen, dat wordt 21 cent per kilometer. Is niet veel, maar alle beetjes helpen.
Ondernemers die zakelijke kilometers rijden met hun privéauto, mogen vanaf 2023 ook 21 eurocent per kilometer rekenen en die kosten aftrekken van de winst. Dat je niet denkt dat jij als hardwerkende ondernemer vergeten wordt.
Hoe zit het met de bijtelling in 2023?
Je weet het waarschijnlijk wel, voor alle auto’s met een CO2-uitstoot van 1 g/km of meer geldt een bijtelling van 22%. Voor volledig elektrische auto’s geldt een bijtellingskorting. En zoals je wellicht had verwacht, die korting gaat naar beneden.
In 2023 geldt een bijtelling van 16% over een maximum van € 30.000. Bij duurdere elektrische auto’s geldt over het resterende bedrag boven de € 30.000 een bijtelling van 22%. Nu ligt dat maximum nog op € 35.000. Da’s dus een verschil van 5000 piek waar je vanaf volgende week ook over betaalt.
Maar wacht, er is meer!
We hebben natuurlijk nog meer belastingen en een daarvan is de Motor Rijtuigen Belasting, kortweg MRB. Die gaat omhoog. Zoals je misschien wel weet, betaal je de MRB aan zowel het Rijk als aan de provincie. Het gedeelte dat je betaalt aan het Rijk gaat met 4,75% omhoog. De rest hangt af van de provincie waarin je woont.
Maar wacht. Er is meer! Voor iedere nieuw verkochte personenauto met een verbrandingsmotor moet in 2023 een vast tarief van € 400 worden betaald. Voor dieselauto’s met een CO2 uitstoot vanaf 73 g/km komt er nog een extra ‘dieseltoeslag’ van € 94,30 per gram CO2 bij. Nu ligt die dieseltoeslag nog op € 86,67 per gram CO2 voor dieselauto’s met een CO2 uitstoot vanaf 75 g/km.
De accijnskorting van 17 cent per liter brandstof blijft overigens nog ietsje langer bestaan. Die zou per komende zondag worden afgeschaft, maar blijft nu -minimaal- gelden tot 1 juli 2023. En daarna kijkt de overheid of de regeling opnieuw wordt verlengd.
Kortom, wat staat ons te wachten?
Tja. Het gaat gewoon allemaal meer geld kosten. Tenzij je een auto mag lenen waarvoor iemand anders de vaste kosten betaalt en jij hem alleen gebruikt om van en naar je werk te gaan. Dan ga je er 2 cent per kilometer op vooruit. Dan wel… Verder wordt het vooral allemaal wat duurder. Maar dat is geen verrassing, toch?
Maar in elk geval weet je wel weer waar je aan toe bent in 2023. Doe er je voordeel mee.
agdesigns zegt
Zo te lezen optijd de Diesel de deur uit gedaan vorige week
cloverleaf zegt
Het gaat om NIEUW verkochte dieselauto’s
agdesigns zegt
MRB is toch echt op nieuw en oud voor zover ik weet
550maranello zegt
Maar wacht er is meer! Wat dacht u van een nieuwe CO2-tabel voor het berekenen van de BPM. Stijgingen van 30% of meer zijn geen uitzondering en vormen een mooie aanvulling op de inkomsten van de schatkist. Dan moet je maar een elektrische auto kopen hoor ik u zeggen, maar dat kan niet aangezien er daar niet genoeg van zijn. En wacht… wat dacht u van de aangepaste afschrijvingstabel bij invoer en korting op aftrek taxatievoertuigen bij invoer van gebruikte wagens, uiteraard ten gunste van de staatskas. En wacht… een auto met maximaal 3000 kilometer op de teller geldt vanaf 1 januari als nieuw en ongebruikt en betaalt dus 100% BPM. Want een schimmig bureautje heeft een onderzoek gedaan en geconstateerd dat afgelopen 2 jaar deze zeer jong gebruikte wagens die tot 3000 kilometer gelopen hadden nauwlijks minder waard waren dan nieuwe auto’s. Mooi zei de minister en bepaalde hals overkop dat dit de nieuwe standaard is vanaf 1 januari aanstaande. Afgelopen 2 jaar… u weet wel toen de fabrieken dicht waren en er een groot tekort aan auto’s was waardoor zich het uitzonderlijke fenomeen voordeed dat gebruikte wagens meer opleverden dan (niet te leveren) nieuwe auto’s. Oh ja, niet te vergeten: Dit heeft uiteraard een gunstig effect op de staatskas. Je zult geen handelaren of kopers van tweedehands auto’s vastgeketend op de A12 zien zitten (slecht voorbeeld), dus gemakkelijk scoren voor een overheid die steeds meer geld nodig heeft om excuses te maken of families te herenigen… Ik dwaal af, laat maar!
none1234 zegt
Tja dat allemaal heb je te danken aan die stakkers die het nodig vinden om te sjoemelen, en niet in staat zijn op een normale manier geld te verdienen.
Dus niet zeuren op de overheid, maar zeuren op je irritante buurman en de rest van de bevolking met een Jan Modaal mentaliteit.
HelldogBE zegt
Geinig! Gaan dealers nu hun nearly new auto’s uitlenen om ze boven de 3000km te krijgen?
e38ossie zegt
En uiteraard de duurder geworden APK voor diesels dankzij de per 1 januari verplichte roetdeeltjestellertest.
martijnev zegt
En de BTW op elektriciteit, dus ook voor het opladen, gaat weer terug naar 21%