Enorm veel Nederlanders trotseren de zomer gewoon op winterbanden.
Laten we eerlijk zijn: winterbanden zijn natuurlijk een beetje onzin in Nederland. In een typisch Nederlands jaar, is er misschien anderhalve dag dat je profijt hebt van winters schoeisel onder je heilige koe. Op al die andere dagen dat de ‘R’ in de maand zit en je het winterrubber eronder hebt zitten, heb je alleen maar een lángere remweg dan je normaal zou hebben met zomerbanden of met all seasons.
Epische skills
Het probleem van winterbanden is daarmee een beetje hetzelfde als het probleem met allerlei andere ‘vooruitstrevende’ technieken. Op het oog is het allemaal heel groen en verantwoord. In realiteit is dat twijfelachtig of zelfs gewoon onwaar. Het beste kan je, zoals te doen gebruikelijk, dus nuchter doen wat ondergetekende doet. Koop gewoon goede zomerbanden van een acceptabel merk en vang die ene keer dat je RWD-kanon een stapje opzij zet dit gewoon op met epische skills.
Langere remweg in de zomer (en de lente…en de herfst…en de helft van de winter)
Enfin, met die hete discussie uit de weg geruimd, kunnen we eens kijken naar hoeveel Nederlanders toch op winterbanden rijden in de zomer. Volgens brancheorganisatie BOVAG rijdt namelijk een schrikbarend groot percentage van de Nederlandse automobilisten het hele jaar door op winterbanden. Niet echt optimaal, daar deze banden bij temperaturen boven de zeven graden Celsius (vuistregel) dus voor die langere remweg zorgen.
Winterbanden ook slecht voor milieu
Doorkachelen op winterbanden heeft daarnaast ook nog andere nadelen. Wintersloffen zijn zachter dan all seasons en zomerbanden. De rolweerstand is daardoor ook hoger, waardoor de banden sneller slijten. Dat levert dan weer meer fijnstof op en resulteert daarnaast in een hoger brandstofverbruik. Je rijdt dus niet alleen overstekende kinderen aan, maar verpest ook nog eens het milieu. Schande.
Overheid
De overheid is hier zich inmiddels ook van bewust, maar doorrijden met winterbanden in de zomer mag nog wel gewoon. Ongekende vrijheid eigenlijk in ons anderzijds zo met regels dichtgetimmerde landje. Wel is er een ongetwijfeld dure overheidscampagne geweest met als insteek ‘Kies de Beste Band!!1!’.
Deze campagne heeft ertoe bijgedragen dat het percentage van mensen die doorrijden op winterrubber aanzienlijk is gedaal…Oh nee wacht…ik zit even verkeerd…Oké…Het percentage is na de campagne gestegen van 5,3 procent in 2019 en 2020 naar 5,4 procent in 2021. In absolute getallen zijn dat toch bijna een half miljoen auto’s. Ben jij een van deze totaalmalloten? Laat het weten, in de comments!
Image-Credit: Aston Martin DB11 op winterbanden in juli via autojunk
seatleon zegt
Volgens mij klopt de eerste alinea niet. Tyre Review heeft een tijdje terug een test gedaan waaruit volgt dat de winterband bij temperaturen onder de 7 graden bij nat weer gewoon beter presteert dan een zomerband. De echte sneeuwband valt dan wel door het ijs, maar die wordt in Nederland niet gemonteerd. Een Continental 850 TS is dan gewoon een betere keuze in de herfst/winter. Zeker bij temperaturen rond het vriespunt. Bij hogere temperaturen is een winterband echter kansloos en ik vind het dan ook schokkend dat sommige mensen blijkbaar zo weinig geven om hun eigen veiligheid en dat van anderen.
vpowert zegt
De winterband scoorde op nat onder de 7 graden inderdaad beter dan de zomerband, maar ook net iets minder goed dan de all-season band!
Ik zou in de winter lekker op all-seasons rijden. Die zijn altijd beter op droog, minstens net zo goed op nat en die ene dag dat het sneeuwt en ik dan écht de weg op moet zijn ze heel behoorlijk (maar inderdaad niet zo goed als winterbanden) en veel beter dan zomerbanden.
Winterbanden zijn gewoon onzin in dit deel van Europa en iedereen die op winterbanden rijdt is een beetje een oelewapper.
Bron: https://www.tyrereviews.com/Article/Summer-All-Season-and-Winter-Tyres-Tested-at-0c-15c.htm
seatleon zegt
Klopt helemaal. Een all-season is nog beter, zeker ook als het een keer droog is en boven de 7 graden. Mijn punt was dat de winterband ook in herfstachtige omstandigheden beter presteert dan een zomerband als het onder de 7 graden is.
wachma zegt
@vpowert: ik vrees dat jij de grootste oelewapper bent met dergelijke commentaar. Als ik onder mijn wagen geen winterbanden plaats in de winter geraak ik met moeite buiten. Je mag gerust eens naast de baan staan, ik hoop dan dat ik je op zomerbanden niet mee heb… banden zijn nu éénmaal één van de meest belangrijke onderdelen om de veiligheid te waarborgen. Niet iedereen heeft evenveel verstand gekregen.
vpowert zegt
Banden zijn absoluut het belangrijkste om je op de weg te houden, dat ben ik helemaal met je eens. Als jij in een gebied woont waar het regelmatig flink sneeuwt dan zou ik ook winterbanden kiezen. In Nederland hebben we in de winter echter vaker regen of droog weer dan sneeuw en dat betekent dat de all-seasons band het vaakst het beste is. Zie de testresultaten van TyreReviews waar ik naar gelinked heb.
okdoei zegt
@wachma: wel appels met peren vergelijken want als je in de winter in Nederland met moeite buiten geraakt is er iets anders aan de hand en raadt ik vitamine D pillen aan, tegen de winterdepressie.
okdoei zegt
@okdoei: appels met appels*
tortuga zegt
@seatleon: dit is puur een puntje luiheid, waarbij ik zelfs vermoed dat het dik meer is dan 100k, in België zijn er ook heeeel veel die zo rondrijden…
jaspermann zegt
Kan Autoblog eindelijk eens die automatisch afspelen van video’s in de iOS app uitzetten? Wat ontzettend irritant is dat
jaapiyo zegt
Je kan het beste even mailen naar [email protected] of @redactie taggen in je reactie. Dan komt het bij ‘iedereen’ terecht.
M240i zegt
Wie gebruikt dan ook de app, waardeloos is die.
hassani zegt
@jaspermann: eens! Word er al een paar weken dol van
sportabgasanlage zegt
Waarom gebruik je de app als de mobiele website 10x beter werkt? Gewoon een snelkoppeling naar je homescreen en klaar. Een App voor een beetje tekst en foto’s is echt overkill.
omarrs6 zegt
Gek genoeg let ik er de laatste tijd vaker op. Als ik op een parkeerplaats loop en de hoeveelheid auto’s met winterbanden zie tijdens de zomer, schrik ik er ook van. Alleen heb ik een vermoeden dat dit meestal lease autos zijn?
VeniVidiVici zegt
@omarrs6: Nee, dat komt door de aard van het meeste Nederlanderse beestje “Nonchalance en gemakzucht”
toniominestrone zegt
@omarrs6: juist niet, lease auto’s wisselen consequenter de banden om.
gasterplancke zegt
Op de mooie F sport velgen die ik kon overnemen voor mijn IS300h zaten Michelin winterbanden. Die rij ik gewoon op en daarna komen er zomerbanden op. Het rijdt echter voortreffelijk. Het verbruik is ietsje hoger, maar dat kan ook komen omdat ik van 17 naar 18 ben gegaan en de omtrek wat groter is. Dus een beetje een storm in een glas water dit bericht.
Variomatic zegt
@gasterplancke: ja, en? ook voor jouw winterbanden geldt die veel langere remweg, ook al vind je ze ‘voortreffelijk’ rijden..
mrbakerfield83 zegt
@gasterplancke: Zou ik ook zeggen als ik er nu winterbanden onder zou hebben zitten. :)
Arnoud zegt
De echte winst zit aan de voorkant van (bijna) aanrijdingen.
Ten allen tijde goed kijken (door de voorruit, de spiegels en over je schouder), goed anticiperen op gedrag van medeweggebruikers en ontwijkende actie ondernemen wanneer je vermoedt dat er een gevaarlijke situatie gaat ontstaan. Daar kan geen band tegenop.
sportabgasanlage zegt
Die 2 meter remweg kan net ’t verschil maken tussen alleen een verhoogde hartslag en een fikse aanrijding. Je wordt op de weg omringd door mensen die niet opletten of slecht afstand kunnen inschatten,dan heb je echt niks aan zelf afstand houden en anticiperen hoor.
Sempiternal zegt
Ik vind het maar niks. Rij er max 1-2 maanden per jaar mee omdat de leasemij er om zeurt.
cheatah zegt
Schandalig
moveyourmind zegt
Nou je het erover hebt…
Ik heb de sneeuwkettingen er geloof ik nog onder liggen.
wes12 zegt
Ignorance is bliss…
Volgens mij zijn dit dezelfde malloten die enkel met dagrijlichtjes aan de voorkant door tunnels rijden en bij mist vertrouwen op de lichtsensor… kansloos
sportabgasanlage zegt
Je hebt zojuist mevrouw sportabgasanlage beschreven. Die denkt daar gewoon niet over na. Gewoon instappen, wegrijden en naar de bestemming toe
Turbo zegt
Die dag verlichting is sowieso achterlijk omdat er dan vaak alleen voor verlichting is.
Er zou per direct een verplichte software update moeten komen om dan altijd ook de achterlichten in te schakelen.
Want inderdaad er zijn genoeg van die debiele figuren die je dan achterop rijd bij dichte mist en alleen voor een ledlampje aan hebben en dan verbaasd reageren “maar het licht brand toch”
stefanvts16v zegt
Dat heb ik nog steeds niet begrepen… Las laatst hier op AB een artikel over dat de minister het niet nodig vond om verplichte dimverlichting in te voeren.
Gemiste kans als je het mij vraagt, want ook vandaag weer een hoop auto’s gezien die (ook in tunnels) met alleen wat kerstverlichting aan de voorzijde rijden…
fulvia1967 zegt
Tot je 1 keer de kortere remweg in de winter nodig hebt … dan weet je weer waarom je winterbanden op je auto laat leggen. Diegenen die er geen heil in zien zijn meestal diegenen die ook in de zomer op goedkope aziatische banden rijden.
frank2b zegt
Wat heeft remweg in de zomer met remweg in de winter te maken?
Waar het hier om gaat is dat er totaalmalloten zijn die nu nog steeds op winterbanden rijden.
faalhaas zegt
Het ene deel rijdt op winterbanden, het andere op WanLi’s, en de volgende met banden op een halfrot onderstel. De meesten geven er geen fuk om.
wimof zegt
Hebben jullie in Nederland al zomer gehad? Wij hier in Belgiê sinds donderdag, mijn garagehouder is met vakantie om men banden er nu, terecht, af te halen.
Steven zegt
@wimof: we hebben nochtans al een erg warm voorjaar gehad, incl hittegolven. Zeggen dat die nu pas begint lijkt me naiëf. Zomer is opgeschoven zou ik zeggen :D
ty5500 zegt
Vanaf 7 graden wordt het te warm voor winterbanden. Daar zijn we toch al geruime tijd over.
BentonZ zegt
Wij rijden het hele jaar door met winterbanden en zijn er juist uitermate tevreden over! De remweg wordt misschien langer boven de 70 graden, maar ik zie zelden in het infotainment de bandentemperatuur boven de 70 graden komen, zeker niet in Nederland.
Ook wat betreft slijtage merk ik persoonlijk weinig verschil tussen een zomer-of winterband (onder dezelfde auto).
Wat ik persoonlijk erg fijn vind aan een winterband is dat je in de regen (wat het in NL nogal eens doet…) veel meer grip en minder aquaplaning hebt dan met een zomerband. Bovenstaande geld uiteraard ook voor modder en zand.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat onder een dagelijkse auto uit naar winterbanden.
pier zegt
Ik moet je toch echt teleurstellen. Een zomerband presteert beter op nat wegdek dan een winterband qua afwatering. Daar zijn al zoveel tests van geweest. Ook slijt een winterband meer door de zachte compound.
sprankel zegt
De enigste reden dat je winterbanden beter zouden presteren in nat is omdat winterbanden voor tractie gemaakt zijn terwijl de meeste in de zomer met eco banden rijden die gemaakt zijn voor zo weinig mogelijk rolweerstand ipv zoveel mogelijk tractie, liefst gecombineerd met te weinig luchtdruk.
Onderliggend maakt het helemaal geen logica, water moet je afvoeren met rechte kanalen (zoals op een zomerband), modder en sneeuw kan je niet afvoeren, daar moet je doorbijten met kartelranden en hokjes in het profiel (maar dat werkt uiteraard weer niet met regen).
Een semi winterband (echte winterbanden worden hier niet verkocht) moet dus altijd minstends gedeeltelijk waterafvoerende eigenschapen in het profiel opgeven om plaats te maken voor modder/sneeuw eigenschappen.
Onder de 7 graden kan een semi winterband winnen in de regen vanwege de correcte zachtheid/hardheid van het rubber maar daarboven is hij kansloos, voorkeur of geen voorkeur.
Robert zegt
Ik ken een taxibedrijf die de busjes voor het groepsvervoer in de regio Arnhem gewoon 12 maanden per jaar op winterbanden laat rondrijden…
mustang750supersnake zegt
lekker alles opblazen dit….gewoon je telefoon laten liggen , hersens gebruiken, fatsoendelijk rijden, uit je doppen kijken en anderen met respect behandelen…..scheelt heel wat meer doden en gewonden dan zomer of winterbanden onder je wagen……
rutgerg zegt
Joh de helft vd mensen weet t nog niet eens. Mijn buurman had eens een ‘nieuwe’ tweedehands gekocht. Ik zei hey je rijdt op winterbanden uhh nee hoor hoezo? Je ziet t verschil toch duidelijk dit zijn lichtmetalen velgen en niet van die lelijke zwarte stalen… tja
slickrick zegt
Komt wellicht nog 1 ding bij kijken, en dat is dat een grote groep mensen inmiddels permanent thuis werkt. Mijn buurman gebruikt zijn lease auto niet meer, voor ritjes naar de supermarkt de privé auto. Geen bijtelling dus ….staat wel op zomerbanden, dat dan weer wel.
Maar ja, iets wat je niet meer gebruikt ga je ook niet veel in investeren…
alfahart zegt
Wat een bullshit. De temperatuur is tot nu toe het hele jaar tussen de 5 en 22 graden geweest! Beide banden voldoen prima. Geldklopperij van de bandenfabrikanten. En wat betreft die fijnstof, laten we maar eerst eens zorgen dat de wereldleiders de echte grote vervuilers stoppen. Zolang China, India, de VS en Australië niets doen om op vergelijkbare hoogte te komen met Europa heeft het helemaal geen zin wat wij met z’n alle besparen.
Hubert zegt
Van de week nieuwe winterbanden onder mijn auto gelegd. Oude banden waren op en kwam zgan setje tegen op marktplaats.
Die paar duizend km die ik met deze auto rijd, kunnen best op winterbanden. Het is een werkpaard, geen raceauto.
Robert zegt
@rutgerg: de wintermaanden die ik in de schuur heb liggen, zitten gewoon op lichtmetalen velgen gemonteerd, hoor. Dikke zesspaaksvelgen, dus eenvoudig schoon te houden.
rutgerg zegt
@RRRobert: heb jij de wintermaanden in je schuur ;-) maar twas natuurlijk de uitspraak van mn buurman he niet van mij. Mijn winterbanden zitten ook om 18” lm.
theghost zegt
Gezien de warme winters in Nederland heb ik op mijn prive auto’s nog nooit winterbanden gehad. Heb nog maar 1 keer mee gemaakt dat ze nuttig hadden gewest. Voor de rest is het in de winter gewoon wat beter opletten en meer rekening houden met de langere remweg. En natuurlijk gewoon goede banden op je auto hebben en niet van die goedkope meuk! Ik vraag me overigens af wat de verzekering doet als blijkt dat je met voor de omstandigheden ongeschikte banden bij een ongeval betrokken raakt.
Goed_Koopman zegt
Moet je eens kijken hoeveel huurauto’s van Avis, Hertz, Europcar, Sixt het gehele jaar door op winterbanden staan. Als je in de winter huurt kun je voor een flinke opslag “gegarandeerd” winterbanden krijgen. Wat de meesten niet weten is dat die er vaak al standaard onderzitten, ook in de hartje zomer. Leuk verdienmodel wel dat nutteloze upselling.
sabrerator zegt
Ik rij momenteel de winterbanden op en dan ga ik weer op de reguliere Pirelli’s over. Die er dan ook onder blijven.
Afgelopen sneeuwperiode heb ik voornamelijk met het boodschappenbarreltje op zomerbanden gereden en dat ging prima.
Waarschijnlijk koop ik voor de winter een goedkoop karretje erbij waar ik dan in de eventuele sneeuw mee ga ploeteren. Leg ik daar winterbandjes onder.
dailydriver zegt
Wissel i.vm gepolijste velge . Als daar zout/pekel opkomt kan ik ze weg gooien. Tast mijn velgen aan. En met afgelopen jaar stonden mensen stil in de sneeuw en ik rijd er makkelijk erdoorheen met winterbanden.
1000bochten zegt
Ik geloof toch dat de term totaalmalloot ietwat misplaatst is voor degenen die deze zomer op winterbanden rondrijden. Zelf ben ik namelijk zo’n totaalmalloot. Ik heb afgelopen winter een auto aangeschaft die op winterbanden stond. Anderhalve maand geleden ging ik me oriënteren voor de zomervakantie; doorrijden op winterbanden of nieuwe zomerbanden aanschaffen voor de rit naar Bretagne. Conclusie was dat ik het beste op de winterbanden kon blijven rijden tot aan de herfst. Er zat immers nog een 3 tot 4 mm profiel op en dat was nog prima voor zomerse omstandigheden, maar onvoldoende voor de winter. Dus oprijden in de zomer die banden en in de herfst nieuwe winterbanden eronder. Pas volgend jaar voorjaar komt er een nieuw setje Michelin zomerbanden onder. Voor mijn auto is 1 zo’n setje ongeveer 800 euro incl vervangen, dus dan denk je wel even na over vervangen. Over de remweg heb ik ook nagedacht; ten opzichte van de wat minder getalenteerde bestuurder en minder goed remmende auto zal ik vast veel minder risico lopen en daarnaast kan ik ook gewoon wat defensiever rijden. Altijd nog beter om op goede winterbanden te rijden dan op goedkope rommel banden rijden.
Variomatic zegt
@1000bochten: die ondergrens van 4mm geldt voor sneeuw, daarmee kun je in het vlakke Nederland prima in de winter doorrijden tot op de 2.5mm
ghost zegt
Michelin’s PS4S zijn ook nergens te krijgen..althans niet in 235/35/19…dus soms heeft men amper keuze, maar in geval van mijn auto wil ik niks anders..