De zwendel bij de ADAC blijkt nog groter dan gedacht.
Een maand geleden werd bekend dat de Gelber Engel-prijs van de ADAC, de Duitse ANWB, een frauduleuze bedoening was. ADAC’s persschef Michael Ramstetter vertienvoudigde het aantal publieksstemmen voor de Golf 7, waardoor deze auto op één kwam te staan. Deze misplaatste arrogantie kostte niet alleen Ramstetter de kop, ook ADAC-voorzitter Peter Meyer kon niet aanblijven en trad af. Autofabrikanten reageerde ook op de prijzenfraude, zowel Volkswagen, BMW als Mercedes haalden de fopprijzen uit hun vitrines en retourneerden ze. Terecht.
Fraude bij aantal stemmen & volgorde
De ADAC heeft nu zelf accountantsbureau Deloitte de verkiezingsuitslagen van eerder jaren laten doorlichten, waarna is gebleken dat er meer niet klopte. Deloitte wist fraude tussen 2009 en 2013 te achterhalen. Over de jaren daarvoor konden de onderzoekers niets zeggen, omdat er onvoldoende gegevens beschikbaar waren. Wat opvalt is dat er voornamelijk met de top 5 is geknoeid, waarbij Volkswagen weer werd gereetveerd. Want terwijl het publiek in 2012 de Volkswagen Up naar een 12e plek stemde, zette de ADAC hem op plek 7. De Audi A6 werd daarentegen van de 2e naar de 4e plek gezet. Ook het aantal uitgebrachte stemmen is kunstmatig opgekrikt, zo blijkt nu. In 2009 brachten 80.221 leden hun stem uit, maar de ADAC riep trots dat ze 220.898 stemmen binnenkregen.
Volgens het door Deloitte uitgebrachte persbericht zouden dit de juiste top 5’s van de afgelopen jaren zijn.
2013
1 Mercedes A-Klasse
2 Volkswagen Golf
3 BMW 3 Serie
4 Audi A3
5 Mercedes SL
2012
1 Audi Q3
2 Audi A6
3 Mercedes SLK
4 BMW 1 Serie
5 BMW 6 Serie
2011
1 BMW 5 Serie
2 Mercedes CLS
3 Mercedes E-Klasse Cabriolet
4 Audi A1
5 BMW X3
2010
1 Audi A5 Cabriolet
2 VW Polo
3 Opel Astra
4 Mercedes E-Klasse
5 Mercedes E-Klasse Coupé
2009
1 VW Golf
2 VW Passat CC
3 VW Scirocco
4 Mercedes-Benz GLK
5 Audi A3 Cabriolet
De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, ried ADAC maandag aan zich op zijn kerntaken te bezinnen. De ADAC heeft nog niet gereageerd vanuit de trauma-heli.
jrk68 zegt
En dan hebben ze het nog niet eens gehad over het gesjoemel met de pechstatistieken, die voor VAAG kunstmatig laag gehouden worden….
rufctr01 zegt
@jrk68: Klopt! VAG staat ook bekent om het feit dat als een produktiefout is, dit stiekem tijdens een beurt rechtgetrokken wordt en de klant wordt niks verteld. En dan denken veel VAG rijders dat ze de beste auto hebben. Maar, het mag gezegd worden, goeie zaak dat de ADAC prijzen zijn teruggestuurd!
audifreak zegt
@jrk68: Is Audi dan geen VAG meer? Audi blijkt namelijk bij het publiek veel populairder dan ADAC wilde doen geloven. De A6 blijkt in 2012 2e te zijn geweest en niet 4e, in 2010 had de A5 auto van het jaar moeten zijn, in plaats van de E-klasse die in eerste instantie volgens de ADAC won. Jammer voor de VAG-complotdenkers..
tupperware zegt
@audifreak:
Pssst, hij heeft het over de pechstatistieken, niet over de auto van het jaar verkiezingen.
De ADAC mag Audi’s in de garantie periode bij pech niet helpen, dit op decreet van Vaag om ze uit de pechstatistieken te houden.
Misschien toch eens wat vaker de Duitse bladen lezen i.p.v. VAGweek.
audifreak zegt
@tupperware: Decreet? Dat zal wel meevallen, kan me niet voorstellen dat ADAC zich zo makkelijk laat beïnvloeden (al is de onterechte keuze voor Mercedes in 2010 wel erg twijfelachtig, de invloed van Daimler is blijkbaar groot).
Maar goed, als het al zo zou zijn dat ADAC pechgevallen niet helpt, dan is het wsl. omdat VAG een eigen pechdienst heeft, die betere service kan leveren. VAG heeft geen enkele reden om statistieken te willen manipuleren. Sterker nog, als Audi wel in de statistieken zou zijn opgenomen zou het wsl. alleen maar goede reclame zijn voor het merk. Maar goed, ik moet toegeven dat ik me niet zo met dat soort zaken bezighoud.. ik heb namelijk nooit pech.
drivingpleasure zegt
@audifreak: sorry maar Audi staat net als VW slecht in de statistieken als het om kwaliteit gaat. Een nieuwe Audi wordt gemiddeld met meer dan 1 productie fout afgeleverd terwijl dit bij de concurrenten onder de 1 ligt. Audi scoort op alle testen als het om degelijkheid en kwaliteit gaat ver onder gemiddeld, net als VW. Reken maar dat VAG dit van eist van ADAC om zo de statistiek o.a. op te krikken gezien dat heel slecht voor je imago is.
audifreak zegt
@drivingpleasure: Ik kan hier wel op ingaan teneinde dit te weerleggen, maar de ervaring leert dat dat op dit blog alleen maar leidt tot lange zinloze discussies. Laat ik het zo zeggen: klasse valt niet te vangen in dit louter dit soort cijfertjes. Audi bouwt uitstekende auto’s die garant staan voor een hele hoop rijkwaliteit en -plezier (dan heb ik het natuurlijk niet over de saaie instapmodelletjes, dat moge duidelijk zijn..).
En wat betreft je opmerking over “kwaliteit”, mijn eigen ervaring op dit punt is toch echt alleen maar positief. De afgelopen 10 jaar heb ik, afgezien van de reguliere onderhoudsbeurtjes 0,0 kosten gehad aan mijn Audi’s. Dus ja, ik kan wel de discussie aangaan, maar daar komen we toch niet uit..
drivingpleasure zegt
@audifreak: Ik hoop inderdaad voor Audi dat de statistieken naar beneden worden gehaald door de A3 en andere mindere modellen en niet door de A6 en A8 bijvoorbeeld. Neemt nog niet weg dat de statistieken niet liegen en jij blijkbaar gewoon 1 van de gelukkigen bent die nergens last van heeft…Toevallig heb ik juist wel weer veel ervaring met Audi’s en VW’s die kapot gaan. Kennis van mij traint de directie van Pon en geloof me daar komen ook heel wat sappige verhalen vandaan..
roppp zegt
@audifreak: pssssssst 2: er is een formele scheiding tussen VW en Audi. Waarschijnlijk zal er ook een soort competitie plaatsvinden binnen VAAG. Al was het maar om de bonussen of R&D-budgetten. Dus ik kan mij voorstellen dat VW soms baat heeft bij hogere scores dan Audi.
drivingpleasure zegt
@audifreak: sorry maar ik zag dacht ik ergens de Q3 op 1 staan, dit zegt genoeg. Er is heel weinig gestemd er is voor betaald om mensen te laten stemmen. Hoe kan in gods naam zo’n lelijk gedrocht, verkeerd in alle opzichten op 1 komen? Of VAG rijders stemmen gewoon heel veel om cognitieve dissonantie tegen te gaan (heel waarschijnlijk) of VAG rijders houden gewoon van stemmen…
mashell zegt
@jrk68: inderdaad. Deze verkiezingen zijn vooral voor de show maar die pechstatistieken van ADAC worden echt serieus genomen. Kunnen we die nog wel vertrouwen?
Vincegail zegt
Misschien een idee om de ‘foute’ top 5’s van die jaren er naast te zetten, zodat we goed kunnen zien wat er gefoefeld is geweest?
roppp zegt
@Vincegail: goed idee. Er stond namelijk dat ze de stemmen op de Golf x10 hadden vermenigvuldigd en toch staat ie nog steeds op de tweede plek in 2013…..
moveyourmind zegt
In 2009 zouden ruim 220.000 stemmen uitgebracht zijn en nu zijn er nog maar 88.000 te achterhalen? En nog steeds drie Volkswagens in de top 5 in dat jaar. En ook in de andere jaren missen de nodige stemmen. Dat lijkt er op alsof iemand bij de ADAC nog heeft proberen te redden wat er te redden valt en nog snel even wat stemmen op andere merken heeft gewist.
volvov70 zegt
Test
parker zegt
@volvov70: nietes
audifreak zegt
Mooi, zo te zien heeft Audi nog een prijs tegoed. Kom maar op Mercedes, lever die ontrecht gewonnen ‘prijs’ voor de E-Klasse uit 2010 maar in geef ‘m aan de enige terechte winnaar!
rufctr01 zegt
@audifreak: hahaha, er zijn met de cijfers gesjoemeld, dus waarschijnlijk ook met de cijfers van Auwdi.
audifreak zegt
@rufctr01: In 2010 riep ADAC de E-klasse uit tot winnaar. Onterecht, naar nu blijkt. Ik baseer me op de cijfers van Deloitte. Die lijstjes (met de echte cijfers) staan gewoon hierboven in het artikel. Moeilijk hè, lezen?
rufctr01 zegt
@audifreak: ik denk dat Audi deze prijs niet eens meer wil hebben.
drivingpleasure zegt
@audifreak: Veel van de cijfers en stemmen zijn niet goed bijgehouden, VAG zal vast ook mensen betaald hebben om te stemmen(gebeurt wel vaker). Het feit dat merken (VW en Audi) die vrij onbetrouwbaar zijn (ja komt uit betrouwbare testen naar boven) hoog staan zegt dat of VAG kopers gaan stemmen om cognitieve dissonantie tegen te gaan of de VAG rijder houdt gewoon van stemmen(+gekochte stemmen). De Q3 die op 1 staat, zoiets kan je toch niet serieus nemen…
parker zegt
@rufctr01: moeilijk hè.. lezen.. Dit is de uitslag ZONDER gesjoemel na controle door Deloitte!
MDA zegt
@parker: ow ja, want als Deloitte er naar gekeken heeft, dan is het zeker fraude vrij *kuch* http://www.veb.net/content/HoofdMenu/Acties/AholdDeloitte/Deloittemisleidtfebruari2008.aspx *kuch*…
duitseautos zegt
Mercedes doet het eigenlijk aardig goed bij die verkiezing..
Orichy zegt
Alsnog allemaal duitse automobielen, wat de hek!?!
parker zegt
@Orichy: inderdaad raar, temeer daar alleen fransen meedoen aan dit onderzoek..
pindakoning zegt
@parker: In Nederland zal vanaf volgend jaar de Mini iedere keer bovenaan staan
mashell zegt
@pinda koning: ik zie het al helemaal voor me. Gezinsauto van het jaar: de nieuwe MINI. Trekauto van het jaar: de nieuwe MINI. Zakenauto van het jaar: de nieuwe MINI.
Onehp zegt
@mashell: en waarom niet hé. Een beetje binnenlandse trots en de eigen industrie steunen, zo erg is dat toch niet?
PS: ‘k zeg dit als niet-nederlander zijnde zonder enige winstintresse bij Nedcar of BMW, voor alle duidelijkheid
desjonnies zegt
Voor jullie allemaal, ik heb DE ECHTE cijfers via iemand van Deloitte boven tafel weten te krijgen ”
1- Citroën C4 Picasso.
2- Toyota RAV 4
3- Subaru Impreza WRX
4- Volvo V 70
5- Raar maar waar: Rover 3500 V8 SD1
(vooral op die laatste schijnen de Duitsers nog steeds verliefd te zijn)
drivingpleasure zegt
@desjonnies: Jij denkt grappig te zijn? Of kan je dit ook onderbouwen?
bastiaangt zegt
@desjonnies: En vreemd genoeg denk ik dat jouw lijstje nog dichter bij de waarheid zit, dan die van Deloitte. ;-)