Camera’s voor het achteruitrijden zijn er al langer. De nieuwe BMW 7-serie heeft zelfs camera’s die om het hoekje kunnen kijken, maar als bestuurder moet je alsnog alle beelden interpreteren om tot een overzicht te komen.
Fujitsu vond dat onhandig en ze hebben dan ook een nieuwe video technologie ontwikkeld om een beter overzicht te creëren. Fujitsu maakt op basis van beelden van vier camera’s een “wrap-around”. Dat beeld kan worden aangepast naar gelang de rijsituatie. Immers als je in een achteruit wilt parkeren, is er een ander overzicht nodig dan als je een smal straatje in wilt rijden.
Met dank aan Jules voor de tip!
Endlezz zegt
impressive! :o
Klassiekerrally zegt
Heel mooi allemaal, en een indrukwekkend stuk techniek.
Maar worden auto’s niet steeds meer autonoom bewegende voorwerpen?
Er wordt ook steeds meer verantwoordelijkheidsgevoel weggenomen bij de bestuurder: Snelheid aanpassen? Ik heb toch airbags, abs, esp en adaptieve cruise control? Bovendien leest de auto de verkeersborden en registreert fietsers en voetgangers, dus wat kan er misgaan?
Ik zie het er nog wel van komen dat de nieuwe technieken gecombineerd gaan zorgen voor auto’s waarin je rustig een krantje kan lezen terwijl je naar je werk gebracht wordt. Als dat is wat we willen, prima. Maar ik rij liever zelf…
lincoln zegt
ik heb aan de bovenkant van mijn auto rond-om glas geplaatst ..
werkt prima .. zou niet anders meer willen ..
Klassiekerrally zegt
@ lincoln: een cabrio met het dak open zorgt voor een nog perfecter zicht rondom.
Is ’s winters wel een beetje fris, en als ’t regent wel een beetje vochtig…
Autofans.be zegt
Ben er niet zo’n fan van. Ik zou de achteruitkijk camera, zoals ik doe, ook enkel gebruiken om even te checken of er geen laag paaltje staat, geen te hoge berm, klein kind, what ever. Maar ik parkeer m’n wagen niet op basis van de camera, zeker niet. Dus of dit systeem zo’n meerwaarde zal geven aan de wagens, ik betwijfel het. Je hebt ook zijspiegels, achteruitkijkspiegels enzovoort. Uit je doppen kijken moet ook blijven kunnen!
laatste man zegt
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de grootste hinderpaal voor autonoom rijdende auto’s de aansprakelijk is voor ongelukken. Als er iets zou mislopen is dan uiteindelijk de fabrikant de schuldige. Daarom ook dat al die hulpmiddelen op eigen ‘risico’ te gebruiken zijn, blijft de bestuurder nog steeds in controle en uiteraard aansprakelijk bij ongevallen.
Henkie zegt
@ laatste man
Dat is idd zo. Maar ik denk dat er een algehele samenwerking met de overheid moet komen wil autonoom rijden doorbreken. Ik denk dat er een soort combinatie moet komen van high tech infrastructuur en gps om autos zo nauwkeurig mogelijk autonoom te laten rijden :) Ik kijk ernaar uit naar de dag dat dit mogelijk zou zijn. Einde files :D