Wie-o-wie gaat Opel kopen? Het is nog net geen talentenjacht waarbij het publiek kan SMS’en wie de winnaar moet worden, maar een soapje is het wel. General Motors heeft vandaag in een verklaring laten weten dat het Chinese BAIC in de onderhandelingen is afgevallen. Het Canadese Magna en de Belgische investeringsmaatschappij RHJ International zijn nu nog in de race.
De Duitse overheid ziet het liefst dat Magna Opel overneemt, omdat daarmee iets minder banen in Duitsland verloren gaan. Uiteindelijk moet GM de beslissing nemen, maar zal daarbij de voorkeur van de Duitse overheid niet geheel buiten beschouwing laten. De Duitsers moeten straks immers nog wel miljarden overheidssteun in Opel pompen om tienduizenden banen te behouden. Bij Opel werken in Europa 54.000 mensen, waarvan ongeveer de helft in Duitsland.
Magna wil samen met de Russische staatsbank Sberbank 55 procent van Opel overnemen en de Duitse overheid moet daarbij 4,5 miljard euro steun in Opel pompen. In de plannen van Magna verdwijnen 11.600 Europese arbeidsplaatsen, waarvan 2.500 in Duitsland.
RHJ wil 50,1 procent van Opel overnemen, waarbij de Duitse overheid 3,8 miljard euro aan steun verleent. Hierbij gaan totaal minder arbeidsplaatsen verloren, 9.900 banen, maar met 3.900 Duitse banen vallen er meer ontslagen in Duitsland dan in de plannen van Magna.
De Duitse overheid heeft dus 700 miljoen euro over om 1.400 Duitse arbeidsplaatsen te sparen. Dat komt neer op 500.000 euro per arbeidsplaats. Dat is een gegantisch bedrag, dus Duitland zal ongetwijfeld meer redenen hebben om de Canadezen te verkiezen boven de Belgen. Waarschijnlijk speelt ook het feit mee dat Magna al veel meer actief is in de automotive branche en daardoor voor de langere termijn mogelijk een betere kandidaat is.
Ik zou mijn geld inzetten op Magna, but it ain’t over until it’s over. To be continued.
benjamin zegt
place youR bets! (in dit geval nog beter “ihre Einsätze, bitte” ;) )
Domien zegt
Ik zou kiezen voor magna!!!
Horus zegt
Magna leek mij vanaf de start al topfavoriet. Ze hebben bovendien ook een plan klaar liggen voor Opel Antwerpen. Voor onze Belgische trots zou het natuurlijk leuk zijn als RHJ het zou overnemen maar ik gok toch op Magna.
Gelukkig vallen de Chinezen af want de manier waarop die hun auto’s in elkaar steken… Opel zou zo meteen gedregadeerd kunnen worden tot buchtmerk.
Laue zegt
het bedrijf waar ik werk doet regelmatig dingen voor magna.
dus doe maar magna ;)
robbie zegt
Ik zou RHJ toch niet helemaal uitvlakken. Zeker omdat die optie voor GM heel interessant is. RHJ wil (in tegenstelling tot Magna) Opel vooral afslanken en de productie verlagen. GM zou dan over enkele jaren een gezond (en winstgevend) Opel terug kunnen kopen van 1 enkele partij. Verder moet je niet vergeten dat RHJ sterke Amerikaanse roots heeft (Ripplewood) en dat RHJ nu al investeert in heel veel leveranciers in de autoindustrie. Ze hebben dus wel degelijk de nodige ervaring op dit gebied.
*alu hoedjes alert*
Verder schijnen er nogal wat duistere verbanden te zijn tussen RHJ, Ripplewood, zwarte helicopters, de Bilderberg groep en de Trilateral Commission.
http://www.thetruthaboutcars.com/editorial-conspiracy-edition-opel-rhj-gm-bilderberg-rattner-and-black-helicopters/
*zet alu hoedje weer af*
De uiteindelijke beslissing over wie Opel uiteindelijk zal kopen wordt overigens genomen door de “Opel Trust”. Deze (onafhankelijke) Trust heeft momenteel 65% van de aandelen van Opel in handen (GM heeft de overige 35%). Het bestuur van deze Trust bestaat uit 5 personen: 2 mensen van GM, 2 van de Duitse overheid (1x federale overheid en 1 vertegenwoordiger van de ‘Opel deelstaten’). Nummer 5 is een neutraal persoon, Fred Irwin. Hij is de president van de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Duitsland. Hij heeft geen stemrecht, maar moet wel actief meehelpen aan het tot stand komen van een deal.
De Trust zal uiterlijk op 31 oktober met een deal moeten komen, maar in het uiterste geval kan de beslissing uitgesteld worden tot 2014. Waarschijnlijk zal een beslissing over Opel niet komen voor de Duitse verkiezingen (27 september). Daarna kan de overheid weer gemakkelijk de bevolking een oor aannaaien.
Als nou mocht blijken dat GM (steunt RHJ) en de Duitse overheid (steunt Magna/Sberbank) het oneens blijven dan zouden de Chinezen zomaar als winnaar uit de bus kunnen komen.
Waar 2 honden vechten om een been…
robbie zegt
PS Overigens hebben de Europese Opel dealers (verenigd in EURODA) ook hun steun uitgesproken voor een deal met Magna/Sberbank.
Prisma zegt
Het duurt toch wel vrij lang voor ze tot een akkoord komen.
lincoln zegt
ik denk/geloof/weet wel zeker dat Fiat aan de haal gaat met Opel en Magna en RHJ ..
3-Serie zegt
Ik lees dat jullie er veel van snappen, dus ff een vraagje die blijft kangen.
Hoe kan het in hemelsnaam dat een bedrijf dat failliet is – GM – minstens 30% van Opel blijft houden terwijl de crediteuren in detroit aan de deur staan te rinkelen?
voeg het me alleen maar ff af…
ps. begrijp dat Magna ook favoriet is omdat de Duitsers die Buy-Back deal helemaal niet zien zitten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ benjamin ja of ‘miljaar zet de wed maar in zulle’…
ofzo
:D
kan een Zuiderbuur dat ff vertalen in het RHJ’s???
GOD zegt
Het voorstel van de Belgen is toch beter?
– minder banen verloren
– minder staatssteun
– meer procentueel eigendom voor de staat
– geen russen aan het roer
robbie zegt
@3-Serie, GM is niet meer failliet ;) Ze hebben inmiddels een doorstart gemaakt met de gezonde delen. Er staan dus geen crediteuren bij GM aan de deur te rammelen. Bij New GM in elk geval. En daar maakt Opel ook onderdeel vanuit.
Verder moet je weten dat GM enige tijd voor het faillesement als 65% van de aandelen in Opel heeft ondergebracht in een onafhankelijke Trust die wordt bestuurd door mensen van de Duitse overheid en GM (zie ook mijn reactie van 14:01).
@GOD, – meer procentueel eigendom voor de staat? Maar daar maar van:
– meer procentueel eigendom voor
de staatGM (ok, dat is op dit moment vooral de staat ;) )Slowpoke zegt
Als Magna Opel overneemt ziet het er voor Opel Antwerpen niet zo goed uit…