Nog een nieuwe editie van ons aller favoriete kleine autootje. Speciaal aanwezig bij de F1 GP gisteren en vandaag, in Singapore. Een nieuwe special edition van de 500 opgedragen aan de formule 1. Fiat heeft de smaak er lekker in zitten met de 500!
Een dag zonder 500 in het autonieuws is een dag niet geleefd moeten ze bij Fiat denken. Ze hebben er dus nog maar een special edition tegenaan gegooid. Dit maal moet het leuke kleine karretje het verre oosten gaan veroveren. Voor de gelegenheid en de publiciteit is de F1 GP als decor gekozen voor de Fiat F1 Limited Edition 500s.
De aanpassingen zitten dit keer in het uiterlijk van het wagentje. De looks van het wagentje worden verfraaid met chrome F1-badges en een print van de ‘checkered flag’. Alle F1 specials zijn voorzien van een plaatje met een eigen serienummeren en de koper krijgt een certificaat dat de echtheid van het raspaardje bewijst.
Wil je in Nederland echter dit autotje rijden dan zal die vanuit Singapore overgevlogen moeten worden. Fiat is niet van plan deze 500 in europa uit te brengen. Zoek echter troost in het feit dat het slechts om de 1.4 100hp motor gaat in dit 500’tje, wij hebben altijd nog de Abarth. (Bron: Autoblog.it, Fiat)
Apache zegt
Het probleem met deze rage is dat je ze nergens ziet.
Waxweazel zegt
Hoeveel verkoopt fiat nog van die 500’tjes ? hier zie ik er maar 2 rondrijden, waarvan 1 als promowagentje van een winkel.
Voor de rest legt deze 500 het compleet af in verkopen tegenover de Twingo
vla zegt
Maar waar is het? Jeweetwel, elk zichzelf respecterend merk heeft het, het is de pit, het is de soul, het is de reden, het is… Het Turbo-gen!! :D Maar serieus: stickers zijn niet alles. Lang niet alles.
Mr.Abarth zegt
Jammer dat het niet de Abarth utivoering is, want dat mag je toch verwachten als je het linkt aan een F1 Grand prix..
Alleen mensen die de Abarth uotvoering niets kan schelen, maar wel iets anders willen hebben, die gaan m kopen.
Zie zelf heel soms nog wel s een nieuwe 500 rondrijden, maar idd niet zoveel gezien het aantal varianten.
Mr_R zegt
@Waxweazel: Hm, had ’t niet gedacht, maar je hebt wel gelijk. Volgens verkoopcijfers van Rai Vereniging zijn er dit jaar tot en met augustus in Nederland zo’n 6000 Twingo’s verkocht tegen 4000 500’s. Waarom? Ik kan ’t niet verklaren. Iemand?
Fuel86 zegt
heel eenvoudig…
goedkoopste Twingo is +-9000 euro (in belgie)
goedkoopste 500 is +- 11000 euro (in belgie)
Waxweazel zegt
de 500 is idd stuk duurder, maar de rijeigenschappen en de algehele kwaliteit van de Twingo is gewoon beter dan de 500.
Fiat heeft een hele grote campagne opgezet en veel reclame gemaakt tot het een echte hype werd. Maar ze “vergaten” om de 500 ook daadwerkelijk zo goed te maken. Retro-looks alleen helpen niet voor hoge verkoopsaantallen.
Lucca6C zegt
Die cijfers zijn waarschijnlijk gebaseerd op geleverde wagens en niet op de aantal bestellingen. Veel kopers wachten immers nog op de productie van hun 500. De belangrijkste reden is dat de Fiat 500 te populair is, ook al heeft men de productiecapaciteit verhoogt. Frankrijk en Italie hebben de lancering als eerste gekregen (om de concurentie van de Twingo direct te lijf te gaan) en de verkoopsexplosie die hier uit volgde heeft er voor gezorgd dat alle andere landen met lange levertermijnen te kampen hebben. Ik heb trouwens ook nog niet veel nieuwe Twingo’s in het wild gezien….
JOnas zegt
Alonso zal hem mee naar huis krijgen :p
Waxweazel zegt
@ Lucca6C
Leuke redenering maar die houdt geen enkele steek. Als ze de productie niet kunnen bijhouden, dan wil dat zeggen dat er al een hele hoop verkocht zijn toch ? Hoe kun je anders een tekort hebben aan productiecappaciteit ?
Hier zie ik de Twingo geregeld in de stad rondrijden en zelfs af en toe een paar op de snelweg.
Race_Kees zegt
@ Apache: Je hebt helemaal gelijk! Ik heb er nog maar 4 keer een in het wild gezien en ik zie een hele rij bij de dealer!? Hoe kan dat?
Stoppen al die kopers hun 500 linea recta in de garagebox?
johnnyt-jet zegt
@ Waxweazel, ik lees net de Autovsie waarin gesteld wordt dat de Twingo niet op kan tegen de 500 qua afwerkingsniveau . ook wil ik je een cadeautje geven als de Twingo over zeg, 6 maand , meer verkocht zal zijn als de 500 , welke nog eens duurder is per slot van rekening.
Citrofiel zegt
Nóg eentje!? Een gewone 500 wordt minder verkocht dan alle speciale series bij elkaar, denk ik… :roll:
Waxweazel zegt
@ Johnnyt-jet
Hier in de Belgische autobladen wordt juist het omgekeerde geschreven ;)
zegt veel over de mentaliteit daar in Nederland over alles wat Frans is, zelfs al is zijn concurrent een Italiaan.
Jullie zijn en blijven een raar subjectief volkje ;)
johnnyt-jet zegt
nee , zijn de feiten en de cijfers .
Daarnaast , diegene die een 500 met al zijn historie en charme overweegt gaat toch echt niet ook een Twingo overwegen. Een auto die elke fabrikant had kunnen brengen itt het vorige model.
en trouwens die net op de markt is , derhalve mijn genoemde 6 maands termijn.
Pedram zegt
Ik begrijp echt niet waarom dit wagentje door iedereen zo geliefd is.
Toegegeven, het uiterlijk mag er zeker zijn en ook het interieur ziet puik uit in zijn klasse. Dit lokte mij ook naar de dealer voor een proefritje.
Allemachtig, een 1.4 lounge met leren bekleding en 16 inch velgen en je hurkt tegen de 20 mille aan. Daar heb ik een goed uitgeruste Golf-instapper voor!
Maar dat is nog niet eens het allerbelangrijkste. Dat de betere autobladen deze auto uberhaupt durven te wagen aan tests met auto’s als de Mini is schandalig. Het leek alsof ik in een SUV zat, zo hoog is de zitting! Bah bah, bij zo’n auto wil je lekker laag zitten net als bij de mini. Bovendien helt dat ding zwaar over in de bochten, is’ie zwaar onderstuurd en de irritante, lichte en vage besturing is ook erg irritant. Denk je dat het goed komt als je op het Power-knopje drukt, krijg je te maken met een zwaar nep aanvoelende tegenstuurbewegingen in elke bocht dat je neemt.
Bovendien is dat ding ook nog zwaar windgevoelig, hetgeen niet per definitie verbonden is aan auto’s van dat formaat.
Nee, echt niet. Hij ziet er leuk uit, en daar blijft het bij.
Waxweazel zegt
net op de markt ?
de 500 is samen met de Twingo gelanceerd, dacht zelfs dat de 500 ietsje vroeger op de markt was, allezins ongeveer rond dezelfde periode (op een maand of 2 kijken we niet). Allebei toch al sinds 2007 op de markt.
Puur marketing, puur hype, niks meer
johnnyt-jet zegt
Dat komt door het volgende : de gemiddelde 500 gaat bij de dealer weg € 5000 duurder door opties. En dan praat je zeker over een dure auto . Maar wat is duur ? De mensen betalen het wel en dan heb je het als fabrikant op voorhand heel goed gedaan. Chappeu !
de weglgiging van een 1.4 sport is heel strak , veel strakker als de mijne met hele hoge bochtsnelheden mogelijk heb ik gemerkt , net een kart.Vermakelijk. Dit is ook bevestigt in een duitse test waarbij de Mini de 500 sport niet weg kon rijden . Autovsie meldde kortgeleden dit ook in een test. Van overmatig onderstuur kan dus geen sprake zijn , ook mijn ervaring.
De bestruring krijgt een 6.5 . Maar in deze klasse ken ik geen goede besturing , die ellendige elect. bekrachtiging is er debet aan want nog niet uitontwikkeld.
verder zit de 500 zeker te hoog ,wat heel jammer is . En voor diegene die melden dat de verkopen niet goed zijn : nog steeds worden er gelijk te leveren 500”tjes verkocht die boven de catalogusprijs zijn geprijsd.
q-oekje zegt
http://hansteeuwen.tv/html/post/109.html
heel leuk filmpje over de fiat 500
het begint bij 2min voor het einde
autoblogger zegt
Hehe, mooi filmpje weer van Hans! ;)
gvr zegt
nou ik weet niet waar jullie wonen
maar hier Brussel(belgie) zie ik er minstens 4 per dag(verschillende)
Waxweazel zegt
GVR
ik woon tegen aalst en zie er daar bijna geen, in tegenstelling met de Twingo die ik in de stad eigenlijk veel tegenkomt (logisch aangezien het een stadsautootjes is :p)
maar Brussel is wel 10x zo groot als Aalst, niet verwonderlijk dat jij er 4 tegenkomt. Is nog altijd erbarmelijk weinig voor zo’n hype dat er gecreërd is ron die 500.
Harry van Rooy zegt
Beste Pedram
Je bewering dan de Fiat 500 1.4 zijwindgevoelig is klopt niet.
Heb zelf nu 7000 km in deze auto rondgestuurd en heb gekonstateerd dat deze auto absoluut ongevoelig is voor zijwind. Hij stuurd verrassend strak en heerlijk stabiel ook met forse zijwind. Ook van te licht sturen is geen sprake zeker niet in de sport stand.
De hoge zit is juist super het ondersteund ook nog eens je bovenbenen extra. In en uitstappen gaat makkenlijker en je hebt een beter overzicht over de weg.
Je kritiek voor wat betreft de prijs deel ik met je.
johnnyt-jet zegt
@Waxweazel , elke fabrikant zou deze hype willen , toch ?
En kijk eens iets verder als je woonplaats in een land , net als nl , die op de wereldkaart niet eens te inden zijn. Hier speelt het niet af hoor.
mike zegt
humm, best leuk voor je wijf.
bmw zegt
De 500 rijdt hier toch veel rond hoor (Lier en omstreken). En wat is het punt van deze auto te vergelijken met de Twingo? Vergelijk hem dan meteen ook met pakweg een BMW3-serie of een Scania-vrachtwagen? Slaat werkelijk op niks. De verkoopcijfers zijn goed en de rest is afgunst. Fiat heeft een degelijk produkt op de markt gezet en plukt er terecht de vruchten van!
Tot slot: als je je golfje even net wil aankleden als de 500, komt die ook niet voor 20.000 uit de showroom, hoor. Appelen… citroenen…