Look no further!
Zo’n 50 jaar geleden was sportwagenracerij hotter dan hot. Tijden verander(d)en en grote constructeurs verlegden hun focus naar de Formule 1. Al kunnen we anno 2017 stellen dat fabrikanten liever voor positieve exposure gaan in de Formule E. Tot dusver geen heel aansprekende klasse, maar de ijsbeer is er blij mee.
In de jaren ’90 waagt Ferrari zich na een pauze van enkele decennia toch weer aan het racen met prototypes en dat gebeurde met deze 333 SP. Van meet af aan was deze rauwe racer behoorlijk succesvol, al moeten we er wel een kanttekening bij plaatsen. Het blok was namelijk een onvervalste Ferrari V12. Het chassis kwam echter bij Dallara uit de hoge hoed.
De 4 liter V12 onder de kap werd afgeleid van het blok uit de F1-racervan 1990 en leverde in de 333 maar liefst 600 pk. Geïnteresseerde raceteams mochten er voor een miljoen dollar per stuk eentje bestellen, maar daar zaten wel reserveonderdelen, een extra V12 en fabrieksondersteuning bij.
Op vrijwel alle circuits liet de 333 SP een onuitwisbare indruk achter. Op Le Mans wilde het echter niet vlotten. Toch gaat deze brute bak de geschiedenis in als een van de grote racers van het Italiaanse merk en wie één van de 40 gebouwde exemplaren op de kop wil tikken heeft mazzel! Er wordt er namelijk eentje geveild.
De auto is onlangs volledig gerestaureerd door Michelotto en is gecertificeerd door Ferrari Classiche. Bovendien heeft de gereviseerde motor slechts een uurtje gedraaid. Wie de euro’s in z’n zak voelt rinkelen moet op 9 september z’n slag slaan bij de Leggenda e Passione veiling van RM Sotheby’s. Neem voor de zekerheid wel een miljoentje of anderhalf mee.
Dutchdriftking zegt
Hij is vooral heel erg gaaf. Niet perse mooi.
dave130r zegt
Eind Juni heb ik er nog 2 zien en vooral horen rijden op Spa Francorchamps, heerlijk geluid!
rob5nismo zegt
Dan kreeg je wel waar voor je geld
jollydodo zegt
“gecertificeerd door Ferrari Classiche” dat voegt dus ook helemaal niks toe aldus Doug Demuro. Weer een manier van Ferrari om rijke klanten te laten betalen voor iets dat ze totaal niet nodig hebben en nietszeggend is.
Je betaald een X bedrag voor die certificering. (is afhankelijk van het type ferrari. De v12’s zijn bijvoorbeeld duurder) En dan kijkt Ferrari of alle onderdelen nog origineel zijn en of er niks verandert is aan de Ferrari. (matching numbers enzo). Dit kun je nu zelfs al laten doen op een Ferrari 458. Dat is natuurlijk nu al een klassieker aldus Ferrari…
Maar nu komt het probleem. Deze certificering zegt alleen iets op het moment dat het daadwerkelijk gedaan wordt. Als iemand 10 jaar later deze auto koopt of een dag later en iemand heeft alle onderdelen intussen vervangen, dan weet je daar alsnog niks van en zegt de certificering dus niks.
De prijzen liggen tussen de 3000 en 100000 euro. Dus voor dat geld kun je bij aankoop beter een ferrari expert meenemen die er ter plekke naar kijkt in plaats van je geld letterlijk weg te gooien.
https://youtu.be/7mZdkfEeJH4?t=13m59s
offroad zegt
@jollydodo:
Niets alles wat Demuro zegt is juist, maar hier heeft hij wel een punt.
Je had een aantal jaren geleden een raceklasse met klassieke Ferrari’s en Maserati’s. Toen die certificering begon, moesten opeens alle auto’s om mee te mogen doen, zo’n certificaat hebben. Eigenaren moesten opeens allemaal nieuwe onderdelen bij Ferrari kopen om hun auto’s gecertificeerd te krijgen. Daar hadden velen geen zin in, dus einde raceklasse. Zonde.
https://www.youtube.com/watch?v=u7szuMpCCso
snorrewietskie zegt
legendarisch? Niemand praat ooit over dit apparaa
bartjeeh zegt
@snorrewietskie: ik denk dat toch wel 90% van de autobloggers deze auto kent
snorrewietskie zegt
@bartjeeh: Ik weet wel zeker dat minder dan 5% m wel kent. En daar hoor jij ook bij…
offroad zegt
@snorrewietskie:
Natuurlijk kennen wij de auto waarmee Arie Luijendijk Daytona gewonnen heeft.
fapfap zegt
@offroad: Dat is toch echt een andere auto, kijk maar naar die koplampen
:)
offroad zegt
@fapfap: Het is gewoon een Ferrari 333sp, ook al hebben ze andere lampen gemonteerd.
http://www.racingsportscars.com/driver/results/Arie-Luyendyk-NL.html
roppp zegt
@snorrewietskie: 90% is misschien wat overdreven, maar de echte autosportliefhebbers kennen dit model zeer zeker. Prachtige wagen.
tinusss zegt
10%