Volkswagen presenteert binnenkort een nieuwe Golf die meer vermogen zal hebben dan de Golf R.
Dat zeggen de Duitsers uit Wolfsburg vandaag in een persbericht. De onthulling zal volgende week plaatsvinden tijdens de 35ste editie van het jaarlijkse Wörthersee evenement. Volkswagen zal daar een feestje geven omdat het GTI-label 40 jaar is geworden. En wie jarig is trakteert.
De autofabrikant komt daarom met een snellere Golf GTI Clubsport. Een nieuwe Top Notch onder de Golfjes met maar liefst 310 pk. Daarmee streeft de hete voorwielaandrijver de Golf R (300 pk) voorbij. In tegenstelling tot een speciale creatie zoals de Golf W12 gaat de extra hete Clubsport wél in productie.
Volkswagen zegt dat de snelle Golf speciaal zal worden afgesteld voor snelle rondjes op de Nüburgring. Is dit een hint naar een nieuw ronderecord voor Volkswagen? Tot op de dag van vandaag is de snelste voorwielaandrijver in productietrim de Renault Megane RS 275 Trophy-R met 7:54.36. Volkswagen moet dus flink aan de bak om dit record te verbeteren. Volgende week hebben we alle info en specs voor je. De speciale Clubsport zal als limited edition deze herfst bij de dealer komen te staan.
archiebald zegt
Tof! Maar jammer dat ze hem geen Limited noemen en een blauwe bies geven!
1lunatic zegt
@archiebald: Dat heeft een GTE?
thomasthomas zegt
@1lunatic: Nee toen jij nog niet geboren was dromende wij al van een Golf 2 16v G60 limited
1lunatic zegt
@thomasthomas: Je begrijpt mij niet.
De limited waar jij het over had, is pas na ongeveer 15 jaar overtroffen qua vermogen. (Iets speciaals dus)
Dus het zou een domme zet zijn als ze nu wederom een limited uitbrengen met een blauwe bies, waar je mee doodgegooid word tegenwoordig (GTE). En dat wetende dat er toch weer binnen een paar jaar alweer een snellere golf komt..
Je bent overigens niet de enige die voor de jaren 90 geboren is.
archiebald zegt
@1lunatic: I know. Maar toch…. Iets met nostalgie enzo :)
hansiehansie zegt
300+pk op alleen de voorwielen?
berlinetta zegt
@hansiehansie: Kan best, zie Honda en Ford. Of VW het ook voor elkaar krijgt, moet nog blijken.
broekhoest zegt
@berlinetta: Ford heeft op de RS 4wd, ST is wel fwd ;)
ghost zegt
@broekhoest: de vorige RS en RS500 van de vorige generatie deden het ook met FWD, door middel van goed sperdiff ging dat ook prima.
torsen zegt
@ghost: Vergeet het RevoKnuckle systeem niet.
flos zegt
@ghost: hmm doet mij hieraan denken: https://youtu.be/yzyomH_huFk
berlinetta zegt
@broekhoest: Ik bedoel inderdaad de vorige Focus RS.
dracae zegt
@berlinetta: Die kans is best groot, gezien de lovende commentaren op de huidige voorwielaangedreven GTI, tenminste de versie met sper.
In tegenstelling tot een aantal eerdere generaties en de R rijd die dus wel gewoon erg lekker.
Overigens blijft los van de rondetijden mijn favoriete echt sportieve hatch nog altijd de Megane R26, want smaak blijft toch iets persoonlijks.
berlinetta zegt
@dracae: Klopt. Het was ook niet mijn bedoeling om te suggeren dat VW het niet voor elkaar krijgt, maar gezien de concurrentie hebben ze een zware taak ;)
mrrallycross zegt
@hansiehansie: Ford focus rs 500?
ghost zegt
@hansiehansie: mijn Polo R WRC heeft er ook 335, gaat prima.
hansiehansie zegt
@ghost: we zullen zien hoe dit afloopt, op een Golf-chassis :)
ghost zegt
@hansiehansie: die is gewoon wat zwaarder dan de 1180kg van de polo.
sebasjuhh zegt
@ghost: mijn GTI met 380 ook prima! DSG doet wonderen
ghost zegt
@sebasjuhh: haha geen DSG hier, zelf roeren is hardcore!
berlinetta zegt
@ghost: Hoe heb je die 335 pk eruit gepeuterd als ik vragen mag?
ghost zegt
@berlinetta: andere downpipe en op maat chip.
hansiehansie zegt
@ghost: ja, maar die heeft 4wd
Onehp zegt
@hansiehansie: met goede banden gaat dat prima ook in de regen met enig doseren. Zelf 290pk in m’n Seat Cupra, die 20pk meer doen niet zoveel.
hansiehansie zegt
@Onehp: hehe ‘enig doseren’ is hier de key :)
OK ik geef gewoon toe: ben zuur dat er een VW is met 10 pk meer dan ik in mijn S3 heb.
Suf, ik weet ’t :)
Onehp zegt
@hansiehansie: inderdaad, maar vind doseren wel leuk, weet je ook beter welke grip er is als je net daarna keihard voor de volgende bocht moet remmen :)
Je bent eerlijk, en ja, dan zeker niet kg/pk vergelijken ;)
sbmmaxx zegt
@hansiehansie: of je nu met 200 PK onderstuur hebt of met 300+ PK, mensen die een golf /VAG uitzoeken hebben toch al een steekje los?
uncivilsum zegt
Maar wat was het nut van de clubsport dan?
necrofiel zegt
@uncivilsum: dat je erin kan rijden
bartteeuwen zegt
@necrofiel: Jij hebt wel zo ongeveer de allerslechtste nickname die ik hier op autoblog voorbij heb zien komen.
SimonMc zegt
@bartteeuwen: Wat was de slechtste dan? Opa plas piemel?
necrofiel zegt
@bartteeuwen: laat dat nou net niet de bedoeling zijn
ritchie zegt
@bartteeuwen: hahaha dat is @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo al
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@ritchie: hé
allesmetturbo zegt
Das ist ja ganz geil!
Rob zegt
Een speciale editie van een speciale editie, mooi man!
E34M5Touring zegt
Dus 300pk, oh jee, beter 4wd. Nu 310pk, nee nee, FWD… Logisch.
ihrte zegt
Hoppa. En nu gewoon Edition 40 noemen Volkswagen!
necrofiel zegt
Dus als ik het goed begrijp komt er geen edition 40
berlinetta zegt
Voel je je mooi in de zeik gezet als je een Club Sport hebt gekocht.
riendevag zegt
@berlinetta: Voel je je mooi in de zeik gezet….
Dat zijn VW bezitters al jaren gewend…. en toch betalen ze voor hun premium Utopie in leen te houden graag de rekening ;-)
nopetrolnofun zegt
@berlinetta: zou me nog meer in de zeik gezet voelen als ik een R had.
Ot92 zegt
@nopetrolnofun: laat je ‘m toch even chippen… met een simpele kietelsessie bij JD gaat de R al naar de 350 á 360pk
berlinetta zegt
@nopetrolnofun: Mwoa. De R is een ander type auto. Bedoeld voor degene die van stoplichtsprintjes houden en een auto willen die onder alle omstandigheden snel is.
De Club Sport is voor degene die voor rijplezier willen gaan. De Club Sport was dan ook de topper van alle Golfjes op het gebied van rijplezier. Blijkt nu dat er van die speciale versie weer een extra speciale versie komt.
Onehp zegt
@berlinetta: die zijn toch nog niet geleverd. Eerder uitmelk strategie. Eerst een begrensde CS laten kopen aan de prijs van een gewone GTI, en dan mag je nu opeens upgraden voor de luttele som van ??? (voor dezelfde motor met wat andere software)….
berlinetta zegt
@Onehp: Ik heb de Clubsport al zien rijden op de openbare weg. Misschien een demo dan?
Onehp zegt
@berlinetta: in Zweden worden ze pas na de zomer uitgeleverd, dacht dat dat niet veel zou verschillen met NL…
riendevag zegt
Nog hetere Golf GTI
Wordt er niet koud of warm van…. Voor mij is iedere auto van ieder merk een GTI
Geen Trek In…
Gewoon lekker wachten tot dat de nieuwe Megane RS dit burgertruttig gebakje het snot voor de ogen rijdt :-)
camber24 zegt
@riendevag: jij hebt geen trek in iedere auto van ieder merk? Dus je wilt helemaal niks? Een fiets misschien dan?
riendevag zegt
@camber24: Thanks camber scherp!!!
Bedoelde natuurlijk van VAG
Zo jammer Bentley is geweldig maar VAG is een beetje een
UNSP
een Unique NOT Selling Point :-)
Onehp zegt
@riendevag: een bekende ‘ringracer heeft anders net z’n renooo ingeruild voor een Cupra 290 …
berlinetta zegt
Was Honda overigens niet sneller dan Renault op de Ring? Ik hou het niet meer zo bij. Eerst Renault, toen Seat, toen Renault weer en nu Honda?
nasty zegt
@berlinetta: klopt
RubenPriest zegt
@berlinetta: zie mijn reactie hieronder
nasty zegt
Had honda het ringrecord niet te pakken met de civic type r? Verschillende bronnen noemen de tijd van 7:50.
RubenPriest zegt
@nasty: Daarom beschrijf ik in het artikel ook “snelste voorwielaandrijver in productietrim”. Het record met de Type R werd gepakt met een protoype, geen productieauto.
berlinetta zegt
@RubenPriest: Ah helder. Thanks!
willeme zegt
@nasty: Honda heeft het ringtecord, maar de auto was niet geheel standaard (de auto was voorzien van een rolkooi).
mrrallycross zegt
Een golf r met alleen voorwielaandrijving en zonder gewicht. Komen ze weer makkelijk vanaf.
mazdarx zegt
Helemaal gek geworden daar bij VW, vraag me af wat dit geintje weer moet gaan kosten maar vast meer dan de Focus RS die 10 keer beter is.
Dutchdriftking zegt
tja, ze komen misschien terug van de overboost functie? Het 2.0 TSI blok van de R/Clubsport word door tuners nu al over de 400pk getild. En dan is 4wd ineens wel weer er handig, maar goed, wie ben ik.
willeme zegt
@dutchdriftking: stiekem toch een geel goede aanbieding, zo’n Golf R. Een jong gebruikte uit Duitsland halen, even bij JD langs brengen voor een kuurtje, setje 19″ BBS velgen erop: heb je een fijne auto voor elke dag waar je ook nog eens veel lol mee kan hebben. Alleen zou ik de rechteruitlaten eraf halen.
Dutchdriftking zegt
@willeme: die 4 uitlaten zijn inderdaad knap zielig. Maar ik heb al een mod gezien met een golf 6 R achterbumper. Ziet er stukken beter uit. Mocht het allemaal niet rap genoeg gaan, en wil je graag in je golf met een R label een VR6, dan is dit misschien een mooie optie. :
https://www.youtube.com/watch?v=Y1ThB3-24BE
Dat blok incl 4-motion en DSG wil ik nog wel een keer in mijn golf 3. Lijkt me de ultieme sleeper.
Edge zegt
Jammer dat het weer een voorwielaandrijver lijkt te worden. Ik had het gaaf gevonden als ze de ballen hadden gehad om de R400 te produceren, met 400pk en 4WD
ghost zegt
@Edge: koop een Golf R en ga langs JD, dan heb je hetzelfde.
thomasthomas zegt
@Edge: bij ABT verkopen ze een 400pk pakket voor de R. Blijft de garantie gewoon in stand.
thomasthomas zegt
310 zonder of met overboost? En de R is zo weer koploper als ze er 20pk bij doen en dat kan ie makkelijk hebben.
jasperhallo zegt
@thomasthomas: Of als de R400/420 nog komt.
leemster zegt
Deze golf Only rijder wordt hier erg hitsig van :) lekker VW. ik vind alleen wel dat 10 pk winst wel beetje karig is
fconderkantlat zegt
whats next? golf gti clubsport rs? (dit model gaat namelijk hoogstwaarschijnlijk clubsport S heten)
petrolicious zegt
Hopelijk 10pk per jaar dat het GTI-label oud is.
retetikker zegt
“Volkswagen zegt dat de snelle Golf speciaal zal worden afgesteld voor snelle rondjes op de Nüburgring.”
Daar zal James May blij mee zijn!