Nog net op tijd voor de kerstdagen heeft Michelotto het Britse raceteam CR Scuderia kunnen verblijden met een nieuw racemonster voor 2008. Oftewel de 2008 editie van de Ferrari F430 GT. Het CR Scuderia team zal met twee auto’s deelnemen aan zowel het British GT Championship als het FIA GT Championship.
Je zou misschien verwachten dat de F430 GT ook voorzien is van 4,3 liter V8, maar dat is niet het geval. De motor is “slechts” 4 liter groot en dat heeft weer alles te maken met FIA regelementen. Concurrenten van deze Ferrari zijn oa de Spyker C8 Spyder GT2R en Porsche 911 GT3 RSR (via: Italiaspeed).
master k zegt
vet man! i love it!
phantom zegt
Mooi ding, hoeveel weegt hij?
dekster zegt
@phantom
Evenveel als alle andere GT’s ;)
Papa zegt
nice nice nice…. puurder dan puur!
jela zegt
dit is niet meer leuk. Bij de F430 Scuderia gingen design en performance nog samen, maar dit is echt alles om snel te zijn (natuurlijk wel juiste mentaliteit). Desondanks toch nog heel goed in z’n genre lijkt me
jeroen zegt
gaaf ding, maar moet je er eens proberen over een verkeers drempel te rijden
eddy zegt
goed bezig jeroen.. denk niet dat deze wagen op de straat komt
Joske zegt
Dit is echt leuk om op zondag ff het asfalt uit het circuit te rijden ;)
Roderik zegt
@ jeroen
Zitten er bij jullie ook al verkeersdrempels op het circuit? ;)
OT: Ik hoop dat ‘ie gehakt maakt van de porsches.
GRE zegt
damm he’s HOT
Josje zegt
nee…
natuurlijk is het beter voor de airodynamica wanneer de auto zo laag bij de grond staat. maar MOOI is anders
Zwijntje zegt
Oef, hier zou ik de soundtrack wel eens van willen horen !!
w0o0dy zegt
@Josje: Enzo zou zeggen…. “mooi is wat het hardst gaat”. Einde discussie.
JPM zegt
@ W0o0dy
dat klopt helemaal wat je zegt, maar hij kon styling ook wel waarderen. Vroeger was de aerodynamica nog niet zo belangrijk, en hing de performance van de Ferrari’s vooral af van de motoren. Dat was Enzo’s grote liefde, de motoren van de auto’s.
marruk zegt
Eh, ja Jeroen, daar heb je dus een Scuderia voor.
En deze zijn puur gebouwd voor de klasses,
daar krijg je niet eens een goedkeuring voor op de openbare weg voor..
w0o0dy zegt
@JPM: dit is een racer en een racewagen heeft z’n eigen schoonheid. Naast aerodynamische efficiënty zijn brede wielkasten, met de grootst mogelijke wielen en banden noodzaak. Spoilers, zo groot als mag binnen het regelement!
Als Enzo er van overtuigd was geweest dat een ei op wielen sneller zou zijn dan een 250GTO dan hadden ze het ei gemaakt, trust me.
JM zegt
in ’t filmpje op autogespot.nl van de ferraridag op Spa komt ie ff voorbij… geweldige sound. Autootje kost ruim 6 ton! Heb alle carbon carroseriedelen in m’n handen gehad, maar de afwerking is wel om te huilen, beetje jammer!
W!d zegt
@GRE.. wat mij betreft een vrouwelijke schoonheid.. dus een she
Scuderia__Ferrari zegt
http://www.youtube.com/watch?v=OmHAypT0gLs
rond een minuut 20 hoor en zie je hem echt het geluid is best bruut, maar de fxx die ervoor rijdt heeft toch een mooier geluidje
Roadronner zegt
Jammer, een circuit-auto…
skinnybmw zegt
Eigenlijk best gek dat zulke auto’s niet streetlegal zijn…ze zijn veiliger dan welke straatauto dan ook! Misshien wat minder comfortabel etc. maar toch…
RScosworth zegt
Wat is het verschil met de 2007 versie? Of komen alle 2008-auto’s uit het GT hier voorbij? :p
robbie zegt
@RScosworth, wil je dat ;)
Pannekoek zegt
@ robbie
Ik wel.. :D :D :D
Bart zegt
Dit ding (+ support) was in 2007 al zo goed dat veel trouwe Porsche RSR klanten overstappen naar de F430… Review GT2’s 2007 staat hier: http://www.planetlemans.co.uk/cmsv2/index.php?option=com_content&task=view&id=3496&Itemid=2
Spyker Squadron werd overigens 4e achter 2 F430’s en een 997 afgelopen maand in Brazilie. Er staan een goed stuk in de Autovisie van deze week met wat details over de updates voor 2008 (mogelijk geen typische Spyker geluid meer…)
Anyway, we zullen in maart zien wat de Duitsers en Italianen hebben verzonnen om vooraan te staan. De Finish van Sebring 2007 was legendarisch: http://www.youtube.com/watch?v=MjWo8VdMb8I&feature=related
RScosworth zegt
@ robbie
Ik zou er geen bezwaar tegen hebben nee. :)
Bart zegt
@RScosworth: Nieuw in 2008
– Motor update (heeft al gereden op Zolder in laatste FIA GT race… resultaat was niet mis)
– Nieuwe splitter, betere koeling en aero-update
– Aangepaste wielophanging voor + achter
Porsche kan met het huidige ontwerp schijnbaar niet al teveel ontwikkelen en heeft echt de beste fabrieksrijders nodig om die 430 te verslaan. Ook voor de 997 RSR staan er updates op de agenda.
@phantom: volgens reglement 1100kg (zonder rijder en brandstof).
Nog even een 2007 onboard? : http://www.youtube.com/watch?v=Z4V0nOCseWs
Nbabu zegt
Ligt het aan mij, lijkt het nou zo of heeft deze auto voor nou gewoon een belachelijke “toe in”?
Robin zegt
indrukwekkend!
RScosworth zegt
@ Bart
Thanx! ;)
Dan weet ik ook meteen dat ik deze al gezien heb als hij op Zolder ook al actief was. :D
Gerben zegt
@Nbabu
toe in? Hoe kan je dat op deze fotos zien?
Misschien bedoelje negative Camber (onderkant van de band staat meer naar buiten als de bovenkant). Dit kan je wel zien en is vrij normaal voor racewagens itt straatauto’s
rider zegt
bruut beest. specs graag! en als je weet dat de huidige versie al bijna alles domineerd! die nieuwe zal wel helemaal extreem zijn. I LOVE IT!
Lustigson zegt
Ik zie een nieuwe Challenge… en een aanval op de GT2-klasse (of GT3?) op Le Mans.
Poekie Lauda zegt
Hij ziet er race-klaar beter uit dan normaal. Hier gaat de concurrentie zijn handen aan vol krijgen :P
Ringfan zegt
@skinny BMW…
Veiliger voor de inzittenden, JA!
Veiliger voor de rest van de weggebruikers, NEE!
Pieter zegt
De geruchten gaan dat Corvette en Aston Martin (met een V8 Vantage) ook met een GT2 auto bezig zijn en in het ALMS kampioenschap gaat er ook een Viper in de klasse rijden. Het wordt dus druk in die klasse, omdat GT1 nagenoeg dood is. Benieuwd hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen. Ik zie wel wat er aan de start verschijnt op Sebring (als je ooit eens een race in het buitenland wil bezoeken, overweeg Sebring dan, beste feestje uit de racerij en lachen met die lage dollar).
Bart zegt
@Lustigson: lol – dat hebben ze de afgelopen twee jaar toch al gedaan?
2007 ALMS GT2 1st: Pilots and Teams (Risi)
2007 FIA GT GT2 1st: Pilots and Teams (AF-Corse)
2007 LMS GT2 1st: Pilots and Teams (Virgo MS)
2007 24h Spa: 5th: EdilCris (Many accidents/ rain/ safety cars)
2007 24h Le Mans: 2nd: Risi
2007 12h Sebring: 1st: Risi
2006 FIA GT GT2 1st: Pilots and Teams (AF-Corse)
2006 ALMS GT2 1st: Teams (Risi)
2006 24h Le Mans: 2nd: Scuderia Ecosse
2006 24h Spa: 1st: AF-corse
@RScosworth: Ja alleen de motor dan he!
@Rider: Specs van de 2006: http://www.ultimatecarpage.com/car/2742/Ferrari-F430-GTC.html
@Pieter: hmm heb je wel eens naar die Markland Corvette gekeken? Die rijdt nu toch al in GT2 en gaat totaal niet vooruit. Die Ford GT’s, Panozes en Vipers geloof ik allemaal wel. Veel geld zal er niet ingaan met de aankomende regelementswijzigingen. Dan zie ik na de Ferarri’s en Porsche’s toch eerder de Spyker’s met wat kans op succes.
Benjamin zegt
:shock: Ze zijn de vering vergeten!!! :P
F430 Scuderia zegt
The GT version is for girls… http://www.vsocial.com/video/?d=181558
Daniel zegt
gewoon fantastisch xD
Bart zegt
En daar gaat het volgende team: http://www.planetlemans.co.uk/cmsv2/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1 :-)
Bart zegt
@F430 Scuderia: Pardon?
– Heb je de onboard video’s van de GTC weleens vergeleken met een Scuderia?
– De GT is ruim 150kg lichter… en heeft een betere gewicht/pk verhouding.
– En *alle* F430’s zijn niet echt vriendelijk voor de (wat kortere) dames: “While the F430 meets or exceed all NHTSA guidelines, the car reportedly lacks sufficient protection for shorter female passengers as well as children.”
FerrariMaster zegt
ik vind hem niet zo mooi als de normale scuderia
IlCuoreSportivo-147 zegt
Nu nog winnen, voor de eer van ons allen.
En doe mij maar een scuderia :)
ronalt zegt
Jammer dat alle foto’s digitaal zijn.. ook deze is weer een goed voorbeeld van digititis. het blijft behelpen zelfs met 20 miljoen pixels wordt het nog nix.
ik ga voor een 360CS in het zilver. met streep.
Vinny_93 zegt
Moooooooooi!
De Scud vind ik al lelijk, alle delen van een gewone F430 worden eruit gehaald, zoals die ronde grilles voorin. Hier worden die keurig behouden, met het nodige Tupperware.
Daar vond ik het tenminste aan doen denken.
Maar toch is hij mooi.