Jaarlijks belanden in de Verenigde Staten minimaal 2.000 mensen, waaronder veel kinderen, op de eerste hulp met verwondingen veroorzaakt door elektrische ramen. Er zijn gevallen bekend van gekneusde vingers tot doden als gevolg van wurging.
De organisatie Kids And Cars had bij de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) een voorstel neergelegd, waarin veiligheidseisen worden beschreven waaraan elektrische ramen zouden moeten voldoen. Belangrijkste punt hierin is een “auto-reverse” functie waardoor het raam weer automatisch open gaat wanneer er bij het sluiten teveel weerstand ontstaat. Veel auto’s zijn hier al mee uitgerust, maar dit is wettelijk nog niet verplicht.
De NHTSA heeft het voorstel van Kids And Cars echter verworpen. Niet omdat de organisatie het belang zou miskennen, maar door de slechte wijze waarop het voorstel is geformuleerd. Kids And Cars gaat met de kritiek aan de slag om te komen tot een goed voorstel. Persoonlijk snap ik niet waarom de NHTSA zelf geen bindende richtlijnen opstelt. (via: egmcartech)
rvssax zegt
Allemaal weer typisch amerikaans geneuzel.
Ze moeten die kinderen gewoon stilhouden. Tevens is het bij veel auto’s al mogelijk dat je de achterste ruiten niet kan bedienen, enkel van voren.
Dit ligt eerder bij de ouders dan bij de auto’s.
mout zegt
Zeg me dat het een fotoshop is…
Zoveel hond, dat past nooit op je broodje hotdog.
Megakix zegt
@mout: Nou ! dan mag de bakker wel een kwartiertje eerder opstaan… ;-)
dotternetta zegt
@mout: Tuurlijk, kijk maar naar de schaduw van hond, op het dak van de auto. De hond is de enige mét schaduw :-)
Megakix zegt
Hae…zijn daar nog géén regeltjes voor in Amerika ????? Jemig, die lopen achter !! Wij hebben jurisprudentie en wetgeving die zó fijnmazig is, dat een ruft laten nog belast of veroordeeld kan worden…hunnie nie….
Hubert zegt
@Megakix:
Amerika loopt voorop met veiligheidseisen.
Alleen door geknutsel van de consument worden vele veiligheidszaken ongedaan gemaakt.
Megakix zegt
@Hubert: was ook lichte sarcasme…
Hubert zegt
Probleem zijn niet de electrische ramen, maar de éénknopsbediening van de ramen.
Als een raam via de comforttoets (=éénknopsbediening) gesloten wordt, zal een klembeveiliging in actie komen als er iets tussen het raam komt.
Maar als je de knop vast blijft houden (wat meestal het geval is) zal het raam ten alle tijde proberen te sluiten.
Dit is expres gedaan om het ook mogelijk te maken om het raam in de winter (met verhoogde weerstand) toch te kunnen sluiten.
Dit staat allemaal omschreven in de Amerikaanse FMVSS 118 eisewaaraan iedere fabrikant moet voldoen.
(ook met betrekkeing tot automatisch sluiten met de afstandsbediening met of zonder toezicht)
En er zijn schakelaartjes te krijgen op de aftermarkt die simuleren een éénknopsbediening, maar dan zonder de vereiste klembeveiliging.
straatpiraat zegt
Het elektromotortje gaat naar mate het ouder word steeds meer weerstand bieden. Op een gegeven moment zal het raam dus niet meer omhoog gaan omdat de elektromotor te veel weerstand biedt. Om dit tegen te gaan hebben ze een zwaardere elektromotor gebruikt. Als de auto nog nieuw is gebruikt de motor niet al het vermogen. Zodra er weerstand waargenomen word, word het vermogen aangepast. Dus als je vaak je vinger tussen het raam doet word dat ook als weerstand gezien en duurt het steeds langer voordat het raam stopt met omhoog gaan, omdat het elektromotortje dat het raam omhoog doet steeds meer vermogen krijgt. Op een gegeven moment kneus je gewoon je vinger zo sterk is het.
meneersander zegt
Volgends mij kan je je de achterste ramen in de auto ook voor bedienen. Dus als de ouders gewoon wat beter opletten of tegen hun kind zeggen dat ze niet hun hoofd uit het raam moeten steken en dan eht raam dicht moeten doen..
midasracer zegt
De ellende is dat er niets mis is met elektrische ramen. Ok, onder water sluiten ze kort en kun je er niet meer uit, pech. Had je maar gewoon slingerraampjes of een life hammer moeten hebben. Maar vingers e.d. kunnen ook tussen de deuren komen. Het gaat erom dat je er verstandig mee omgaat. En daar gaat het in Amerika mank, dankzij de claim industrie. Huur ns een auto in Amerika, inmiddels staat de gehele dakbekleding vol met waarschuwingen. Daar zal deze ook wel weer bij komen (warning, windows may close). Wat een triest hersenloos volk. De gehele technologische vooruitgang wordt er door geremd. Vanwege de claimcultuur is o.a. Cessna gestopt met het produceren van privé vliegtuigjes.
bozewolf zegt
@midasracer: Wat trek jij nou weer voor bullshit uit je reet, man?
Cessna maakt gewoon nog 2- en 4 zittertjes hoor…de legendarische 172 is nog steeds in productie.
Megakix zegt
@bozewolf: hij bedoelt het bedrijfje van die ex-topman van Philips…Roel Pieper met z’n bedrijfje in vliegtuigjes.
midasracer zegt
@bozewolf: we hebben beide gelijk. Ik heb het even op wikipedia nagekeken. In 1985 is Cessna gestopt met de produktie van de kleine vliegtuigen ivm de kwetsbaarheid voor claims. Nadat in 1994 een wet passeerde die de kleine vliegtuigbouw beschermde tegen overdreven claims, zijn ze weer begonnen met de produktie.
midasracer zegt
@bozewolf: Hier staat het nog een keer mooi uitgelegd. De kleine luchtvaart was bijna kapotgemaakt door de vele rechtzaken. Clinton heeft er een eind aan gemaakt:
http://avstop.com/history/needregulations/act1994.htm
Dit zou eigenlijk voor de hele Amerikaanse economie moeten gelden.
RoT___ zegt
Volgensmij staat er in instructieboekjes van auto’s vermeld dat objecten die de sluiting van het raam kunnen verhinderen verwijderd moeten worden? Moet er dan ook nog op het raam een sticker komen voor die kortzichtige lui, zodat ze geen claim in kunnen dienen omdat ze het niet wisten? Wat ben ik toch blij dat we aan de goede kant van de plas wonen, de kant waarbij we tenminste wel nadenken en ons zelf een keer voor de kop slaan als we een pijnlijke hand hebben omdat deze klem kwam te zitten tussen het raam. Ik vind het overigens nog knap ook dat je tussen het raam komt, hoe raar moet je in de auto zitten om een arm buitenboord te hebben en het raam tegelijk te sluiten? Dat doe ik in elk geval met dezelfde hand. Ik ga er maar even vanuit dat het in de tekst ook gaat over de ramen zonder comfortfunctie, zoals eerder gezegd hebben deze de functie dat ze vanzelf weer zakken bij een zekere weerstand.
bpc zegt
effe off topic : pfff wat is het toch saai geworden op AB zonder bvb @lincoln
@vla ook al een tijdje niet gehoord …
AB word mischien wat te commercieel …
bakkerst zegt
@bpc:
Als je de achterliggende website bekijkt, wellicht is men bij autoblog toch te commercieel bezig. Iedereen die reageert en een profieltje aanmaakt is alleen maar bezig geld binnen te harken voor de mannen achter autoblog. Ik ga binnenkort mijn profiel wat aanpassen zodat het wat minder waardevol wordt.. Mocht het qua commercie echt dramatisch worden dan ben ik bang dat ik uit principe óók pleite moet..
bakkerst zegt
@bakkerst:
bijna vergeten:
http://motomedia.nl/
AlwinH zegt
@bakkerst: Dat moet je me toch es uitleggen. Het is toch juist goed als AutoBlog.nl geld verdient? Dat betekent dat deze site blijft bestaan.
En waarom zou het erg zijn als AutoBlog.nl geld verdient aan jou? Het is niet alsof JIJ er voor moet betalen? Rare principes hou je er op na.
vla zegt
@bpc:
Heeeeey ik word gemist! :D Hallo daar! :D (sorry voor het offtopic AB :P ) Tjah wat kan ik zeggen.. Ik check AB wel nog elke keer ik de tijd heb, mr reageren daar komt het meestal niet meer van, shame I know..
tjorque zegt
kom kom, hoe kan je dan verkeeragressievelingen tussen je elektrische raampje klemmen en rustig doorrijden om ze een lesje te leren?
ik vind dat ramen perfect moeten gehoorzamen aan het knopje… dan kan je tenminste die leuke scene uit “lock stock and two smoking barrels” naspelen :)
sjazz zegt
hoe kun je dan je car-jacker wurgen?
Hubert zegt
@sjazz:
Zet zo’n hond in je auto zoals hierboven…
Probleem met carjackers is dan vanzelf opgelost.
(of je neemt een car-monkey natuurlijk….)
Esprit_de_Flandre zegt
@sjazz: Handwerk…
The360box zegt
Als ik me hand tussen het raam stop terwijl hij dicht gaat en hij voelt me hand gaat hij weer open, is dit speciaal ofso?
Hubert zegt
@The360box: Probeer het nog eens, maar hou dan de knop ingedrukt.
Ben benieuwd naar het resultaat.
roestvrijstaal zegt
Als je kinderen zo dom zijn om zichzelf ermee te wurgen hebben ze waarschijnlijk ook niet de noodzaak om zelf het raam te openen. Dus gewoon het slot erop !
janklaassen zegt
Hebben ze in Amerika geen veiligheidsregels oid? Als ik mijn hand uit het raam steek, en die knop helemaal open trek (zodat je niet telkens naar je toe hoeft te halen maar na 2 tikjes automatisch omhoog gaat, (of in de manuele stand gewoon die knop inhouden)(moeilijk)) gaat hij weer terug als hij mijn hand oid voelt.. Merkwaardig die Amerikaanen
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk voor de liefhebbers van onzinnige rechtszaken…
the-budel-guy zegt
Dan zie je maar niet alleen Amerikaanse volwassene zijn DOM.
Ook hun kinderen.
Ik heb nog nooit het idee gekregen om m’n hand en of hooft tussen een sluitend raam te doen.
Hubert zegt
@the-budel-guy:
Ik zou zeggen, lees je tekst eens kritisch door.
Wie is hier nu dom?
tarquesh zegt
Bij mijn bakkie gaan de ramen gewoon omhoog zonder te stoppen als ik mijn arm erdoor wurm. Bij een kennis die eens een Mitsubishi spacestar had had wel een raam beveiliging.