Waar hebben we dat eerder gehoord? Dit keer is weer een nieuw verslag dat met de claim komt dat de elektrische auto goedkoper gaat zijn dan een ICE.
Nu zijn elektrische auto’s nog een dure aangelegenheid. Althans, de wat grotere EV’s met een flinke actieradius. Kleinere elektrische auto’s zoals de Renault Zoe bevinden zich al wel in het betaalbare segment voor veel huishoudens. Er komt een moment dat EV’s, al dan niet met hulp van een overheid, goedkoper worden dan een ICE. Een verslag van BloombergNEF licht het toe.
Elektrische auto als goedkoper alternatief
In het rapport staat opgetekend dat analisten denken elektrische auto’s goedkoper zijn om te produceren in 2027 in vergelijking met een ICE. In 2026 zouden EV’s dan al een goedkoper alternatief zijn op een auto met een verbrandingsmotor. Een ander onderzoek van nog geen jaar geleden sprak overigens over dit moment in 2024. Het is maar net welke analyse je er op los laat.
In het Amerikaanse BloombergNEF onderzoek komt naar voren dat de gemiddelde aanschafprijs van een EV op dit moment op 35.000 dollar ligt. In het geval van een ICE is dat 22.000 dollar. Met een groeiend aanbod van kleinere en voordeligere EV’s, eventuele subsidies en lagere productiekosten komt het omslagpunt steeds dichterbij.
flutterby zegt
Kijk je verder dan de aanschaf dan is een (nieuwe) elektrische auto al voordeliger dan ICE.
wimof zegt
Ook op het ogenblik wanneer de overheid de verloren accijnzen zal recupereren.
Pascal zegt
Ze zullen het gros van het geld altijd (blijven) halen bij de ICE-rijder, want CO2 enzo.
kennone zegt
@wimof: 100% dat dat gaat gebeuren!
MrHyde zegt
@wimof, omslagpunt in TCO hangt af van je jaarkilometrage, of je thuis kunt laden en hoelang je de auto wilt rijden (afschrijfperiode). Maar in principe zitten we nu in NL ongeveer op het omslagpunt, wanneer je vergelijkbaar uitrusting neemt, een wat langere termijn in bezit houd, en thuis kunt laden. Met de lage MRB zoals nu, kom je er nog sneller onder.
flutterby zegt
@wimof: op stroom zit procentueel meer belasting dan op brandstof. De energiebelasting op stroom zal niet omhooggaan omdat daarmee ook de transitie van het gas in de weg.
detroitv8 zegt
@flutterby: Zeker niet altijd waar, zakelijk in ieder geval niet. TCO is echt nog hoger. Op EV’s wordt ook amper korting gegeven (want vraag en aanbod). Ook bijvoorbeeld is de BTW Privé afdracht voor de werkgever een stuk hoger. Hyundai Kona benzine aut á €26.000 of EV á €35.000 X 2.7% per jaar.
Daarbij liggen de restwaarde behoorlijk onder druk omdat de ontwikkeling in techniek zo snel gaat. Een 2014 Nissan Leaf kan je echt voor een appel en ei op de kop tikken.
flutterby zegt
@detroitv8: de restwaarde van de Kona zal een stuk beter uitvallen dan de Leaf. De Leaf was altijd al beperkt in range en een Kona zal, ook gebruikt, voor veel meer gebruik voldoen.
petroldrinker zegt
2024 naar 2027, gaat de goede kant op, dat het nog veeeeeeel verder mag oplopen!
roadster zegt
Als je brandstof auto’s maar genoeg belast en elektrische maar voldoende fiscale voordelen geeft, wordt de EV uiteindelijk wel goedkoper. Dat dit op termijn onhoudbaar is, negeren we gemakshalve maar even. M.i. hebben EV’s pas bestaansrecht, wanneer ze bij gelijke belastingdruk goedkoper zouden zijn.
Een groot deel van de kosten van het kopen en bezitten van een auto, bestaat uit belastingen. En de belastinginkomsten voor de overheid moeten op pijl blijven. Dus uiteindelijk zullen alle automobilisten gezamenlijk evenveel moeten blijven betalen, of ze nu op stroom, benzine of wat dan ook rijden. Nu worden EV’s fiscaal gestimuleerd en dat wordt bij mensen met een brandstofauto teruggehaald. Dat zal een keer ophouden, wanneer de groep met een EV groter wordt en met een brandstof auto kleiner. Dan zullen EV’s ook moeten gaan betalen en schieten de kosten omhoog.
Dus EV fanboys kunnen maar beter hopen dat de transitie langzaam gaat. Anders raken ze eerder dan verwacht hun fiscale voordelen kwijt.
Pascal zegt
Het nieuws van vandaag gaat over het omslagpunt wanneer EV’s goedkoper worden om te produceren dan ICE’s. Dat heeft niets te maken met fiscale stimulans die daar al dan niet achteraan komt. Iedereen snapt dat de overheid ook de misgelopen belastinginkomsten gaat incasseren zodra de EV gemeengoed begint te worden. Toch zal ook dan de belasting sterk “CO2 gedreven” blijven (net als bij de BPM bijv.) en zal de ICE zwaarder belast blijven dan de EV. De EV is uiteraard nog allesbehalve de ideale of eindoplossing, maar als er 1 ding onhoudbaar is, is het wel blijven doorrijden op dinosap door de ICE-fanboys en doen alsof onze neus bloedt. Laten we dat ook maar niet gemakshalve negeren.
roadster zegt
Je kunt geen auto kopen tegen kostprijs. Dus hoeveel het kost om een auto te produceren, is voor de consument volkomen irrelevant. Een auto is pas goedkoper, wanneer je hem voor minder op de oprit hebt staan. En dat is per definitie inclusief belasting.
Pascal zegt
Nogmaals: volgens mij gaat dit artikel over de productiekosten van de auto en daarmee het potentieel voor EV’s om daadwerkelijk goedkoper te zijn dan ICE’s. Dat na de productie de dealer en de overheid nog genoeg knoppen hebben om aan de consumentenprijs te draaien voordat ie bij jou op de oprit staat en dat de prijs daardoor alsnog heel anders kan uitpakken, is volgens mij voor dit nieuwsbericht even helemaal niet relevant.
roadster zegt
“……Er komt een moment dat EV’s, al dan niet met hulp van een overheid, goedkoper worden dan een ICE….”
Je moet niet alleen maar lezen, wat in je EV straatje past. Maar goed, dat is typisch voor EV apostelen.
Pascal zegt
@topless Het nieuws, waar dit artikel naar verwijst, gaat over de productiekosten van ICE’s tov EV’s. Da’s een kwestie van lezen. Dat doet helemaal niets af aan belastingen, andere fiscale stimulans en wat ik daar evt. wel/niet van vind, etc. etc, is gewoon een kwestie van on-topic kunnen blijven.
Maar goed, nu ben ik blijkbaar ineens een EV-apostel, het zal wel.
mashell zegt
Het bestaansrecht hangt niet af van belastingdruk maar van de maatschappelijke doelen. Bijvoorbeeld de uitstoot in de steden, de onafhankelijkheid van de olieproducerende landen en de klimaatdoelstellingen. Daarom kan de regering helemaal prima besluiten om schone auto’s in de toekomst niet meer zo zwaar te belasten als de vervuilende auto’s van nu. Je vergelijkt dus gewoon op actuele catalogusprijs.
roadster zegt
Een regering kan van alles besluiten. Maar auto’s minder zwaar belasten, levert een fix tekort op de begroting op. Dat moet weer elders gecompenseerd worden. Dat gebeurt dus niet. Mensen zijn bereid en in staat de huidige belasting op te hoesten. De overheid zal wel gek zijn, deze te verlagen en zichzelf met het probleem van een gat in de begroting op te zadelen. Theoretisch is veel mogelijk, realistisch gezien veel minder. Autorijden is nog nooit goedkoper geworden en dat zal ook nooit gebeuren. Wie dit wel denkt, is simpelweg naïef.
Ja, ik weer! zegt
Hie iemand die het snapt.
Vroeg of laat worden we weer genaaid ondanks dat we dacht me EV in een betere werelden terecht te komen.
Dus niet! Zelf kunnen ze ook niet met geld omgaan en met alles wat ze doen verdampen er jaarlijks miljoenen, miljarden kostbaar geld waar wij als burger voor krom hebben gelegen. Beheer dat geld eerst maar eens als een gezin of goed geolied bedrijf dat goed met geld om kan gaan. Dan komen er ook geen gaten in begrotingen en blijft er ook nog wat over.
gregorius zegt
In onderzoek is een bekende term: Crap in crap out. Als je alleen kijkt naar de aanschafprijzen van de modellen op de markt, doe je toch geen goed onderzoek?
Kijk naar vergelijkbare modellen; want anders ben je appels met peren vergelijken.
boomhauwer zegt
tja, subsidieer ze kapot, verhoog de belastingen en accijnzen voor ICE en zo creeër je gelijkheid tussen 2 compleet verschillende dingen.
Belast EV en ICE hetzelfde en kom dan terug met een objectieve vergelijking.
rogerzz zegt
Beetje flauw, maar een Dacio Sandero is 13k met 1.0 liter ice-power met BPM en BTW. Ik ben erg benieuwd naar de Dacia Full Electric Sandero met een range van ±500km in 2024 of 2027 als ik dit artikel mag geloven voor 8/9k ex. BTW/BPM.
Dat elektrische auto’s goedkoper worden en zodoende het trendlijntje naar beneden doortrekken in de toekomst; dat is niet echt rocket-science te noemen.
fabian159 zegt
Ben benieuwd wat ze gaan doen binnen 10 jaar met eigenaars van zonnepanelen die zomaar eens gratis zouden kunnen rijden. de rebellen…
boomhauwer zegt
kijk naar belgie als je over zonnepanelen wilt beginnen. Ook lekker genaaid terwijl het beloofd was.
fanboy zegt
@boomhauwer: als je een systeem maakt waarmee je direct laadt op (overtollige) zonne energie, dan kun je al een groot deel van het jaar daarop rijden. Erg afhankelijk van hoeveel zonnepanelen en hoevaak de auto bij het huis staat overdag natuurlijk. Maar wat je op die manier op laad komt geen overheid meer tussen.
Pascal zegt
@fanboy yes klopt, daar zou de overheid ongetwijfeld dolgraag tussen willen komen om even wat extra belasting te heffen, maar da’s wel erg moeilijk!
fanboy zegt
@Pascal: Helaas kilometerheffing is nog een mogelijkheid. Maar verder niet nee, qua energiebelasting.
Pascal zegt
@fanboy ja ik heb wel een vermoeden dat ze het idee kilometerheffing binnenkort (mede hierdoor) voor de zoveelste keer van stal zullen halen, wellicht deze keer wel met succes.
boomhauwer zegt
Leuk in de theorie maar in de praktijk moet je dus thuis zijn wanneer er zon is… Ideaal voor de nachtarbeider/werker maar niet zo voor een bureaupietje dus overdag op het werk is.
roadster zegt
Kilometerheffing. Zelfs de VVD is er inmiddels voor.
Ja, ik weer! zegt
Dat wordt vermoedelijk het invoermoment van de kilometerheffing+hogere wegenbelasting omdat je de weg zwaarder belast.
Ook voorzie ik een sterke stijging in verkeersdoden. Langere remweg + meer elektrische fietsen op de weg. 1+1.
supertjeduc zegt
Wel eens van km heffing gehoord?
Totaal bedrag moet gelijk blijven anders klopt de begroting niet
Auto’s met echte motor zullen duurder worden ( kleine goedkope auto’s verdwijnen )
Elektrische zullen wat goedkoper worden
En dan kom je vanzelf op een kruispunt
frank2b zegt
De Dacia Spring Electric kost je een kleine € 18.000,- Met € 4.000 aanschafsubsidie betaal je dus uiteindelijk € 14.000. Now we’re talking. Zoek maar eens een goedkopere nieuwe benzineauto.
De auto blinkt overigens nergens in uit, behalve in de prijs.
De gedachte is dat je met een kleine accu een lichtere auto krijgt en dat er daardoor een minder krachtige motor volstaat met als gevolg nog best wel een te harden range.
Zolang je niet naar de poolcirkel op vakantie wil, tenminste.
MrHyde zegt
@frank2b Waar kan ik €4000 aanschafsubsidie krijgen? Degene die het me kan garanderen, kan me een auto verkopen.
Die loterij komende 1 januari 2023 met een paar gelukkige winnaars van €3700, daar kan ik niet op rekenen.
flutterby zegt
@frank2b: de subsidie pot voor nieuwe auto’s is al leeg en wordt pas 1 januari aangevuld. Auto’s uit dit jaar komen hiervoor niet in aanmerking.
frank2b zegt
De wagen is pas leverbaar eind dit jaar. In 2022 nieuwe kansen.
Charles Taycan 4S zegt
Ik verwacht idd wel dat kleinere EV’s goedkoper worden. Zoals bv de Peugeot 208 EV tov de benzine uitvoering. Echter denk ik niet dat bv een Tesla van €60K of een Taycan van €100K over 5 jaar goedkoper zijn dan nu… maar wellicht zie ik het verkeerd. Heb in mijn hele automotive carriere weinig prijsdalingen meegemaakt…😉
eimert zegt
Zelf rij ik met plezier in een Renault Zoe. Vraag me alleen af hoe het zit met de grondstoffen voor de accu. Deze zijn niet onuitputtelijk. Daarnaast wordt de stroom voor nog maar 20% duurzaam opgewekt. Als straks iedereen elektrische gaat rijden, frees ik dat er stroom tekorten ontstaat. Waterstof versterkt dit alleen maar. Kortom, nog een flinke weg te gaan
marcomanta zegt
Ik was laatst bij de Paxis en daar waren alle harken uitverkocht, geleverd aan onze regering om nog meer geld binnen te harken. Moraal van het verhaal: nu worden we nog lekker gemaakt met wegenbelastingvrij tot 2025, maar dan gaat de meter oplopen, immers een beetje EV weegt al,gauw 1700 kg of meer, kassa dus.
eimert zegt
Is maar net welke tarief ze voor de ICE en de EV gaan invoeren
Ja, ik weer! zegt
Daar wordt angstvallig weinig over geroepen, dus ga er maar haast vanuit dat het een tegenvaller wordt. Is er al wel sprake van een aparte schaal dan of komen EV’s gezellig bij de ICE’s op de lijst
Ja, ik weer! zegt
Hie iemand die het snapt.
Vroeg of laat worden we weer genaaid ondanks dat we dacht me EV in een betere werelden terecht te komen.
Dus niet! Zelf kunnen ze ook niet met geld omgaan en met alles wat ze doen verdampen er jaarlijks miljoenen, miljarden kostbaar geld waar wij als burger voor krom hebben gelegen. Beheer dat geld eerst maar eens als een gezin of goed geolied bedrijf dat goed met geld om kan gaan. Dan komen er ook geen gaten in begrotingen en blijft er ook nog wat over.